Γλέντι, κρεατοφαγία, οινοποσία, μασκάρεμα και πολύ... μουτζούρωμα!

6 πολιτιστικοί σύλλογοι αναβιώνουν το διονυσιακό αποκριάτικο έθιμο των αρκουδιάρικων.

Οι πολιτιστικοί σύλλογοι: ΓΕΡΓΕΡΗΣ – ΝΙΒΡΥΤΟΥ-ΠΑΝΑΣΟΥ- ΑΠΟΜΑΡΜΑ - ΒΑΡΕΛΟΦΡΟΝΩΝ- ΓΕΡΓΙΑΝΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ- ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΔΩΝ ( ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ) ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΟΠΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΕΡΓΕΡΗΣ συνδιοργανώνουν αποκριάτικη εκδήλωση- Διονυσιακό δρώμενο οι «Αρκουδιάρηδες του Ρούβα» στο Ηράκλειο με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης- Π.Ε. Ηρακλείου το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου (ώρα έναρξης 10.45) .


Συμμετέχουν τρείς ομάδες των 24 ατόμων και αποτελούνται :

• 2 Νέους με επίσημη Κρητική παραδοσιακή στολή
• 4 Μουσικούς με Ασκομαντούρες
• 5 Άνδρες με παραδοσιακή φορεσιά (κιλότα) ως Κεραστές
• 1 Αρκουδιάρη ( Αρχηγός δρώμενου )
• 12 Αρκουδιάρηδες (μέλη δρώμενου)
• 10:45 Ώρα εκκίνησης
• 1η Ομάδα (Μεγάλων) εκκίνηση από πλατεία Ελευθερίας – Δαιδάλου - Λότζια
• 2η Ομάδα (Εφήβων ) εκκίνηση από πλατεία Κορνάρου – οδός 1866 - Λότζια
• 3η Ομάδα ( παιδική ) εκκίνηση από Πλατεία 18 Άγγλων – 25ης Αυγούστου – Λότζια
• 11:45 Συνάντηση των ομάδων στην πλατεία Καλλεργών (Λότζια) με παραδοσιακό αποκριάτικο γλέντι.

Στη Λότζια θα υπάρχει μικροφωνική με Κρητική μουσική ορχήστρα και θα προσφερθεί κέρασμα.

Το δρώμενο:

Αποκρίγιωμα ,αποκριά, καρναβάλι ( ιταλικά carnevale ) λέξεις με κοινή σημασία δηλαδή το σταμάτημα της κρεατοφαγίας. Αναζητώντας την ιστορία του θα χαθούμε σε αρχαίες κοινωνίες και στις εορτές τους . Όπως διάφορες γιορτές του Διονύσου, (μικρά και μεγάλα Διονύσια, Ανθεστήρια, Λήναια,) και κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους τα Σατουρνάλια (Κρόνια), τα Βακχανάλια, κ.α.

Η αλήθεια είναι, πως η Αποκριά γεννήθηκε σε αγροτοβουκολικές κοινωνίες στην ύπαιθρο καιόχι στην πόλη. Εκεί όπου από την αρχαιότητα ακόμη τελούνταν γιορτές όχι μόνο για την καλή σοδειά και την υγεία, αλλά και τελετές που θα έδιωχναν μακριά το κακό. Οι ζωόμορφες μεταμφιέσεις, τα μεγάλα κουδούνια οι εκκωφαντικοί θόρυβοι τα μουζώματα και τα αλευρώματα ξόρκιζαν το κακό και έφερναν τύχη.

Βέβαια ως αποτέλεσμα των πολυπληθών συγκεντρώσεων και των μεταμφιέσεων ήταν το πείραγμα το γέλιο και γενικά η ψυχαγωγία. Απόκτησε τόσο βαθιές ρίζες και απήχηση στις λαϊκές μάζες, που συνέχισε να είναι αγαπητή και μετά την επικράτηση του χριστιανισμού. Με το πέρασμα του χρόνου, ο αποκριάτικος εορτασμός της υπαίθρου εμπλουτίσθηκε με νέα στοιχεία. Σήμερα τα δρώμενα στις περισσότερες περιπτώσεις, έχουν χαρακτήρα χαράς και διασκέδασης.

Εξακολουθούν όμως, να αντιπροσωπεύουν γνήσιες κι αυθεντικές μορφές παράδοσης, γιατί συνδέονται, έστω και υποσυνείδητα, με τον αρχικό σκοπό τους. Έτσι σε πολλές περιοχές, συναντούμε αναπαραστάσεις τελετών και μυστηρίων, που θυμίζουν γεγονότα που σημάδεψαν την ζωή και την ιστορία του τόπου.

Είναι αξιοθαύμαστο το πώς τα πανάρχαια αυτά δρώμενα επέζησαν στον Ορεινό Ρούβα ως τις μέρες μας και που ακόμη και σήμερα, αποτελούν ζωογόνους ψυχαγωγικές δυνάμεις και που ως γνωστόν, η ψυχαγωγία ως κοινωνική ανάγκη, δύσκολα παραμερίζεται. Αρκουδιάρηδες " Όμοιοι με τους Κορύβαντες, που χορεύουν μόνο σαν έξαλλοι είναι, υπό την υπόκρουση της αρκουδίστικης μουσικής. Και γύρω τους αντιλαλεί του Ψηλορείτη η ηχώ, κι αναριγά ο Ρούβας με τις φυλλωσιές τις μαύρες και τους πηχτούς τους ίσκιους, αναριγούν κι οι βράχοι μέσα στο δάσος".

Τελειώνει η δύναμή τους σαν και το παραλήρημα τους τελειώσει". Πρόκειται για ένα έθιμο που χαρακτηρίζει το αποκριάτικο ξεφάντωμα στον ορεινό Ρούβα. Οι αρκουδιάρηδες βγαίνουν στο δρόμους δημιουργώντας πανδαιμόνιο με τους ήχους των κουδουνιών και χορεύοντας το δικό τους ξέφρενο ρυθμό. Οι χορευτές είναι τραγόμορφοι κουδουνοφόροι οι οποίοι είναι δεμένοι με σχοινιά μεταξύ τους και ο επικεφαλής της ομάδας προσπαθεί να τους οδηγήσει.

Flashnews.gr

Φωτό:cretazine