Διαφήμιση είναι διαδικασία γνωστοποίησης και επηρεασμού του καταναλωτικού κοινού για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία επί πληρωμή. Άλλοτε χρησιμοποιεί συγκινησιακά χαρακτηριστικά, που συνδέουν τον χρήστη με την αγορά ή την χρήση του προϊόντος και άλλοτε λογικά χαρακτηριστικά, όπως τεχνικές λεπτομέρειες και πλεονεκτήματα του προϊόντος σε σχέση με τα ανταγωνιστικά.

«Η διαφήμιση ανήκει στο μείγμα προβολής και επικοινωνίας του τμήματος Μάρκετινγκ. Τα τελευταία χρόνια όλο και μεγαλύτερα ποσά ξοδεύονται για τη διαφημιστική προβολή των προϊόντων. Εταιρείες κολοσσοί μπορεί να ξοδεύουν ακόμα και δισεκατομμύρια δολάρια ή ευρώ ετησίως» γράφει η Wikipedia.

Τι γίνεται όμως όταν μια διαφημιστική εκστρατεία… «πάει στραβά;». Όταν θεωρηθεί από τους καταναλωτές ως σεξιστική, ομοφοβική, ρατσιστική ή απλά… «κακή»;

Δείτε παρακάτω μια λίστα με τις πιο εξωφρενικές διαφημίσεις του 2013 που ετοίμασε το Business Insider, για τις οποίες οι εταιρείες αναγκάστηκαν να… απολογηθούν και να ζητήσουν συγγνώμη από το καταναλωτικό κοινό:

Unilever 


Το Σεπτέμβρη η Unilever αναγκάστηκε να απολογηθεί για μια διαφήμιση σχετικά με τη μαργαρίνη Flora, η οποία θεωρήθηκε ομοφοβική και ρατσιστική. Μια σφαίρα, την οποία σχηματίζουν τα λόγια «Εμμ, μπαμπά είμαι ομοφυλόφιλος» κατευθύνεται προς μια ανθρώπινη καρδιά. Στην κάτω άκρη υπάρχει το εξής κείμενο: «Σήμερα, χρειάζεται να έχει κανείς γερή καρδιά».

Για τη συγκεκριμένη διαφήμιση υπεύθυνη ήταν η εταιρεία Lowe & Partners στο Γιοχάνεσμπουργκ, και η Unilever ανακοίνωσε ότι δεν την είχε δει (και εγκρίνει) προτού δημοσιευτεί.

«Τη διαφήμιση ετοίμασε μια εξωτερική εταιρεία στη Ν. Αφρική και δεν είχε εγκριθεί από κανέναν στη Unilever. Είναι προσβλητική και απαράδεκτη και τη σταματήσαμε».

Mercedes 


Η Mercedes-Benz ένιωσε ντροπή, το περασμένο καλοκαίρι, για ένα τραγούδι γεμάτο σεξουαλικά υπονοούμενα γύρω από τη σχέση ενός αυτοκινήτου με το… μηχανικό του.

Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στο Business Insider ότι το βίντεο κατέβηκε λίγο μετά τη δημοσιοποίησή του στο κανάλι YouTube του τμήματος service, όταν κατακρίθηκε από ορισμένα αμερικανικά blog. «Λυπούμαστε που προκάλεσε αναστάτωση και ζητάμε συγγνώμη γι’ αυτό. Δεν είχαμε καμία πρόθεση να προσβάλουμε κανέναν».

AT&T 


Στη 12η επέτειο από την τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης, η AT&T αποφάσισε να τουιτάρει την παρακάτω φωτογραφία με ένα Blackberry Z10 και δύο στήλες φωτός στο «Ground Zero».

Παρότι είχε αφαιρεθεί η μάρκα από τη συσκευή, πολλοί καταναλωτές εξέφρασαν την άποψη ότι οποιαδήποτε ενέργεια γίνεται από κάποια μάρκα-εταιρεία, έχει ως απώτερο σκοπό να πουλήσει προϊόντα.

Η AT&T απολογήθηκε αρχικά με ένα tweet και στη συνέχεια ο διευθύνοντας σύμβουλος Randall Stephenson της εταιρείας έγραψε μια ανοιχτή επιστολή.

«Είναι μια ημέρα που δε θα ξεχάσουμε ποτέ, και που ποτέ δε θα εμπορευματοποιήσουμε. Δεσμεύομαι ότι η AT&T θα ακολουθήσει αυτήν την αρχή».

McDonald's


Την περασμένη άνοιξη η McDonald's κυκλοφόρησε μια διαφήμιση στα δημόσια μέσα μεταφοράς της Βοστόνης, στην οποία φαινόταν μια γυναίκα να κλαίει, όπως αυτές που χρησιμοποιούνται συνήθως σε εκστρατείες για την κατάθλιψη. 
Στην αφίσα έγραφε: «Δεν είσαι μόνη. Εκατομμύρια άνθρωποι λατρεύουν τα Big Mac».

Όσοι υποφέρουν, ή είχαν περάσει από κατάθλιψη και αυτοκτονικές τάσεις, τη θεώρησαν απαράδεκτη.

Η McDonald's δήλωσε ότι δεν την είχε εγκρίνει ποτέ και ζήτησε συγγνώμη τόσο η ίδια η εταιρεία, όσο και η διαφημιστική Arnold Boston που τη δημιούργησε.

Swiffer 


Η Rosie The Riveter, μια διαφήμιση της Westinghouse Company, είχε θεωρηθεί ως σύμβολο της γυναικείας δύναμης και συμμετοχής στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, για τις γυναίκες που εργάζονταν στα αμερικανικά εργοστάσια, όσο οι άντρες τους πολεμούσαν εκτός της χώρας.


Οι ιθύνοντες της Swiffer όμως έβγαλαν τον περασμένο Ιούνιο μια διαφήμιση σε εφημερίδα, με μια «σύγχρονη» εκδοχή της Rosie, η οποία στέκεται περήφανα δίπλα σε μια… σκούπα, μετατρέποντάς τη από σύμβολο της γυναικείας δύναμης και ικανότητας στον εργασιακό χώρο σε μια… απλή νοικοκυρά.


Η εταιρεία απολογήθηκε μέσα από μια σειρά… tweets.

Dunkin' Donuts 


Τον Αύγουστο η Dunkin' Donuts αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη για μια διαφήμιση που κυκλοφόρησε στην Ταϊλάνδη, στην οποία φαίνεται μια γυναίκα βαμμένη μαύρη με κακό μακιγιάζ, για να προωθήσει τα σοκολατένια «Charcoal» ντόνατς της.

Η οργάνωση Human Rights Watch την αποκάλεσε «περίεργη και ρατσιστική». 

Facebook Ad 


Η καναδική ιστοσελίδα γνωριμιών ionechat.com ανέβασε μια διαφήμιση στο Facebook τον περασμένο Σεπτέμβρη, στην οποία απεικονίζεται μια νεαρή γυναίκα δίπλα σε μια λεζάντα που έλεγε: «Γνωρίστε κορίτσια και γυναίκες από τον Καναδά για φιλίες, ραντεβού ή σχέσεις».

Η «γυναίκα» αυτή ήταν η 17χρονη Rehtaeh Parsons, η οποία είχε αυτοκτονήσει μερικούς μήνες πριν και η φωτογραφία της είχε κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο.

Το Facebook ζήτησε συγγνώμη και απαγόρευσε έκτοτε στην ιστοσελίδα να διαφημίζεται μέσα από αυτό.

Ford 


Το πρακτορείο JWT India είναι αυτό που μάλλον παίρνει, σύμφωνα με το Business Insider, τα «πρωτεία» της χειρότερης διαφήμισης του 2013.

Σε αυτή απεικονίζεται ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Σίλβιο Μπερλουσκόνι μέσα σε ένα Ford Figo με το πορτ παγκάζ… γεμάτο δεμένες και φιμωμένες γυναίκες, με μία από αυτές μάλιστα να κλαίει.

Μπορεί η «ιδέα» αυτή να μην εγκρίθηκε από τη Ford, όμως τελικά «βρήκε το δρόμο της στο… διαδίκτυο» όταν η δημιουργική ομάδα την έστειλε στην ιστοσελίδα «Ads of the World».

Τόσο η Ford όσο και το JWT India απολογήθηκαν για το… περιεχόμενο της διαφήμισης, στο οποίο φαινόταν ο Μπερλουσκόνι στη θέση του οδηγού και μια λεζάντα έλεγε «αφήστε τις ανησυχίες σας πίσω… στον επιπλέον χώρο του Figo».

newsbeast.gr