Τα δικά τους malls, μικρά αλλά ανοικτά, όπου βλέπεις τον ουρανό όταν κάνεις ψώνια και συναντάς και καταστήματα με λιγότερο γνωστές φίρμες, θέλουν να ετοιμάσουν οι έμποροι των γειτονιών.

Δεν απαιτείται τεράστιο κόστος για τη δημιουργία τους. Πεζοδρομήσεις, ειδικές σημάνσεις και οριοθετήσεις, χώροι στάθμευσης, χώροι φύλαξης και ψυχαγωγίας παιδιών, φυτεύσεις δέντρων και άλλων φυτών, συντονισμένες προωθητικές ενέργειες (π.χ. κάρτες πιστότητας) είναι ορισμένες από τις εργασίες και πρωτοβουλίες που μπορούν να αναληφθούν ώστε τουλάχιστον 50 καταστήματα σε έναν χώρο 1 τετραγωνικού χιλιομέτρου (1.000 στρεμμάτων) να μοιάζουν με ένα mall.

Οι μικροί έμποροι αρωγό τους σε αυτήν την προσπάθειά τους βρίσκουν τη γενική γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης. Στο τέλος του μήνα θα προκηρύξει κοινοτικό πρόγραμμα ύψους 1,2 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση δαπανών που απαιτούνται προκειμένου να κατασκευαστούν τα «ανοικτά εμπορικά κέντρα - open malls».

Η δράση, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου Στέφανο Κομνηνό, είναι πιλοτική και αφορά τους εμπορικούς συλλόγους της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Πειραιά, της Πάτρας και της Λάρισας.

Ολοκληρωμένη πρόταση, που συνοδεύεται με μελέτη και εκτιμήσεις για τα οφέλη που θα έχει από τη δημιουργία ανοικτού εμπορικού κέντρου, έχoυν αποστείλει στον κ. Κομνηνό ο Εμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης και το Επιμελητήριο Εβρου.

Σύμφωνα με τους επικεφαλής των δύο φορέων, η ακριτική πόλη αναμένεται σε μία τριετία να αυξήσει τον τζίρο των καταστημάτων της μόνο από τους τουρίστες κατά 15,1 εκατ. ευρώ. Γενικά, εκτιμάται ότι τα νέα εμπορικά θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τις δυσμενείς συνθήκες της κρίσης, ενώ και οι καταναλωτές θα ωφεληθούν από τις οργανωμένες ενέργειες μάρκετινγκ, όπως η ενιαία κάρτα αγορών με μπόνους και εκπτώσεις.

50 επιχειρήσεις θα γίνουν μια... βιτρίνα

Οι προϋποθέσεις για την ένταξη στο επενδυτικό πρόγραμμα

Τα open malls, είναι η απάντηση στους μεγάλους του εμπορίου και οι εμπορικοί σύλλογοι θέλουν χρηματοδότηση προκειμένου να στήσουν τα δικά τους ανοικτά εμπορικά κέντρα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τον οδηγό που έχει ετοιμάσει η Γενική Γραμματεία Εμπορίου προϋπόθεση για την ένταξη του επενδυτικού σχεδίου αποτελεί το ποσοστό των συμβεβλημένων επιχειρήσεων και η χιλιομετρική απόσταση της οριοθετημένης περιοχής, η οποία θα οριστεί ως «Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου». 

Συγκεκριμένα:

Οι επιχειρήσεις οι οποίες θα συμβληθούν με τους εμπορικούς και επαγγελματικούς συλλόγους δεν μπορεί να είναι λιγότερες από 50.

Ο οριοθετημένος χώρος του «Ανοικτού Εμπορικού Κέντρου» θα πρέπει να έχει συγκεκριμένες διαστάσεις. Ενδεικτικά (και όχι περιοριστικά) η συνολική επιφάνεια δεν πρέπει να υπερβαίνει το 1 Km2.

Οι δομές που μπορούν να αναπτυχθούν σε μία περιοχή στο πλαίσιο μιας ενιαίας πολιτικής ανάδειξης του εμπορικού κέντρου και εξυπηρέτησης των καταναλωτών είναι:

-Ενέργειες χωροθέτησης και χαρτογράφησης των εμπορικών κέντρων σε συνδυασμό με τη δημιουργία σχετικών υποδομών.

-Οργανωμένες ενέργειες μάρκετινγκ π.χ. ενιαία κάρτα αγορών καταναλωτή (loyalty schemes) με πόντους αγορών ή και εκπτώσεις (στην οποία θα συμμετέχουν εμπορικά καταστήματα, καφετέριες, επιχειρήσεις στάθμευσης, παιδότοποι κ.λπ.).

-Οργανωμένη και συστηματική προβολή των επιχειρήσεων της περιοχής που συμμετέχουν στη δράση.

-Δραστηριότητες που συνδυάζουν το αγοραστικό όφελος με την ψυχαγωγία, με πολιτιστικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα (π.χ. street events, social events).

Η υλοποίηση και συντονισμός των ενεργειών θα γίνεται από τους οικείους εμπορικούς και επαγγελματικούς συλλόγους με την ενεργή συμμετοχή των επιχειρήσεων.

Τα παραπάνω, σύμφωνα με το Έθνος, αναμένεται να συντελέσουν σημαντικά στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και την ποιοτική εξυπηρέτηση αυτών, στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας αλλά και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων που συμμετέχουν, στην τόνωση της αγοράς στα εμπορικά κέντρα των πόλεων, με τελικούς ωφελούμενους τόσο τις επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης όσο και τους καταναλωτές.

Ποιες δαπάνες χρηματοδοτούνται

Μελέτες
-Υποστηρικτικές μελέτες (μελέτες χαρτογράφησης, οριοθέτησης κλπ.).
-Προκαταρκτικές έρευνες αγοράς.

Υποδομές
-Δαπάνες οριοθέτησης και σήμανσης
-Δαπάνες ανάδειξης (φωτισμού, καλλωπισμού κ.λπ.).

Ηλεκτρονικός εξοπλισμός
-Συστήματα Point of Sales με σύνδεσή τους στην πλατφόρμα δικτύωσης για την ενιαία χρήση της κάρτας πιστότητας (loyalty card) του καταναλωτή.
-Σύστημα ηλεκτρονικού υπολογιστή.
-Επαγγελματικό εκτυπωτή για την εκτύπωση φυλλαδίων, διαφημιστικών εντύπων, φωτοτυπικό μηχάνημα κλπ.
-Οθόνη προβολής και ηχητικές εγκαταστάσεις.
-Δημιουργία διαδραστικών σταθμών πληροφόρησης, με ειδική οθόνη αφής συνδεμένο με το Internet.
-Υποδομή ασύρματης πρόσβασης στο Διαδίκτυο (wi-fi hotspots).

Software
-Ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας δικτύωσης των επιχειρήσεων (π.χ. ηλεκτρονική εφαρμογή για τη διαχείριση των ενιαίων καρτών καταναλωτή) αλλά και του συνόλου των Εμπορικών Συλλόγων που θα συμμετέχουν στη δράση.

Προωθητικές ενέργειες
-Ενημέρωση επιχειρήσεων σε θέματα που αφορούν τον θεσμό «Ανοικτό Κεντρο Εμπορίου».
Δημοσιότητα, προβολή του θεσμού, λογότυπο, εκτύπωση ενημερωτικών φυλλαδίων κ.λπ.

Λειτουργικές δαπάνες
-Δαπάνες προσωπικού ενός έτους.
-Αναλώσιμα γραφείου.
-Δαπάνες γραμμών dsl.

protothema.gr