Προορισμό πρώτης προτίμησης σε αλλοδαπούς επισκέπτες άνω των 45 ετών αποτελεί η Παλαιόχωρα, ένα ποσοστό της τάξης του 77,8% ήρθε στη Κρήτη αεροπορικώς ενώ, ο ένας στους δύο επισκέπτες προτίμησε εταιρείες χαμηλού κόστους με πρώτη την Ryanair που καταλαμβάνει ποσοστό 24,9%. 

Αναφορικά με την αγοραστική συμπεριφορά των επισκεπτών της Παλαιόχωρας οι οκτώ στους δέκα τουρίστες θεωρούν φυσιολογικές τις τιμές σε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της περιοχής. 

Αυτά είναι μερικά από τα στοιχεία της έρευνας για το εμπόριο και τον τουρισμό στη Παλαιόχωρα που διενήργησε η εταιρεία «Sentiment Analysis» για λογαριασμό του Επιμελητηρίου Χανίων και παρουσιάστηκε το απόγευμα της Δευτέρας 9 Δεκεμβρίου στο Δημαρχείο του Δήμου Κανδάνου – Σελίνου στην Παλαιόχωρα. 

Από τα δημογραφικά χαρακτηριστικά της μελέτης μεταξύ άλλων συμπεραίνεται ότι, η συγκεκριμένη περιοχή αποτελεί προορισμό πρώτης προτίμησης σε αλλοδαπούς επισκέπτες άνω των σαράντα πέντε ετών. Το ποσοστό αυτό καλύπτει πάνω από τα έξι δέκατα του δείγματος και φτάνει στο 61,7%. Στο δείγμα του Αυγούστου οι ηλικίες από σαράντα πέντε ετών και άνω λαμβάνουν κάτω του 50% στο σύνολο του δείγματος. Ουσιαστικά οι φθινοπωρινοί επισκέπτες της Παλαιόχωρας βρίσκονται στις υψηλότερες ηλικιακά κλίμακες της έρευνας.

Στο κομμάτι της εισοδηματικής κατάστασης των επισκεπτών παρατηρείται μια σχετικά υψηλή τάση άρνησης απάντησης σε αυτή την ερώτηση, σε ποσοστό 33,5%. Από εκεί και πέρα υπάρχει μια αναλογική κατανομή των ποσοστών στις εισοδηματικές κλίμακες, εκτός από την πρώτη που αφορά τους επισκέπτες που δηλώνουν έως δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ που είναι μόνο το 7,4% του δείγματος. Το 27,4% των τουριστών, περίπου ο ένας στους τρεις, δηλώνουν εισοδήματα από πενήντα χιλιάδες ευρώ και άνω. Παράλληλα το 31,7% εισοδηματικά ανήκει στην κατηγορία από δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ έως και πενήντα χιλιάδες ευρώ. 

Στο δεύτερο κομμάτι της έρευνας καταγράφηκε η συμπεριφορά των επισκεπτών της Παλαιόχωρας ένα στάδιο πριν καταλήξουν στον προορισμό τους. Η συντριπτική πλειοψηφία περίπου οι οκτώ στους δέκα, το 77,8% ήρθε αρχικά στην Κρήτη αεροπορικώς με σταθμό τα Χανιά. Αντίστοιχα υψηλό ποσοστό, 77,5% βρίσκουμε και στο κομμάτι των τουριστών που δήλωσε ότι ήρθε απευθείας στα Χανιά και όχι μέσω ανταπόκρισης. Αρκετά σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι επισκέπτες της Παλαιόχωρας δήλωσαν, σε ποσοστό 46,8% , ότι πληροφορήθηκαν για τον εν λόγω τουριστικό προορισμό από φίλους ή συγγενείς που είχαν στο παρελθόν επισκεφτεί το συγκεκριμένο μέρος. 

Πράγμα που αποκαλύπτει ότι ο κυριότερος πυρήνας ενημέρωσης και διαφήμισης της περιοχής είναι οι ίδιοι οι επισκέπτες. Υψηλό επίσης είναι και το ποσοστό, 26,4%, που λαμβάνει η επιλογή “διαδίκτυο”, στην ίδια ερώτηση. Ο ρόλος του διαδικτύου παίζει ασφαλώς νευραλγικό ρόλο στον τρόπο που οι τουρίστες οργάνωσαν το ταξίδι τους στην Κρήτη και κατ επέκταση στην Παλαιόχωρα.

Πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αφορούν τις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποίησαν οι τουρίστες για να φτάσουν στον προορισμό τους. Περίπου οι ένας στους δύο επισκέπτες της Παλαιόχωρας προτίμησαν εταιρείες χαμηλού κόστους (low cost) για να φτάσουν στην Κρήτη. Σε ποσοστά, πρώτη έρχεται η Ryanair με 24,9% και ακολουθούν η Easy Jet με 9,4%, η Austrian Airlines με 9,4%, η Norwegian με 8,9%, η Condor με 6,6% και η Aegean Airlines με 6,6%. Επίσης καταγράφτηκαν άλλες δεκαεπτά αεροπορικές εταιρείες, με χαμηλότερα ποσοστά, οι οποίες προτιμήθηκαν από τους επισκέπτες της Παλαιόχωρας για το ταξίδι τους.

Στον τέταρτο πυλώνα της έρευνας αναζητήθηκε η πιθανότητα και τα κίνητρα των ερωτώμενων να επαναλάβουν μια επίσκεψη στην Παλαιόχωρα κατά τη διάρκεια τόσο της καλοκαιρινής όσο και της χειμερινής περιόδου. Το 83,1% των τουριστών θεωρούν πολύ έως αρκετά πιθανό να επισκεφτούν την Παλαιόχωρα ξανά τα ερχόμενα δυο έτη. Το μεγαλύτερο κίνητρο για να επαναλάβουν μια ανάλογη επίσκεψη, σε ποσοστό 43,3% είναι η ύπαρξη απευθείας πτήσεων από τη χώρα τους προς τα Χανιά. Επίσης ένα 34,4% θα επιθυμούσε φθηνότερα προϊόντα και υπηρεσίες.

Ο Πρόεδρος του ΕΒΕΧ

Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Γιάννης Μαργαρώνης είπε μεταξύ άλλων ότι «η παρούσα μελέτη δίνει σημαντικά πρωτογενή δεδομένα τα οποία είναι αρκετά χρήσιμα ώστε να διαγνώσουμε το περιβάλλον, το οποίο συνδυάζει αφενός τη συμπεριφορά και τα θέλω του επισκέπτη και αφετέρου την επίδραση που έχει η δική μας συμπεριφορά και στάση απέναντι στους τουρίστες. Μας παρέχονται σημαντικά εργαλεία, σε φορείς και ιδιώτες είτε αυτοί λέγονται επιμελητήρια, εμπορικοί σύλλογοί και Δήμοι είτε ξενοδόχοι και επιχειρήσεις ώστε να χαράξουμε πολιτικές διορθώνοντας τα λάθη μας και στηρίζοντας θετικές δράσεις. 

Η συνολική αύξηση του τουρισμού συνέχισε, σε πολλές περιοχές της χώρας και ειδικότερα στη Δυτική Κρήτη είναι σαφέστατα ένα ελπιδοφόρο δεδομένο, το οποίο μας προκαλεί μια συγκρατημένη αισιοδοξία μέσα στην παρατεταμένη κρίση που μαστίζει την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας. 

Η σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης στον αερολιμένα Χανίων προέρχεται κυρίως από την αλματώδη και με γεωμετρική πρόοδο αύξηση των επισκεπτών μέσω των Low cost εταιρειών. Κατά 142% αυξήθηκαν οι μη Σκανδιναβοί επισκέπτες, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία έφτασαν στα Χανιά μέσω των low cost εταιρειών και κυρίως μέσω της RYANAIR. 

Επισκέπτες, οι οποίοι περίπου οι μισοί κινούνται μέσα στο αστικό κομμάτι των Χανίων, άλλα και σε περιοχές όπως την Παλαιόχωρα και τα Σφακιά. Ουσιαστικά η αύξηση αυτή του τουρισμού έφερε σημαντική στήριξη σε περιοχές εκτός του Πλατανιά ο οποίος αποτελεί παραδοσιακά, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε, το Νομαρχιακό τουριστικό μας «νομισματοκοπείο». Στοιχεία τόνισε, τα οποία επιβεβαιώνουν και τη μελέτη του Επιμελητηρίου που παρουσιάζουμε σήμερα η οποία έγινε την περίοδο Αύγουστου – Σεπτεμβρίου στην Παλαιόχωρα και η οποία κατέγραψε με τον πιο γλαφυρό τρόπο τη δυναμική των επισκεπτών που έφτασαν στα Χανιά μέσω των εταιρειών χαμηλού κόστους η οποία μεταφράζεται σε πάνω από τους μισούς επισκέπτες. 

Το Επιμελητήριο Χανίων κατέληξε ο κ. Μαργαρώνης, χαιρετίζει την εκδήλωση η οποία γίνεται μερικούς μήνες πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου, κάτι που σημαίνει ότι στο χρόνο που απομένει έχουμε τη δυνατότητα να μελετήσουμε προσεκτικά και σε βάθος τα στοιχεία της μελέτης και συντεταγμένα όλοι οι φορείς, να συνεργαστούμε ώστε μόλις τσεκάρει το εισιτήριο του ο πρώτος κιόλας τουρίστας να είμαστε τουλάχιστον καλύτεροι σε σχέση με τις υπηρεσίες που τους προσφέραμε το 2013».