«Η επιχειρηματικότητα είναι μέσα μας, δεν είναι χαρακτηριστικό του γυναικείου ή του ανδρικού φύλου. Κάθε επιχειρηματίας έχει το δικό του DNA». Αυτό το κλασικό απόφθεγμα των εγχειριδίων μάρκετινγκ ακολούθησαν οι νέες γυναίκες που φιλοξενούμε στο «business stories» για να κάνουν ένα καινούριο ξεκίνημα.

Αφησαν πίσω τις δυσάρεστες στιγμές που βίωσαν στην καριέρα τους εξαιτίας της κρίσης και τόλμησαν με όπλο την αισιοδοξία, τη δημιουργικότητα και την προσήλωση στον στόχο να στήσουν τη δική τους μικρή επιχείρηση.

Ξεκίνησαν από το σπίτι με λίγα χρήματα, μόνες, χωρίς να περιμένουν παρέα, ή επέστρεψαν στα πάτρια εδάφη ψάχνοντας στέγη για τα όνειρά τους. Κινήθηκαν από τον χώρο του Internet και των startups εταιρειών έως την τέχνη της μαντείας.

Εσπειραν μια εναλλακτική ιδέα και την είδαν να καρποφορεί. Είναι δυναμικές και ευέλικτες γιατί πιστεύουν ότι το ισχυρό χαρτί των γυναικών έναντι των ανδρών συναδέλφων τους είναι η προσαρμοστικότητα στις αλλαγές της αγοράς.

Ντιάνα Σπανού

Σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες

Με πολύχρονη πείρα στον χώρο των εκδόσεων και της διαφήμισης, η Ντιάνα Σπανού, με όπλα τη θετική σκέψη και την εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της, αποφάσισε να συνεχίσει μόνη της, ιδρύοντας την Αds ΑDHOC, εταιρεία υπηρεσιών διαφήμισης και media planning, ποντάροντας στην ποιότητα των υπηρεσιών και την ευελιξία για το καλύτερο δυνατό κόστος.

«Τα πρώτα βήματα μπορεί να μην ήταν εύκολα, αλλά ήταν δυναμικά. Με την οικονομική κρίση ο κλάδος της διαφήμισης χτυπήθηκε άμεσα και σοβαρά. Κατάλαβα ότι επιβάλλεται να παρέχεις περισσότερες υπηρεσίες και ειδίκευση ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε πελάτη. Χτίζω σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες και ενεργώ με συναισθηματική νοημοσύνη. Αγωνιώ μαζί τους και επιθυμώ να με θεωρούν δικό τους άνθρωπο. Αυτό ήταν πάντα το μότο μου. Η επιτυχία του πελάτη είναι αυτοσκοπός και δική μου επιτυχία», δηλώνει η κυρία Σπανού.
Τα πλάνα της για το μέλλον είναι να διευρύνει το πελατολόγιό της τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι το ελληνικό επιχειρείν πρέπει να προσαρμόζεται στις αλλαγές της αγοράς.
«Η επιχειρηματικότητα, αν και γένους θηλυκού, ουσιαστικά δεν έχει φύλο αν διακατέχεσαι από προσωπική αισιοδοξία και πίστη στις δυνατότητές σου. Η μόνη διαφορά είναι ότι οι άνδρες βλέπουν την επιχειρηματικότητα ως καριέρα, ενώ οι γυναίκες ως στρατηγική ζωής», καταλήγει η κυρία Σπανού.

Μαίρη Κοντολούρη

Από τη δημοσιογραφία στη... μελλοντολογία

Θύμα της βόμβας μεγατόνων που χτύπησε τα media, η δημοσιογράφος Μαίρη Κοντολούρη έπειτα από πολύχρονη καριέρα στον τηλεοπτικό σταθμό STAR και σε εφημερίδες βρήκε της μοίρας τα μελλούμενα δημιουργώντας ένα εναλλακτικό καφέ στο Περιστέρι.

«Oσο και αν με απορρόφησε η δουλειά, στο βάθος του μυαλού μου είχα κρατήσει την ξέγνοιαστη εικόνα της κοριτσοπαρέας που ρίχναμε τα χαρτιά και λέγαμε τον καφέ τα χρόνια τα φοιτητικά στη Θεσσαλονίκη», μας λέει με νοσταλγικό ύφος η πολυμήχανη Μαίρη. «Οταν τα πράγματα στον χώρο των ΜΜΕ άρχισαν να αλλάζουν δραματικά, αποφάσισα να υλοποιήσω το νεανικό μου όνειρο. Ανοιξα το “Φλιτζάνι”, ένα στέκι για καφέ, ποτό και προβλέψεις από επαγγελματίες. Νομίζω ότι αναβίωσα την παλιά κοριτσοπαρέα, αν και στο μαγαζί έρχονται και πολλοί άνδρες. Ομως ακόμα και όσοι δεν πιστεύουν στην τέχνη της μαντείας, γοητεύονται τόσο από τη διαδικασία ώστε ξαναέρχονται», διηγείται.

Το «Φλιτζάνι» είναι ένας ζεν, ανοιχτόκαρδος χώρος που δεν θυμίζει καθόλου τη βαριά, καταθλιπτική ατμόσφαιρα που κυριαρχεί συνήθως στα στέκια της χαρτομαντείας. Ενδιαφέρονται όμως ακόμα οι γυναίκες να μάθουν το μέλλον τους ή αυτού του είδους η «ψυχοθεραπεία» θεωρείται πολυτέλεια μέσα στην κρίση;
«Δεν προλαβαίνω να κλείνω ραντεβού», απαντά η ιδιοκτήτρια του εναλλακτικού καφέ και συνεχίζει: «Ερχονται παρέες από την άλλη άκρη της Αττικής. Κάποιοι έρχονται αυθημερόν με ΚΤΕΛ από την επαρχία για το “φλιτζάνι”! Νομίζω ότι είναι ένα είδος spa που βελτιώνει τη διάθεσή μας και απομακρύνει τη μιζέρια. Ασε που τα μέντιουμ που συνεργάζομαι είναι εκπληκτικά και όλοι φεύγουν ευχαριστημένοι. Κάνω κανονικό ρεπορτάζ -και μάλιστα χωρίς σύνορα- για να βρω τις καλύτερες στο είδος! Αλλά και αυτοί που δεν πιστεύουν στις προβλέψεις μπορούν να απολαύσουν τον καφέ τους στη χόβολη... χωρίς να τους τον πούμε».

Ευαγγελία Φωτεινοπούλου

Ακολουθώντας το ρεύμα της αποκέντρωσης

«Δύο χρόνια έψαχνα δουλειά στην Αθήνα με το πτυχίο Γεωπονικής και το μεταπτυχιακό μου ανά χείρας. Περιπλανιόμουν σαν την άδικη κατάρα, όπως και πλήθος συναδέλφων μου, σε διάφορους φορείς του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Τρίτο χρόνο δεν άντεξα. Αποφάσισα να κάνω πράξη τη δουλειά στην οποία ουσιαστικά ήθελα να με προσλάβουν. Ετσι γεννήθηκε η ιδέα του Μικροσκοπίου!» εξομολογείται η Ευαγγελία Φωτεινοπούλου, η οποία προτού περάσει το κατώφλι των 30 εγκατέλειψε την Αθήνα για να επιστρέψει στον τόπο καταγωγής της, τον Σολωμό Κορινθίας, και να δημιουργήσει τον Σεπτέμβριο του 2011 το εργαστήριο αναλύσεως τροφίμων «Στο Μικροσκόπιο».

«Επωφελήθηκα από τα προγράμματα γυναικείας επιχειρηματικότητας. Οσοι και όσες έχουν μπλέξει στα γρανάζια των ΕΣΠΑ ξέρουν τι γερό στομάχι και πόση υπομονή χρειάζεται για να φτάσεις στο τέλος. Είμαι οργανωτική και τα κατάφερα χωρίς τη βοήθεια συμβούλων. Τα πάντα στο εργαστήριο, από την οικονομική διαχείριση μέχρι τη διαφημιστική καμπάνια, και από τις δημόσιες σχέσεις μέχρι και την καθαριότητα είναι δικές μου αρμοδιότητες. Οι νέοι επιχειρηματίες, με την αθωότητα, τον ενθουσιασμό και το καλοπροαίρετο της ηλικίας πολλές φορές συντρίβονται στους τοίχους των παγιωμένων εμπορικών νοοτροπιών και πρακτικών. Χρειάζεται γερό στομάχι, προσήλωση στον στόχο και δουλειά», επισημαίνει η νεαρή γεωπόνος.

Το εργαστήριο παρέχει στους πελάτες ολοκληρωμένες υπηρεσίες από τα πρώτα στάδια της καλλιέργειας μέχρι και την εμπορία του προϊόντος τους - από το χωράφι στο ράφι! Ειδικεύεται κυρίως σε χημικές αναλύσεις οίνου, ελαιολάδου και νερού και συμβουλεύει σε θέματα οινοποίησης, ελαιοκομικής πρακτικής και τυποποίησης προϊόντων, όπως μαρμελάδες και άλλα παραδοσιακά προϊόντα.

Πώς την αντιμετώπισαν οι πελάτες ως νεαρή γυναίκα; Της έδειξαν αμέσως εμπιστοσύνη ή αμφισβήτησαν τις ικανότητές της;

«Ηταν δύσκολο να με εμπιστευτούν αμέσως οι οινοποιοί, που είναι κυρίως άνδρες μεγάλης ηλικίας. Ο κλάδος του εμπορίου ανδροκρατείται. Ξεκίνησα με άτομα του δικού μου κύκλου, συγγενείς, φίλους και γυναίκες παραγωγούς», μας εκμυστηρεύεται η κυρία Φωτεινοπούλου και συνεχίζει: «Σιγά-σιγά ο δισταγμός τους ξεπεράστηκε όταν κατάλαβαν ότι ωφελούνται από τη συνεργασία με το εργαστήριο».

Η Ευαγγελία τόλμησε να ξεκινήσει τη νέα της ζωή στη χειρότερη στιγμή της κρίσης. Και δεν το μετάνιωσε.

«Οταν πιστεύεις στον εαυτό σου και έχεις όρεξη να κάνεις πράξη όλα αυτά που διδάχθηκες και ονειρεύτηκες, δεν μπορείς να περιμένεις να τελειώσει η κρίση και να αλλάξουν οι οικονομικές συνθήκες. Ημουν σαν έτοιμη από καιρό να ακολουθήσω το ρεύμα της αποκέντρωσης», μας λέει με ενθουσιασμό. «Στην Κορινθία συνδυάζω την ποιότητα ζωής που προσφέρει η επαρχία με την άμεση πρόσβαση στην Αθήνα, αν υπάρξει ανάγκη ή αν θελήσουμε να αλλάξουμε παραστάσεις», συμπληρώνει.

Τέτα και Ιωάννα Βουδαλίκα

Νεαρές μαμάδες εν δράσει στο Ιντερνετ

Υστερα από σπουδές στο Λονδίνο και πολύχρονη καριέρα σε πολυεθνικές, οι αδελφές Τέτα και Ιωάννα Βουδαλίκα έμειναν εκτός αγοράς εξαιτίας της κρίσης. Αν και αποφάσισαν να αφοσιωθούν στα μωρά τους ως νέες μητέρες, η σπίθα του επιχειρείν σιγόκαιγε μέσα τους. Στο σπίτι, δίπλα στα παιδικά παιχνίδια, σχεδίασαν πριν από τρία χρόνια το πρώτο business plan του ηλεκτρονικού καταστήματος kindergallery, εμπνευσμένες από τις ανάγκες των δικών τους παιδιών. Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη, αφού μοιράστηκαν με άλλες μητέρες την επιθυμία τους να ανακαλύψουν παιδικούς θησαυρούς που διακρίνονται για την ποιότητά τους και δεν κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά: ρούχα, ιδιαίτερα δημιουργικά παιχνίδια, παιδικά και βρεφικά αξεσουάρ, διακοσμητικά, αντικείμενα τέχνης, βιβλία και πολλά άλλα.

«Ξεκινώντας με μια e-βόλτα στο www.kindergallery.gr», μας εξηγεί η κυρία Τέτα Βουδαλίκα, «θα σταματήσετε για να αγγίξετε τα μπλουζάκια από οικολογικό βαμβάκι, θα εξερευνήσετε τα αξεσουάρ χωρίς χημικά και θα εντυπωσιαστείτε από τις στυλάτες συσκευασίες. Ολα φιλικά προς το περιβάλλον, ιδιαίτερα προσεγμένα και όχι απαραίτητα ακριβά. Εδώ δεν θα βρείτε τίποτα μαζικής παραγωγής. Διαθέτουμε ό,τι θα αγοράζαμε κι εμείς για τα παιδιά μας».

Η ιδέα τους να ασχοληθούν με το Διαδίκτυο ξεκίνησε από την ανάγκη να έχουν ευέλικτο ωράριο και να δουλεύουν σε απόσταση αναπνοής από το σπίτι για να γλιτώνουν τις χρονοβόρες μετακινήσεις. Σήμερα, οι νεαρές μαμάδες επεκτείνονται και στο χοντρικό εμπόριο διαθέτοντας προϊόντα σε μεγάλα καταστήματα.

«Οταν ξεκίνησαν τα ηλεκτρονικά καταστήματα αφορούσαν μια μικρή κατηγορία καταναλωτών. Πιστεύω ότι σύντομα όλοι θα ψωνίζουμε μέσω Ιντερνετ», τονίζει η κυρία Δουβαλίκα.

Βίκυ Πέππα

Εξυπνο marketing  μέσω Διαδικτύου

Η κυρία Βίκυ Πέππα είναι χαρακτηριστική περίπτωση ακριβοπληρωμένου στελέχους μεγάλων εταιρειών στον χώρο του λιανεμπορίου και των καλλυντικών που συρρίκνωσαν τις δραστηριότητές τους εξαιτίας της κρίσης, με αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός αγοράς. Δεν το έβαλε όμως κάτω γιατί πιστεύει ότι οι γυναίκες, παρότι δέχτηκαν περισσότερα χτυπήματα από την κρίση, θα συνεχίσουν να αποδεικνύουν ότι διαθέτουν δημιουργικότητα και πολλές ικανότητες.

Μαθηματικός με MBA και πολύχρονη πείρα στο marketing, αφουγκράστηκε την ανάγκη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να δημιουργήσουν προϊόντα με προδιαγραφές εξωτερικού ώστε να μπορέσουν να τα εξάγουν. Ετσι, την περασμένη χρονιά δημιούργησε την εταιρεία A bit of Greece για να προσφέρει υπηρεσίες outsource marketing και social media σε startups και μικρές επιχειρήσεις που έχουν την ανάγκη να προβληθούν στις διεθνείς αγορές.

«Ξεκίνησα την εταιρεία στο peak της κρίσης ποντάροντας στην αισιόδοξη φύση μου αλλά και στην ανάγκη που είχε πλέον διαμορφωθεί στην αγορά οι μικρές εταιρείες να στραφούν στο εξωτερικό για να πουλήσουν τα προϊόντα τους προκειμένου να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν. Δημιουργούμε ελκυστικές συσκευασίες ώστε να ενώσουμε την πρώτη ύλη με τον πελάτη και να προβάλουμε το τελικό προϊόν μέσω του Διαδικτύου σε όλο τον κόσμο», μας εξηγεί η κυρία Πέππα και προσθέτει: «Στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικές πρώτες ύλες για γκουρμέ προϊόντα και καλλυντικά. Δυστυχώς όμως από άποψη συσκευασίας γίνονται εγκλήματα.

Συσκευάζουμε και τυποποιούμε προϊόντα, με βάση τις ελληνικές καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις χωρίς έρευνα στις διεθνείς αγορές όπου θέλουμε να στοχεύσουμε. Δεν είχαμε τον τρόπο να μπούμε δυνατά στο παιχνίδι της τυποποίησης των προϊόντων ώστε να εξασφαλίσουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, για να πουλήσεις φυτικά καλλυντικά για τα οποία τρελαίνεται η Ευρώπη πρέπει να πουλήσεις ομορφιά και όνειρο μέσα από την κατάλληλη συσκευασία και διαφήμιση. Το ίδιο ισχύει με τα βιολογικά τρόφιμα, το μέλι και το ελαιόλαδο. Μόνο έτσι θα ξεφύγουμε από τον ανταγωνισμό της τιμής».
Μπορούν άραγε οι μικρές εταιρείες να πληρώσουν για υπηρεσίες marketing μέσα στην κρίση;

«Σας πληροφορώ ότι πληρώνουν καλύτερα από τις μεγάλες. Το έξυπνο marketing δίνει εύκολα εργαλεία σε όλους για επικοινωνία και προώθηση με χαμηλό ή ακόμα και χωρίς καθόλου κόστος. Η συμβουλή μου είναι κάντε θόρυβο γύρω από την επιχείρησή σας ή το brand σας», απαντά η κυρία Πέππα.

Οσο για τα μελλοντικά της σχέδια, ετοιμάζεται να λειτουργήσει την υπηρεσία «word of mouth» με στόχο τη μεταφορά πληροφοριών μεταξύ των ίδιων των καταναλωτών. Επιλέγονται δηλαδή συγκεκριμένοι καταναλωτές (με συγκεκριμένο δημογραφικό προφίλ, ανάλογα με το προϊόν) οι οποίοι λειτουργούν ως πρεσβευτές της μάρκας μιλώντας και συστήνοντας το προϊόν στο προσωπικό ή επαγγελματικό τους δίκτυο.

newmoney.gr