Το βράδυ της Κυριακής, 16 Φεβρουαρίου 2014, η αίθουσα χωρητικότητας 2.262 θεατών του Κέντρου Παραστάσεων και Καλλιτεχνικών Εκδηλώσεων του Εμπορικού Κέντρου Ζορλού στην Κωνσταντινούπολη, πλημμύρισε από τις μαγευτικές νότες Ελληνικής μουσικής με την φωνή της διεθνούς φήμης ελληνίδας καλλιτέχνιδας Νάνας Μούσχουρη.




Η εκδήλωση άρχισε με την προβολή ενός βίντεο από τις διάφορες φάσεις της εξελίξεως της σταδιοδρομίας της ελληνίδας καλλιτέχνιδας. Η πρώτη εικόνα ήταν η θέα της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ,ΑΘΗΝΑ.

Απευθυνομένη στο πολυπληθές ακροατήριο, η μεγάλη καλλιτέχνις, μιλώντας αγγλικά, είπε : <Ξέρετε εγώ άρχισα από την Αθήνα. Θα ήθελα να μπορούσα να σας πω “Kαλησπέρα σας! Καλώς ήλθατε! Σας ευχαριστώ!» (είπε τις λέξεις αυτές στα ελληνικά)>. Αμέσως μετά τις διάβασε στα τουρκικά : «İyi akşamlar!Hoş geldiniz! Teşekkürler!».



Είπε ότι οφείλει την σταδιοδρομία της στην γνωριμία της με τους αείμνηστους Μάνο Χατζηδάκη και Νίκο Γκάτσο, ποιήματα των οποίων τραγούδησε.

Άρχισε με την «Οδό Ονείρων» του Μάνου Χατζηδάκη. Συνέχισε με το «ντάρι-ντάρι», «τα παιδιά του Πειραιά», ένα σύγχρονο αγγλικό τραγούδι της Amy Winehouse, η οποία πέθανε πέρυσι νεοτάτη από ναρκωτικά, το “La Paloma” στα ισπανικά, το “Guantanamera” επίσης στα ισπανικά, το”Acropolis Adieu”, το οποίο τραγούδησε στα γερμανικά, το “Try to remember” και γαλλικά τραγούδια, επιτυχίες που τραγούδησε με τον Harry Belafonte. Τόνισε ότι πάντα διάλεγε τραγούδια που ήταν “about love”.

Την Νάνα Μούσχουρη συνόδευσε και η κόρη της, η Λενού (Lenou),δηλαδή η Ελένη Πετσίλα, η οποία φαίνεται να ακολουθεί τα ίχνη της διάσημης μητέρας της. Μαζί με την μητέρα της τραγούδησε όλα τα ξενόγλωσσα τραγούδια και το τουρκικό δημοτικό τραγούδι «Üsküdar’ a giderken» (πηγαίνοντας στο Σκούταρι), τα λόγια του οποίου φαίνεται να απομνημόνευσε! Στα ελληνικά το τραγούδι αυτό είναι γνωστό ως «από ξένο τόπο και από αλαργινό».’Εχει τραγουδηθεί σε πολλές γλώσσες. Λέγεται ότι το πρωτότυπο τραγούδι είναι ιρλανδικό.

Στο τέλος της δίωρης παραστάσεως το ακροατήριο την επευφήμησε επιμόνως. Επανεμφανίσθηκε μόνη της και τραγούδησε το «Χάρτινο το Φεγγαράκι» του Μάνου Χατζηδάκη χωρίς κάλυψη μουσικού οργάνου. Αποθέωση!



Το πολυπληθές ακροατήριο αποτελείτο από τους λεγόμενους «Λευκούς Τούρκους» (Βeyaz Türkler), οι οποίοι συνθέτουν την κοινωνικά άρχουσα τάξη των μορφωμένων εκδυτικισμένων Τούρκων. Πρόκειται για τους Τούρκους εκείνους, οι οποίοι διακρίνονται και για το πολιτιστικό τους και για το κοινωνικο-οικονομικό τους επίπεδο, ταξιδεύουν ανά τον κόσμο, πολιτιστικά είναι στραμμένοι προς την Δύση και τρέφουν μεγάλο ενδιαφέρον για τον ελληνικό πολιτισμό και την Ελλάδα.

Η αίθουσα, ένα αμφιθεατρικό ημικύκλιο, όπου δόθηκε η συναυλία, αποτελεί τμήμα ενός τεράστιου εντυπωσιακού Εμπορικού Κέντρου που καλύπτει συνολική έκταση 5.200 τετρ. μέτρων σε τρία (3) επίπεδα και αποτελεί την βάση, πάνω στην οποία κτίσθηκαν τρεις (3) ουρανοξύστες. Όλο αυτό το συγκρότημα ανήκει στον επιχειρηματία μεγάλου οικονομικού βεληνεκούς κ. Ζορλού.

Η δε περιοχή θυμίζει μάλλον Νέα Υόρκη ή Σιγκαπούρη.

Ο πολιτισμός ενώνει τους λαούς και τα έθνη. Είναι ένας σημαντικός παράγων σφυρηλάτησης φιλικών σχέσεων, αμοιβαίας κατανοήσεως και προσεγγίσεως των λαών. Η δε μουσική εξημερώνει ακόμα και τα άγρια θηρία.

Η πολιτιστική εκδήλωση μιάς διάσημης ελληνίδας καλλιτέχνιδος, όπως η Νάνα Μούσχουρη, είναι μία πολιτιστική προβολή της Ελλάδος. Ο δε πολιτισμός είναι η «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδος ακόμα και στην παρούσα δυσμενή οικονομική και κοινωνική συγκυρία της Ελλάδος.

Εδώ στην Κωνσταντινούπολη προγραμματίζονται και άλλες ελληνικές μουσικές βραδιές. Σειρά έχουν η Χάρις Αλεξίου και η Νατάσα Θεοδωρίδου.

Του Δρ. Βύρωνα Ματαράγκα
Διεθνολόγου