Οι συνολικές ανεξόφλητες οφειλές της Επιχείρησης από απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος ανέρχονται σε 1,3 δισ. ευρώ και «τρέχουν» με ρυθμό της τάξης των 4 εκατ. την ημέρα.

Η μεγαλύτερη «τρύπα» προέρχεται από τα τιμολόγια χαμηλής και μέσης τάσης, δηλαδή από νοικοκυριά και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Οι συνολικές οφειλές αυτής της κατηγορίας ανέρχονται στα 600 εκατ. ευρώ περίπου, εκ των οποίων ποσοστό 65% περίπου αντιστοιχεί στα νοικοκυριά. Στα 190 εκατ. ευρώ φτάνει το «φέσι» της ΔΕΗ από τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Οι ανεξόφλητες οφειλές των επιχειρήσεων που είναι συνδεδεμένες με τη μέση τάση ανέρχονται στα 130 εκατ. ευρώ, ενώ πάνω από 135 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι οφειλές της Λάρκο.

Διακανονισμοί

Σε μια προσπάθεια διευκόλυνσης των νοικοκυριών στην αποπληρωμή των λογαριασμών και ενίσχυσης των εισροών προς τα ταμεία της, η ΔΕΗ εφαρμόζει από πέρυσι ένα ευέλικτο και εκτεταμένο πρόγραμμα διακανονισμών, στο οποίο έχουν ενταχθεί πάνω από 700.000 καταναλωτές. Ο ρυθμός των διακανονισμών «τρέχει» με τέτοιους ρυθμούς που η Επιχείρηση υποχρεώθηκε να δώσει στους καταναλωτές δυνατότητα ρυθμίσεων διά του τηλεφώνου προκειμένου να αποσυμφορήσει τα κατά τόπους γραφεία από τις τεράστιες «ουρές», αφού το υπάρχον προσωπικό είναι αδύνατον να ανταποκριθεί στα μαζικά αιτήματα.

Η όλη διαδικασία γίνεται μέσω τηλεφώνου, καλώντας στη γραμμή «11770» και ο καταναλωτής εμφανίζεται στα ταμεία μόνο για να πληρώσει την πρώτη δόση. Το νέο πρόγραμμα διακανονισμών αυξάνει τις δόσεις μέχρι και σε 12 μηνιαίες και περιορίζει την προκαταβολή από 50% έως 20%, ανάλογα με τη συνέπεια του πελάτη.

Ειδικά για την κατηγορία των «ευάλωτων καταναλωτών» (ευπαθείς ομάδες, άνεργοι, χαμηλόμισθοι κ.λπ.) προβλέπει μέχρι και 40 μηνιαίες δόσεις. Στο μεταξύ, κύκλοι της Επιχείρησης εκφράζουν ανησυχίες για τη δημιουργία μιας «νέας γενιάς» απλήρωτων λογαριασμών εξαιτίας των νέων μέτρων για την καταπολέμηση της αιθαλομίχλης.

Κι αυτό γιατί, όπως πιστεύουν, οι συνεχείς ανακοινώσεις για εκπτώσεις λόγω της αιθαλομίχλης και χρήσης του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου μπορεί να περάσουν στους καταναλωτές το μήνυμα ότι η ΔΕΗ δεν θα κόβει το ρεύμα ακόμα και αν δεν πληρωθεί ο λογαριασμός, αναφέρει χαρακτηριστικά ανώτατο στέλεχος της Επιχείρησης.

Αντιθέτως, οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι η κατάσταση σε σχέση με την αποπληρωμή των λογαριασμών θα βελτιωθεί από τον Ιούνιο του 2014 που λήγουν οι δόσεις του ΕΕΤΗΔΕ για το 2013.

Εκπτώσεις

Μεγάλη άνοδο σημείωσαν το τελευταίο διάστημα οι αιτήσεις καταναλωτών για ένταξη στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, που προβλέπει εκπτώσεις μέχρι και 40% σε ευπαθείς ομάδες. Σε διάστημα μόλις ενός μηνός τα νέα αιτήματα ξεπέρασαν τις 56.000. Εκτιμάται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αιτημάτων αυτών θα εγκριθεί, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου να ανέλθει από περίπου 470.000 σήμερα σε πάνω από 500.000 καταναλωτές.

Η διαδικασία ένταξης στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο είναι ανοιχτή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η ένταξη στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο εκτός από χαμηλό τιμολόγιο διασφαλίζει στους δικαιούχους και αδιάλειπτη ηλεκτροδότηση, καθώς απαγορεύεται η διακοπή του ρεύματος ακόμη και αν ο λογαριασμός δεν αποπληρωθεί.

Περίπου 7.500 χιλιάδες νοικοκυριά επανασυνδέθηκαν από τη ΔΕΗ στο πλαίσιο των πρόσφατων κυβερνητικών μέτρων για διασφάλιση της ηλεκτροδότησης στους απόρους όλης της χώρας.

Ενας μεγάλος αριθμός καταναλωτών, τέλος, καταφεύγει για την ηλεκτροδότησή του στις «ρευματοκλοπές». Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, περίπου 35.000 πελάτες από το σύνολο των ετήσιων αποκοπών, λόγω της οικονομικής κρίσης, εκτιμάται ότι επιλέγει την αυθαίρετη επαναφορά του ηλεκτρικού ρεύματος, κίνηση που χαρακτηρίζεται όχι μόνον παράνομη, αλλά και επικίνδυνη.

Μόνον τους τελευταίους μήνες έχουν εντοπισθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ 2.000 αυθαίρετες επανασυνδέσεις. Η νομική υπηρεσία του ΔΕΔΔΗΕ έχει υποβάλει από τον Αύγουστο έως τώρα 300 μηνύσεις για ρευματοκλοπές, αριθμός που αυξάνεται συνεχώς, καθώς κάθε εβδομάδα κατατίθενται και νέες.

kathimerini.gr