Αύριο ξεκινάει στο Βερολίνο η ΙΤΒ, μία από τις δύο σημαντικότερες Τουριστικές Εκθέσεις παγκοσμίως.

Έχουν γραφτεί πολλά κι έχουν καλλιεργηθεί πολλές προσδοκίες, ως αποτέλεσμα του θετικού κλίματος και της δυναμικής που αναπτύχθηκε από πέρσι στον τομέα του ελληνικού τουρισμού.
Πόσα πρέπει να περιμένουμε όμως και πώς πρέπει να τα διαχειριστούμε ;

Η κάθε έκθεση δεν παύει να αποτελεί απλά ένα πόλο συνάντησης επαγγελματιών για λίγες μέρες, συνεπώς η ουσία και το αποτέλεσμα κρίνεται από την προετοιμασία που θα γίνει πριν, τα μηνύματα που θα ληφθούν και θα εκπεμφθούν, την αξιοποίηση τους και εν τέλει από τη δουλειά που θα ακολουθήσει.

Η περσινή χρονιά εκτός από θετικά αποτελέσματα μας δημιούργησε τις βάσεις ώστε να προσπαθήσουμε να παγιοποιήσουμε κάποιο θετικό κλίμα και να γίνουμε σοφότεροι. Σοφότεροι υπό την έννοια ότι γνωρίζουμε πλέον τη συνταγή της επιτυχίας και από εμάς εξαρτάται αν θα την αξιοποιήσουμε ή θα πάμε σε πίσω-γυρίσματα που θα μας βάλουν και πάλι σε περιπέτειες.

Αν μελετήσουμε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα μας, αναδείξουμε τα πρώτα και πολεμήσουμε τα δεύτερα η επιτυχία την επόμενη μέρα είναι και πάλι εξασφαλισμένη.

Πλεονεκτήματα :

- Έχουμε «μαγαζί γωνία». Η Κρήτη δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από τους ανταγωνιστικούς προορισμούς. Πρέπει να την προβάλουμε περισσότερο και να βελτιώσουμε τις υποδομές κάνοντας συνετή χρήση των ανθρώπινων και οικονομικών πόρων που διαθέτουμε.

- Είμαστε ανταγωνιστικοί, “value for money” όπως λένε οι Αγγλο-σάξωνες. Προσφέρουμε πολύ καλό προϊόν σε λογικές τιμές. Η ισορροπία αυτή πρέπει να διαφυλαχθεί πάση θυσία. Απότομη αύξηση των τιμών ή απότομη μείωση του επιπέδου μπορούν να μας ρίξουν πάλι κατά πολύ στη σειρά προτίμησης των εν δυνάμει επισκεπτών.

- Είμαστε μια ασφαλή χώρα με φιλικούς και φιλόξενους κατοίκους που ο επισκέπτης χαίρεται να γνωρίζει και να επικοινωνεί εκτός ξενοδοχείου. Πρέπει να το διατηρήσουμε. Διαμαρτυρίες, απεργίες, ασχέτως των δίκαιων ή μη αιτημάτων, που στοχοποιούν όμως και ταλαιπωρούν τους επισκέπτες, μόνο να τους διώξουν μπορούν με αυτονόητα αποτελέσματα.

Μειονεκτήματα :

- Εισάγουμε πολλά, ενώ θα μπορούσαμε να καταναλώνουμε περισσότερα από την τοπική παραγωγή. Ο τουριστικός τομέας πρέπει να στηρίξει περισσότερο τον πρωτογενή, ώστε τα όποια οφέλη να επιμεριστούν αναλογικότερα στην ευρύτερη οικονομία και κοινωνία του νησιού. Οφείλουμε να αναδείξουμε τα τοπικά προϊόντα

- Πάνω από τα ¾ των επισκεπτών έρχονται μέσα σε 4 μήνες (Ιούνιος – Σεπτέμβριος), ενώ τα άκρα του καλοκαιριού δουλεύουμε με χαμηλές πληρότητες και συχνά αρνητικά αποτελέσματα. Είναι μονόδρομος να επεκτείνουμε τη λειτουργική περίοδο και να υποστηρίξουμε τα άκρα και αυτό θα γίνει μόνο με στοχευμένες δράσεις και αρμονική συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

Αυτά πρέπει να έχουμε λοιπόν στα μυαλό μας καθ` οδόν για το Βερολίνο και κυρίως να είμαστε έτοιμοι για να ακούσουμε τις προσδοκίες αλλά και ανησυχίες των μελλοντικών πελατών μας. Δεν είναι τίποτα δεδομένο και η επιτυχημένη χρονιά κρίνεται μετά το τέλος της και όχι πριν την αρχή της.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσο ευαίσθητος τομέας είναι ο τουρισμός και πόσο εύκολα μπορεί να επηρεαστεί από εξωγενείς παράγοντες. Οι εξελίξεις στην Ουκρανία και η ραγδαία υποτίμηση του Ρωσικού Ρουβλίου δεν πρέπει να μας πανικοβάλλουν, καλό είναι όμως να μας προβληματίσουν.

Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι φέτος συνεργάστηκαν εποικοδομητικά οι τουριστικοί φορείς με την Περιφέρεια, με αποτέλεσμα για πρώτη φορά να έχουμε ένα ξεχωριστό ενιαίο περίπτερο και διακριτή παρουσία του νησιού μας. Εισακούστηκαν οι ιδέες και προβληματισμοί της κάθε πλευράς και δε μένει παρά αυτό να μην αποτελέσει απλά μια εξαίρεση, αλλά να γίνει ο κανόνας.

Έχει γίνει παράλληλα κατάλληλη προετοιμασία και προγραμματισμός στοχευμένων επαφών με φορείς του εξωτερικού που μπορούν να διασφαλίσουν πελάτες στις περιόδους που τους χρειαζόμαστε.

Εκτός από τη σοβαρή και ουσιαστική παρουσία όλων μας εκεί (το Βερολίνο δεν ενδείκνυται για τουρισμό, αλλά για σκληρή δουλεία…) καθοριστική θα είναι και η συνέχεια που ο καθένας θα δώσει την επόμενη μέρα, αξιοποιώντας τις επαφές.

Σοβαρότητα, ρεαλισμός, συνεργασία και σκληρή δουλεία είναι η μόνη δοκιμασμένη και σίγουρη συνταγή… εντός και εκτός Ελλάδος. Τα αποτελέσματα είναι στο χέρι μας !

Μιχάλης Βαμιεδάκης

Τουριστικός Πράκτορας