Το διάβασμα της τελευταίας στιγμής – ή μάλλον της τελευταίας νύχτας – πριν από τις εξετάσεις, ίσως αποτελεί την καλύτερη «συνταγή» επιτυχίας για τους μαθητές. Αυτό μαρτυρεί μια νέα μελέτη σύμφωνα με την οποία το στρες βοηθά τον εγκέφαλο να «χτίσει» ισχυρότερες αναμνήσεις.

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ που βρίσκονται πίσω από τη μελέτη ανακάλυψαν ότι όταν βρισκόμαστε υπό στρες παράγονται ορμόνες όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη που προκαλούν αλλαγές στη λειτουργία των γονιδίων εντός των νευρώνων με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η διαδικασία μάθησης και αποθήκευσης πληροφοριών.

Στρες για καλούς βαθμούς

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της μελέτης καθηγητή Χανς Ρέουλ τα νέα ευρήματα μαρτυρούν ότι η μελέτη υπό καθεστώς στρες μπορεί να αυξήσει τις επιδόσεις των μαθητών σε περιόδους εξετάσεων.

Ο καθηγητής εξήγησε ότι οι ορμόνες του στρες φαίνεται να ενισχύουν έναν μηχανισμό ο οποίος «επαναπρογραμματίζει» το DNA εντός του εγκεφάλου – διαδικασία που ονομάζεται επιγενετική τροποποίηση. Με αυτήν την διαδικασία αυξάνεται ή αντιθέτως μειώνεται η έκφραση ορισμένων γονιδίων.

«Συνειδητοποιούμε συχνά ότι οι δυσάρεστες αναμνήσεις είναι αυτές που εντυπώνονται ευκολότερα στον εγκέφαλό μας σε σύγκριση με τις ευχάριστες και μας ακολουθούν για όλη μας τη ζωή. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας του στρες – είναι σημαντικό από βιολογικής άποψης να θυμόμαστε κάτι που μας πλήγωσε ή μας απείλησε. Φαίνεται ότι οι ορμόνες του στρες προσδένονται σε συγκεκριμένους υποδοχείς του εγκεφάλου οι οποίοι προάγουν τον έλεγχο των επιγενετικών μηχανισμών που εμπλέκονται στη μάθηση και στη μνήμη».

Τελικώς, κατά τον καθηγητή Ρέουλ οι ορμόνες του στρες δίνουν ώθηση στη διαδικασία της μάθησης αλλά και στην εδραίωση των αναμνήσεων στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου, την περιοχή δηλαδή που ελέγχει τη μνήμη.

Ισχυρότερα νευρωνικά δίκτυα

Εκτιμάται ότι ο επαναπρογραμματισμός των γονιδίων του εγκεφάλου εξαιτίας του στρες κάνει τα νευρικά κύτταρα μεγαλύτερα σε μέγεθος ενώ οδηγεί και σε ανάπτυξη ισχυρότερων δικτύων επικοινωνίας μεταξύ τους. Ωστόσο ο δρ Ρέουλ προειδοποίησε ότι για να είναι το στρες αποδοτικό σε ό,τι αφορά τη μάθηση χρειάζεται μέτρο. «Το υπερβολικό στρες μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα αφού όταν είμαστε πολύ αγχωμένοι δεν είναι δυνατόν να εμπεδώσουμε νέες πληροφορίες. Παράλληλα επιβαρυντικό είναι για τη μάθηση το χρόνιο στρες».

Τα νέα ευρήματα παρουσιάστηκαν από τον καθηγητή κατά τη διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου της Βρετανικής Εταιρείας Νευροεπιστημών ενώ δημοσιεύθηκαν και στο επιστημονικό περιοδικό «Experimental Neurology».

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook