Με την Έκθεση των Κρητικών Ποιοτικών Προϊόντων στη Θεσσαλονίκη έπεσε η αυλαία και έκλεισε ο πρώτος καλλικρατικός κύκλος του Αγροτικού Αυγούστου, με πολύ μεγάλη επιτυχία, κατά κοινή ομολογία, διοργανωτών, εκθετών και καταναλωτών. 

Ο Αγροτικός Αύγουστος έχει πια καθιερωθεί, ως ένας θεσμός του Δήμου Χανίων, που στηρίζει τον πρωτογενή τομέα, δίνει προοπτική και διέξοδο στα παραγόμενα ποιοτικά Κρητικά Προϊόντα και Είδη Λαϊκής Τέχνης και αναδεικνύει την Κρητική Διατροφή ως μια Ποιοτική Διατροφή, έναν τρόπο «θωράκισης» του ανθρώπινου οργανισμού απέναντι στις ασθένειες της εποχής μας. 

Ο Αγροτικός Αύγουστος είναι ένας πολύ σημαντικός κύκλος δράσεων του Δήμου Χανίων, που πάντα υποστηρίζεται από την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Χανίων. Είναι μια σειρά από δραστηριότητες, οι οποίες κάθε χρόνο αναβαθμίζονται και επικαιροποιούνται, ώστε να στηρίζονται από τις παραγωγικές μονάδες και φυσικά από την τοπική κοινωνία. 

Διαμέσου των δράσεων του 2011, αναδείξαμε τον τρόπο για την ανάπτυξη της Συμβολαιακής Γεωργίας και έγινε πραγματικότητα το προϊόν «της Κρήτης το ΟΜΑΔΙΚΟ». Πρόκειται για το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο της Κρήτης με πιστοποιητικό γνησιότητας και ποιότητας, με τη σφραγίδα του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου και του Δήμου Χανίων. Τον ίδιο χρόνο εκδόθηκε το βιβλίο «Υγιεινή Διατροφή και Παραδοσιακές Κρητικές Συνταγές» που είχε μεγάλη επιτυχία και δέχτηκε ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια. 

Το 2012 αναδείξαμε τα «Προϊόντα της Ορεινής Ενδοχώρας», όπως το Πηκτόγαλο Χανίων και την Γραβιέρα Κρήτης, που είναι προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης, αλλά στερούντο μέχρι τώρα μιας καλής συσκευασίας και το πετύχαμε. Τον ίδιο χρόνο δημιουργήσαμε τον φάκελο για την αναγνώριση του «Ορεινού Καστάνου Χανίων Κρήτης», ως Π.Ο.Π., βοηθώντας τον Συνεταιρισμό των Καστανοπαραγωγών του Νομού Χανίων. 

Το 2012, επίσης, εκδώσαμε το «Ημερολόγιο Κρητικής Διατροφής» που δίνει απάντηση στο ερώτημα «Τι θα φάμε σήμερα;», εφαρμόζει τους Κανόνες της Νηστείας της Ορθοδοξίας, την παραδοσιακή Κρητική Διατροφή, με φρέσκα και νόστιμα εποχικά τοπικά προϊόντα, με απολαυστικό και υγιεινό τρόπο και φυσικά συνδυασμένα με το κατάλληλο ποτό τοπικής παραγωγής. Ήδη έχει εξαντληθεί και η 4η επανέκδοσή του, γεγονός που υπογραμμίζει την τεράστια αποδοχή του. Τον ίδιο χρόνο οργανώσαμε με το Ινστιτούτο Υποτροπικών Φυτών και Ελιάς Χανίων, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, γευσιγνωστικές, προωθητικές ενημερωτικές δράσεις, για το εξαιρετικό παρθένο Κρητικό Ελαιόλαδο. 

Το 2013 αναδείξαμε τα Βιολογικά Προϊόντα της Κρήτης, καθώς και τα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης. Εκδώσαμε, σε ηλεκτρονική μορφή, βιβλίο με την καταγραφή όλων, όσες ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας, Κρητικών Εταιρειών, που παράγουν και διακινούν τέτοιου είδους προϊόντα, στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. 

Όλα τα παραπάνω βιβλία καθώς και φωτογραφικό υλικό είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Δήμου Χανίων – www.chania. gr – όπου υπάρχει ειδική καταχώρηση με την επωνυμία ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ. 

Όμως η σημαντικότερη εκδήλωση του Αγροτικού Αυγούστου είναι η Έκθεση Κρητικών Ποιοτικών Αγροτικών Προϊόντων και Ειδών Λαϊκής Τέχνης που πραγματοποιείται στη Δυτική Τάφρο, στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων, κάθε χρόνο, αρχές Αυγούστου. Πρέπει στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι ο Αγροτικός Αύγουστος γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1999, ως εκ τούτου και η ονομασία του και διοργανωνόταν από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων. Γνώρισε ομολογουμένως πολύ μεγάλες επιτυχίες στην πορεία του, αλλά τα τρία τελευταία χρόνια της ζωής της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και κυρίως το 2010, έγινε μόλις και μετά βίας, διότι είχε φθαρεί από την κακή οργάνωση, την οποία είχε αναλάβει η Αναπτυξιακή της Ν.Α.Χ. αλλά και από το αδικαιολόγητα υψηλό κόστος. 

Με την ανάληψη της οργάνωσης από τη Δημοτική Αρχή του Καλλικρατικού Δήμου Χανίων, το 2011, άρχισε ξανά η αναβάθμισή του. Φτάσαμε με αυξανόμενο κατ’ έτος αριθμό εκθετών τον Αύγουστο του 2013, να συμμετέχουν 180 παραγωγικές επιχειρήσεις από την Κρήτη και συγκεκριμένα: 16 από το Λασίθι, 18 από το Ηράκλειο, 8 από το Ρέθυμνο και 138 από τα Χανιά. Από την άλλη μεριά, με τη σωστή διαφημιστική καμπάνια κάθε χρόνο, με τις διάφορες κληρώσεις και προσφορές, τις ημερίδες, αλλά και τις μουσικοχορευτικές βραδιές, κατορθώσαμε να αυξάνεται κάθε χρόνο και ο αριθμός των επισκεπτών. 

Η πανθομολογούμενη επιτυχία του πρώτου κύκλου του Καλλικρατικού Αγροτικού Αυγούστου οφείλεται: 

α. Στην οργάνωση, που με σωστό προγραμματισμό, συνεχή επίβλεψη και χρηστή διαχείριση, είχε στα χέρια της την εκτέλεση όλου του έργου. 

β. Στην Εκτελεστική και Διαχειριστική Επιτροπή που ήλεγχε μέχρι και το τελευταίο ευρώ, τους προϋπολογισμούς και κυρίως τους απολογισμούς της οργάνωσης. Εκτελεστική Επιτροπή στην οποία συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και όλες ανεξαιρέτως οι Δημοτικές Παρατάξεις. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι δράσεις και οι απολογισμοί του Αγροτικού Αυγούστου εγκρίθηκαν πάντοτε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο, διότι πάντοτε ήταν εξαιρετικά αναλυτικές και γίνονταν αποδεκτές όλες οι απαιτήσεις της μειοψηφίας. 

Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφερθούμε στην κοινή τηλεοπτική παρουσία του Αντιδημάρχου κ. Λευτέρη Αμπαδιωτάκη και του Δημοτικού Συμβούλου κ. Νίκου Παπαντωνάκη σε τηλεοπτικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Και οι δύο εξέθεσαν τις απόψεις τους και κυρίως ο κ. Παπαντωνάκης τις πολιτικές διαφωνίες, όπως αυτές εκφράζονται από το ΚΚΕ. Όμως ομοφωνεί για το εγχείρημα του Αγροτικού Αυγούστου, διότι συμβάλλει στη βελτίωση της ζωής των αγροτών και κυρίως των παραγωγικών τοπικών μονάδων. Έκανε αίσθηση η συνέντευξή τους, αναμεταδόθηκε πολλές φορές και παρακίνησε πολλούς Θεσσαλονικείς καταναλωτές να επισκεφθούν την Έκθεση, να εφοδιαστούν με τα ποιοτικά μας προϊόντα και να μας εκφράσουν την συγκατάθεσή τους για αυτή την «συμφιλίωση».

γ. Στην εντιμότητα του Αντιδημάρχου κ. Λευτέρη Αμπαδιωτάκη, την οποία κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει. 

δ. Τέλος, στη σταθερή αξία για το Δήμο μας, που είναι ο Δήμαρχος, κ. Μανώλης Σκουλάκης. Εδώ, πρέπει να υπογραμμίσω τις άοκνες προσπάθειές του και να υπερτονίσω την εργατικότητά του. Πάντοτε μπροστάρης σε όλα μας τα ζητήματα προς επίλυση, που με την πολιτική του εμπειρία, τη γνώση του και τις καίριες κινήσεις του, δίνει πάντα λύση στα προβλήματα που ανακύπτουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αποστολή μας στο Μόναχο της Γερμανίας. Η οργάνωση έπεισε το Δήμαρχο, μετά από τις λαμπρές εκθέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα 3 αυτά χρόνια, να μεταφερθεί και στο Μόναχο της Γερμανίας, υπό την αιγίδα του Δήμου Μονάχου. Αν και η οργάνωση υπήρξε τέλεια, είχαμε γραπτές διαβεβαιώσεις από τον εκπρόσωπο του Δήμου, από τον έμπορα διακινητή, το Ελληνικό Προξενείο, την Εκκλησία, το Ελληνικό Σπίτι του Μονάχου – υπάρχουν έγγραφα που το καταμαρτυρούν αυτό- η αποστολή αυτή υπήρξε προβληματική. 

Οι Έλληνες έμποροι του Μονάχου μας αντιμετώπισαν ως θήραμα και έπεσαν σαν όρνεα να μας λεηλατήσουν, αφήνοντας έκθετους τον εκπρόσωπο του Δήμου, την Εκκλησία και το Προξενείο. Την όλη ευθύνη για αυτό το αποτέλεσμα φέρει φυσικά η οργάνωση. Μπροστά στο επικείμενο «πλιάτσικο», εισηγηθήκαμε στο Δήμαρχο και έγινε αμέσως αποδεκτό, το αίτημα της επιστροφής των εμπορευμάτων, με δαπάνη του Αγροτικού Αυγούστου, χωρίς καμιά επιβάρυνση των συμμετεχόντων εκθετών, γεγονός που αποσόβησε τη λεηλασία και «τέλος καλό, όλα καλά». Ταυτόχρονα ο Δήμαρχος, κατάφερε να πραγματοποιηθεί συνάντηση με μεγάλη πολυεθνική εταιρεία, με τζίρο 62 δις δολάρια το χρόνο, κατά τη διάρκεια της οποίας δόθηκε υπόσχεση να δημιουργήσει η εταιρεία σε όλα τα υποκαταστήματά της, γωνιές με ποιοτικά κρητικά προϊόντα. Η προσπάθεια βρίσκεται σε εξέλιξη και η πόρτα που άνοιξε ο Δήμαρχος, εξαιτίας της επίσκεψής μας στο Μόναχο, σύντομα θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα. 

Ο Θεσμός του καταναλωτικού Αγροτικού Αυγούστου συμβάλλει, βοηθάει και σηματοδοτεί: 

1. Για τις παραγωγικές μονάδες, να διαφημίσουν τα προϊόντα τους, να επικοινωνήσουν οι ίδιοι οι παραγωγοί με τους καταναλωτές και να διαμορφώσουν το προϊόν τους έτσι ώστε να ικανοποιεί τις απαιτήσεις των καταναλωτών (μορφή τυποποίησης, όγκος τυποποιημένου προϊόντος, πιστοποίηση κ.λ.π.) και τέλος δια των πωλήσεων, η εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τους μελλοντικούς στόχους και τις επιδιώξεις τους και κυρίως τη βελτίωσή τους. 

2. Για τους καταναλωτές γνωριμία με πολλά άγνωστα σ’ αυτούς τοπικά ποιοτικά προϊόντα. Επιλογή και σύγκριση μεταξύ ομοειδών προϊόντων ώστε να επιβραβεύονται τα καλύτερα, τα ποιοτικότερα και τα πλέον ελκυστικά. Απόκτηση των ποιοτικών αυτών προϊόντων σε τιμές παραγωγού, δηλαδή σε τιμές έκθεσης, τιμές πολύ κοντά στη χονδρική διάθεση. 

3. Για τη Τοπική Οικονομία, αφού διαφημίζονται με αμεσότητα και γευσιγνωσία τα τοπικά παραγόμενα ποιοτικά προϊόντα. Δημιουργείται η αναγκαία ρευστότητα, ώστε να ωφεληθούν και όλες οι άλλες τοπικές παραγωγικές επιχειρήσεις και επαγγελματικές ομάδες. Συνεργεί θετικά στην ενίσχυση του τουριστικού εισοδήματος με τη διάθεση των τοπικών προϊόντων. 

4. Για τους οργανωτές που με την υποστήριξη και την καθιέρωση του θεσμού συμβάλλουν στην ανάπτυξη του τόπου, της τοπικής οικονομίας και κατ’ επέκταση στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και στην καλύτερη ζωή των πολιτών. 

Κλείνοντας, πρέπει να τονίσουμε ότι ο Αγροτικός Αύγουστος είναι πλέον θεσμός, ο οποίος πρέπει να αναβαθμίζεται και να επικαιροποιείται κάθε χρόνο. Για να διατηρήσει την λαμπρότητά του, πρέπει να αναβαθμιστεί ποιοτικά. Είναι ανάγκη να το κατανοήσουν και να συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση της ποιοτικής αναβάθμισης, οι παραγωγικές μονάδες του τόπου, που συμμετέχουν, αλλά πρωτίστως και κυρίως οι οργανωτές με απαραβίαστους κανόνες και πρακτικές, που θα υιοθετηθούν και θα εφαρμοσθούν από την επανεκλογή της σημερινής Δημοτικής Αρχής. 

Στέλιος Ρίγλης
Γεωπόνος
Σύμβουλος Δημάρχου Χανίων