Σε…Cosco του διεθνούς αερολιμένα στα Σπάτα επιθυμεί να μετατραπεί η κινεζικών συμφερόντων κοινοπραξία των εταιρειών Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM) και Shenzhen Airport group που ενδιαφέρεται να αγοράσει το ποσοστό 55% που κατέχει σήμερα το Δημόσιο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Όπως ανέφερε, χθες, ο διευθύνων σύμβουλος της FPAM, Eric Cheng η εταιρεία υιοθετεί μία καινοτόμο ανταγωνιστική στρατηγική αντίστοιχη αυτής της Cosco, εκτιμώντας ότι η επιδιωκόμενη επένδυση της στην Αθήνα θα ενισχύσει την κίνηση στο ΔΑΑ.

Οι Κινέζοι διευκρίνισαν, χθες, ότι ενδιαφέρονται μόνο για την εξαγορά του πλειοψηφικού ποσοστού του Δημοσίου, δηλαδή για το 55%, κίνηση που θα τους επιτρέψει να αποδεσμεύσουν σημαντικά κεφάλαια με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρόμιου των Σπατών.


Γιατί θέλουν να επενδύσουν

Στόχος των Κινέζων είναι να μετατρέψουν το αεροδρόμιο σε πύλη εισόδου της Ασίας προς την Ευρώπη. Ήδη, η Friedmann-Shenzhen δραστηριοποιούνται στα αεροδρόμια της Γαλλίας και της Ιρλανδίας, τα οποία-όπως και τα περισσότερα στην Ευρώπη- όμως, θεωρούν ότι δεν διαθέτουν την αναπτυξιακή δυναμική του ΔΑΑ.

Επίσης, επιδιώκουν να προσελκύσουν περισσότερους Ασιάτες τουρίστες στην Ελλάδα, «γεφυρώνοντας»- όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά- την Ελλάδα με την Κίνα η οποία «πολύ σύντομα θα αποτελεί την πλουσιότερη οικονομία του κόσμου».

To business plan των Κινέζων περιλαμβάνει την εξαγορά του ΔΑΑ που θα επιτρέψει τη σύνδεση με άμεσες πτήσεις της Αθήνας με αριθμό κινεζικών πόλεων, διευκολύνοντας την απόκτηση ακινήτων από Κινέζους, ύστερα και από την παροχή κινήτρων για επένδυση στο εγχώριο real estate από υπηκόους τρίτων χωρών.

Βέβαια, για την ώρα δεν υπάρχει επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος από το ελληνικό Δημόσιο για την πώληση τμήματος του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ. Και γι’ αυτό, όπως ανέφερε ο Eric Cheng στόχος της διεξαγωγής της συνέντευξης Τύπου ήταν η παρουσίαση της δραστηριότητας των δύο εταιρειών.

Ο επικεφαλής της FPAM ανέφερε ότι επί τρία χρόνια επεξεργάζονταν την επενδυτική πρότασή τους, έχοντας λάβει θετικά μηνύματα από την κυβέρνηση. Δεν αποκάλυψε όμως, το ύψος της ενδεχόμενης επένδυσης ούτε και για πόσο χρονικό διάστημα ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τη σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ.

Αυτή τη στιγμή, το 40% του ΔΑΑ ελέγχεται από το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP, το 30% του ΔΑΑ έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, το 25% ανήκει στο Δημόσιο, ενώ το 5% στον όμιλο Κοπελούζο.

Ποιες είναι οι δύο κινεζικές εταιρείες
Η Shenzhen Airport, διαχειρίζεται το ομώνυμο αεροδρόμιο της κινεζικής πόλης που συνορεύει με το Χονγκ Κονγκ και συγκαταλέγεται μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων της Κίνας. Διαθέτει τέσσερις τερματικούς σταθμούς δυναμικότητας 70 εκατομμυρίων επιβατών, ενώ το 2012 μετακινήθηκαν περίπου 30 εκατ. επιβάτες, διαμετακομίστηκαν 855 χιλιάδες τόνοι εμπορεύματα με 240 χιλιάδες αεροσκάφη, ενώ πραγματοποιήθηκαν πτήσεις προς 102 εγχώριες και διεθνείς πόλεις σε 18 χώρες.

Στα τέλη του 2012, το σύνολο ενεργητικού του Αεροδρομίου του Shenzhen ανήλθε στα 2,6 δισ. ευρώ, με την εταιρεία να έχει επενδύσει 800 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του καινούργιου τερματικού σταθμού του αεροδρομίου, επιφάνειας 450.000 τ.μ.

Παράλληλα, ο όμιλος FPAM δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και οικονομικών υπηρεσιών, διαθέτοντας ενεργητικό αξίας 1,14 δισ. ευρώ (στοιχεία Σεπτεμβρίου 2013). Μέλος του FPAM είναι η China Aircraft Leasing Company Limited που αποτελεί την πρώτη εταιρεία εκμίσθωσης στην Κίνα, ενώ έχει υλοποιήσει την πρώτη τιτλοποίηση αεροσκαφών στην Κίνα.

Στον όμιλο FPAM ανήκει και η Sino Asset Financial Leasing Limited που αποτελεί την πρώτη κινεζική εταιρεία παροχής υπηρεσιών εκμίσθωσης σε εταιρείες διοδίων. Στους βασικότερους χρηματοδότες της FPAM συγκαταλέγονται η CCB International, η Bank of China, η Bank of Taiwan και η The State Development Bank of China.


capital.gr/Δημήτρης Δελεβέγκος