Ούτε λογιστή για τις φορολογικές τους υποχρεώσεις δεν θα βρίσκουν σε λίγο 1,5 εκατομμύριο ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες. Μπροστά στο χάος των λογιστικών καταστάσεων που θα πρέπει από φέτος να υποβάλλουν μηνιαίως οι μικρομεσαίοι και απλοί άνθρωποι της υπαίθρου, πολλοί λογιστές αναγκάζονται να… διώχνουν πελάτες που τους ζητούν βοήθεια, άλλους να τους περνούν από «ανάκριση» και τελικά να επιλέγουν ποιους θα αναλάβουν για να μην μπλέξουν ή, ενίοτε, να ζητούν διπλάσια αμοιβή από ό,τι ως τώρα!

Και όλα αυτά γιατί πλέον οι φορολογούμενοι καταφεύγουν μαζικά σε λογιστές για τη συμπλήρωση δηλώσεων και καταστάσεων που τους ζητά η Εφορία, έστω και αν ως τώρα τις υπέβαλλαν μέσω Taxisnet (ανά τρίμηνο συνήθως).

Από την άλλη, και οι φοροτεχνικοί έρχονται αντιμέτωποι όχι μόνο με πρόσθετο φόρτο εργασίας, λόγω των νέων φορολογικών απαιτήσεων, αλλά και με ευθύνες και αυστηρές ποινές για τις δηλώσεις που συντάσσουν και υπογράφουν για λογαριασμό του πελάτη τους.

Αν και από πολλές από τις νέες υποχρεώσεις δεν συνεπάγονται πληρωμή φόρου, αλλά γίνονται μόνο προς διασταύρωση πληροφοριών, οι φορολογούμενοι μπαίνουν σε επιπλέον έξοδα για να γλιτώσουν τα πρόστιμα, αφού ουδείς μπορεί με βεβαιότητα να γνωρίζει τι ισχύει πια και τι όχι, ενώ θα πρέπει να παρατούν τις δουλειές του για να συμπληρώνουν διαρκώς δηλώσεις.

Μάλιστα, στην εποχή της μεγάλης κρίσης, επειδή πολλοί πελάτες αφήνουν απλήρωτους τους λογιστές για τις υπηρεσίες που έχουν προσφέρει, πολλοί αναγκάζονται να πληρώνουν από την τσέπη τους και για συμβόλαια επαγγελματικής ευθύνης, από φόβο ότι μπορεί να αναγκαστούν να καταβάλουν αποζημιώσεις σε πελάτη τους, αν π.χ. από ανθρώπινο λάθος ξεχάσουν μια μέρα να υποβάλουν εμπρόθεσμα κάποια δήλωσή του, με συνέπεια να ενεργοποιηθούν θηριώδη πρόστιμα σε βάρος του, να χαθούν ενεργές ρυθμίσεις χρεών που είχε στην Εφορία ή να μπει στη «μαύρη λίστα» των φοροφυγάδων.

Ηλεκτρονικός Λεβιάθαν

Το μεγάλο πρόβλημα είναι κυρίως οι συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών-προμηθευτών. Με τα νέα δεδομένα, θα πρέπει κάθε μήνα οι επιχειρηματίες, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες να υποβάλλουν ηλεκτρονικά στο Taxisnet τα στοιχεία για όλες τις συναλλαγές τους. Το νέο σύστημα θα λειτουργήσει για πρώτη φορά τον Απρίλιο και προβλέπει:

α) Κάθε μήνα (σε προθεσμία που εκπνέει τρεις μέρες πριν από τη λήξη της αντίστοιχης υποβολής των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ για τους υπόχρεους που τηρούν διπλογραφικά βιβλία) θα υποβάλλουν συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών, στις οποίες θα δηλώνουν στοιχεία για τα τιμολόγια και τις αποδείξεις που εξέδωσαν τον αμέσως προηγούμενο μήνα.

β) Κάθε μήνα ή τρίμηνο θα υποβάλλουν συγκεντρωτικές καταστάσεις προμηθευτών για τα τιμολόγια και τις αποδείξεις που έλαβαν και καταχώρισαν στα βιβλία τους τον αμέσως προηγούμενο μήνα ή το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο.

Ειδικά όσοι τηρούν απλογραφικά βιβλία (πρώην β’ κατηγορίας) υποχρεούνται να υποβάλλουν τις καταστάσεις προμηθευτών κάθε τρίμηνο, στις ίδιες προθεσμίες με όσους υποβάλλουν τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ. Οσοι τηρούν διπλογραφικά βιβλία (πρώην γ’ κατηγορίας) είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν τις συγκεντρωτικές καταστάσεις προμηθευτών κάθε μήνα, στις προθεσμίες που ισχύουν για τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ.

Ακόμα και για 1 ευρώ

Στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών πρέπει κάθε φορά να δηλώνονται όλες οι συναλλαγές της επιχείρησης ή του αγρότη με τους πελάτες του, δηλαδή θα πρέπει να καταγράφονται στοιχεία για τα τιμολόγια και τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών που εκδόθηκαν ακόμα για 1 ευρώ ή και λιγότερα! Ως τώρα η Εφορία ζητούσε καταστάσεις μία φορά τον χρόνο για συναλλαγές από 300 ευρώ και άνω.

Η διαδικασία είναι επώδυνη αν γίνεται στο χέρι, χωρίς τη βοήθεια ηλεκτρονικών προγραμμάτων, και εγκυμονεί κινδύνους για λάθη, αφού θα πρέπει τα τιμολόγια να «σορτάρονται» και να αναγράφονται συγκεντρωτικά ανά ΑΦΜ για κάθε αντισυμβαλλόμενο, ενώ οι αποδείξεις λιανικών συναλλαγών συγκεντρωτικά ανά φορολογική ταμειακή μηχανή ή συγκεντρωτικά με μία εγγραφή, εφόσον δεν έχουν εκδοθεί με ταμειακή. Στις συγκεντρωτικές καταστάσεις προμηθευτών πρέπει να καταχωρίζονται όλες ανεξαιρέτως οι δαπάνες της επιχείρησης ή του αγρότη, ακόμη και οι πληρωμές για λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, νερού, σταθερών και κινητών τηλεφώνων!

Οπως ορίζεται, θα πρέπει να δηλώνονται ανά ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου, με μία κατ’ ελάχιστο εγγραφή, τα παραστατικά αγορών αγαθών ή υπηρεσιών. Επίσης, θα πρέπει να καταχωρίζονται συγκεντρωτικά, χωρίς αναγραφή του ΑΦΜ του αντισυμβαλλομένου, λογαριασμοί ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, τηλεφωνίας κ.λπ., καθώς και αποδείξεις λιανικών συναλλαγών που αφορούν αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών.

Τα στοιχεία που θα υποβάλλουν οι υπόχρεοι θα διασταυρώνονται από τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και οι ασυμφωνίες και οι αποκλίσεις που θα εντοπίζονται θα αναρτώνται στους «λογαριασμούς» των υπόχρεων προσώπων που τηρούνται στον διαδικτυακό τόπο του υπουργείου Οικονομικών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα προσαρμογής και περαιτέρω διόρθωσης αυτών. Εφόσον δεν γίνονται διορθώσεις, οι υπόχρεοι θα ελέγχονται για να διαπιστωθεί εάν υπέβαλαν ανακριβή στοιχεία και στις περιπτώσεις που θα επιβεβαιώνονται οι παραβάσεις θα επιβαρύνονται με τα νέα τσουχτερά πρόστιμα που προβλέπονται από 1/1/2014.

newmoney.gr