Πράσινο φως με τη δέσμευση του υπουργού υποδομών, παίρνει η ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ δυο απαραίτητων έργων στο αεροδρόμιο Χανίων.

Πρόκειται για την επέκταση του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών και την εγκατάσταση νέου ραντάρ προσέγγισης.

Το θέμα συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή κατόπιν επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή Χανίων της ΝΔ Μανούσου Βολουδάκη.

Με την ερώτησή του (δείτε εδώ) ο Μ.Βολουδάκης ζητούσε να χρηματοδοτηθούν δυο νέα έργα στο Αεροδρόμιο Χανίων, συγκεκριμένα η επέκταση της πίστας (χώρου στάθμευσης αεροσκαφών) και η εγκατάσταση ενός νέου ραντάρ προσέγγισης.

Ο Μ.Βολουδάκης ανέφερε στην πρωτολογία του ότι αν δε γίνουν τα έργα αυτά, το έργο της κτιριακής επέκτασης που σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη καθίσταται άνευ ουσιαστικού περιεχομένου, καθώς το αεροδρόμιο δε θα μπορεί να δεχθεί περισσότερες πτήσεις.

«Τα κτίρια από μόνα τους δε φέρνουν τουρισμό – δεν έχει νόημα να φτιάξουμε ένα ευρύχωρο και μεγαλοπρεπές κτίριο για να υποδεχόμαστε τον ίδιο αριθμό επισκεπτών», σημείωσε χαρακτηριστικά ο χανιώτης βουλευτής.

Από την άλλη, ένα νέο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της προσέγγισης των αεροσκαφών, επιτρέπει ως και διπλασιασμό της κίνησης στην περίοδο αιχμής.

Ο Υπουργός Υποδομών Μ.Χρυσοχοίδης, στην απάντησή του δεσμεύθηκε ότι μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα και τα δυο απαραίτητα νέα έργα (επέκταση χώρου στάθμευσης αεροσκαφών - σύστημα επιτήρησης προσέγγισης) θα έχουν ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ), με προυπολογισμούς 15 εκ. και 1,25 εκ. ευρώ αντίστοιχα.

Παράλληλα ο Υπουργός Υποδομών, απαντώντας σε σχετική αναφορά του Μ.Βολουδάκη, τόνισε ότι και η χρηματοδότηση του ίδιου του έργου της επέκτασης του αεροδρομίου είναι διασφαλισμένη ως την ολοκλήρωση του από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείο, απορρίπτοντας έτσι με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τις σχετικές αιτιάσεις που διατυπώθηκαν πρόσφατα.

Κατά τη συζήτηση έγινε αναφορά και στο θέμα της αποκρατικοποίησης. Ο Μ.Βολουδάκης ανέφερε ότι η είναι λάθος η αποκρατικοποίηση με τον τρόπο που γίνεται, καθώς στην Κρήτη παραμένει κρατικό το ένα από τα δυο διεθνή αεροδρόμια, αυτό του Ηρακλείου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ανησυχίες για ενίσχυση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, καθώς πολιτικές παρεμβάσεις θα μπορούν να δημιουργούν ευνοϊκότερες συνθήκες λειτουργίας για το κρατικό αεροδρόμιο.

Σημείωσε ο Μ.Βολουδάκης ότι δεν πρόκειται για νέο ζήτημα, καθώς η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων ψηφίστηκε από τη Βουλή το 2011, χωρίς δυστυχώς να υπάρξει πρόνοια για το ζήτημα αυτό, της διασφάλισης δηλαδή συνθηκών ισόρροπης ανάπτυξης στο εσωτερικό της κάθε περιφέρειας, και ειδικότερα στην Κρήτη. Ο Βουλευτής Χανίων της Ν.Δ. τόνισε ότι το λάθος αυτό πρέπει να διορθωθεί.

Ακολουθούν σημεία από την ομιλία του κ. Βολουδάκη

Πρωτολογία

Κύριε Υπουργέ,

Η επέκταση του αεροδρομίου Χανίων είναι το μεγαλύτερο και σημαντικότερο έργο υποδομών στην Κρήτη αυτή τη στιγμή .

Στην Κρήτη, μεγαλύτερο πρόβλημα της οποίας είναι ακριβώς η έλλειψη επαρκών υποδομών. Πρέπει λοιπόν το έργο να γίνει σωστά, και εντός του χρονοδιαγράμματος.

Μετά την κατάθεση της ερώτησής μου, ανέκυψαν θέματα στα οποία οφείλω σύντομη αναφορά

Το βασικότερο : ορισμένοι επιχειρούν να δημιουργήσουν αμφιβολίες σχετικά με τη συνέχιση της χρηματοδότησης του έργου.

Πρέπει κύριε Υπουργέ από το βήμα αυτό, με τον πιο σαφή και κατηγορηματικό τρόπο να επιβεβαιώσετε ότι ούτε καν συζητείται τέτοιο ενδεχόμενο : ότι η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ είναι διασφαλισμένη ως την ολοκλήρωση του έργου, και ότι το έργο θα παραμείνει ως την ολοκλήρωσή του χρηματοδοτούμενο από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου σας, χωρίς να επιβαρύνει το ΠΕΠ Κρήτης ούτε κατ’ ελάχιστον.

Έρχομαι τώρα στο ζήτημα που έθεσα με την ερώτησή μου.

Το έργο της επέκτασης του αεροδρομίου που βρίσκεται σε εξέλιξη αφορά κτιριακές υποδομές και μόνο. Τα κτίρια από μόνα τους δε φέρνουν τουρισμό.

Μια ουσιαστική αναβάθμιση του αεροδρομίου Χανίων, προϋποθέτει παράλληλα μια επέκταση της πίστας, και – κυρίως – την εγκατάσταση ενός σύγχρονου ραντάρ προσέγγισης. Αυτά έπρεπε να έχουν γίνει πρώτα στην πραγματικότητα.

Είναι χαρακτηριστικά τα δεδομένα τα σχετικά με το ραντάρ προσέγγισης: Σήμερα, ο μέγιστος αριθμός των προσγειώσεων που μπορούν να πραγματοποιηθούν είναι 5/ώρα.

Ένα σύγχρονο ραντάρ προσέγγισης, μπορεί να ανεβάσει τον αριθμό των προσγειώσεων στις 12/ώρα. Κάνει δηλαδή δυνατό το διπλασιασμό της τουριστικής κινήσεως την περίοδο της αιχμής. Καταλαβαίνουμε όλοι τί σημαίνει αυτό για την τοπική, αλλά και για την εθνική οικονομία.

Όταν το έργο της επέκτασης του κτιρίου ξεπερνά τα 110 εκατομμύρια ευρώ, είναι αδιανόητο να μη διαθέσει το Υπουργείο Υποδομών τα 4 εκ., σύμφωνα με τους υπολογισμούς των δικών σας υπηρεσιών, που χρειάζονται για να δοθεί η ουσιαστική δυνατότητα αύξησης της κίνησης.

Σε περίπτωση που δεν προχωρήσετε σε εγκατάσταση σύγχρονου ραντάρ προσέγγισης και στην επέκταση της πίστας, η επέκταση του κτιρίου καθίσταται άνευ ουσιαστικής σημασίας, καθώς το αεροδρόμιο δε θα μπορεί να δεχθεί πτήσεις περισσότερες από όσες δέχεται σήμερα.

Δευτερολογία

Θέμα που ανέκυψε τελευταία το οποίο πρέπει επίσης να παρακολουθείτε, είναι τα προβλήματα στις συμβατικές σχέσεις εργολάβων και υπεργολάβων μεταξύ τους.

Δεν είναι βέβαια δουλειά της πολιτείας, θα πρέπει όμως οι υπηρεσίες σας να παρακολουθούν – εντός του πλαισίου της αρμοδιότητάς τους - το ζήτημα ώστε να μην προκύψουν καθυστερήσεις.

Υπάρχει ακόμη κύριε Υπουργέ ζήτημα με την αποκρατικοποίηση. Αυτή προωθείται κατά τρόπο λανθασμένο. Δεν είναι δυνατόν σε μια περιφέρεια, νησιωτική μάλιστα, το ένα αεροδρόμιο να αποκρατικοποιείται και το άλλο να παραμένει κρατικό.

Εν προκειμένω αποκρατικοποιείται των Χανίων, ενώ παραμένει κρατικό του Ηρακλείου.

Εύλογα δημιουργείται η ανησυχία ότι αυτό που θα παραμείνει κρατικό θα μπορεί να έχει μετά από πολιτικές παρεμβάσεις ευνοϊκή μεταχείριση από το κράτος, και έτσι να δημιουργεί και να ενισχύει περιφερειακές ανισορροπίες.

Η και τα δυο πρέπει να είναι κρατικά ή και τα δυο ιδιωτικά – με επαρκείς ρήτρες διασφάλισης όρων λειτουργίας ικανοποιητικών για την οικονομία της Κρήτης συνολικά.

Αυτό δεν είναι ένα καινούριο πρόβλημα. Ψηφίστηκε η αποκρατικοποίηση το 2011, χωρίς να έχουν προβλεφθεί οι απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας για τις περιφερειακές ανισότητες.

Το ζητούμενο όμως τώρα δεν είναι η απόδοση των ευθυνών – αυτές τις αποδίδουν οι πολίτες. Το ζητούμενο είναι έστω και την ύστατη ώρα η διόρθωση του λάθους.