Όταν ο Σταύρος Θεοδωράκης ρωτήθηκε για τη χρηματοδότηση της καμπάνιας του νέου κόμματος, απάντησε πως ήδη 6000 άνθρωποι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να προσφέρουν τα €10 που ζήτησε από τους υποστηρικτές του εγχειρήματος. Διευκρίνισε, επίσης, ότι η διαδικασία θα ξεκινήσει μόλις επιλυθούν όλες οι γραφειοκρατικές διατυπώσεις. Εάν πραγματοποιηθεί, θα είναι το πρώτο “πολιτικό crowdfunding” στη χώρα.

Για τους λιγότερο μυημένους, το crowdfunding είναι διαδικασία “χρηματοδότησης από το πλήθος”, πρακτική που ακολουθούν οι startup, οι νέες επιχειρηματικές προσπάθειες ειδικά στο χώρο της Τεχνολογίας, που πριν μεγαλώσουν και απορροφήσουν κεφάλαια από τις αγορές, αναζητούν χρήματα από απλούς χρήστες.

Την ίδια στιγμή, περισσότεροι από 35,000 χρήστες έχουν μοιραστεί στο facebook το «μανιφέστο» Θεοδωράκη με τίτλο «Ξεκινάμε». Το “ποτάμι” έχει ήδη δημιουργήσει δικό του κανάλι στο youtube, άρα θα ελέγχει τη ροή της πληροφορίας που θα διαχέει στα παραδοσιακά Μέσα. Η δύναμη των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, που ενισχύει τη διείσδυση ιδεών και απόψεων στο timeline μας είναι αναμφισβήτητη, αφού οι πολιτικοί καβγάδες γίνονται πλέον συχνότερα στο facebook από ό,τι στην τηλεόραση ή στις πλατείες.

Και ο θόρυβος που προκάλεσε η κίνηση Θεοδωράκη ήταν ισχυρός. Οι επικριτές του, βέβαια, επιμένουν ότι πολιτική δεν γίνεται με likes και shares. Και ότι η ουσία της παραμένει η ίδια, στην εποχή των social media, που δεν είναι τίποτε παραπάνω από εργαλεία που πολλαπλασιάζουν βέβαια εκθετικά το μήνυμα, τις δράσεις και τον πολιτικό λόγο.

Το 2012, ένα σχήμα που στήθηκε πολιτικά στο διαδίκτυο ήταν η «Δημιουργία Ξανά» που κατέγραψε ένα 2,15% στις εκλογές του Μαΐου. Κάποιοι υποστηρίζουν πως αυτό το ποσοστό είναι το εκλογικό ταβάνι μιας κίνησης που δεν φέρει βαριά πολιτικά χαρακτηριστικά. Σε εκείνη την περίπτωση, ωστόσο, είχαμε να κάνουμε με κίνηση δίχως γνωστά πολιτικά στελέχη και έναν μη αναγνωρίσιμο επικεφαλής. Ήταν η πρώτη προσπάθεια δημιουργίας ενός κινήματος από τη βάση, με κύριο όχημα το διαδίκτυο και με ιδεολογία έναν κάπως ασαφή οικονομικό και πολιτικό φιλελευθερισμό.

Είναι η περίπτωση Θεοδωράκη διαφορετική; Θα είναι το “ποτάμι”, το πρώτο πολιτικό startup που θα καταγράψει εκλογικό ποσοστό που θα του επιτρέψει να διαδραματίσει ρόλο στις εξελίξεις; Στον κόσμο της πραγματικής οικονομίας, πάντως, τα πετυχημένα επιχειρηματικά startups ήταν εκείνα που κατάφεραν να δώσουν λύσεις σε κορεσμένους κλάδους, ή να προσφέρουν καινοτομίες και τεχνολογικές λύσεις στην πολυπλοκότητα της σημερινής εποχής.

Όπως ακριβώς η ελληνική κοινωνία, που διψάει για σχέδιο, λύσεις και συγκεκριμένες προτάσεις πέρα από νέα πρόσωπα ή ιδέες. Σε αυτό το πεδίο, λοιπόν, θα κριθεί και το εγχείρημα του Σταύρου Θεοδωράκη.

Απόστολος Μαγγηριάδης
"Πολιτικός Συντάκτης Mega Channel"
aixmi.gr