Το να έχεις πολλά likes ή followers τείνει να γίνει το νέο σύμβολο κοινωνικού στάτους. Ειδικά αν μέσω αυτού διογκώνεται και ο τραπεζικός σου λογαριασμός. Διασημότητες, επιχειρήσεις, ακόμη και το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ αποδεικνύεται πως έχουν αγοράσει likes και followers, μέσω παράκτιων εταιρειών.

Η λογική είναι απλή: το μέγεθος της αναγνωρισιμότητας και της δημόσιας αποδοχής, έτσι όπως φαίνεται από την κίνηση του λογαριασμού ενός εκάστου στα social media, δεν είναι αμελητέο γεγονός. Το κέρδος είναι σχεδόν άμεσο.

Μια πρόσφατη έρευνα του Associated Press έδειξε πως υπάρχει μια παγκόσμια φορά πλαστών κλικ, παρά την προσπάθεια των εταιρειών τεχνολογίας και της αστυνομίας να πατάξουν το φαινόμενο.
Το μικρό κόστος (μισό σεντ το κάθε κλικ) σε συνδυασμό με τα πολλαπλά οφέλη του αποδέκτη των κλικ, κάνει την αμυντική προσπάθεια, αρκετά προβληματική.

Οι Ιταλοί ερευνητές ασφάλειας και bloggers, Αντρέα Στρόπα και Κάρλα Ντε Μικέλι, εκτιμούν πως το 2013 για τους ψεύτικους followers στο Twitter δαπανήθηκαν περίπου 360 εκατ. δολάρια, ενώ περίπου 200 εκατ. δολάρια δόθηκαν για την εξασφάλιση πλαστών likes.

Από την μεριά τους τα social media καταβάλουν εργώδεις προσπάθειες για να καταστείλουν το φαινόμενο και να... καθαρίσουν το τοπίο. Το YouTube προσφάτως εξαφάνισε εκατομμύρια βίντεο που έδειχναν να έχουν «φουσκωμένα» views. Το ίδιο έκανε και η Google για εκείνους που παράγουν πλαστά κλικ για τις διαφημίσεις τους.

Εκκαθαρίσεις κάνει και το Facebook για να διώξει τους ψεύτικους λογαριασμούς. Η εκτίμηση είναι ότι από το 1,18 δισ. ενεργών χρηστών, τα 14.1α εκατ. είναι ψεύτικοι λογαριασμοί. Το αυτό συμβαίνει στο Twitter και στο LinkedIn. Οπου υπάρχει ψεύτικοι λογαριασμοί και αποκαλύπτονται, «σφραγίζονται» αυτομάτως.

Είναι χαρακτηριστικό πως μια πόλη επτά εκατ. κατοίκων, η Ντάκα στο Μπαγκλαντές, θεωρείται ένα κομβικό σημείο όπου έχει στηθεί μια τέτοια παράνομη επιχείρηση. Οπως αποδείχθηκε οι λογαριασμοί που φτιάχνονταν στην περιοχή δεν ήταν ψεύτικοι, απλώς οι χρήστες πληρώνονταν με το... κλικ σε συγκεκριμένες σελίδες.

Ετσι αποδείχθηκε πως η σελίδα για τον Μέσι, στην Ντάκα, έχει 51 εκατ. likes, τη στιγμή που στην επίσημη σελίδα του έχει 7.7 εκατ. likes.
Πρόβλημα αντιμετώπισε και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, που εμφανίζοταν δημοφιλές στο Κάιρο, μέσω αγορασμένων likes, ή η εταιρεία Burger King που ήταν ιδιαι8τέρως δημοφιλής στο Πανιστάν. Τι παράξενο που πρόσφατα άνοιξε στην περιοχή πολλά εστιατόρια.

Αλλη... επικίνδυνη περιοχή είναι η Ινδονησία, μια χώρα που έχει εμμονή με τα social media, κάτι που φέρνει αύξηση και σε παράνομες εταιρείες. Το όλο σύστημα, έτσι και αλλιώς, μοιάζει με Λερναία Υδρα.

iefimerida.gr