Είναι χρόνια μαζί μας η περιστροφική γκαζιέρα, αποδεικνύοντας την επιτυχία του σχεδιασμού της. Λειτουργική και αποτελεσματική, έχει επικρατήσει τελείως στους δύο τροχούς, αποκτώντας και ισχυρή συμβολική σημασία: ποιος δεν αναγνωρίζει τι σημαίνει η περιστροφική κίνηση του χεριού;

Όμως δεν είναι ο μοναδικός τρόπος να ελέγχει κάποιος το γκάζι. Όσοι από έχουν οδηγήσει Atv, jet ski ή snowmobile το γνωρίζουν. Εκεί το άνοιγμα του γκαζιού γίνεται από κάποιο δάκτυλο, συνήθως τον αντίχειρα. Όμως η εναλλακτική αυτή λύση σε αυτά τα οχήματα έχει δοθεί γιατί η περιστροφή συναντά διάφορα προβλήματα: ολισθηρότητα στο νερό, χοντρά γάντια στα snowmobiles, μεγάλες στροφές του τιμονιού στα Atv.

Παρά την καθολική κυριαρχίας της περιστροφικής γκαζιέρας όμως, είναι φορές που η εργονομία και ο έλεγχος που προσφέρει χωλαίνουν ακόμη και στη μοτοσυκλέτα. Όταν για παράδειγμα το τιμόνι έχει περίεργες γωνίες, ή το σώμα του οδηγού έχει απομακρυνθεί από το άκρο του τιμονιού, η εργονομία της γκαζιέρας μπορεί να μάς δυσκολέψει.

Συχνά η περιστροφή του χεριού από την άλλη δημιουργεί μια άβολη θέση για τον καρπό μας που την αντιλαμβανόμαστε σαν μούδιασμα ή και σαν πόνο σε πολύωρη οδήγηση. Και συχνά η λαβή που επιβάλλει η περιστροφή, δεν διευκολύνει καθόλου την άμεση και ελεγχόμενη χρήση του εμπρός φρένου, παρότι δεν απέχει ίσως παρά λίγα εκατοστά...

Κι ακόμη: η ανάγκη για περιστροφή του χεριού, δεν επιτρέπει τον σταθερό έλεγχο του τιμονιού από το συγκεκριμένο γκριπ. Συχνά οι δυνάμεις που ασυνείδητα ασκεί ο αναβάτης στο τιμόνι είναι ανισομεγέθεις, κάτι που οδηγεί σε ακραίες περιπτώσεις σε ανισορροπία της μοτοσυκλέτας και ίσως σε πτώση.

Όλα αυτά θέλησαν να διορθώσουν οι άνθρωποι της Inoveli. Δημιούργησαν μια εργονομικά σχεδιασμένη γκαζιέρα που ενεργοποιείται μόνον με την κίνηση του αντίχειρα και όχι με την περιστροφή του καρπού. Αυτό επιτρέπει στο υπόλοιπο χέρι να παραμένει σταθερά πιασμένο στο γκριπ, καλύπτοντας διαρκώς και τη μανέτα του φρένου.



Όπως και νά ‘χει, η γκαζιέρα της Inoveli εκμεταλλεύεται μια φυσική κίνηση του αντίχειρα. Ο οποίος παρεμπιπτόντως είναι το μέλος του σώματος με τις περισσότερες νευρικές απολήξεις και γι’ αυτό εξαιρετικά ευαίσθητος και ικανός για μικροκινήσεις ακριβείας. Η χρήση ενός τόσο προικισμένου οργάνου είναι από μόνη της σημαντικό ατού ασφαλείας για τον αναβάτη.

Κάποιοι θα αμφισβητήσουν την ασφάλεια μιας τέτοιας πρακτικής, καθώς η παράλληλη χρήση γκαζιού και εμπρός φρένου πρέπει προφανώς να αποφεύγεται. Θα έχει λοιπόν ενδιαφέρον να δούμε, πόση ακρίβεια στον έλεγχο του γκαζιού προσφέρει ο νέος μηχανισμός.

Η εμπειρία έχει δείξει πάντως ότι δύσκολα θα κερδίσει συνολικά τη μάχη της γκαζιέρας. Σήμερα ακόμη και τα ATV ή τα jet ski που ξεκινούν την καριέρα τους με γκαζιέρα «αντίχειρα» όταν μετατραπούν σε «αγωνιστικά» αποκτούν συμβατική γκαζιέρα.

Από την άλλη, η πολύωρη χρήση εξαντλεί τον αντίχειρα που βασίζεται στη μικρή μυική ομάδα του θέναρος έναντι του καρπού που έχει στην διάθεσή του όλο το μυικό σύστημα του πήχη. Έτσι όταν μιλάμε για οδήγηση διαρκείας, τα πράγματα θα είναι δύσκολα.

Ωστόσο όλα εξαρτώνται από την εργονομία και το πόσο «σκληρή» θα είναι στη λειτουργία της η νέα γκαζιέρα. Κάτι που εξαρτάται φυσικά και από το είδος του μηχανισμού, ντίζα ή ηλεκτρική επαφή – ride by wire.

Για αρχή η γκαζιέρα FV01 της Inoveli λειτουργεί μόνον με συρματόσχοινο. Όμως στα σχέδια της μικρής γαλλικής εταιρείας περιλαμβάνεται και μια γκαζιέρα ride-by-wire, για τα πιο σύγχρονα μοντέλα της εποχής μας.












newsbeast.gr