«Θύμα» εργολαβικών – οικονομικών αντιπαραθέσεων κινδυνεύει να πέσει το αναπτυξιακό έργο επέκτασης του Αεροδρομίου «Γιάννης Δασκαλογιάννης» των Χανίων, ενώ υπάρχει και έντονη ανησυχία για την εύρυθμη λειτουργία του στην τουριστική περίοδο του 2014.
Ο λόγος, είναι η διακοπή των εργασιών επί έναν σχεδόν μήνα, ενώ το συνολικό έργο βρίσκεται εκτός χρονοδιαγράμματος για δύο μήνες.
Αυτό στην πράξη σημαίνει πως – ακόμη και να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα – υπάρχει κίνδυνος την Άνοιξη του 2014, οι επισκέπτες να βρεθούν, όχι σε αεροδρόμιο αλλά σε ένα εργοτάξιο, με αρκετά προβλήματα προσβασιμότητας και κίνησης ακόμη και των τουριστικών λεωφορείων.
Σε αυτό το πλαίσιο και σε συνδυασμό με τις ανησυχίες για μεταφορά έργων από το ΕΣΠΑ στο επόμενο Πλαίσιο Στήριξης της Ε.Ε., εκφράζονται και άλλες υποψίες για «μεθοδευμένο» πρόβλημα ή για την «αφορμή» που έψαχναν κάποιοι για την «μεταφορά» του έργου.
Ήδη οι παραγωγικοί και θεσμικοί φορείς των Χανίων μαζί με την διοίκηση του αεροδρομίου έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου ζητώντας από την επιβλέπουσα αρχή, την ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Νοτίου Ελλάδος να λάβει άμεσα μέτρα ώστε η εταιρεία που ανέλαβε το έργο να ξεκινήσει άμεσα και πάλι τα έργα.
Η εργολήπτρια εταιρεία και οι υπεργολάβοι
Μετά από πολυετή καθυστέρηση , το έργο επέκτασης του αεροσταθμού του Αεροδρομίου «Γ.Δασκαλογιάννης» των Χανίων, και των συνοδευτικών του έργων, συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατομ ευρώ, μπήκε σε ρότα υλοποίησης στις 17 Ιουνίου 2013 με την υπογραφή της σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.
Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 110.085.000 ευρώ, αλλά η ΑΚΤΩΡ ανέλαβε να το υλοποιήσει με 61.393.815 ευρώ (με ΦΠΑ) μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2015. (Δείτε εδώ)

Μάλιστα – όπως αποκαλύπτει το Flashnews.gr – με την υπογραφή της σύμβασης, η εταιρεία ζητά και παίρνει προκαταβολή 10% ύψους 4.687.064,24 ευρώ. (Δείτε εδώ και εδώ)
Στην συνέχεια η ΑΚΤΩΡ αναθέτει σε τοπικό εργολάβο την έναρξη κάποιων εργασιών με υπεργολαβία. Οι εργασίες αφορούσαν στην διαμόρφωση νέου χώρου στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων, προκειμένου στον υπάρχοντα χώρο, να ξεκινήσουν οι εργασίες για την επέκταση του αεροσταθμού προς τα ανατολικά.
Σύμφωνα με γνωρίζοντες τον τομέα των έργων, η εταιρεία προχώρησε σε υπεργολαβία και όχι στην εκτέλεση με δικά της μηχανήματα και συνεργεία, προκειμένου να μειώσει το κόστος «εκμεταλλευόμενη» την οικονομική κρίση και δυσπραγία των τοπικών εργολάβων.
Και ενώ τα σκαψίματα έφτασαν περίπου στο 70% και ο χώρος στάθμευσης έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί πριν από έναν σχεδόν μήνα και να έχουν ΗΔΗ ξεκινήσει οι εκσκαφές για την επέκταση του αεροσταθμού, σταμάτησε κάθε εργασία.
Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες , η διακοπή οφείλεται σε «διαμάχη» της εργολήπτριας εταιρείας με τοπικούς εργολάβους.


Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ενώ είχε αναθέσει τις εργασίες σε έναν εργολάβο, στην συνέχεια προχώρησε στην ανάθεσή τους σε άλλον ο οποίος της έκανε καλύτερη προσφορά, με αποτέλεσμα να προσφύγει στην Δικαιοσύνη, ο πρώτος εργολάβος.

Το Flashnews.gr επικοινώνησε με αρμόδιους και μη φορείς και όλοι έκαναν αναφορά σε αυτό το θέμα, αλλά όχι «επισήμως», ενώ και από την εργολήπτρια εταιρεία μας παρέπεμψαν σε έναν τηλεφωνικό αριθμό στα Χανιά – χωρίς άλλα στοιχεία – στον οποίο όμως δεν απαντούσε κανείς.
Όμως αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι τα προβλήματα που μπορεί να έχει η εργολήπτρια εταιρεία με τους συνεργάτες της, αλλά το ότι η συγκεκριμένη εταιρεία ανέλαβε – και μάλιστα μετά από δικαστικές περιπέτειες – ένα καίριο αναπτυξιακό έργο με την υποχρέωση να το ολοκληρώσει έγκαιρα.
Και μάλιστα πήρε και προκαταβολή για τον σκοπό αυτό.
Να επέμβει άμεσα το Υπ.Ανάπτυξης και η επιβλέπουσα αρχή
Το δεδομένο είναι πως η εκτέλεση του έργου βρίσκεται ήδη δύο μήνες εκτός χρονοδιαγράμματος, κάτι που για οποιοδήποτε άλλο έργο, δεν θα σήμαινε κάτι, αλλά για ένα Αεροδρόμιο το οποίο πρέπει να λειτουργεί άψογα από τον ερχόμενο Μάρτιο,με τις αφίξεις των πρώτων ξένων επισκεπτών, αυτή η καθυστέρηση μπορεί να αποβεί καταστρεπτική για την τουριστική οικονομία της Κρήτης.
Και αυτό γίνεται ευκόλως κατανοητό, εάν συνυπολογιστεί πως εξ αιτίας αυτής της καθυστέρησης, οι επισκέπτες που θα έρθουν την Άνοιξη, κινδυνεύουν όχι μόνο να βρεθούν σε ένα «γιαπί», αλλά και σε έναν χώρο όπου θα κυκλοφορούν δεξιά και αριστερά μπετονιέρες και άλλα συναφή μηχανήματα.
Το θέμα βρίσκεται πλέον στα «χέρια» της επιβλέπουσας αρχής – ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Ν.Ελλάδος – η οποία σύμφωνα με πληροφορίες ασκεί «πιέσεις» στην εργολήπτρια εταιρεία χωρίς όμως άμεσο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιοι αντιμετωπίζουν πλέον το ενδεχόμενο ενεργοποίησης της επιβολής ρητρών προς την εταιρεία, για την καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα, ενώ σύμφωνα με άλλους, λύση θα ήταν να υποχρεωθεί η εταιρεία να συνεχίσει το έργο με δικά της μηχανήματα και συνεργεία.
Κινδυνεύει με απένταξη το έργο;
Η απάντηση σε αυτή την ανησυχία – θεωρητικά – είναι πως κάθε έργο του ΕΣΠΑ που δεν προχωρά σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, όντως κινδυνεύει με απένταξη.
Από την άλλη πλευρά, οι «οι αρμόδιοι” διαβεβαιώνουν πως το έργο δεν πρόκειται να απενταχθεί ή έστω να «χαθεί». 
Όμως λόγω των «σκέψεων» για μεταφορά κονδυλίων από έργα που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ στο επόμενο χρηματοδοτικό πλαίσιο της Ε.Ε., οι ίδιοι δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο, κάποιοι να βρουν ως «αφορμή» την καθυστέρηση στην εκτέλεση του έργου επέκτασης του Αεροδρομίου Χανίων και να προχωρήσουν στην «μεταφορά» του έργου στο επόμενο «πλαίσιο»
Μια μεταφορά που σύμφωνα με τους αρμοδίους θα είναι «λογιστική» και δεν θα έχει επιπτώσεις στην υλοποίηση του έργου.
Ναπολέων Σαραντίδης

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook