Παρουσία 560 φοιτητών και πλήθος διακεκριμένων επιχειρηματιών, εμφανίστηκε ως έκπληξη ο Χρυσός Ολυμπιονίκης, Νίκος Κακλαμανάκης, ο «Γιος του Ανέμου», στην Ημερίδα που διοργάνωσε η Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας του Τ.Ε.Ι. Κρήτης, στο Ηράκλειο στις 8 Μαΐου.

Σκοπός της Ημερίδας ήταν η αναπτέρωση του ηθικού των φοιτητών, ειδικά των τελειοφοίτων που είχε καιρό τώρα αρχίσει να κλονίζεται από το γενικότερο κλίμα απαισιοδοξίας που επικρατεί στη χώρα, καθώς και η καθιέρωση τέτοιων συναντήσεων ως θεσμό σύνδεσης της εκπαίδευσης με την παραγωγή. Προσκεκλημένοι ομιλητές ήταν ανώτατα στελέχη από επώνυμες εταιρίες, όπως η Ολυμπιακή Ζυθοποιία (μπύρα FIX), τα Aldemar Resorts, οι Μινωικές Γραμμές και η νέα αλυσίδα καταστημάτων «Γεύσεις Κρήτης Χαλκιαδάκης» της οικογένειας Χαλκιαδάκη που εγκαθίδρυσε τη συνώνυμη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Κρήτη. Κάτω από τον τίτλο «Επαφή με την πραγματικότητα. Η κρίση φέρνει και ευκαιρίες», οι ομιλητές μίλησαν για τα οράματά τους και για το πως οι εταιρείες τους υπερπηδούν τα εμπόδια που φέρνει η κρίση.

Το στίγμα το έδωσε κατά την έναρξη της Ημερίδας με τη συγκινητική του ομιλία ο Νίκος Κακλαμανάκης, μοιράζοντας με τους νέους τα «μότο» που του έλεγε ο πατέρας και προπονητής του Ολυμπιονίκη: “Τα προβλήματα μπορούν να γίνουν ευκαιρίες”, “να είσαι αυθεντικός κι έτσι να παραμείνεις”. Όπως χαρακτηριστικά είπε ένας από τους 19 εθελοντές της οργανωτικής επιτροπής της ημερίδας, τελειόφοιτος του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής Ραφαήλ-Μιχαήλ Πλευριτάκης, “εκτός από το ήθος του, μας μεταλαμπάδευσε πιστή για την πραγματοποίηση των ονείρων μας και μας έδειξε την αξία της υπέρβασης. Ο Νίκος ‘μας’, πέτυχε έναν άθλο παίρνοντας τη σανίδα του και δαμάζοντας το Αιγαίο να ενώσει από άκρη σε άκρη όλα τα νησιά μας, όλους τους Έλληνες από κάθε γωνιά του Αιγαίου, χαρίζοντάς μας μέσα από το άθλημα της ιστιοσανίδας τόσες χαρές και μετάλλια. Παρά τις αντίξοες συνθήκες που αντιμετώπισε καθώς και τη σωματική κούραση, μια κούραση που πνευματικά δε φάνηκε ποτέ, έδειξε σε όλους ότι όταν η Ελλάδα θέλει μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλες τις συνθήκες όσο δύσκολες και αν είναι. Όταν οι Έλληνες θέλουν μπορούν να πετύχουν πολλά τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο”.

“Χρειαζόμαστε πάντα την αρμονία ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα, και με αναφορά στο άθλημά μου, το τιμόνι μου ήταν η «λογική» και το πανί μου το «συναίσθημα». Χρειαζόμαστε «αυτοπειθαρχία» όχι παρόρμηση. Πρέπει να μάθουμε τη διαχείριση της ήττας με βάση την οριοθέτηση μεταξύ νίκης-ισοπαλίας-ήττας. Στη ήττα συνεχίζω με το «τι μπορώ εγώ να αλλάξω σε εμένα» κι όχι τι χειρότερα κάνει ο άλλος”, συνέχισε να μιλάει ο Νίκος σε ένα ακροατήριο σαγηνεμένο από την ανθρωπιά και μετριοφροσύνη του. Διηγούμενος στιγμές δύσκολες έδειξε πως βλέπει παρόλα αυτά το ταξίδι της ζωής του ως ένα μισο-γεμάτο ποτήρι. Έναν αγώνα που με την προϋπόθεση ότι περιέχει το δίκαιο θα σε εκτοξεύσει στο θετικό αποτέλεσμα. ‘’Μέσα από τη γη εκτοξεύεσαι στον ουρανό, δίχως να υπάρχουν όρια’’. Τόνισε παρόλα αυτά ότι για αυτόν σημασία δεν έχει το αποτέλεσμα αλλά η διαδρομή. Το βασικότερο μήνυμα που συγκράτησε ο Στανισλάβ Σαπουνάκης, φοιτητής της Σχολής από την ομιλία του Νίκου ήταν ότι “πρέπει να στηριζόμαστε στον εαυτό μας για την επιτυχία μας και όχι στους άλλους”.

Η Hμερίδα συνεχίστηκε με πρώτο από τα διοικητικά στελέχη, ομιλητή, τον κ. Νεκτάριο Κανακαράκη, Πρόεδρο Δ.Σ. της Εταιρείας Logistics Κρήτης και Διευθυντή Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην εταιρεία Κρητικά Παντοπωλεία Α.Ε. (Αριάδνη), ο οποίος τόνισε ότι ο σωστός επιχειρηματίας πρέπει να έχει διαφάνεια, ειλικρίνεια, διορατικότητα, να προσαρμόζεται στις αλλαγές του περιβάλλοντος αλλά πάνω από όλα να αγαπάει πραγματικά αυτό που κάνει και να μη ‘το βλέπει’ σαν μια απλή απασχόληση κατά τη διάρκεια της μέρας του.

Με ένα ανέκδοτο με πέντε βατράχια, ο κ. Κανακαράκης προβλημάτισε για λίγο τους φοιτητές, θέλοντας να δείξει όπως μας μετέφερε αργότερα ο μεταπτυχιακός φοιτητής στην «Ελεγκτική και Λογιστική» του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Τ.Ε.Ι. Κρήτης, Βελεγράκης Μιχάλης, ότι “η κρίση όντως μπορεί να φέρει ευκαιρίες. Αρκεί να τολμήσουμε να εργαστούμε συλλογικά, δημιουργικά και καινοτόμα. Μία καλή ιδέα δεν αρκεί, αποτέλεσμα θα φέρει μόνο η υλοποίηση της. Σημασία έχουν οι πράξεις και όχι μόνο οι καλές αποφάσεις!”. Υπήρχαν πέντε βατράχια και καθισμένα πάνω σε ένα κούτσουρο σε μια λίμνη, το ένα αποφάσισε να πέσει μέσα. Πόσα βατράχια έμειναν πάνω στο κούτσουρο; Με μια άλλη παραβολή πάλι μίλησε για τη σημασία των διαπροσωπικών δεξιοτήτων: “Αν θέλετε μέλι, μην κλωτσάτε την κυψέλη, προσπαθήστε να την αγκαλιάσετε”. Τέλος, από τις συναντήσεις του στην Ευρωπαϊκή ‘Ένωση ως Πρόεδρος Δ.Σ. της Εταιρείας Logistics Κρήτης, ο κ. Κανακαράκης τόνισε ότι αυτό που κάνει τους Έλληνες να ξεχωρίζουν από τους άλλους Ευρωπαίους είναι το πάθος και το φιλότιμο.

Η κ. Χριστίνα Χαλκιαδάκη, Πρόεδρος Δ.Σ. της νέας αλυσίδας ‘Γεύσεις Κρήτης Χριστίνα Χαλκιαδάκη’ Α.Ε., Μέλος Δ.Σ. και Υπεύθυνη Ποιότητας στη Χαλκιαδάκης Α.Ε., εντυπωσίασε τους φοιτητές με την απλότητά της αλλά και με τον ήρεμο και αισιόδοξο τόνο της φωνής της. Ξεκινώντας, έδωσε συγχαρητήρια στους 19 εθελοντές φοιτητές που στήριξαν με πολύ επαγγελματισμό και όρεξη τη διοργάνωση της ημερίδας και αναφέρθηκε στον «εθελοντισμό» ως σπουδαίο θεσμό, που “η ανιδιοτελής προσφορά στους άλλους μας δίνει ζωή”. Συνέχισε λέγοντας ότι αν κάτι την εντυπωσιάζει σε ένα βιογραφικό νέου ανθρώπου είναι η εθελοντική δράση και παρότρυνε και άλλους φοιτητές να δοκιμάσουν τη χαρά του “να δίνεις”, όσο και μικρή και αν είναι η προσφορά.

Όσο για την κρίση, η κ. Χαλκιαδάκη – μητέρα τριών παιδιών, η ίδια – είπε ότι ο θεσμός της οικογένειας είναι το βασικό στήριγμα των Ελλήνων σε αυτές τις δύσκολες εποχές που διανύουμε. Με γνώμονα αυτή τη φιλοσοφία τόνισε ότι η εταιρεία Χαλκιαδάκης δεν πρόκειται ποτέ να ανοίξει τα καταστήματα τις Κυριακές, σεβόμενη την ιερότητα της Ελληνικής Οικογένειας και τους συνεργάτες της εταιρείας, που είναι και ο όρος που χρησιμοποιείται μέσα στην εταιρεία για τους εργαζόμενους της. Επίσης επικρότησε η κ. Χαλκιαδάκη την αλλαγή της Ευρωπαϊκής πολιτικής πάνω σε θέματα ενθάρρυνσης της απασχόλησης, σύμφωνα με την οποία επιτέλους «επιδοτεί» την εργασία και όχι την ανεργία, προσκαλώντας έτσι το νεανικό της ακροατήριο να δουν την αλλαγή αυτή ως μια ευκαιρία.

Ο τελειόφοιτος φοιτητής Γιώργος Κοντόγιαννος του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Τ.Ε.Ι. Κρήτης θυμάται χαρακτηριστικά τη φράση της νέας επιχειρηματία, που πρόκειται να ανοίξει το τρίτο της κατάστημα «Γεύσεις Κρήτης» στην Αθήνα αυτό το καλοκαίρι. “Μη φοβηθείτε να μπείτε στην αγορά εργασίας με τον αέρα του «Ελληνάρα» γιατί έχει και αυτός τη θετική του πλευρά, το φιλότιμο, το μεράκι, το πάθος, το «λέει η καρδιά του». Εμείς οι Έλληνες μπορούμε να αντεπεξέλθουμε σε ότι βρεθεί στο δρόμο μας”.

Δεύτερη έκπληξη ήταν και η παρουσία της Locrian Brass Band κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. Πρόκειται για μια νέα ομάδα μουσικών, ένας από τους οποίους ο Θανάσης Λεοντάκης είναι και τελειόφοιτος του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Τ.Ε.Ι. Κρήτης. Τα μέλη του έχουν ήδη μια αξιόλογη παρουσία στο μουσικό χώρο πραγματοποιώντας πολλές συναυλίες σε όλη τη Κρήτη παρουσιάζοντας γνωστές μελωδίες κυρίως από το ρεπερτόριο της Jazz καθώς επίσης και από το ρεπερτόριο της ελληνικής κινηματογραφικής, μπαρόκ, και αναγεννησιακής μουσικής.

Ο τέταρτος ομιλητής κ. Βασίλης Φραγκουλάκης, Εμπορικός Διευθυντής των Aldemar Resorts και Γενικός Διευθυντής του Royal Mare Thalasso Resort (πέντε αστέρων) στην Κρήτη, εντυπωσίασε και αυτός με την αμεσότητά του. Το παράδειγμα που έφερε ο κ. Φραγκουλάκης για να τονίσει τη σημασία του να αρχίζεις από χαμηλά, θυμάται η Αριστέα Κούκουλα, επίσης φοιτήτρια στη Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας: “ Θα ξεκινήσεις από χαμηλά, τη βάρκα θα την κάνεις φέρι μποτ και αργότερα υπερωκεάνιο και τότε ναι, θα είσαι πετυχημένος.\’\’ Ο ίδιος προς έκπληξη όλων παραδέχτηκε ότι ξεκίνησε από τη ρεσεψιόν ξενοδοχείων. Όταν ήταν να σπουδάσει κατά τη συνέντευξη εισαγωγής του στη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων στο Κάιρο, του είπαν ότι δεν κάνει για το επάγγελμα αυτό και ότι θα ήταν προτιμότερο να ασχοληθεί με κάτι άλλο. Η θέλησή του ήταν όμως πολύ μεγαλύτερη από την ικανότητά του, επαναλαμβάνοντας έτσι τα λόγια του Ολυμπιονίκη, Νίκου Κακλαμανάκη νωρίτερα. Και ο φοιτητής Δημήτρης Ζώτος συγκράτησε “πως αν θέλουμε να βρούμε δουλειά θα πρέπει να μάθουμε να ακουγόμαστε και να λέμε την γνώμη μας με θάρρος και πυγμή, ακόμα και αν κάποιοι διαφωνούν με αυτήν”.

Στη συνέχεια ο κ. Φραγκουλάκης μίλησε με πάθος για τη σημασία της προώθησης στο εξωτερικό του συνολικού Ελληνικού Προϊόντος, φέρνοντας ως παράδειγμα την έννοια του «Sympossio», μιας πρωτοβουλίας της Aldemar και εξαιρετικής συνεργασίας πολλών επιχειρήσεων-χορηγών του ξενοδοχειακού κλάδου που εδώ και μία 5ετία προωθούν το χειμώνα σε πωλητές τουριστικών πρακτορείων την Ελληνική γαστρονομία με μεγάλη επιτυχία, επιδεικνύοντας έτσι και την μοναδική μας ελληνική φιλοξενία. Με μια ακόμα ιστορία για το Βασίλη το σερβιτόρο σε ένα από τα ξενοδοχεία της εταιρείας που με τη βαθιά του αγάπη για την Πατρίδα του την Κρήτη και την αυθεντική του φιλοξενία κέρδισε ένα ζευγάρι πελατών, ζωντάνεψε ο κ. Φραγκουλάκης στα μάτια του ακροατηρίου τη μοναδικότητα των Ελλήνων. Ο Βασίλης με δική του πρωτοβουλία πήγε το ζευγάρι με το αυτοκίνητό του στο χωριό του όπου υπήρχε γλέντι και το ζευγάρι των Άγγλων έζησε μια από τις καλύτερες βραδιές της ζωής του, επιστρέφοντας στη συνέχεια κάθε χρόνο ως πελάτες του ξενοδοχείου για το Βασίλη και μόνο!

Ακολούθησε ως επόμενος ομιλητής ο κ. Ελευθέριος Ηλιάδης, Διεθυντής Πωλήσεων Ευρώπης των Μινωικών Γραμμών, ο οποίος μίλησε σαν πατέρας στους φοιτητές αρχικά συμβουλεύοντάς τους μέσα από μια φράση του Νίκου Καζαντζάκη, «Όσο πιο χαμηλά πάρεις φόρα τόσο πιο ψηλά θα ανέβεις», ότι ακόμα και ο ίδιος ξεκίνησε τη καριέρα του δουλεύοντας πίσω από τον κισέ των κρατήσεων της εταιρείας. Σύγκρινε τους νέους με τους μεγαλύτερους σε ηλικία, τονίζοντας ότι οι νέοι είναι αδιάφθοροι και εξωστρεφείς. Είπε επίσης ότι οι Έλληνες δεν έχουν σε τίποτα να ζηλέψουν από τους ξένους και ότι στα πολλά του ταξίδια στο εξωτερικό ποτέ δεν αισθάνθηκε κατώτερος λόγω της καταγωγής του, αλλά υπερήφανος για την Ελλάδα.

Παρέπεμψε τους φοιτητές να προσπαθήσουν πρώτα να βρουν δουλειά στην Πατρίδα τους. Μίλησε για τις ευκαιρίες που φέρνει η κρίση στη χώρα μας, όπως για παράδειγμα το ότι η πλειοψηφία των start-ups επιδοτούνται σε νέους, σε αντίθεση με παλαιότερα που έπρεπε να είσαι μια καταξιωμένη επιχείρηση με πολλές ‘εξασφαλίσεις’ για να πάρεις χρηματοδότηση από τις τράπεζες. Σήμερα η καινοτομία επιβραβεύεται. Το διαφοροποιημένο προϊόν είναι αυτό που έχει πλέον ζήτηση και όχι το πιο φτηνό, όπως παλαιότερα. Εκτός από την προσπάθεια για διαφοροποίηση, ο έγκαιρος εξορθολογισμός των υπηρεσιών που πρόσφεραν οι Μινωικές Γραμμές έπαιξε σοβαρό ρόλο στην αντιμετώπιση της κρίσης από την εταιρεία, προστατεύοντας έτσι σημαντικά τους εργαζόμενους της από απολύσεις. Αυτό οφείλεται στη διορατικότητα της διοίκησης.

Στη συνέχεια τόνισε ότι αφού έχουμε δύο αυτιά και ένα στόμα, είναι καλύτερο να ακούμε περισσότερο από το να μιλάμε και να προχωράμε σε πράξεις όχι μόνο λόγια. Μίλησε για τη σημασία της διαφάνειας. Όταν επικοινωνούμε για παράδειγμα με τους πελάτες μας χρειάζεται να είμαστε ειλικρινής, αλλά και σε κάθε άλλη σχέση, γιατί αυτό εκτιμάται θετικά, έστω και αν αρχικά αυτό δεν ισχύει. Στο μακροχρόνιο διάστημα δρα προς όφελος μας.

Ο Βασίλης Βάγγερ, Εμπορικός Διευθυντής & Μέλος Δ.Σ της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας (μπύρα FIX) ήρθε ειδικά για την ομιλία του από Αθήνα, όπου είναι και η έδρα της εταιρείας. Η νέα εταιρεία ιδρύθηκε εν μέσω κρίσης το 2009 ανοίγοντας το 1ο εργοστάσιο το 2010. Αξίζει να σημειωθεί ότι το brand ‘FIX’ γεννήθηκε το 1864 και έμαθε τους Έλληνες να πίνουν μπύρα. Ο κ.Βάγγερ διηγήθηκε στους φοιτητές πως η νέα ομάδα ιδιοκτητών ανέσυραν από τις στάχτες τη μπύρα FIX παρά τη δυσκολία των καιρών και οραματίστηκαν την παραγωγή μιας αυθεντικά ελληνικής μπύρας που να αναγνωρίζεται διεθνώς. Αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες, αλλά δεν το έβαλαν κάτω και παρέμειναν πιστοί στο αρχικό τους όραμα. Με την αυθεντικότητα ενός γνήσιου Κρητικού, ο 40χρονος, Μανούσος Σταυρακάκης, φοιτητής του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής εμπνεύστηκε την παρακάτω μαντινάδα που την αφιέρωσε στον ίδιο τον ομιλητή, κ. Βάγγερ για τον αγώνα που είχε δώσει να φτάσει η νέα εταιρεία ψηλά:

ΣΕ ΜΠΟΡΑ ΔΥΣΚΟΛΟΥ ΚΑΙΡΟΥ
ΟΣΑ ΠΟΥΛΙΑ ΠΕΤΟΥΝΕ
ΑΥΤΑ ΘΑ ΒΓΟΥΝΕ ΣΤΑ ΨΗΛΑ
Κ’ ΑΕΤΟΙ ΘΑ ΟΝΟΜΑΣΤΟΥΝΕ.

Ο κ. Βάγγερ τόνισε τη μεγάλη σημασία της έρευνας αγοράς πριν ξεκινήσει μια εταιρεία να παράγει ένα προϊόν, καθώς και το να γνωρίζει καλά τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Η προσεκτική προετοιμασία μειώνει σημαντικά το επιχειρηματικό ρίσκο. Μέσα στους τρεις πρώτους μήνες, η εταιρεία είχε «ξεπουλήσει» την ετήσια παραγωγή της. Από 3% μερίδιο της ελληνικής αγοράς το 2010, έφτασε 15% το 2013 και τώρα εξάγει σε 20 χώρες. Η ποιοτική ελληνικότητα, η αξιοπιστία, οι σταθερές αξίες της εταιρείας καθώς και τα φυσικά χαρακτηριστικά του προϊόντος έφεραν το απόλυτα επιτυχημένο αποτέλεσμα της νέας εταιρείας.

Το παράδειγμα της έντονης προσπάθειας και θέλησης που είχε η ομάδα των ιδιοκτητών της νέας εταιρίας το χρησιμοποίησε ο κ. Βάγγερ για να δείξει, όπως χαρακτηριστικά σχολίασε η φοιτήτρια Αριστέα Κούκουλα ότι είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει θέληση και υπομονή για να καταφέρουμε το όραμά μας, όπως ακριβώς έκαναν και οι νέοι ιδιοκτήτες της μπύρας FIX ώσπου να βρουν τη συνταγή για την μπύρα και ώσπου να δουν τους καρπούς των προσπαθειών τους και των επενδύσεων τους να ευοδώνονται.

Τη λήξη της Ημερίδας έκανε ο Αν. Καθηγητής, κ. Θόδωρος Β. Σταματόπουλος, Προϊστάμενος του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας και Διευθυντής του προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη «Λογιστική και Ελεγκτική» στο Τ.Ε.Ι. Κρήτης στο Ηράκλειο, μέσα σε κλίμα αισιοδοξίας και υπερηφάνειας για τα επιτεύγματα αλλά κυρίως για το ήθος τόσο ένδοξων Πρωταθλητών, όπως ο Ολυμπιονίκης Νίκος Κακλαμανάκης, όσο και δυναμικών Ηγετών από το χώρο των επιχειρήσεων που και αυτοί παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν έχουν διατηρήσει τις ανθρώπινες αξίες τους και τα ιδανικά που αντιπροσωπεύουν κάθε Έλληνα και Ελληνίδα, αποτελώντας έτσι αυθεντικά παραδείγματα και φέρνοντας πάλι την χρυσαφένια λάμψη στα μάτια των νέων φοιτητών. Ένα μάθημα ζωής.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook