Στο δεύτερο εξάμηνο του 2014, και πιο συγκεκριμένα στα τέλη της χρονιάς, αναμένονται, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, οι καταληκτικές ανατροπές ως προς το μείζον θέμα της διαχείρισης και διευθέτησης των κόκκινων δανείων.

Ανατροπές που, σύμφωνα με ενημερωμένα στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, θα κινούνται ξεκάθαρα προς την κατεύθυνση του ιρλανδικού μοντέλου που δεν προβλέπει την υιοθέτηση συγκεκριμένου ποσού ως όριο διαβίωσης των ελληνικών οικογενειών, καθώς αυτό θα απορρέει από προσωπικές συνεντεύξεις των δανειοληπτών σε ειδικές επιτροπές παρουσία πιθανότατα δικηγόρων και φοροτεχνικών.

Πρόκειται για ρύθμιση-ανάσα, καθώς στόχος της κυβέρνησης είναι να λαμβάνεται υπόψη το προσωπικό πρόβλημα και η οικονομική κατάσταση του κάθε δανειολήπτη και να μην υπάρξει γενική ρύθμιση που ενδεχομένως θα δημιουργήσει κοινωνικούς κραδασμούς.

Αν και στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης διαμηνύουν πως οι συζητήσεις για το κρίσιμο αυτό ζήτημα βρίσκονται σε αρχικό στάδιο, καθώς δεν έχει οριστεί ακόμα το λεγόμενο “Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους” με τη συμμετοχή των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Δικαιοσύνης, έγκυρες πηγές ξεκαθαρίζουν ότι “σαφής στόχος είναι η αποσυμφόρηση των δανείων από τον νόμο Κατσέλη”. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη της κυβέρνησης, το ιρλανδικό μοντέλο είναι το πλέον ελκυστικό, κι αυτό διότι προβλέπει -σε αντίθεση με το ισπανικό, που επίσης εξετάστηκε- εξατομικευμένα κριτήρια κουρέματος των δανείων μέσα από την παρακολούθηση από ειδικές επιτροπές νομικών και οικονομολόγων (σ.σ.: στην Ιρλανδία ορίζονται από την κεντρική τράπεζα της χώρας και το εκεί υπουργείο Οικονομικών) του τρόπου διαβίωσης των δανειοληπτών.

Πρόκειται για τους επονομαζόμενους Insolvency Practitioners, οι οποίοι εκτός των ελέγχων της οικονομικής κατάστασης των δανειοληπτών έχουν δικαίωμα είσπραξης των οφειλών αντί των τραπεζών. Κι αυτό διότι πολλά από τα κόκκινα δάνεια δεν αφορούν μόνο μία, αλλά περισσότερες τράπεζες.

Η παρακολούθηση του τρόπου διαβίωσης του εκάστοτε δανειολήπτη περιλαμβάνει μελέτη στοιχείων, όπως αποδείξεις, κάθε λογής έξοδα κ.λπ. Δηλαδή θα γίνεται πλήρης ακτινογράφηση του πραγματικού τρόπου διαβίωσης και όχι μια απλή δήλωση εισοδήματος. Σε καμία περίπτωση πάντως δεν φέρεται να βρίσκεται στον σχεδιασμό της κυβέρνησης η εξέταση υιοθέτησης αντικειμενικών κριτηρίων για όλους τους δανειολήπτες, καθώς κάτι τέτοιο δεν κρίνεται αποτελεσματικό.

“Νόμος απαράβατος” η συμφωνία τράπεζας - δανειολήπτη

Οι ίδιες καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν πως το μοντέλο που η Τράπεζα της Ελλάδος και η κυβέρνηση μελετούν θα προβλέπει ελαφρύνσεις και συμφωνία μεταξύ «κόκκινων» δανειοληπτών και τραπεζών, όμως από τη στιγμή που όλα τα παραπάνω συμφωνηθούν, ύστερα και από μελέτη από τις ειδικές επιτροπές των σημερινών οικονομικών δεδομένων, ο επονομαζόμενος πλέον “συνεργάσιμος δανειολήπτης” δεν θα έχει καμία περαιτέρω δικαιολογία μη πληρωμής των χαμηλότερων πια υποχρεώσεών του προς τις τράπεζες.

 “Το… new deal συνεργάσιμων δανειοληπτών και τραπεζών καθώς θα τελεί υπό ένα καθεστώς νέας διαπραγμάτευσης και τελικής ελάφρυνσης των πρώτων δεν θα δίνει τη δυνατότητα νέων μελλοντικών οφειλών που θα απορρέουν από νέα στάση πληρωμών. Κοινώς, η συμφωνία δανειοληπτών και τραπεζών θα είναι νόμος απαράβατος και δεν θα εξελιχθεί σε… λάστιχο και γαϊτανάκι, καθώς σε επόμενο στάδιο ενυπάρχει ο κίνδυνος των άμεσων πλειστηριασμών”, αναφέρει έγκυρη πηγή.

Κριτήρια καθημερινότητας

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως στη λίστα των υπό εξέταση κριτηρίων ανά δανειολήπτη συζητιέται να συμπεριληφθούν δαπάνες όπως το μέσο καλάθι της νοικοκυράς, το φαγητό, η εκπαίδευση (κριτήριο μελετάται να είναι η φοίτηση ή μη των παιδιών σε ιδιωτικά και όχι δημόσια σχολεία), τα ταξίδια-διακοπές, ο ρουχισμός, οι δαπάνες τηλεφωνίας κ.ά. Στόχος των ειδικών επιτροπών, λοιπόν, θα είναι να βγάλουν μέσω αποδείξεων και συνεντεύξεων συμπέρασμα κατά πόσο ο τρόπος ζωής των οφειλετών συνάδει με την οικονομική τους κατάσταση και την αποφυγή πληρωμής των τραπεζικών υποχρεώσεών τους.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση ξεκαθαρίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης πως όλα τα παραπάνω αποτελούν ζυμώσεις εν όψει των τελικών σχεδίων που θα είναι έτοιμα στο δεύτερο μισό του έτους. “Η κατεύθυνση ξεκάθαρα είναι το μοντέλο της Ιρλανδίας. Οι λεπτομέρειες όμως θα καθοριστούν με τρόπο επιστημονικό, με μελέτη πολλών παραμέτρων και φυσικά με διαβούλευση με την κοινωνία”, αναφέρουν έγκυρες πηγές.

Ηδη οι εισηγήσεις που έχει δεχτεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναφέρουν πως το πρόβλημα των κόκκινων δανείων αποτελεί βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια του οικονομικού συστήματος της χώρας, καθώς σήμερα αγγίζει το 30%-35% των συνολικών δανειακών χαρτοφυλακίων, ενώ το 2014 θα ξεπεράσει το 45% έως και 50%. Προς το παρόν, πάντως, θέμα κουρέματος δανείων δεν έχει πέσει στο τραπέζι, αν και κανένας δεν μπορεί να το αποκλείσει σε έναν διάλογο που μόλις ξεκινά.

newmoney.gr