Η ανυπαρξία ακτοπλοϊκής σύνδεσης μεταξύ Πειραιά και Κυθήρων-Αντικυθήρων αποτελεί αυτή την εποχή το θέμα αιχμής για τα προβλήματα με τις θαλάσσιες συγκοινωνίες που αντιμετωπίζει η νησιωτική χώρα. Επίσης, πλήττονται και άλλα μεσαία και μικρά νησιά, όπως, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Ανάφη και η Θηρασιά.

Η ελληνική κυβέρνηση υπό την πίεση της οικονομικής κατάστασης που βιώνει η χώρα αλλά και τις πιέσεις της Τρόικας προχώρησε στη μείωση κατά 3,6% των κονδυλίων για την επιδότηση των άγονων γραμμών για το 2014 που ανέρχονται στα 79 εκατομμύρια ευρώ έναντι 82 εκατομμυρίων το 2013.

Από τα 79 εκατ. ευρώ, τα 45 εκατ. ευρώ (47 εκατ. το 2013) αφορούν στις γραμμές της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου (ΓΓΑ) και τα 34 εκατ. ευρώ (35 εκατ. ευρώ το 2013) τις γραμμές της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας.

Τα προϋπολογισθέντα ποσά αναφέρονται στο υψηλότερο δυνατό μίσθωμα σε κάθε γραμμή, ενώ συνυπολογίζεται ότι θα εκτελεσθούν όλα τα δρομολόγια.

Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των άγονων γραμμών υπάγεται και το νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυθήρων το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες δεν θα επανακτήσει απευθείας ακτοπλοϊκή σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά αφού η εταιρεία υπέρ της οποίας είχε κατοχυρωθεί η μακροχρόνια σύμβαση, που λήγει το 2016, έχει δηλώσει ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της.

«Από τον Ιούνιο του 2013 έχει αιτηθεί η εταιρεία στην αρμόδια Δ/νση τη λύση της σύμβασή της και τη διακοπή των δρομολογίων Πειραιά -Κύθηρα - Αντικύθηρα. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των άγονων γραμμών αλλά και των πιστώσεων για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους, εξετάζει το αίτημα της διακοπής του δρομολογίου και παράλληλα, στοχεύει στο να εξασφαλίσει τη σύνδεση Κυθήρων – Αντικυθήρων με το Γύθειο και τη Νεάπολη, με τακτικά δρομολόγια. Καθώς και με την Κρήτη κατά τις περιόδους υψηλής ζήτησης» επεσήμαναν κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και συμπλήρωσαν: «Προς το παρόν όμως δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για την κατάργηση της συγκεκριμένης γραμμής. Το Υπουργείο Οικονομικών, έχει εγκρίνει με αποφάσεις του την ανάληψη υποχρεώσεων σε βάρος της πίστωσης του ΚΑΕ 2131 «Επιδότηση άγονων γραμμών», μέχρι και το έτος 2021.

Ως εκ τούτου οι πιστώσεις για την συναφθείσα πολυετή σύμβαση με την εταιρεία έχουν προϋπολογισθεί και δεσμευτεί μέχρι και το έτος 2016, ημερομηνία λήξεως της συμβάσεως εφ΄ όσον η εταιρεία αντικαταστήσει το πλοίο της με νέο μικρότερης ηλικίας και μεγαλύτερης ταχύτητας».

Ο πρωθυπουργός

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει καταθέσει εγγύηση ύψους 1,5 εκατομμυρίου ευρώ, η οποία θα καταπέσει υπέρ του δημοσίου εφόσον δεν καταφέρει να συνεχίσει τα δρομολόγια. Αυτό απάντησε το ΥΝΑ σε εξώδικο δήλωση -διαμαρτυρία κατοίκων και φορέων των Αντικυθήρων προς τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και τον υπουργό Ν.Α. Μ.Βαρβιτσιώτη. 

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η επιδότηση της συγκεκριμένης γραμμής φθάνει τα 6,2 εκατομμύρια ευρώ. «Το κράτος επιδοτεί με 200 ευρώ τον κάθε επιβάτη βάση των στοιχείων. Αυτό μπορούσε να γίνει παλαιότερες εποχές, όχι όμως και σήμερα» δηλώνει στέλεχος του ΥΝΑ και προσθέτει: « Από τα στοιχεία που έχουμε, τα δύο τελευταία χρόνια, οι περισσότεροι ταξιδιώτες προτιμούν να πηγαίνουν στα Κύθηρα μέσω Νεάπολης και Γυθείου γιατί ο χρόνος του ταξιδιού είναι ο μισός από ό,τι με το πλοίο.» 

Το 2012 στη γραμμή Πειραιάς-Κύθηρα πραγματοποιήθηκαν 187 δρομολόγια και διακινήθηκαν 16.109 επιβάτες που αποβιβάστηκαν στο νησί και 15.067 που επιβιβάστηκαν από το νησί στο πλοίο, ενώ εκφορτώθηκαν 2.315 φορτηγά. Το 2013 έγιναν 156 δρομολόγια διότι το πλοίο μπήκε σε δίμηνη ακινησία και αποβιβάστηκαν 15.868 επιβάτες, επιβιβάστηκαν 13.081 και εκφορτώθηκαν 2.882 πλοία. 

Με επιστολή του προς τον ΥΝΑ, Μ.Βαρβιτσιώτη, ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ επισημαίνει μεταξύ άλλων για το θέμα της διακοπής του δρομολογίου Πειραιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα: «Στο λεκανοπέδιο της Αττικής είναι τουλάχιστον τριπλάσιοι στον αριθμό Κυθήριοι από τους μόνιμους κατοίκους. Εδώ στα Κύθηρα έχουμε έναν μεγάλο αριθμό γηρασμένου πληθυσμού οι οποίοι με το καράβι από Κύθηρα-Πειραιά και τανάπαλιν εξυπηρετούνται καλώς δια να επισκεφθούν τους δικούς τους και δια τα προβλήματα υγείας και γηρατειών. Δεν τους ενδιαφέρει τόσο η Λακωνία ή δια ξηράς ανάβασή τους στην Αθήνα. Από εκεί εξυπηρετούνται οι εμπορικοί σκοποί» και προσθέτει πιο κάτω:

«Εκείνο το οποίο θα ήτο ίσως δυνατόν να γίνει κ.Υπουργέ, κατόπιν συνεννοήσεως μετά των αρμοδίων παραγόντων, είναι η μείωση των δύο δρομολογίων σε ένα κατά τη χειμερινή περίοδο. Ετσι θα επετυγχάνετο μία σημαντική οικονομία αλλά και δεν θα απεκόπτοντο τα νησιά μας από τον Πειραιά και την Κρήτη κατά τους άγονους μήνες» και καταλήγει: «Υπουργέ μου, εάν δεν προσεχθούν τοπικές ιδιαιτερότητες, φοβάμαι ότι όχι μόνον δεν θα λυθή το πρόβλημα της ναυσιπλοϊκής συγκοινωνίας αλλά και θα περιπλακή».

Οι κάτοικοι του νησιού διαμαρτύρονται και εκφράζουν την αγωνία τους για την επικείμενη κατάργηση της γραμμής Πειραιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Κρήτη αφού σε συνδυασμό με την επαπειλούμενη κατάργηση του Αεροδρομίου Κυθήρων, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη διαβίωσή της και στην τουριστική κίνηση.

protothema.gr