Αν, όπως λέγεται, η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες, τότε η στροφή που παρατηρείται σε χειροποίητα είδη αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Την τελευταία διετία έχουν εμφανιστεί πολλοί δημιουργοί χειροποίητων αντικειμένων, από πλεκτά, κοσμήματα, ρούχα ως ποδήλατα, προκειμένου να βρουν μια επαγγελματική απασχόληση, ενώ παράλληλα παρατηρείται και μεγάλη ανταπόκριση των καταναλωτών προς τα χειροποίητα, καθώς έχουν πλέον αποτελέσει μόδα και θεωρούνται μια καλή πρόταση για ένα ιδιαίτερο δώρο αλλά και μια πιο οικονομική λύση, με τη δική τους υπογραφή.

Τα τελευταία τρία χρόνια οι δήμοι διοργανώνουν σεμινάρια ραπτικής και πλεξίματος, τα οποία παρακολουθούν πολλές Ελληνίδες, που στη συνέχεια απευθύνονται σε καταστήματα με είδη ραπτικής, τα οποία έχουν επωφεληθεί πολύ από την κρίση.

Επίσης γεννιούνται φρέσκες ιδέες για απασχόληση, όπως το πρώτο ξύλινο χειροποίητο ποδήλατο, η πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα με χειροποίητες δημιουργίες για αγορά και πώληση, ενώ ιστοσελίδα με χειροποίητα πλεκτά αναζητεί χρηματοδότηση μέσω crowdfounding σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Η πρώτη online πλατφόρμα

Με τους ανεξάρτητους δημιουργούς χειροποίητων αντικειμένων να πληθαίνουν με γοργούς ρυθμούς και τους έλληνες καταναλωτές να κατευθύνονται προς έξυπνες αγορές, η πρώτη ελληνική online πλατφόρμα αγοράς και πώλησης χειροποίητων αντικειμένων είναι πλέον υπαρκτή.

Πιο συγκεκριμένα, το jamjar, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του τον περασμένο Ιούλιο, απευθύνεται στους ανεξάρτητους χειροτέχνες (ιδιώτες ή με επιχείρηση), καλώντας τους να ανοίξουν το δικό τους e-shop στην πλατφόρμα του (shop in a shop) και έτσι να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους, προωθώντας το brand name τους και αναπτύσσοντας παράλληλα το δίκτυο των πελατών τους.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να ανοίξει κάποιος το δικό του e-shop στο jamjar «είναι να δημιουργεί χειροποίητα αντικείμενα», όπως εξηγούν οι εμπνεύστριές του κυρίες Βέρα Παπαγγελοπούλου και Εύα Επιτροπάκη, «να χρησιμοποιεί ποιοτικά και ανθεκτικά υλικά, να έχει καινοτόμα, ξεχωριστά και αισθητικά προσεγμένα σχέδια».

Σήμερα οι επισκέπτες του jamjar έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στα σχεδόν 40 καταστήματά του και να διαλέξουν online από χειροποίητα κοσμήματα, αξεσουάρ και ρούχα ως παιδικά και είδη σπιτιού και τέχνης.

Η κυρία Εύα Επιτροπάκη, συνιδρύτρια της πλατφόρμας, δήλωσε σχετικά: «Η ιδέα του jamjar γεννήθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο και χτίστηκε πάνω σε δύο βασικούς άξονες: την ανάγκη ολοένα και περισσότερων ανεξάρτητων δημιουργών να προωθήσουν το έργο τους σε μια ευρύτερη κλίμακα αλλά και τη νέα αγοραστική συμπεριφορά των ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν πλέον μοναδικά, ξεχωριστά προϊόντα σε τιμές πολύ προσιτές».

Μια πρωτότυπη διαδικτυακή πλατφόρμα, ειδικά για τα χειροποίητα πλεκτά, την Plektronio, που δεν θα είναι απλώς ένα ακόμη e-shop, φιλοδοξεί να φτιάξει η κυρία Δήμητρα Δημητρακοπούλου, η οποία τον Μάιο του 2013 ξεκίνησε να πουλάει τα πλεκτά της σε τέσσερα καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Παράλληλα η κυρία Δημητρακοπούλου, που εργάζεται ως επικοινωνιολόγος, φιλοδοξεί να αναπτύξει περαιτέρω την πώληση των χειροποίητων πλεκτών της, αναζητώντας χρηματοδότες, μέσω crowdfunding, στο Διαδίκτυο. Ηδη έχει συγκεντρώσει το 20% της χρηματοδότησης που αναζητεί με στόχο να αναπτύξει μια πλατφόρμα που θα επιτρέπει στους καταναλωτές να σχεδιάσουν και να παραγγείλουν το πλεκτό τους ακριβώς όπως το θέλουν, επιλέγοντας το μέγεθος, τους χρωματικούς συνδυασμούς και τα αξεσουάρ του.

Από τα Zara στον αργαλειό

• Προσπάθεια για στροφή των Ελληνίδων στην τέχνη της υφαντικής κάνει με θετική ανταπόκριση η οργάνωση Πηνελόπη Gandhi, η οποία λειτουργεί από το 2007. Τα τελευταία χρόνια, και δη στην εποχή της κρίσης, οι γυναίκες δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον αργαλειό.


«Είναι καιρός οι καταναλωτές να επιστρέψουν στην παράδοση αλλά με μοντέρνα εικόνα» λέει η κυρία Βαρβάρα Τερζάκη

Η οργάνωση αυτή έχει ως μέλημα τη διάσωση και την αναβίωση της τέχνης της υφαντικής στην Κρήτη, με στόχο τη μετάδοσή της από τις τελευταίες μυημένες υφάντριες στη νεότερη γενιά και σκοπό τη συγκρότηση οικονομίας μικρής κλίμακας αλλά μεγάλης αξίας.

Συγκεκριμένα στην Κρήτη η οργάνωση έχει ήδη 100 μαθήτριες της υφαντικής, οι οποίες μάλιστα από εφέτος θα περάσουν και στην παραγωγή.

Σύμφωνα με την κυρία Βαρβάρα Τερζάκη, εμπνεύστρια της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Πηνελόπη Gandhi, «θέλουμε να δείξουμε ότι οι γυναίκες μπορούν να παράγουν μόνες τους τα ρούχα και όλα τα υφαντά της οικογένειας, καθώς όλα τα κρητικά σπίτια διαθέτουν έναν αργαλειό, και μάλιστα τελευταία προσφέρεται ξανά ως δώρο γάμου.

Είναι καιρός οι καταναλωτές να διαφοροποιηθούν από τον μαζικό κόσμο της Zara και να επιστρέψουν στην παράδοση αλλά με μοντέρνα εικόνα. Επιπρόσθετα, είμαστε σε τελικές συζητήσεις με γνωστούς οίκους μόδας του εξωτερικού, οι οποίοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον για συνεργασία και παραγωγή κρητικών πιστοποιημένων υφαντών».

Μάλιστα το Μουσείο Μπενάκη φιλοξένησε την οργάνωση Πηνελόπη Gandhi με σειρά εκδηλώσεων, ενώ ο αργαλειός ήδη διδάσκεται στα σχολεία της Κρήτης κατόπιν παρέμβασης της συγκεκριμένης οργάνωσης.

Το πρώτο ελληνικό ξύλινο ποδήλατο
Οι καταναλωτές για εξοικονόμηση χρημάτων μεταποιούν ή ράβουν εξ ολοκλήρου τα δικά τους ρούχα

Στη Θεσσαλονίκη κατασκευάστηκε το 2013 το πρώτο ξύλινο χειροποίητο ποδήλατο από τα αδέλφια Γιώργο και Αργύρη Λεκοβίτση και από τις αρχές του 2014 θα αρχίσει η πώλησή του σε καταστήματα με ποδήλατα. Ως πρόσφατα το ποδήλατο αυτό ήταν σε πειραματικό στάδιο.

Επειτα από πολλές προσπάθειες τα δύο αδέλφια από τη Θεσσαλονίκη κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα πρωτότυπο ποδήλατο, το οποίο, σύμφωνα με τους ίδιους, απορροφά τους κραδασμούς και είναι πολύ ιδιαίτερο, και γι' αυτό αναμένεται να έχει θετική ανταπόκριση από τους καταναλωτές.

Το κόστος του ξεκινά από τα 1.800 ευρώ και ήδη έχει ζήτηση στην Ελλάδα και στην Τουρκία. Τα δύο αδέλφια διατηρούν μια βιοτεχνία με έπιπλα στη συμπρωτεύουσα και πριν από δύο χρόνια η κρίση και η έλλειψη παραγγελιών τούς οδήγησαν να σκεφθούν κάτι διαφορετικό από το άμεσο αντικείμενο εργασίας τους, όπως το ξύλινο ποδήλατο.

Επειτα από πολλές μελέτες, πέταγμα υλικών και ώρες εργασίας, όπως τόνισε ο κ. Γιώργος Λεκοβίτσης, «φτιάξαμε ένα γερό ποδήλατο, το οποίο είναι μια ξεχωριστή πρόταση, γιατί είναι χειροποίητο και από ένα φυσικό υλικό».

• Στροφή στη ραπτική


Η κρίση έχει ωφελήσει τα καταστήματα με είδη ραπτικής, καθώς οι καταναλωτές έχουν στραφεί στη ραπτική για οικονομία, μεταποιώντας και ράβοντας εξ ολοκλήρου τα δικά τους ρούχα, όπως ανέφερε η ιδιοκτήτρια του καταστήματος με είδη ραπτικής Tops κυρία Αννα Τοπαλίδου.

Το κατάστημα Τops ιδρύθηκε το 1962 αλλά το 2010 παρατηρήθηκε μια μεγάλη στροφή του κόσμου στα χειροποίητα και στις χειροτεχνίες που είτε δωρίζονται ως πιο προσωπικά και ιδιαίτερα δώρα είτε φτιάχνονται για
ιδία χρήση.

Πριν από την κρίση, όπως επεσήμανε η κυρία Τοπαλίδου, «ο μέσος πελάτης του καταστήματος ήταν περίπου 70 ετών, ενώ σήμερα είναι 25-30 χρονών, καθώς πολλές γυναίκες πηγαίνουν σε δημόσιες ή ιδιωτικές σχολές για να μάθουν ράψιμο και να κάνουν οικονομία στην ένδυση της οικογένειας».

Μπορεί η κρίση να ευνόησε τα χειροποίητα, αλλά στη συνέχεια, όπως στο εξωτερικό, έγιναν μόδα και στην Ελλάδα. Ετσι πολλοί φτιάχνουν τα δικά τους ρούχα, κοσμήματα, αξεσουάρ και δώρα. Είναι χαρακτηριστικό, πρόσθεσε η ίδια επιχειρηματίας, ότι «εφέτος πολλές πελάτισσες αγόρασαν τσόχα και έφτιαξαν τα δικά τους χριστουγεννιάτικα στολίδια για το δέντρο».

tovima.gr / Τόνια Τσακίρη