Από αλλού ξεκίνησε και αλλού βρέθηκε, όπως άλλωστε συμβαίνει στις περισσότερες επιτυχημένες περιπτώσεις ανθρώπων που δεν διστάζουν να τα αφήνουν όλα για να κάνουν αυτό που αγαπούν, σαν να πρόκειται για τάμα που πρέπει να κρατήσουν.

Με σπουδές ως Ηλεκτρονικός Μηχανικός, έφυγε από τα Χανιά και για αρκετά χρόνια δούλευε ως εκπαιδευτικός, σε Τεχνικά Λύκεια της περιφέρειας και τελευταία στην Αθήνα.

Όμως κάτι του έλειπε.

Η αγάπη του για την παράδοση και τον τόπο του έψαχνε διέξοδο. Και αφού η ζωή του ήταν μακριά από τη Κρήτη, αποφάσισε να φέρει την Κρήτη στην Αθήνα.

Έτσι παράλληλα με την εργασία του, άνοιξε αρχικά ένα κατάστημα, που μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα έγιναν δύο, προσφέροντας κρητικά προϊόντα και εδέσματα, από ελαιόλαδο και κρασί μέχρι παξιμάδια και καλιτσούνια, που ήταν και ένα από τα αγαπημένα προϊόντα των καταναλωτών με μεγάλη ζήτηση.

Συνεπής από τότε, στην ιδέα ότι η ποιότητα και τα αγνά υλικά είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά, αποφάσισε το 2002, με τη βοήθεια της οικογένειάς του, να ανοίξει ένα μικρό εργαστήρι στα Χανιά που θα παράγει, για να προμηθεύει τα καταστήματά του στην Αθήνα, τα πιο γνήσια, χειροποίητα καλιτσούνια, φτιαγμένα με τη συνταγή της γιαγιάς και ζυμωμένα με αγάπη.



Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη.

Όμως πάλι κάτι του έλειπε.

Η νοσταλγία για τη Κρήτη και την ιδιαίτερη πατρίδα του τα Χανιά τον έκαναν το 2004 να πάρει μια απόφαση που έφερε τα πάνω κάτω στη ζωή του.

Παρέα με την μετέπειτα γυναίκα του, εγκατέλειψαν την Αθήνα, αφήνοντας πίσω τους, δύο πετυχημένα καταστήματα, τα οποία πούλησαν, αλλά και τη σίγουρη εργασία ως καθηγητή, και ήρθαν να στα Χανιά για να στήσουν την οικογένειά τους και να συνεχίσουν από εδώ, αυτό που αγαπούν.

Έτσι, το μικρό εργαστήρι των Χανίων το οποίο προμήθευε τα καταστήματα της Αθήνας μεγάλωσε και έγινε το «Κρητικό Εργαστήρι», μια από τις πιο γνωστές οικογενειακές επιχειρήσεις προϊόντων ζύμης και συναφών εδεσμάτων, που λειτουργεί από το 2002, με έδρα τα Χανιά, και βασικό της προϊόν μια μεγάλη ποικιλία από τα γνωστά σε όλους καλιτσούνια.

Μιλήσαμε με τον άνθρωπο που εμπνεύστηκε και οραματίστηκε το «Κρητικό Εργαστήρι» , τον κ. Ευάγγελο Λαμπάκη ο οποίος ετοιμάζεται για ένα ακόμη μεγάλο βήμα, μεταφέροντας αυτή τη φορά την Κρήτη και την κρητική διατροφή στο εξωτερικό, χωρίς φυσικά να βρεθεί μακριά από τον τόπο του, αφού αυτό που του δίνει δύναμη και ώθηση είναι η κοινωνία των Χανίων που τον έχει αγκαλιάσει και στηρίξει.

«Το σημαντικό λέει, ο κ. Λαμπάκης, είναι ότι έχουμε καθιερωθεί στην καταναλωτική συνείδηση των Χανιωτών και γνωρίζουν ότι σε εμάς θα βρουν ένα προϊόν ποιοτικό και σε πολύ καλή τιμή. Πολλές φορές έχουν έρθει νοικοκυρές και μου λένε δεν ξαναφτιάχνω καλιτσούνια στο σπίτι μου. Να είσαι καλά αγόρι μου. Αυτό είναι που μας επιβραβεύει»

Πώς όμως καταφέρνει να φτιάχνει για εμάς προϊόντα αντάξια της «γιαγιάς»;

Η απάντηση απλή

«Δίνουμε στον καταναλωτή το αγνότερο προϊόν που μπορεί να βρει. Πέρα από τις παραδοσιακές συνταγές, το μείζον είναι η καλή ποιότητα των πρώτων υλών που μας προσφέρει η κρητική ύπαιθρος, η κρητική γη. Δυστυχώς υπάρχουν βιομηχανίες που την γεύση την πετυχαίνουν με πρόσθετα. Σε εμάς η γεύση πηγάζει από τις καλές πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε», σημειώνει ο κ. Λαμπάκης.

Αυτό το πάθος και η προσήλωση στην ποιότητα συνεχίζει, σε οδηγεί στο να έχεις και κάτι καταξιωμένο. Έτσι το «Κρητικό Εργαστήρι», που έχει πάρει την έγκριση δύσκολων κριτών, όπως η Χανιώτισσα νοικοκυρά, έλαβε φέτος πιστοποίηση ISO 22000 – HACCP από την TUV Austria Hellas, και πλέον η παραγωγή προϊόντων με τα πιο σύγχρονα πρότυπα είναι πιστοποιημένη από έναν από τους μεγαλύτερους οργανισμούς πιστοποίησης..

Η πιστοποίηση αυτή, είναι πολύ σημαντική για μια επιχείρηση τροφίμων, και δείχνει το σεβασμό στον τρόπο παραγωγής.

«Το θέμα βέβαια δεν είναι μόνο να έχεις ISO αλλά να το τηρείς. Εμείς δεσμευόμαστε στους καταναλωτές ότι το πρωτόκολλο του ISO το τηρούμε", συμπληρώνει ο κ. Λαμπάκης.

Το άνοιγμα στο εξωτερικό και η αντίδραση ενός Ιάπωνα που θα μείνει αξέχαστη

Με γεύσεις που ήδη έχουν κερδίσει τους Έλληνες καταναλωτές, όχι μόνο στα Χανιά αλλά και την υπόλοιπη Κρήτη, την Αθήνα και Θεσσαλονίκη όπου διατίθενται, το «Κρητικό Εργαστήρι» ταξιδεύει στο εξωτερικό με την ονομασία Delicreta, το νέο εταιρικό σήμα και η νέα συσκευασία που σχεδιάστηκαν ειδικά για τους πελάτες του εξωτερικού.

Ήδη η Delicreta και το Κρητικό Εργαστήρι έχουν τοποθετήσει προϊόντα τους σε μικρά delicatessen και ελληνικά εστιατόρια της Κεντρικής Ευρώπης, σε Γερμανία και Ολλανδία.

Επίσης θερμές συζητήσεις γίνονται και από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς έχουν σταλεί δείγματα στη δυτική ακτή των ΗΠΑ, όπως αποκάλυψε ο κ. Λαμπάκης.

«Υπήρχαν πολλοί πελάτες που μας ρωτούσαν πού θα βρουν τα προϊόντας μας και αν τα στέλνουμε στο εξωτερικό. Μάλιστα, υπήρχαν πελάτες που, οι ίδιοι έστελναν αγαπημένα εδέσματά μας σε συγγενείς και φίλους του εξωτερικού. Έτσι γεννήθηκε και η ιδέα να κάνουμε ένα άνοιγμα και στους ομογενείς, να θυμίσουμε στους ανθρώπους που έχουν φύγει πώς ήταν η χώρα μας τότε που ήταν εδώ», σημείωσε ο κ. Λαμπάκης με μια όμως προϋπόθεση.

«Το οποιοδήποτε άνοιγμα σε άλλες αγορές θα γίνει μέχρι ενός σημείου. Όσο η παραγωγή το επιτρέπει καθώς η πρώτη ύλη για να πετύχεις την ποιότητα που θέλεις είναι περιορισμένη. Δεν πάμε να βιομηχανοποιήσουμε το προϊόν μας. Δεν πάμε να πουλήσουμε κάτι διαφορετικό στους Χανιώτες που γνωρίζουν τις γεύσεις και κάτι διαφορετικό πχ στους Γερμανούς που δεν έχουν την ίδια γνώση της γεύσης», δίνοντας ένα ακόμη στοιχείο της επιτυχίας του που είναι το επιχειρηματικό ήθος που τον διακρίνει.

'

Αυτό που προβάλλεται στο εξωτερικό είναι η κρητική διατροφή, κουλτούρα και παράδοση ενώ το καλιτσούνι είναι μια λέξη που δεν μεταφράζεται και δεν έχει όμοιά της σε άλλη γλώσσα.

Το «Κρητικό Εργαστήρι» ταξίδεψε τον Οκτώβρη στη Γερμανία, με την συμπαράσταση του Επιμελητηρίου Χανίων, για τη μεγαλύτερη έκθεση που έγινε στον κόσμο, με περίπου 7.000 εκθέτες, την διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών Anuga 2013.



Στο εξωτερικό η Ελλάδα είναι γνωστή για το λάδι της, τη φέτα και το γιαούρτι άρα υπάρχει χώρος και για άλλα, από τα τόσα προϊόντα που παράγει η χώρα μας.

Εκεί τα κρητικά εδέσματα βρήκαν μεγάλη ανταπόκριση και ο κ. Λαμπάκης μας εκμυστηρεύτηκε ένα περιστατικό με έναν Ιάπωνα που θα του μείνει αξέχαστο.

Ο Ιάπωνας περνώντας από το περίπτερο που είχε το «Κρητικό Εργαστήρι» δοκίμασε καλιτσούνια και έπαθε πλάκα. . Έχω ακόμα την εικόνα του. Νόμιζα ότι θα του βγουν τα μάτια έξω από την έκπληξη όταν δοκίμασε το πρώτο καλιτσούνι».

Ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που μπήκε στο περίπτερο και έπαιρνε τηλέφωνα από το κινητό του σε συνεργάτες του στην Ιαπωνία για να βρει τρόπο να του προμηθεύσουμε προϊόντα μας».

Και μια πικρή αλήθεια για να την ακούσουν αυτοί που πρέπει

Στη συνέχεια της κουβέντας μας και ενώ ο κ. Λαμπάκης μας περιέγραφε τις άριστες εντυπώσεις που άφησε το «Κρητικό Εργαστήρι» στο εξωτερικό, διαφημίζοντας τα προϊόντα της κρητικής διατροφής και παράλληλα την Ελλάδα, με θλίψη σημείωσε το κακό που έχουν κάνει ανεύθυνες πολιτικές που παρουσίαζαν τον έλληνα επιχειρηματία στο εξωτερικό ως κλέφτη και απατεώνα.

«Δυστυχώς για εμάς τους Έλληνες οι ιθύνοντες είναι οι πολιτικοί μας που με τους επιπόλαιους και λάθος χειρισμούς τους, μας έχουν υποβαθμίσει πάρα πολύ στα μάτια των Ευρωπαίων. Κάποτε ο Έλληνας ήταν πολύ ψηλά τόσο στην εκτίμησή τους. Καθόμασταν στο τραπέζι ίσο προς ίσο. Τώρα σε θεωρούν φτηνό και κατώτερο, όχι για το προϊόν που παράγεις αλλά για αυτό που είσαι. Αυτό που έχει βγει προς τα έξω από τους ηγέτες μας είναι ότι ο επιχειρηματίες στην Ελλάδα είναι κλέφτης. Αυτό μας έχει δυσκολέψει πολύ, μας έχει κλείσει ακόμα περισσότερο.

Πρώτα πρέπει να τους πείσεις ότι η Ελλάδα δεν είναι αυτό που ακούγεται. Μετά ότι εσύ σαν επιχειρηματίας δεν είσαι σαν όλους τους άλλους που βγάζουν οι ειδήσεις. Γιατί δυστυχώς τους επιχειρηματίες που προβάλλουν σήμερα τα ΜΜΕ, είναι οι απατεώνες που μπήκαν στη φυλακή. Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο δύσκολο είναι, για μια υγιή επιχείρηση να αποδείξει το αυτονόητο. Ότι για να βρίσκεται σε μια έκθεση, τέτοιας διεθνής απήχησης, και να αναζητά συνεργασίες έχει τις υποδομές να το κάνει;


Εντός και εκτός συνόρων παραμένει πιστός στο.. τάμα του

Το άνοιγμα στο εξωτερικό για τον κ. Λαμπάκη είναι ένα στοίχημα και όχι αυτοσκοπός.

«Για εμάς μεγάλος κριτής και στήριγμά μας είναι ο Χανιώτης καταναλωτής. Αυτός που καθημερινά με την προτίμησή του μας επιβραβεύει. Δεν βγήκαμε έξω για να αφήσουμε τα μέσα. Πρώτα κοιτάζουμε τον τόπο μας, την αγορά μας και βλέπουμε τις συνθήκες και σιγά σιγά προχωράμε στην εξαγωγή. Για μας η επιβράβευση από το Χανιώτη καταναλωτή είναι το μείζον για την ανάπτυξή μας».

Ότι και να κάνει πάντως , εντός και εκτός συνόρων, η «οικογένεια Λαμπάκη», φαίνεται ότι ακολουθεί πιστά το «τάμα της» σε αυτό που αγαπά, τιμώντας την κρητική παράδοση.

Ελένη Ζουμαδάκη
[email protected]
Flashnews.gr