Μπορεί να μοιάζει απίστευτο, αλλά η Ελλάδα σήμερα αποτελεί τον μεγαλύτερο ξένο επενδυτή για την Κίνα στον τομέα της ναυπηγικής της βιομηχανίας.

Το ότι η Κίνα είναι ένας σημαντικός παίκτης για επενδύσεις στη χώρα μας είναι γνωστό και δεν αποτελεί είδηση. Αυτό όμως που λίγοι γνωρίζουν είναι ότι 1 στα 5 εμπορικά πλοία που χτίζονται σήμερα στα ναυπηγεία της Κίνας ανήκουν σε Ελληνες.

Αυτό προκύπτει σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας XRTC Business Consultants, η οποία έχει υπογράψει σύμβαση συμβουλευτικών εργασιών με την κινεζική τράπεζα China Deve­lopment Bank και που δημοσιεύει σήμερα το «Εθνος της Κυριακής». Οι Ελληνες εφοπλιστές -βάσει των στοιχείων της έρευνας- χτίζουν σήμερα 455 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 39,2 εκατ. τόνων, εκ των οποίων σχεδόν τα μισά, τα 188, στην Κίνα. Τα πλοία αυτά αντιστοιχούν στο 20% του εμπορικού στόλου που χτίζεται σήμερα στα ναυπηγεία της Κίνας.

Εως και μερικά χρόνια πριν, πρωτίστως η Κορέα και δευτερευόντως η Ιαπωνία, όπου χτίζονται 217 και 39 ελληνικά πλοία αντίστοιχα, αποτελούσαν τις «αγαπημένες» χώρες των Ελλήνων πλοιοκτητών για τη ναυπήγηση των πλοίων τους.
Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, έχει παραγγείλει 9 φορτηγά πλοία για λογαριασμό της Golden Union στα κινεζικά ναυπηγεία.
Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, έχει παραγγείλει 9 φορτηγά πλοία για λογαριασμό της Golden Union στα κινεζικά ναυπηγεία.

Την περίοδο 2007-2008 επειδή οι παραγγελίες πλοίων είχαν αυξηθεί, τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας αναγκάζονταν να διπλασιάσουν τους χρόνους παράδοσης, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες, ανάμεσά τους και οι Ελληνες εφοπλιστές, να στραφούν σε άλλα ναυπηγεία, με αυτά της Κίνας να βγαίνουν κερδισμένα.

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες που έχουν τις περισσότερες ναυπηγήσεις στην Κίνα αυτή την περίοδο, σύμφωνα με την εταιρεία XRTC του Γιώργου Ξηραδάκη, είναι ο Γιώργος Οικονόμου με 16 υπό ναυπήγηση πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια για λογαριασμό της Dryships, οι αδελφοί Αδαμάντιος και Σπύρος Πολέμης, που ελέγχουν την Polembros, με 10 πλοία ξηρού φορτίου, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, με παραγγελίες για 9 φορτηγά πλοία για λογαριασμό της Golden Union, ο Γιάννης Αγγελικούσης με 9 υπό ναυπήγηση πλοία ξηρού φορτίου, ο Γιώργος Προκοπίου με την Dynacom που έχει παραγγείλει επίσης 9 δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία, ο Γιάννης Ξυλάς, που ελέγχει την Ariston Navigation και έχει παραγγείλει 7 φορτηγά πλοία, και ακολουθούν με μικρότερο αριθμό πλοίων οι Βίκτωρας Ρέστης, Θανάσης Μαρτίνος, Κωστής Κωνσταντακόπουλος, καθώς και η εφοπλιστική οικογένεια Λογοθέτη.

Το γεγονός βέβαια ότι η Ελλάδα έχει αναδειχθεί σε κινητήρια δύναμη για τα ναυπηγεία της Κίνας αποτελεί λόγο σημαντικό για τις κινεζικές τράπεζες να χρηματοδοτούν τους Ελληνες εφοπλιστές. Ετσι, από τη μία οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν πρόσβαση σε ρευστό, την ίδια ώρα που οι ευρωπαϊκές τράπεζες έχουν κλείσει τη στρόφιγγα, ενώ από την άλλη δίνεται ανάσα στα ναυπηγεία της Κίνας.

Σήμερα, τα δάνεια που έχουν εκταμιευτεί από κινεζικές τράπεζες για τη χρηματοδότηση συμφωνιών για την κατασκευή πλοίων σε γιάρδες της Κίνας υπερβαίνουν το 1 δισ. δολάρια.


Αλλαγή πλεύσης

Ενδεικτικό μάλιστα στοιχείο της στροφής των Ελλήνων προς τα κινεζικά ναυπηγεία τα τελευταία δύο-τρία χρόνια είναι το γεγονός ότι τα ελληνικά ναυτιλιακά κεφάλαια που επενδύονται εκεί αγγίζουν το 35% της συνολικής αξίας των παραγγελιών και ανέρχονται σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια.

Η αρχή της ελληνοκινεζικής συνεργασίας άρχισε να διαφαίνεται από το 2008 με την κατάρρευση της Lehman Brothers, οπότε η κινεζική κυβέρνηση αποφάσισε να προσανατολίσει τις κρατικές της τράπεζες στο να επεκταθούν διεθνώς, με τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση να αποτελεί την αιχμή του δόρατός της, όταν μεγάλοι τραπεζικοί όμιλοι σταμάτησαν τις χορηγήσεις ναυτιλιακών δανείων εάν δεν προχώρησαν στην έξοδό τους από τον κλάδο. Η τράπεζα της Ιρλανδίας, η γαλλική Natixis, η αγγλική Lloyd's TSB είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Οι μεγάλοι τραπεζικοί παίκτες της Κίνας είναι οι China Development Bank, Export Import Bank of China, Bank of China, Communication Bank of China. Το μεγάλο, βέβαια, πρόβλημα στις κινεζικές τράπεζες παραμένει ο χρόνος ολοκλήρωσης ενός δανείου σε σύγκριση με την ταχύτητα με την οποία ανταποκρίνονται οι Δυτικοί. Για παράδειγμα, ο μέγιστος χρόνος δυτικών τραπεζών είναι μόλις 2 μήνες, ενώ των κινεζικών υπερβαίνει τους 6 και μπορεί να φτάσει και τους 9 μήνες.

  • 20% των πλοιων που κατασκευάζονται στα κινεζικά ναυπηγεία ανήκουν σε Ελληνες.
  • 455 τάνκερ και δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 39,2 εκατ. ευρώ θα προστεθούν στον ελληνικό στόλο.
  • 61 από τις 153 φετινές παραγγελίες έχουν δοθεί στα ναυπηγεία της Κίνας.
  • 1 δισ. φτάνει η χρηματοδότηση των τραπεζών της Κίνας στους Ελληνες εφοπλιστές.
ethnos.gr/Κώστας Νάνος