Την παρέμβαση του πρωθυπουργού ώστε να γλιτώσει τον αφανισμό ο κλάδος που ασχολείται με τα μικρά σκάφη αναψυχής, να πάρουν οικονομική ανάσα από την υπερφολόγηση οι ιδιοκτήτες τους και να αρχίζει να εισπράττει το κράτος ετησίως 55 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία τώρα χάνει, ζητάει με επιστολή του, προς τον Αντώνη Σαμαρά ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών και Άλλων Σκαφών, Παρελκομένων, Εξαρτημάτων, Εμπόρων και Υπηρεσιών (ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ).

Η αφορμή δόθηκε μετά τις πρόσφατες πληροφορίες, που είδαν το φως της δημοσιότητας, και αφορούν μειώσεις των «τεκμηρίων» για τα αυτοκίνητα που εισηγείται ειδική επιτροπή η οποία συνεστήθη με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών κ. Γιώργου Μαυραγάνη.

Όπως επισημαίνει το ΔΣ του Συνδέσμου στον πρωθυπουργό, μέσω της επιστολής που του απέστειλε και η οποία κοινοποιήθηκε στους, Υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, Υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη Υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και στον υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη, «από το έτος 2008 άρχισαν οι γνωστοί αφορισμοί από την Πολιτεία και τα Μ.Μ.Ε. για τους «σκαφάτους» στους οποίους συμπεριέλαβαν και τους βαρκάρηδες, θεσμοθετήθηκε η επαναφορά του τεκμηρίου ακόμη και για τις βάρκες και το συνακόλουθο αποτέλεσμα ήταν να αρχίσει η σταδιακή πτώση η οποία κατά το προηγούμενο έτος κορυφώθηκε και άγγιξε το 89%» και συνεχίζει:

«Το γεγονός αυτό βέβαια, όπως προκύπτει από αναλυτική-υπολογιστική μελέτη του Συνδέσμου μας, είχε και εξακολουθεί να έχει και το δυσμενές, για τον κρατικό προϋπολογισμό, αποτέλεσμα να χάνει δηλ. ετησίως έσοδα πάνω από 55 εκατομμύρια Ευρώ, από τα οποία τα 45 εκατομμύρια αφορούν στον ΦΠΑ.

1. Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία από τα Λιμεναρχεία αποδεικνύουν ότι ποσοστό 92% των λέμβων μήκους 5 μέτρων που λεμβολογούνται κάθε χρόνο, είναι ελληνικής κατασκευής με ότι αυτό συνεπάγεται και για την απασχόληση.
2. Οι πωλήσεις μας και η παροχή υπηρεσιών των μελών μας είναι στο απόλυτο μηδέν με μηδενική επίσης παραγγελιοληψία για το επόμενο χρονικό διάστημα.
3. Οι Τράπεζες μας αποκλείουν από οιαδήποτε χορήγηση κεφαλαίων κίνησης ενώ η προεξόφληση αξιογράφων γίνεται με δυσκολία και σε χαμηλότερα ποσοστά.
4. Οι αμοιβές του απασχολούμενου προσωπικού καταβάλλονται με δυσκολία, η αναπόφευκτη δε μείωση των θέσεων εργασίας δημιουργεί εκρηκτικό εργασιακό περιβάλλον.
5. Πολλοί συνάδελφοι έχουν ήδη κλείσει τις επιχειρήσεις τους. Μεγάλος επίσης αριθμός συναδέλφων ασφυκτιούν από τα χρέη τους.»

Στη συνέχεια οι εκπρόσωποι του κλάδου καυτηριάζουν το γεγονός ότι ο ιδιοκτήτης βάρκας μετονομάσθηκε από βαρκάρης σε «σκαφάτος»:

«Πως είναι δυνατόν η ψαρόβαρκα των τριών (3) μέτρων ολικού μήκους που χρησιμοποιείται για ερασιτεχνικό ψάρεμα με καθετή και συνακόλουθα η αγάπη για τη θάλασσα να θεωρείται τεκμήριο και χλιδή από την Πολιτεία και κατά συνέπεια απευκταία δραστηριότητα;

Το 80% των σκαφών αναψυχής που ελλιμενίζονταν στην Ελλάδα την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004 έχουν «μετεγκατασταθεί», πλέον, στην Κροατία και την Τουρκία, δύο χώρες οι οποίες έχουν αναγνωρίσει τα οφέλη του θαλάσσιου τουρισμού.

Δυστυχώς η χώρα μας χάνει και αυτήν την ευκαιρία να γίνει το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού.»

Η σύγκριση της σημερινής κατάστασης με εκείνη που είχε διαμορφωθεί πριν το 2008 είναι καταλυτική.

Όταν οι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης με βάση την κυριότητα σκάφους αναψυχής που είχαν θεσμοθετηθεί πριν από το 2002, καταργήθηκαν με το ν. 3091/2002 (ΦΕΚ 330 Α΄), για τα σκάφη αναψυχής μήκους μικρότερου από δέκα μέτρα είχε ως αποτέλεσμα, με βάση επίσημα στοιχεία από τις Λιμενικές Αρχές, το διπλασιασμό των λεμβολογήσεων, κατά την επόμενη πενταετία, των σκαφών ολικού μήκους μικρότερου από δέκα μέτρα. Πλέον αυτού δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας, δόθηκε σημαντική ώθηση στο θαλάσσιο τουρισμό ενώ υπερδιπλασιάστηκαν τα έσοδα από τον Φ.Π.Α.

Το 2007, σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου (Υ.Ν.Α.), λεμβολογήθηκαν 11.112 μικρά σκάφη μήκους μικρότερου από δέκα μέτρα. Από την επόμενη χρονιά, με την επαναφορά του τεκμηρίου άρχισε η συρρίκνωση του κλάδου.

Ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ-ΠΕΕΥ στην επιστολή την οποία υπογράφουν εκ μέρους του ΔΣ ο Πρόεδρος Γ.Κρανίτης και ο Γενικός Γραμματέας Γ. Βαλλιανάτο, εισηγείται στον πρωθυπουργό «να συγκροτηθεί, με πρωτοβουλία του ΥΠ.ΟΙΚ., ειδική επιτροπή από εκπροσώπους και των συναρμόδιων Υπουργείων Ναυτιλίας και Αιγαίου, Τουρισμού καθώς και του Συνδέσμου μας. Έργο της επιτροπής να είναι η εξέταση όλων των παραμέτρων που σχετίζονται με το σκάφος αναψυχής της αντικειμενικής δαπάνης συμπεριλαμβανομένης με στόχο την προσαρμογή των οικείων διατάξεων στη σημερινή πραγματικότητα και απαιτήσεις.

Ενόψει της κατάθεσης στη Βουλή των Ελλήνων του σχεδίου νόμου με τίτλο «Τουριστικά πλοία αναψυχής» που με μέριμνα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είχε αναρτηθεί την 19/11/2013 στο www.opengov.gr , θεωρούμε ότι η συγκρότηση της επιτροπής και η περάτωση του έργου της θα πρέπει να συντελεσθεί το συντομότερο έτσι ώστε οι αποφάσεις που θα ληφθούν να αποτελέσουν, ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αυτού» και καταλήγει:

«Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Θεωρούμε ότι Πολιτεία και φορείς θα πρέπει να ενώσουν/με τις δυνάμεις τους/μας για την αναστροφή του κλίματος που επικρατεί στους ιδιοκτήτες μικρών σκαφών στην Ελλάδα. Δεν μπορεί ο ιδιοκτήτης ενός μικρού σκάφους να αποκαλείται «σκαφάτος» και να θεωρείται «λαμόγιο» ή φοροφυγάς. Θεωρούμε ως επιβεβλημένη ενέργεια την απενοχοποίηση των ιδιοκτητών μικρών σκαφών αναψυχής που a priori θεωρούνται οικονομικά εύρωστοι με αποτέλεσμα να προσπαθεί ο καθένας να απαλλαγεί από το σκάφος του και ο κλάδος των κατασκευαστών & παροχής υπηρεσιών σκαφών στην Ελλάδα να βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε κατάρρευση. Σε μία χώρα σαν την Ελλάδα έπρεπε η κατοχή ενός μικρού σκάφους να θεωρείται δεδομένη και να μην φορολογείται καθόλου».

Ο κλάδος, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, εκπροσωπεί, πανελλαδικά περισσότερες από 450 ελληνικές επιχειρήσεις όπως μεταποιητικές μονάδες κατασκευής λέμβων, φουσκωτών και πολυεστερικών σκαφών, ταχυπλόων σκαφών, μικρών καμπινάτων σκαφών, παρελκομένων αυτών καθώς και όλο το φάσμα των εισαγωγέων, εμπόρων, παροχέων υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται σε ό, τι έχει σχέση με το «μικρό σκάφος - βάρκες» για αναψυχή και ερασιτεχνικό ψάρεμα.

Ο αριθμός του συνολικά απασχολούμενου προσωπικού, μέχρι πρόσφατα, ξεπερνούσε τις 15.000, ενώ οι απασχολούμενοι στον κλάδο των σκαφών αναψυχής γύρω από τον οποίο δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός δεκάδων άλλων επαγγελμάτων και συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, προσέγγιζαν τις εκατό 100.000 χιλιάδες.

newmoney.gr