Σε μία περίοδο που οι ελληνοϊσραηλινές σχέσεις εμφανίζονται υποτονικές, έπειτα και από την πραγματοποίηση το περασμένο φθινόπωρο του κοινού υπουργικού Συμβουλίου των δύο κυβερνήσεων, η άφιξη του υπουργού Εξωτερικών Άβιγκντορ Λίμπερμαν την Πέμπτη στην Αθήνα θα μπορούσε να είναι μία ευκαιρία για να υπάρξει περαιτέρω ώθηση σε μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.

Αυτό εκτιμούν διπλωματικοί κύκλοι, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα ότι θα υπάρξουν συγκεκριμένα βήματα που θα εμπλουτίσουν τη συνεργασία αυτή πέραν του τομέα της άμυνας και της ανταλλαγής πληροφοριών.

Ο κ. Λίμπερμαν, γνωστός για τις σκληρές θέσεις του εναντίον της Τουρκίας μετά την τραγωδία του πλοίου «Μαβί Μαρμαρά» το 2010, θα συναντηθεί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ.Παπούλια, τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Εξωτερικών Ευ.Βενιζέλο, καθώς και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Δ.Αβραμόπουλου.

Διπλωματικές πηγές ανέφεραν πάντως ότι εσχάτως ο κ. Λίμπερμαν έχει μετριάσει την αντιτουρκική ρητορική του, τουλάχιστον δημοσίως, σε μία περίοδο που οι σχέσεις Τελ Αβίβ και Άγκυρας κινούνται σε ένα μοτίβο «κρύου - ζέστης» εν αναμονή της συμφωνίας για τις αποζημιώσεις των θυμάτων του «Μαβί Μαρμαρά».

Η ισραηλινή πλευρά είναι πολύ ευχαριστημένη από τη συνεργασία στον αμυντικό τομέα και την πυκνότητα των κοινών ασκήσεων, ενώ και στην ανταλλαγή πληροφοριών τα πράγματα πηγαίνουν πολύ καλά. Η εικόνα του υπουργού Δημοσίας Τάξεων Ν.Δένδια είναι πολύ καλή στο Ισραήλ και αναμένεται μάλιστα να υπογραφεί κατά την επίσκεψη Λίμπερμαν και ένα πρωτόκολλο συνεργασίας σε θέματα πολιτικής προστασίας.

Ωστόσο, τα ερωτηματικά αρχίζουν από εκεί και πέρα. Αναμφίβολα, το βασικότερο ζήτημα είναι αυτό της ενέργειας. Στην παρούσα φάση, το Ισραήλ εξετάζει ενδελεχώς όλες τις διεξόδους που έχει στο ζήτημα των εξαγωγών φυσικού αερίου, διαθέτοντας πληθώρα επιλογών που εκκινούν από την κατασκευή αγωγών και την υγροποίηση αερίου (LNG) μέχρι το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (compressed natural gas - CNG). Μάλιστα, η ισραηλινή εταιρεία Delek προσέγγισε πρόσφατα ελληνικές εταιρείες με σκοπό την εξαγωγή ποσοτήτων CNG.

Ωστόσο, η τελική επιλογή για τις εξαγωγές από το γιγαντιαίο κοίτασμα «Λεβιάθαν» παραμένει ανοιχτή. Η Αθήνα θα επιθυμούσε σφόδρα τη μελλοντική κατασκευή του αγωγού East Med για τη μεταφορά του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου (Ισραήλ, Κύπρου) προς την ευρωπαϊκή αγορά. Η κατάσταση όμως είναι αρκετά πιο πολύπλοκη, με την Τουρκία να μην είναι αποκλεισμένη από το παιχνίδι, λόγω του μεγέθους της και των ενεργειακών αναγκών της. Παράλληλα, η λύση της κατασκευής LNG στην Κύπρο παραμένει στο τραπέζι και η ευελιξία που αυτό προσφέρει μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη σε μία περίοδο που η κρίση στην Ουκρανία έχει επαναφέρει το θέμα της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης στο τραπέζι.

Ωστόσο, κατά ορισμένους κύκλους, η εμβάθυνση των ελληνοϊσραηλινών σχέσεων περνάει από τομείς χαμηλότερης πολιτικής, όπως είναι η συνεργασία σε θέματα έρευνας, τεχνολογίας, τουρισμού κ.ά. Οι Ισραηλινοί έχουν να προσφέρουν πολλά π.χ στον τεχνολογικό τομέα αλλά λείπει η συνεργασία από ελληνικής πλευράς.

Επίσης, παρά τους χαμηλούς τόνους που τηρούνται, δεν περνά απαρατήρητη μία απογοήτευση για το γεγονός ότι το ισραηλινό ενδιαφέρον για τις αποκρατικοποιήσεις έχει περιθωριοποιηθεί σε αρκετές περιπτώσεις.

Την ίδια στιγμή, οι Ισραηλινοί θα έβλεπαν θετικά μία ισορροπημένη στάση της Αθήνας, ως κατέχουσα την Προεδρία του Συμβουλίου, σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) προχωρούσε σε μέτρα εναντίον του Τελ Αβίβ αν δεν υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις με τους Παλαιστινίους υπό την υψηλή εποπτεία των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι συνομιλίες αυτές, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμή πληροφορίες, δύσκολα θα έχουν θετικό αποτέλεσμα ώστε να μπορέσει η Ουάσιγκτον να παρουσιάσει απτό αποτέλεσμα.

in.gr