Υποχωρεί ελαφρά η Μεσόγειος ως προορισμός κρουαζιέρας για τη διετία 2014 - 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η CLIA. Πιο συγκεκριμένα, η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Cruise Lines International Association - CLIA Christine Duffy κατά τη διάρκεια της μεγαλύτερης έκθεσης κρουαζιέρας στον κόσμο της Seatrade Maimi τόνισε ότι το 2014 ο στόλος της Μεσογείου θα μειωθεί κατά 3% και το 2015 κατά 5%, καθώς αρκετά κρουαζιερόπλοια επιστρέφουν στο νούμερο ένα προορισμό στο κόσμο, την Καραϊβική. Ωστόσο, στον αντίποδα, η ναυπήγηση μεγαλύτερων πλοίων δημιουργεί πλέον νέα δεδομένα για τους λιμένες κρουαζιέρας στο μεσογειακό χώρο (Δ. Μεσόγειος), με την άφιξη από το 2014 του Oasis of the Seas να αποτελεί το ενδεικτικότερο παράδειγμα των αλλαγών.

Την ίδια στιγμή, από τα στοιχεία της CLIA Europe αναδείχθηκε και ένας από τους βασικούς λόγους που η χώρα μας δεν έχει αναπτύξει το home port μέχρι σήμερα, που είναι η πλήρης απουσία εσωτερικής αγοράς. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα το 2013, μόλις 17.000 Ελληνες έκαναν κρουαζιέρα, ενώ αντίστοιχα στη Μεγάλη Βρετανία έφτασαν το 1,72 εκατ., στη Γερμανία 1,68 εκατ., στη γειτονική Ιταλία 869.000, στη Γαλλία 522.000 και στην Ισπανία 475.000. Μάλιστα, η ελληνική αγορά έχει υποχωρήσει τα δύο τελευταία χρόνια, ως άμεσο αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, σημειώνει η CLIA Europe.

Πιο συγκεκριμένα, η ελληνική αγορά κρουαζιέρας συρρικνώθηκε κατά 32% το 2012 και κατά 12% το 2013. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ωστόσο, η CLIA εκτιμά ότι το 2014 οι επιβάτες κρουαζιέρας θα αυξηθούν κατά 400.000 σε σχέση με το 2013, και θα φτάσουν τα 21,7 εκατ. Για να ικανοποιήσει την αυξανόμενη ζήτηση η βιομηχανία κρουαζιέρας αναμένει να παραλάβει μέχρι το τέλος του 2015 24 νέα κρουαζιερόπλοια, όλων των μεγεθών. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η κα Christine Duffy, μία από τις πρώτες προτεραιότητες που έχει θέσει η βιομηχανία κρουαζιέρας για να αυξήσει περαιτέρω τη ζήτηση είναι η αγορά των «Millennials», όσων δηλαδή έχουν γεννηθεί από το 1980 μέχρι το 2000, και που αντιπροσωπεύουν μια πιθανή αγορά περίπου 95 εκατ. ανθρώπων.

Νέα ρεκόρ είχαμε το 2013 και στην Ευρώπη, αφού έφτασαν τα 6,357 εκατ. οι Ευρωπαίοι που επέλεξαν να κάνουν κρουαζιέρα. «Τα εντυπωσιακά στοιχεία σχετικά με την ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας το 2013 δείχνουν σαφώς την έντονη τάση ανάπτυξης της βιομηχανίας, η οποία δημιουργεί ήδη 327.000 θέσεις εργασίας και οικονομικά οφέλη ύψους το 37,9 δισ. ευρώ ετησίως», σημείωσε ο πρόεδρος της CLIA Europe Pierfrancesco Vago.

«Περισσότερα από έξι εκατομμύρια Ευρωπαίοι επέλεξαν να κάνουν κρουαζιέρα το 2013 και η μακροπρόθεσμη τάση δείχνει μια συνεχιζόμενη ανάπτυξη, η οποία αποδεικνύει τη ανθεκτικότητα της βιομηχανίας κρουαζιέρας, παρά την οικονομική ύφεση. Η οικονομική αστάθεια στην Ευρώπη συνεχίζει να παρουσιάζει προκλήσεις, αλλά είμαστε αισιόδοξοι ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας θα συνεχίσει να αυξάνεται το 2014», σημείωσε.


Ούριος άνεμος το 2013

Το 2013 ο τομέας της κρουαζιέρας επιβεβαίωσε, για μια ακόμα χρονιά, τη δυναμική του σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αύξηση των επιβατών κρουαζιέρας σε ποσοστό 3,2%, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα μεγέθη του 2012, δεν άφησε την περιοχή της Μεσογείου ανεπηρέαστη. Τους λιμένες κρουαζιέρας στη δεύτερη πιο δημοφιλή γεωγραφική περιοχή-προορισμό ανά τον κόσμο μετά την Καραϊβική επισκέφτηκαν περισσότεροι επιβάτες και πλοία κρουαζιέρας.

Τα στοιχεία της Medcruse, που παρουσίασαν στο Μαϊάμι ο πρόεδρος Σταύρος Χατζάκος και ο γενικός γραμματέας Θάνος Πάλλης, δείχνουν ότι έπειτα από μια χρονιά στασιμότητας (2012), όταν τα μεγέθη επηρεάστηκαν σχετικά από τις πολιτικοοικονομικές δυσκολίες που συνόδεψαν την «Αραβική Ανοιξη», το 2013 επέστρεψε η αισιοδοξία όσον αφορά τις προοπτικές του κλάδου. Οι συγκρίσεις των μεγεθών σε αρκετές περιπτώσεις είναι έως και εντυπωσιακά θετικές, ενώ, συνολικά, γίνονται ακόμα θετικότερες αν τα δεδομένα συγκριθούν σε βάθος πενταετίας 2009-2013.

Τα στοιχεία για την κρουαζιέρα παρουσίασαν η πρόεδρος της CLIA Christine Duffy και ο πρόεδρος της CLIA Europe Pierfrancesco Vago, κατά τη διάρκεια της έκθεσης της Seatrade Maimi.
Για πρώτη φορά στα χρονικά ο συνολικός αριθμός επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφτηκαν εντός ενός ημερολογιακού έτους τα 68 μέλη - λιμάνια της MedCruise για τα οποία υπάρχουν δεδομένα (λόγω των ειδικών συνθηκών δεν ολοκληρώθηκε η σχετική συλλογή στους αιγυπτιακούς λιμένες και στη Λαττάκεια) ξεπέρασε τα 27 εκατ., με αύξηση 4% στους επιβάτες κρουαζιέρας των μελών της.

Η σημαντικότητα της ανοδικής τάσης της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο αποτυπώνεται στα συγκριτικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας. Συνολικά, την περίοδο το 2009-2013 παρατηρήθηκε αύξηση στους επιβάτες κρουαζιέρας πάνω από 23%, καθώς το 2009 διακινήθηκαν στους εν λόγω λιμένες 21,86 εκατομμύρια επιβάτες. Παρόμοια εικόνα παρατηρείται και στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται τη Μεσόγειο, καθώς το 2013 έγιναν 14.428 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στα μεσογειακά λιμάνια, σε αντίθεση με τα 13.751 του 2012. Η ετήσια αύξηση στον αριθμό των πλοίων πλησίασε το 5%, ενώ σε βάθος πενταετίας σημειώθηκε αύξηση 6,3%.

Ο αριθμός των διερχόμενων επιβατών κρουαζιέρας στα λιμάνια της MedCruise άγγιξε για το 2013 τον αριθμό ρεκόρ των 18,3 εκατ. με καταγραφόμενη αύξηση 2% σε σχέση με το 2012 και 21% σε βάθος πενταετίας, καθώς το 2009 ο συνολικός αριθμός διερχόμενων επιβατών μόλις που ξεπέρασε τα 15 εκατ.. Παράλληλα, η αναλογία των διερχόμενων επιβατών σε σχέση με τους επιβάτες επιβίβασης και προορισμού παραμένει σταθερή σε όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών σε ποσοστό 70/30.


Ρεκόρ στα λιμάνια της Ευρώπης

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της μεγαλύτερης έκθεσης κρουαζιέρας στον κόσμο, της Seatrade Maimi, για τη βιομηχανία κρουαζιέρας στην Ευρώπη το 2013:

  • Συνολικά 6.357.000 Ευρωπαίοι έκαναν κρουαζιέρα το 2013.
  • Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η πρώτη ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας με 1,72 εκατ. επιβάτες. 
  • Η αγορά της Γερμανίας αυξήθηκε κατά 9% και έφτασε στη δεύτερη θέση στην Ευρώπη με μερίδιο 27%. 
  • Στην Ιταλία η αύξηση έφτασε το 4% και οι επιβάτες κρουαζιέρας τις 869.000, παρά την κρίση που μαστίζει και τη γειτονική χώρα. 
  • Αντίθετα, στην Ισπανία πέρυσι η ζήτηση μειώθηκε κατά 18%, κυρίως λόγοω της κρίσης.
  • Ο αριθμός των Ευρωπαίων που κάνουν κρουαζιέρα έχει αυξηθεί κατά 43% σε σχέση με το 2008.
  • Το 80% των Ευρωπαίων που κάνουν κρουαζιέρα επιλέγουν ευρωπαϊκούς προορισμούς, με τη Μεσόγειο να παραμένει ο πιο δημοφιλής προορισμός.

naftemporiki.gr