Τα οφέλη της κατασκευής μαρίνας στα Χανιά και συγκεκριμένα στην περιοχή του Κουμ Καπί εξηγεί με επιστολή του ο πρόεδρος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Χανίων.

Αναλυτικά:

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ Ι.Ο. ΧΑΝΙΩΝ, ΜΑΝΟΛΗ ΜΠΑΡΜΠΟΠΟΥΛΟΥ

Γιατί μαρίνα στο Κουμ Καπί;

Ο Νομός Χανίων έχει άμεση ανάγκη αναπτυξιακών έργων και μάλιστα αυτών που σχετίζονται άμεσα με τον τουρισμό.

Η δημιουργία μαρίνων είναι μια εναλλακτική μορφή προσέλκυσης τουριστών που αξιοποιεί με διαφορετικό τρόπο το συγκριτικό μας πλεονέκτημα, ενώ ταυτόχρονα δίνει διέξοδο στο τεράστιο πρόβλημα ελλιμενισμού στον τόπο μας.

Ένα τέτοιο έργο που θα δώσει πνοή στην πόλη μας είναι και η μαρίνα στο Κουμ Καπί.

Το πόσο σημαντικό είναι για την πόλη μας η δημιουργία μαρίνας δεν χρειάζεται ίσως κανείς να αναφερθεί.

Όμως ας επανέλθουμε στο θέμα της μαρίνας. 

Για να γίνει μαρίνα θα πρέπει καταρχάς να υπάρχει λιμενική ζώνη, δηλαδή οικόπεδο με χερσαίο και θαλάσσιο χώρο κατάλληλο για ένα τέτοιο έργο. Τέτοιες λιμενικές ζώνες υπάρχουν στα Χανιά, στην περιοχή του Κουμ Καπί που ανήκει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χανίων και στην Σούδα, που ανήκει στο Νομαρχιακό Λιμενικό Ταμείο.

Η ύπαρξη λιμενικής ζώνης είναι προαπαιτούμενη προκειμένου ο φορέας ιδιοκτήτης να προβεί στις διαδικασία χωροθέτησης της μαρίνας.

Συνεπώς, προτάσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας περί δημιουργίας μαρίνας στην Αγιά Κυριακή ή στη Νέα Χώρα δεν μπορούν να συζητηθούν επί του παρόντος γιατί δεν υπάρχει το απαραίτητο ιδιοκτησιακό καθεστώς.

Ένα άλλο σημαντικό σημείο που θα πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη είναι ότι δημόσιοι φορείς δεν έχουν την δυνατότητα να ολοκληρώσουν ένα τέτοιο μεγάλο έργο όχι μόνο γιατί δεν έχουν τα απαραίτητα χρήματα, αλλά και γιατί σήμερα όλα ιδιωτικοποιούνται από το ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει είτε συμφωνούμε είτε όχι.

Συνεπώς θα πρέπει να καταλάβουμε ότι μόνο ιδιωτικά κεφάλαια μπορούν να ολοκληρώσουν ένα τέτοιο έργο.

Όταν λοιπόν ο τελικός επενδυτής είναι ιδιωτικός φορέας καταλαβαίνουμε ότι η τοποθεσία θα πρέπει να είναι ελκυστική και η επένδυση προσοδοφόρα προκειμένου να υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον.

Το όλο θέμα λοιπόν περιορίζεται εάν θα γίνει στο Κουμ Καπί ή στη Σούδα.

Η Σούδα έχει το πλεονέκτημα ότι βρίσκεται σε ένα καλά προστατευόμενο χώρο με διαμορφωμένη προβλήτα της λιμενολεκάνης. Μειονέκτημα ωστόσο αποτελεί ότι ευρίσκεται σε εμπορικό και πολεμικό λιμάνι, με κίνηση μεγάλων πλοίων που αποτελούν κίνδυνο και εμπόδια για τα μικρά σκάφη, ενώ παράλληλα η βαριά χρήση του περιβάλλοντος χώρου δεν συνάδει με τις προϋποθέσεις μιας μαρίνας. Επίσης. η απόσταση από την πόλη των Χανίων, που αποτελεί το κεντρικό σημείο ενδιαφέροντος των επισκεπτών.

Ένα άλλο σημαντικό μειονέκτημα είναι ο μικρός αριθμός θέσεων καθώς και η γειτνίαση με την μαρίνα του Ρεθύμνου που λειτουργεί ανταγωνιστικά, μια που είναι ελάχιστα μακρύτερα από την είσοδο του κόλπου της Σούδας για σκάφη που κινούνται στην περιοχή.

Αυτός είναι ο λόγος που ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Χανίων προτείνει το Κουμ Καπί σαν την πιο ελκυστική περιοχή για δημιουργία μαρίνας. Από την αρχή της τοποθέτησής του και σε επαφή με διάφορους επαγγελματικούς φορείς είχε αντιμετωπίσει μόνο θετικές αντιδράσεις ενώ η πρόταση είχε περάσει παμψηφεί από το τότε Νομαρχιακό συμβούλιο.

Δεν θεωρούμε ότι στην τοποθεσία αυτή δεν υπάρχουν κάποια μειονεκτήματα ωστόσο το σημαντικό όφελος που προκύπτει για την πόλη και η πλεονεκτική της θέση είναι ικανά για να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα.

Τα πλεονεκτήματα της θέσης Κουμ Καπί (εκτός από το ιδιοκτησιακό) είναι:

·         Η πόλη μας είναι σημείο εισόδου για τα σκάφη που ταξιδεύουν από και προς την Μεσόγειο.

·         Είναι μέσα στην πόλη και κοντά σε όλες τις απαραίτητες υποδομές.

·         Χρησιμοποιείται ελάχιστα σαν χώρος κολύμβησης.

·         Μέσα από τις μελέτες θα πρέπει να γίνει αναστύλωση και αξιοποίηση του προμαχώνα Mocenico.

·         Είναι σύνηθες να γίνονται μαρίνες δίπλα σε παραδοσιακά λιμάνια και μέσα στον ιστό της πόλης, π.χ. Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Αγ. Νικόλαος, Ρόδος κλπ.

·         Τα εξωτερικά κρηπιδώματα μπορούν να αποτελέσουν σημεία πρόσδεσης μικρών κρουαζιερόπλοιων ανάλογα με τον καιρό.

·         Η συγκεκριμένη τοποθεσία έχει προστασία από όλους τους καιρούς ενώ είναι ανοικτή μόνο από τον Βοριά.

 

Κατασκευαστικά πλεονεκτήματα:

 

·         Από τα βράχια, βορειότερα από το άκρο του Νεωρίου Μόρο ξεκινά ανάχωμα βάθους 5 μέτρων που συνεχίζει ανατολικά καθιστώντας έτσι ευκολότερη και οικονομικότερη την κατασκευή του βορείου κρηπιδώματος.

·         Αμέσως και μετά το ανάχωμα και προς νότια, το βάθος ξεκινά από 9 μέτρα μειούμενο σταδιακά μέχρι την παραλία.

·         Το μεγάλο άνοιγμα με βράχια βορειοανατολικά από τα Νεώρια Μόρο προσφέρουν υψηλή προστασία από τον κυματισμό, επιτρέπουν την ελεύθερη δίοδο της θάλασσας και ταυτόχρονα παρεμποδίζουν το φαινόμενο της συσσώρευσης άμμου.

·         Για τις χερσαίες εγκαταστάσεις που απαιτούνται, μπορούν να γίνουν στην συστάδα βράχων πίσω από το θέατρο Βλησίδη και να επεκταθούν ανατολικά όσο χρειάζεται.

·         Ο χώρος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν χώρος εναπόθεσης και συντήρησης σκαφών λύνοντας έτσι το χρόνιο πρόβλημα που υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή μας.

·         Η παραλία μπορεί να παραμένει ενώ η χρήση πλωτών προβλητών όπως εμφανίζονται στο σχέδιο διευκολύνουν την κατασκευή.

·         Οι προβλήτες απέχουν σημαντικά από τον προμαχώνα Mocenico και δεν δημιουργούν πρόβλημα, ενώ το βόρειο κρηπίδωμα, θα προστατεύει την προβληματική θεμελίωσή του από τα κύματα.

·         Με τέτοιες προβλήτες που προτείνουμε, έχουν δημιουργηθεί μικρές μαρίνες μέσα σε βενετσιάνικα λιμάνια σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο αλλά και αλλού, χωρίς αυτό να προσβάλλει την αισθητική του χώρου.

·         Στην πρόταση μας η χωρητικότητα είναι για 416 σκάφη με μεγάλη δυνατότητα αύξησης των θέσεων εάν το βόρειο κρηπίδωμα επεκταθεί ανατολικότερα.

 

Ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Χανίων θέτει στην διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου:

·         Προκαταρτική μελέτη για μαρίνα στο Κουμ Καπί που πραγματοποιήθηκε μετά από τη συνεργασία μας με το πολυτεχνείο Κρήτης και το πρόγραμμα "ΕΠΙΛΥΩΝ".

·         Μελέτη από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για τις διαδικασίες χωροθέτησης - αδειοδότησης - διαχείρισης μαρίνων.

·         Μελέτη χωροθέτησης μαρίνας στην περιοχή των Χανίων του Πολυτεχνείου Κρήτης που είχε γίνει με πρωτοβουλία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου.

 

Κατά την γνώμη μας το Δημοτικό και Νομαρχιακό Λιμενικό ταμείο έχοντας στην ιδιοκτησία τους, χερσαίο και θαλάσσιο χώρο στην περιοχή του Κουμ Καπί και στη Σούδα θα πρέπει:

·         Άμεσα να αξιοποιήσουν τις μελέτες που υπάρχουν.

·         Να προβούν στη διαδικασία χωροθέτησης της περιοχής, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι υπάρχουσες μελέτες διευκολύνουν κατά πολύ την πραγματοποίηση των απαραιτήτων διαδικασιών.

·         Στην συνέχεια με δημόσιο διαγωνισμό ν’ αναζητηθεί ιδιώτης επενδυτής

ζητώντας συμμετοχή (ΣΔΙΤ) ή μηνιαίο μίσθωμα.

·         Η συσταθείσα εταιρεία "INVEST IN GREECE" μπορεί να βοηθήσει στην διάδοση και γνωστοποίηση του διαγωνισμού, καθώς και σε άλλα θέματα αναφορικά με την πρόταση.

·         Η Γραμματεία Στήριξης Τουριστικών Λιμένων (Γ.Σ.Τ.Λ.) που συστάθηκε στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας είναι αρμόδια για την προώθηση των διαδικασιών.

·         Επίσης το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο προβλέπει ταχύτερες διαδικασίες σε θέματα μαρίνων.

Το πού τελικά θα δημιουργηθεί μαρίνα στα Χανιά ή στη Σούδα, θα είναι επιλογή του τελικού επενδυτή που θα επιλέξει την πιο συμφέρουσα τοποθεσία.

Εάν πραγματικά μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη, θα πρέπει άμεσα να αξιοποιήσουμε αυτά που τόσο απλόχερα διαθέτει ο τόπος μας και να προβούμε σε επενδυτικά σχέδια με μεγάλο οικονομικό όφελος για τα Χανιά μας.

Η πόλη μας λόγω της ιδιαίτερης αισθητικής της μπορεί να γίνει μόνιμη κατοικία για περίπου 1.600 ανθρώπους που θα ζουν μονίμως στα σκάφη τους αλλά και θα ξοδεύουν περίπου 1.000.000 ευρώ επιπλέον και σε μηνιαία βάση στην πόλη μας.

Πόσο σημαντικό είναι αυτό για τα μαγαζιά, εστιατόρια, καφετέριες κλπ. αλλά και για τον καθένα από μας είναι εύκολο να το αντιληφθούμε, ιδιαίτερα σήμερα με την παρούσα οικονομική κρίση.

Οι υποψήφιοι Δήμαρχοι δεν πρέπει να προσπεράσουν με ευκολία την παρούσα πρόταση, αντ’ αυτού έχουν χρέος να την αξιολογήσουν με ευθύνη αναλογιζόμενοι το τεράστιο όφελος που έχει για την πόλη μας.

Δεν θεωρώ ότι ένα τέτοιο έργο είναι εύκολο και απλοϊκό, ιδιαίτερα για την χώρα μας με τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία. Ωστόσο έχουμε χρέος να δούμε τις προοπτικές που ανοίγονται και να τολμήσουμε.

 

Μανώλης Μπαρμπόπουλος,

Πρόεδρος Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Χανίων.

 

ΦΟΡΕΙΣ ΠΟΥ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ:

·         ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΧΑΝΙΩΝ

·         ΕΜΠΟΡΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

·         ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ

·         ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΟΓΟΣ ΧΑΝΙΩΝ

·         ΕΝΩΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

·         ΣΥΛΟΓΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΕΛΙΜΕΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΧΑΝΙΩΝ

·         ΣΥΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ

·         ΣΥΛΟΓΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΑΛΙΕΩΝ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

·         ΣΥΛΟΓΟΣ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΩΝ ΑΛΙΕΩΝ ΧΑΝΙΩΝ