Τις προτάσεις του για τροπολογία του νομοσχεδίου εξυγίανσης του Λειτουργού της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) και σε αντιδιαστολή με τις ρυθμίσεις που προτείνει το ΥΠΕΚΑ, κατέθεσε σε ανοιχτή επιστολή η "Ομάδα Δράσης Παραγωγών Ενέργειας από ΦωτοβολταΪκά".

Όπως αναφέρουν:

Οι παραγωγοί από ΦΒ είτε αφορά παραγωγούς σε στέγες είτε σε επαγγελματίες παραγωγούς είτε σε αγρότες παραγωγούς καλούνται να πληρώσουν βαρύ τίμημα, με ένα βάρβαρο και αντισυνταγματικό νομοσχέδιο, την επιλογή τους να επενδύσουν τις οικονομίες τους σε μία αγορά που υποδείχθηκε από το σωστό ευρωπαϊκό όραμα απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.

Δεν συντρέχει παρόλα αυτά λόγος να γίνει τίποτα από όλα αυτά.

Και εξηγούμαστε.

Από το απολογιστικό δελτίου του ΛΑΓΗΕ (Ιανουάριος 2014) προκύπτουν τα ακόλουθα.

Υπάρχουν 3 κατηγορίες ελλειμμάτων.

Α) Το συσσωρευμένο έλλειμμα που την 1/7/2014 θα είναι 493 εκατ ευρώ.

Β) Το δομικό έλλειμμα που έχει μηδενιστεί και σταθεροποιηθεί με την παράνομη έκτακτη εισφορά ανέρχεται στα 450 εκατ. ευρώ.

Γ) Το ταμειακό έλλειμμα που αφορά τις υπερημερίες στις πληρωμές, περίπου 400εκατ. και δεν μπορεί αυτές να μειωθούν αν δεν προχωρήσουμε σε ενοποιημένο φορέα πληρωμών όλης της ενεργειακής αγοράς. Προφανώς και για το διάστημα που υπάρχουν υπερημερίες πρέπει άμεσα να ενεργοποιηθεί η αναστολή καταβολής ΦΠΑ και συμψηφισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των παραγωγών με παράλληλη ισόχρονη περίοδο χάριτος από τις τράπεζες.

Τα πολύ κρίσιμα, χωρίς να παραγνωρίζεται η κρισιμότητα του ταμειακού, παραμένουν το συσσωρευμένο και το δομικό.

Για το συσσωρευμένο έλλειμμα πρέπει να αναζητηθούν και να ανακτηθούν αναδρομικά για την περίοδο 2009-2012 οι πόροι του ΕΤΜΕΑΡ που στρεβλά οδηγήθηκαν εκτός ειδικού λογαριασμού καθώς και τα κέρδη της προμήθειας λόγω στρεβλού τρόπου υπολογισμού της ΟΤΣ, ήτοι 350 εκατ. ευρώ

Παράλληλα μπορεί να ενισχυθεί ο ειδικός λογαριασμός με το δεσμευμένο ποσό των Energa-Hellas Power.

Ακόμα και αν δεν αποδεσμευτούν τα χρήματα από τον παραπάνω λογαριασμό, αρκεί ένας δανεισμός ή έκδοση ομολογιακού δανείου το πολύ 7% του τζίρου των ΑΠΕ (2,020 εκατ), με εύλογο επιτόκιο, από τους παραγωγούς προς τον ΛΑΓΗΕ για το 2013 για να κλείσει εντελώς το συσσωρευμένο έλλειμμα.

Για το δομικό έλλειμμα απλά απαιτείται ενσωμάτωση στην ΟΤΣ όλων των στρεβλών ενισχύσεων (ΑΔΙ κλπ), με συνέπεια από 63 ευρώ ανά MWh η ΟΤΣ θα επανακαθοριστεί στα 82 ευρώ ανά MWh. Αυτό άμεσα θα ωφελήσει τον ειδικό λογαριασμό κατά 159 εκατ ευρώ.

Κατάργηση της της Παραγράφου 2 του Αρθρου 197 του Νομου 4001/2011 που εξοικονομεί άλλα 67 εκατ ευρώ.

Ήπια αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ κατά 28% ή 4,1 ευρώ/MWh ή 32 ευρώ ετησίως για ένα μέσο νοικοκυριό. (κατανάλωση 1500kWh το τετράμηνο). Από αυτή την ενέργεια εξοικονομείται ποσό της τάξης των 221 εκατ ευρώ με το οποίο κλείνει εντελώς το δομικό έλλειμμα και δεν παράγεται νέο.

Για να μην πληγούν ασύμμετρα από την μικρή αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες προτείνεται από την αύξηση της φορολογητέας ύλη που θα προκύψει, οι επιπλέον φόροι- που με την πρόταση του νομοσχεδίου δεν θα παράγονταν- να αναδιανέμονται από την κυβέρνηση στην ενίσχυση των κοινωνικών ομάδων με έμφαση την άρση της ενεργειακής πενίας των ομάδων αυτών. Δηλαδή κάλλιστα μπορούν να συγκεντρωθούν 64 εκατ ευρώ που θα άρουν την όποια επίδραση του μέτρου σε 2.000.000 οικογένειες.

Προφανώς το ποσό αυτό θα προκύψει, γιατί τα ΦΒ είναι στην πλειοψηφία τους μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποκλειστικού σκοπού, με δυνητική κερδοφορία καθώς δεν κρύβουν τα κέρδη τους μέσα σε ζημιογόνους μητρικούς ομίλους.

Τα τραπεζικά ιδρύματα ως συμμέτοχοι του επενδυτικού ρίσκου που ανέλαβαν οι επιχειρηματίες παραγωγοί δεν μπορούν να μένουν αλώβητες. Η έκπτωση του επιτοκίου του δανεισμού στους παραγωγούς, μπορεί εθελοντικά για τους παραγωγούς, να κατευθυνθεί για την κάλυψη όχι μόνο του ΕΤΜΕΑΡ αλλά και μεγάλου μέρους των ενεργειακών αναγκών των ομάδων αυτών. Οι παραγωγοί είναι μέρος της κοινωνίας και δεν αδιαφορούν για αυτήν.

Σε κάθε περίπτωση είναι προφανές ότι δεν υπάρχει καμία άμεση ανάγκη για κατάλυση κάθε έννοιας κράτους δικαίου και ελευθερίας των συναλλαγών με αντισυνταγματικές μονομερείς τροποποιήσεις που απομακρύνουν την Ελλάδα από το κάδρο των επενδυτικών προορισμών με ανυπολόγιστες συνέπειες.

Επίσης προκύπτει ότι ακόμη και με μηδενική αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ δεν απαιτείται πάνω από 12% του τζίρου των ΑΠΕ ως δανεισμός των παραγωγών προς τον ΛΑΓΗΕ ετησίως μέχρι να καταστεί πλεονασματικός. (και όχι κούρεμα) Ακόμη και αν αυτό δεν συμβεί μπορεί να δοθεί παράταση της σύμβασης στο τέλος της εικοσαετίας αρκετή για να καλύψει τον δανεισμό.

Είναι προφανές ότι θα πρέπει να γίνει αναστολή όλων των αδειοδοτήσεων νέων ΑΠΕ πριν εξασφαλιστούν νέοι πόροι για τον ειδικό λογαριασμό (τέλη λιγνίτη, τέλος χρήσης υδάτων καθώς δεν νοείται ιδιωτική εταιρία να χρησιμοποιεί τα λιγνιτικά αποθέματα σε ευτελείς τιμές και το νερό των ΥΗΣ δωρεάν). Δεν μπορεί να δημεύεις τις σημερινές συμβάσεις των παραγωγών για να τις χαρίσεις σε μελλοντικούς, για άλλη μια φορά χωρίς σχεδιασμό.

Σε περίπτωση που το νομοσχέδιο παραμείνει είναι προφανές ότι οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι Τράπεζες, οι μεγάλες μονάδες Φυσικού Αερίου και η Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.


Το link της ομάδας δράσης στο facebook είναι: https://www.facebook.com/groups/1415379655379226/

και το email : [email protected]