Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί να πληροφορηθεί ποιος είναι κατά τη γνώμη του κοινού ο καλύτερος τρόπος για να περιοριστεί η χρήση της πλαστικής σακούλας μεταφοράς αντικειμένων. Θα ρωτήσει αν θα ήταν αποτελεσματική η χρέωση και η φορολόγηση ή αν θα ήταν προτιμότερες άλλες επιλογές, όπως η απαγόρευση της πλαστικής σακούλας σε ενωσιακό επίπεδο. Θα ζητηθούν επίσης γνώμες σχετικά με την καλύτερη προβολή των βιοαποδομήσιμων προϊόντων συσκευασίας και με αυστηρότερες απαιτήσεις βιοαποδομησιμότητας για τις συσκευασίες. Η διαδικτυακή διαβούλευση είναι ανοικτή έως τον Αύγουστο του 2011.

Μειωμένη χρήση της πλαστικής σακούλας μεταφοράς αντικειμένων

Κάθε χρόνο, ο μέσος πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) καταναλώνει περίπου 500 πλαστικές σακούλες, τις περισσότερες από τις οποίες χρησιμοποιεί μόνο μία φορά. Το 2008 η συνολική παραγωγή πλαστικών σακουλών στην Ευρώπη έφθασε τους 3,4 εκατομ. τόνους, ποσότητα ίση με το βάρος πάνω από 2 εκατομ. επιβατικών αυτοκινήτων. Το μικρό βάρος και μέγεθος των πλαστικών σακουλών συνεπάγεται ότι αυτές συχνά δεν καλύπτονται από τη διαχείριση αποβλήτων και καταλήγουν στο θαλάσσιο περιβάλλον, όπου η τελική τους διάσπαση μπορεί να διαρκέσει εκατοντάδες χρόνια.

Αν και ορισμένα κράτη μέλη έχουν ήδη λάβει μέτρα για να μειώσουν τη χρήση της πλαστικής σακούλας, μέσω της τιμολόγησης, συμφωνιών με το λιανεμπόριο και της απαγόρευσης ορισμένων τύπων σακούλας, δεν υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα σε ενωσιακό επίπεδο. Τον Μάρτιο του 2011, οι Υπουργοί Περιβάλλοντος των χωρών της ΕΕ συζήτησαν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της πλαστικής σακούλας και από τον προβληματισμό τους διαφαίνεται ότι χρειάζεται αποτελεσματική ενωσιακή δράση.

Καλύτερη προβολή των βιοαποδομήσιμων συσκευασιών

Η διαβούλευση στοχεύει επίσης στη συγκέντρωση απόψεων σχετικά με την επάρκεια των ισχυουσών απαιτήσεων για τη δυνατότητα λιπασματοποίησης και βιοαποδόμησης που περιλαμβάνει η οδηγία ΕΕ για τις συσκευασίες. Η οδηγία δεν κάνει σαφή διάκριση μεταξύ βιοαποδομήσιμων προϊόντων, τα οποία θα πρέπει να βιοαποδομούνται υπό φυσικές συνθήκες στο περιβάλλον, και λιπασματοποιήσιμων προϊόντων, τα οποία βιοαποδομούνται μόνο σε βιομηχανικές μονάδες λιπασματοποίησης. Η διαφήμιση προϊόντος συσκευασίας ως βιοαποδομήσιμου, όταν στην πραγματικότητα αυτό δεν βιοαποδομείται υπό φυσικές συνθήκες, μπορεί να λειτουργήσει παραπλανητικά, συμβάλλει δε στην αύξηση των απορριμμάτων.

Με τη διαβούλευση συγκεντρώνονται απόψεις σχετικά με τις ενδεχόμενες περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις μέτρων που αποβλέπουν στην ενίσχυση των απαιτήσεων βιοαποδομησιμότητας για τα προϊόντα συσκευασίας, συμπεριλαμβανομένης της προβολής των βιοαποδομήσιμων συσκευασιών στους καταναλωτές.

Το ερωτηματολόγιο της διαβούλευσης μπορεί να συμπληρωθεί στην ιστοσελίδα:

http://ec.europa.eu/yourvoice/consultations/index_el.htm