Το μεγάλο πλεονέκτημα της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας παραμένει η διορατικότητα των ανθρώπων της με την οποία αντιλαμβάνονται τις επερχόμενες αλλαγές στην αγορά και πράττουν τα δέοντα εγκαίρως και πριν από τους ανταγωνιστές τους.

Στο πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας και της μειωμένης δανειοδότησης από τις τράπεζες κυρίως τις ευρωπαϊκές, οι Έλληνες πλοιοκτήτες στράφηκαν προς τα χρηματιστήρια, έκαναν αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων και δυνάμωσαν τη θέση τους.

Οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας από μη τραπεζικούς πόρους όπως το χρηματιστήριο και οι ιδιωτικές τοποθετήσεις θα διαδραματίσει τα επόμενα 2-3 χρόνια υψηλότερης σημασίας ρόλο από αυτόν που έχουν μέχρι σήμερα.

Το 2013 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες άντλησαν 1,034 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, ενώ και το 2014 μπήκαν δυναμικά. Στις ναυτιλιακές εταιρείες επενδύουν κυρίως funds τα οποία εμπιστεύονται τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Τα ποσά που βάζουν δεν είναι μεγάλα σε αναλογία με το μέγεθος των επενδυτών αυτών, ενώ έχουν προοπτικές να βγάλουν κέρδη.

Το 2013 μια μόνο εταιρεία πραγματοποίησε αρχική δημόσια εγγραφή (IPO) η Dynagas LNG Partners συμφερόντων Γ.Προκοπίου. Η εταιρεία που δραστηριοποιείται στη μεταφορά φυσικού αερίου αποτελεί την αιχμή του δόρατος για τον Έλληνα πλοιοκτήτη σε αυτή την πολλά υποσχόμενη αυτή αγορά. Με το αντληθέν κεφάλαιο από το Nasdaq και τη νέα δανειακή σύμβαση ύψους 262,13 εκατ.δολαρίων που υπέγραψε η εταιρεία αποπληρώθηκαν τα υπάρχοντα δάνειά της ύψους 346,1 εκατ.

Δημόσιες εγγραφές (Follow on offerings) έκαναν οι εταιρείες συμφερόντων, Αγγελικής Φράγκου, Γιώργου Οικονόμου, Πήτερ Λιβανού, Χάρη Βαφειά, Μιχάλη Μποδούρογλου, Πέτρου Παππά και Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου. Η μεγαλύτερη από αυτές είναι της Gaslog του Π.Λιβανού ύψους 172 εκατ. δολαρίων. Κι αυτή η εταιρεία δραστηριοποιείται στη μεταφορά φυσικού αερίου. Μάλιστα τον Ιανουάριο του 2014. άντλησε άλλα 199 εκατομμύρια δολάρια.

Επίσης, η Costamare συμφερόντων Κωνσταντίνου Β.Κωνσταντακόπουλου άντλησε στις 21 Ιανουαρίου 2014 100 εκατ. δολάρια από τη διάθεση προνομιούχων μετοχών. Τα κεφάλαια θα χρησιμοποιηθούν για την απόκτηση πλοίων μέσω του joint venture με το fund York Capital με το οποίο έχουν συμφωνήσει σε ένα επενδυτικό πρόγραμμα αξίας 1 δισ. δολ. για την κατασκευή εννέα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μεταφορική ικανότητα μεταξύ 9.000 και 14.000 teu.

«Οι Έλληνες εφοπλιστές κατάλαβαν την νέα τάξη πραγμάτων, πέρασαν από το οικογενειακό μοντέλο διαχείρισης στον απαιτούμενο από την διεθνή αγορά εταιρικό εκσυγχρονισμό και όσοι το επιθυμούσαν παρουσιαστήκαν antes portas στα μεγάλα χρηματιστήρια, πουλώντας μέρος των εταιρειών τους, και άνοιξαν την αγκαλιά τους σε νέους επενδυτές κοιτάζοντας το μέλλον τους με πλήρη σιγουριά και θέληση για σκληρή εργασία στην διαχείριση των εταιρειών τους» επισημαίνουν στο τραπεζικοί αναλυτές.

Τα τελευταία 10 χρόνια πάνω από 30 εταιρείες εισήχθηκαν στα χρηματιστήρια της Αμερικής, του Λονδίνου, του Όσλο και της Σιγκαπούρης. Η άντληση κεφαλαίων από τις ξένες χρηματαγορές από το 2003 έως σήμερα φτάνει τα 14 δισ. δολαρίων. Τα 9,2 δισ. προήλθαν από την δημόσια εγγραφή τους στα χρηματιστήρια και τα 4,8 δισ. από την έκδοση ομολόγων.

newmoney.gr