Σε μια περίοδο υψηλής ανεργίας, όπως αυτή που διανύει η Ελλάδα το τελευταίο διάστημα, με τους δείκτες να αγγίζουν το 30% και ειδικά στους νέους το 60%, η είδηση πως μια αεροπορική εταιρία, όπως η Ryanair, ετοιμάζεται να επενδύσει στη χώρα μας, ανοίγοντας νέες θέσεις εργασίας δημιούργησε ένα ωραίο «παραμύθι», που δυστυχώς όμως έχει… και «δράκους».

Αφού ξεκαθαρίστηκε πως το αρχικό νούμερο περί 2.800 θέσεων εργασίας δεν αφορά το παρόν, αλλά το προσδοκώμενο μέλλον – εφ’ όσον «πάνε καλά οι δουλειές» δηλαδή – η Ryanair ανακοίνωσε πως προχωρά κατ’ αρχήν σε δύο «ημέρες αξιολόγησης» πληρωμάτων καμπίνας στη βάση της στη Θεσσαλονίκη.

Στις 20 Φεβρουαρίου και στις 25 Μαρτίου η εταιρία Crewlink που αναλαμβάνει εκ μέρους της Ryanair την αξιολόγηση και την εκπαίδευση των υποψηφίων, ξεκινά τη διαδικασία πρόσληψης αγνώστου αριθμού υπαλλήλων, καθώς δεν έχει ανακοινωθεί πόσοι τελικά θα προσληφθούν στο στάδιο αυτό.

Ποιος κάνει την πρόσληψη

Κάπου εδώ είναι που «εξαφανίζεται» από το προσκήνιο η Ryanair και αναλαμβάνει εκ μέρους της η Crewlink, καθώς ακόμα και οι υποψήφιοι που θα περάσουν επιτυχώς όλα τα στάδια, τελικώς υπογράφουν συμβόλαιο – συνήθως τριετούς διάρκειας – με την εταιρία αυτή, που παρέχει στη συνέχεια, μέσω ειδικών συμβάσεων πληρώματα στην αεροπορική εταιρία.


Οι υποψήφιοι που θα προσέλθουν στην «ημέρα αξιολόγησης» θα πρέπει να τηρούν κάποιους κανόνες εμφάνισης και να έχουν προηγουμένως υποβάλει αίτηση μέσω της ιστοσελίδας της εταιρίας.

Κατόπιν, ξεκινά η διαδικασία των συνεντεύξεων, από την οποία και επιλέγονται τελικά όσοι θα περάσουν το πρόγραμμα εκπαίδευσης, διάρκειας έξι εβδομάδων, το οποίο επίσης διεξάγεται υπό την αιγίδα της Crewlink στις εγκαταστάσεις της στην Γερμανία.

Πρόσληψη μετά πληρωμής

Στο σημείο αυτό είναι που ο υποψήφιος εργαζόμενος θα πρέπει να καταβάλει απαραίτητα δύο όχι αμελητέα χρηματικά ποσά: Το πρώτο είναι 500 ευρώ για την εγγραφή στο πρόγραμμα εκπαίδευσης και το δεύτερο είναι 700 ευρώ για το κόστος διαμονής σε ειδικά καταλύματα που διατίθενται δίπλα στις εγκαταστάσεις της Crewlink.

Στην ιστοσελίδα της εταιρίας, όπου όλα αυτά επεξηγούνται αναλυτικά, εφόσον ο υποψήφιος διαβάσει προσεκτικά κάθε λεπτομέρεια, τα κόστη αυτά αναφέρονται ως “fees”, δηλαδή «δίδακτρα».

Όσον αφορά το πρώτο ποσό, τα 500 ευρώ δηλαδή, γίνεται ξεκάθαρο από την εταιρία πως δεν επιστρέφεται, ακόμα και αν ο υποψήφιος αποτύχει, ή εγκαταλείψει για οποιοδήποτε λόγο το πρόγραμμα, έστω και από την επόμενη μέρα. Αντίθετα το τι γίνεται σε μια τέτοια περίπτωση με το ποσό των 700 ευρώ που κατατίθεται στην Crewlink για τη διαμονή, παραμένει άγνωστο αφού δεν διευκρινίζεται σε κανένα σημείο.

Ακόμα υψηλότερο είναι το ποσό που καταβάλει ο υποψήφιος εργαζόμενος στην εταιρία ώστε να πληρώσει το κόστος των προγραμμάτων της εκπαίδευσης, το οποίο ξεκινά από τα 1.749 ευρώ έως και τα 2.349.

Η διαφορά αυτή προκύπτει από τον τρόπο που θα καταβληθεί το ποσό αυτό: αν, δηλαδή, ο υποψήφιος το πληρώσει πριν την έναρξη του προγράμματος ολόκληρο, πληρώνει 1749 ευρώ.

Αν δεν τα έχει, η Crewlink του παρέχει και μια άλλη δυνατότητα: να κρατούνται σε δόσεις από το μισθό του κάθε μήνα, για χρονικό διάστημα που δεν διευκρινίζεται, ώσπου να συμπληρωθεί το ποσό των 2.349 ευρώ. Εάν τελικώς, όμως, ο υποψήφιος δεν προσληφθεί, τότε η εταιρεία δεσμεύεται να του επιστρέψει τα χρήματα αυτά.



Ο μισθός, για μια θέση στο «πλήρωμα καμπίνας» στα αεροπλάνα της Ryanair, ξεκινά να καταβάλλεται μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης και εφόσον γίνει η πρόσληψη. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται είναι «ανταγωνιστικός σε σχέση με τα ισχύοντα στη χώρα που θα εργάζεται» ο νεοπροσληφθείς, χωρίς να ξεκαθαρίζεται συγκεκριμένα το ποσό εξαρχής. Παρέχεται ακόμα ένα επίδομα 1.200 ευρώ που καταβάλλεται σταδιακά τους πρώτους έξι μήνες και αφορά έξοδα όπως οι στολές και οι ειδικές κάρτες πρόσβασης.



Όσον αφορά στην εκπαίδευση αυτή καθεαυτή, γίνεται στις εγκαταστάσεις της Crewlink , που βρίσκονται στην κωμόπολη Hahn της Γερμανίας, σε απόσταση 100 χιλιομέτρων από την Φρανκφούρτη (περίπου μιάμιση ώρα με λεωφορείο).

Η κόστους 700 ευρώ διαμονή που προσφέρει – επιβάλει η Crewlink κατά την εκπαίδευση, αντιστοιχεί σε δίκλινα δωμάτια στο ειδικά διαμορφωμένο κτήριο που μοιάζει με κοιτώνα και βρίσκεται δίπλα στο κέντρο εκπαίδευσης.


Το δίκλινο δωμάτιο που μοιράζονται οι υποψήφιοι εργαζόμενοι της Ryanair


Οι εγκαταστάσεις του «κοιτώνα», όπου διαμένουν οι εκπαιδευόμενοι κατά τη διάρκεια του προγράμματος

Μέσα υπάρχει και καφέ – εστιατόριο, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να βγει κανείς από τους συγκεκριμένους χώρους για τις δύο εβδομάδες που διαρκεί το πρόγραμμα. Μόνο για τα μαθήματα που γίνονται σε πισίνα, οι εκπαιδευόμενοι μεταφέρονται στην πισίνα της γειτονικής κωμόπολης.


Τα μαθήματα που απαιτούν πισίνα γίνονται στο δημοτικό κολυμβητήριο της πόλης Hahn.

Συνεχώς οι εκπαιδευόμενοι υπόκεινται σε γραπτά τεστ, στα οποία απαιτείται βαθμολογία γύρω στο 90% ώστε να θεωρηθούν επιτυχημένα και να συνεχιστεί η εκπαίδευση. 

Και μετά από όλα αυτά «εάν είστε ένα επιτυχημένο μέλος του πληρώματος, έχετε τη δυνατότητα να προσληφθείτε απευθείας από τη Ryanair»…

protothema.gr