Ολέθρια αναμένεται να είναι για τους αγρότες θερμοκηπιακών καλλιεργειών η συνέχιση της απεργίας των ναυτεργατών, σε μια χρονική στιγμή που η παραγωγή είναι στα ύψη της και οι αγρότες ελπίζουν σε καλύτερες τιμές το επόμενο χρονικό διάστημα μιας και είμαστε κοντά στο Πάσχα, ώστε να μπορέσουν για να καλύψουν μέρος του κόστους παραγωγής τους.

Την απεργία που προκάλεσε η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) να πραγματοποιεί 24ωρη απεργία και να εκφράζει την διαμαρτυρία της σε μια σειρά διατάξεις και την απαίτηση για απόσυρση του «πλοίου ασφαλείας».

Η αντίδραση του αγροτικού κόσμου της Κρήτης είναι καθολική, καθώς πιστεύουν ότι η απεργία είναι αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε εργαζόμενου αλλά το ίδιο και η ελευθερία μετακίνησης των πολιτών και διακίνησης προϊόντων.

Για το θέμα αυτό ο πρώην πρόεδρος του Ενιαίου Αγροτικού Συλλόγου Ιεράπετρας, εκλέκτορας του τριτοβάθμιου συνδικαλιστικού οργάνου και χρόνια συνδικαλιστής Αργύρης Πανταζής μίλησε «έξω από τα δόντια» για την ευθύνη της ΠΝΟ και τη στάση των πολιτικών κομμάτων και βουλευτών στο θέμα αυτό.

Ο κ. Πανταζής για το θέμα του νομοσχεδίου όπου εμπεριέχει σε άρθρο την δρομολόγηση του πλοίου ασφαλείας το οποίο θα μεταφέρει ευπαθή αγροτικά προϊόντα κατά την διάρκεια των κινητοποιήσεων των ναυτεργατών δήλωσε:

«Το νομοσχέδιο που προωθείται από πλευράς κυβερνήσεως το γέννησε η αδιάλλακτη στάση της ΠΝΟ, όπου επί σειρά ετών δεν αφουγκράστηκε και δεν συναισθάνθηκε ποτέ την αγωνία των Κρητικών παραγωγών.

Δεν νοείται να διακόπτονται οι συγκοινωνίες από παραγωγικά νησιά της χώρας κάθε φορά που η ΠΝΟ αποφασίζει να κατεβεί σε απεργιακές κινητοποιήσεις.

Στην Ελλάδα του 2014, η διακίνηση των προϊόντων θα πρέπει να μένει ανεπηρέαστη από οποιοδήποτε φορέα, εξωγενή παράγοντα και σε τελευταία ανάλυση για οποιαδήποτε λόγο».


Ένα από τα πρώτα αποτελέσματα αμέσως μετά την κήρυξη της απεργίας είναι η πτώση των τιμών 20-30% με βάση τα πραγματικά στοιχεία από τα Δημοπρατήρια της περιοχής. Στο θέμα αυτό δήλωσε:

«Η εξαγγελία και η παράλληλη έναρξη της απεργίας των ναυτεργατών ως αποτέλεσμα είχε την άμεση κατρακύλα των τιμών των αγροτικών προϊόντων, φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί και όλες τις προηγούμενες φορές και λειτουργεί πολλαπλασιαστικά για κάθε επόμενη μέρα απεργίας.

Στην Ιεράπετρα παρατηρήθηκε καταγεγραμμένη πτώση των τιμών από 20% έως και 30% από την πρώτη κιόλας μέρα.

Η ζημιά που επιφέρει στον αγροτικό πληθυσμό της Κρήτης η απεργία καταγράφεται σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ημερησίως.

Αυτό σημαίνει πολλά, για τα χρήματα που χάνονται από το νησί αλλά και από το συνάλλαγμα, που χάνεται από το σπάσιμο των συμβολαίων που έχουν συνάψει εξαγωγικοί φορείς της Κρήτης».


Στο θέμα των διαπραγματεύσεων που έγιναν στο παρελθόν με την πολιτεία για την επίλυση του θέματος και τις διαπραγματεύσεις με παράγοντες του υπουργείου Ναυτιλίας ο κ. Πανταζής ανέφερε:

«Σε όλες τις διαπραγματεύσεις που έγιναν κατά την θητεία μου στους αγροτικούς συλλόγους, αυτό που μας τόνιζαν κυβερνητικά στελέχη ήταν η απουσία νομικού πλαισίου προκειμένου να δίνεται άμεση λύση στο θέμα.

Μετά από έντονη ενασχόληση μου αλλά και με πίεση του Διοικητικού Συμβουλίου τότε στους κυβερνητικούς και κατά τη θητεία μου στην διοίκηση του Ενιαίου Αγροτικού Συλλόγου, προέκυψε η πρόθεση για επίλυση του θέματος».


Για τη στάση των συνδικαλιστών της ΠΝΟ κάθε φορά που έκαναν απεργία ανέφερε:

«Κάθε φορά που γινόταν απεργία, τα αγροτικά σωματεία της Κρήτης προσέγγιζαν το διοικητικό συμβούλιο της ΠΝΟ. Από πλευρά μας υπήρχε πάντα η καλή πρόθεση για συνεργασία. Από πλευράς τους αντιμετωπίζαμε αδιαλλαξία, ακαμπτότητα και αδιαφορία.

Σεβόμασταν ανέκαθεν τα δίκαια αιτήματα τους και αυτό το δείχναμε μέχρι και με επιστολές στήριξης, εν αντιθέσει με την ΠΝΟ που δεν σεβάστηκε ποτέ το δίκαιο αίτημα μας για μεταφορά των ευπαθή αγροτικών προϊόντων κάθε 48ώρες κατά την διάρκεια των απεργιών τους».


Σχετικά με την στάση πολιτικών κομμάτων στο θέμα της δρομολόγησης «πλοίου ασφαλείας» ο κ. Πανταζής ήταν καταπέλτης.

«Δεν περίμενα ποτέ ότι ένας πολιτικός φορέας θα στεκόταν ενάντια στα συμφέροντα των αγροτών και θα εμπόδιζε την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.

Ήταν αρκετές οι πιέσεις βουλευτών, και ιδιαίτερα Κρητικών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ την περίοδο εκείνη, οι οποίοι ανάγκασαν τον τότε υπουργό ναυτιλίας κ. Μουσουρούλη να αποσύρει το νομοσχέδιο.

Σήμερα κλαίγοντας με κροκοδείλια δάκρυα και ενόψει των επερχόμενων εκλογών βαδίζουν στα θολά χωρίς να έχουν ξεκαθαρίσει τη θέση τους για ένα τόσο σοβαρό θέμα.

Ο αγροτικός πληθυσμός της Κρήτης δεν ανέχεται άλλο εμπαιγμό και ζητά την άμεση επίλυση του θέματος και την απρόσκοπτη μεταφορά των αγροτικών προϊόντων στις αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού».


Ο πρώην πρόεδρος του Ενιαίου Αγροτικού Συλλόγου Ιεράπετρας και χρόνια συνδικαλιστής ζητά την άμεση επίλυση του προβλήματος και από όλους τους πολιτικούς φορείς να πάρουν ξεκάθαρη θέση.

«Ας γίνει επιτέλους πράξη η ύπαρξη νομικού πλαισίου και ας αφήσουν στην άκρη πολιτικούς εναγκαλισμούς με τους αγρότες οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν υποστεί τα πάνδεινα.

Ο θεατρινισμός ευαισθησίας από μερικούς πολιτικούς για τον αγροτικό κόσμο θα πρέπει να τελειώσει».


Λεωνίδας Κουδουμογιαννάκης