Ήταν το 1997 όταν ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος κ. Κ. Λαλιώτης “διαφήμιζε” την αγορά από το ελληνικό Δημόσιο (έναντι 11,9 δισ. δρχ. ή 35 εκατ. ευρώ) των πρώην αποθηκών Κεράνη επί της λ. Θηβών, που θα στέγαζαν το ΥΠΕΧΩΔΕ με προδιαγραφές μάλιστα να αποτελέσει και ένα από τα λίγα, τότε, ‘’πράσινα’’ κτίρια της εποχής.

Τώρα στο… παρά πέντε των δημοτικών εκλογών και μετά από ουκ ολίγες συζητήσεις, αντιδικίες, διαμάχες και πιέσεις, ένθεν κακείθεν, ο δήμαρχος Πειραιά Β. Μιχαλολιάκος ανακοινώνει κι επισήμως ότι η τελευταία προσπάθεια από πλευράς του Δημοσίου για μεταφορά των δικαστηρίων Πειραιά στο ‘’φάντασμα’’ της Θηβών αποτυγχάνει, αφού το υπουργείο Δικαιοσύνης δέχθηκε να εξετάσει το αίτημα του δήμου ώστε να μεταφερθούν τα δικαστήρια στο κτίριο της πρώην Ραλλείου Σχολής και να μην απομακρυνθούν από την πόλη.

Το ερώτημα ωστόσο που γεννάται τώρα και δεν υπήρχε κατά τη διάρκεια της τελευταίας 15ετίας (όσα χρόνια δηλαδή έχουν διαρκέσει όλες οι –αποτυχημένες- προσπάθειες αξιοποίησης του κτιρίου Κεράνη), είναι το τι μέλλει γενέσθαι με το νέο ιδιοκτήτη, την Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ: Η εταιρεία, της Invel και της Εθνικής Τράπεζας, αγόρασε το εν λόγω ακίνητο στο πλαίσιο της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση κι επαναμίσθωση από το ελληνικό Δημόσιο για περίοδο 25 ετών του χαρτοφυλακίου των 14 ακινήτων του ελληνικού Δημοσίου συνολικού ύψους 115,5 εκατ. ευρώ.

Η συμφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Εθνικής Πανγαία, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, δεν έχει υπογραφεί ακόμη και αναμένεται να υπογραφεί, εκτός φυσικά απροόπτου, εντός του Μαϊου. Ωστόσο, το μίσθωμα που έχει ορισθεί για την Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ από το εν λόγω ακίνητο, με τη μεταφορά των δικαστηρίων Πειραιά, σε ετήσια βάση, αντιστοιχεί σε 2,6 εκατ. ευρώ και θα αρχίσει να ‘’τρέχει’’ από την στιγμή που υπογραφεί η τελική συμφωνία. Εν προκειμένω λοιπόν, με βάση τη συμφωνία μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ- Εθνικής Πανγαία, το Δημόσιο θα πρέπει να εξασφαλίσει άλλο μισθωτή, δεδομένου ότι αυτή προβλέπει, σε κάθε περίπτωση, την επαναμίσθωση από το Δημόσιο των πωληθέντων ακινήτων. Σημειωτέον ότι από το χαρτοφυλάκιο των 14 ακινήτων που θα πάει στην Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ, το συγκεκριμένο ακίνητο είναι το μοναδικό που είναι αυτή την στιγμή κενό.

Οι τελευταίες εξελίξεις, αλλά και η προηγούμενη εμπειρία από το 1998 μέχρι σήμερα όσον αφορά το συγκεκριμένο ακίνητο που έχει κοστίσει στους Ελληνες φορολογούμενους, κοντά στα 70 εκατ. ευρώ (μόνο για την αγορά και τις εργασίες ανακατασκευής χωρίς βέβαια στο ποσό αυτό να περιλαμβάνονται τυχόν διαφυγόντα κέρδη από την ενδεχόμενη μίσθωση του ακινήτου ή και μισθώματα που έχει πληρώσει η ελληνική Πολιτεία για την στέγαση υπηρεσιών της σε άλλα ιδιωτικά κτίρια ιδιωτών) αποτελούν ένα ακόμη παράδειγμα προχειρότητας και αποτυχίας του ελληνικού Δημοσίου να αξιοποιήσει την περιουσία του.

Ξεκινώντας από το 1998, το ΥΠΕΧΩΔΕ ήταν το πρώτο υπουργείο το οποίο συμφώνησε (μάλιστα γι’ αυτό είχε αγορασθεί και το κτίριο) αλλά τελικά, μετά από σθεναρές αντιδράσεις των υπαλλήλων του και όχι μόνο, δεν πήγε στο ακίνητο. Λίγα χρόνια μετά, τη ‘’χρυσή’’ εποχή του 2004, ανακοινώθηκε ότι στο κτίριο τελικά θα μεταφερθεί το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, μία ακόμη αποτυχημένη προσπάθεια που ‘’κόλλησε’’ επίσης στους υπαλλήλους, για να ακολουθήσει η πρόταση για τη μεταστέγαση υπηρεσιών του υπουργείου Εργασίας επί υπουργείας Ανδρέα Λοβέρδου, η οποία επίσης ποτέ δεν υλοποιήθηκε.

Οι επόμενες προτάσεις προκειμένου το ακίνητο των 40.000 τ.μ. να βρεί ενοίκους ήταν για τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, στη συνέχεια του υπουργείου Ανάπτυξης και τελευταία για τα δικαστήρια του Πειραιά.

Το κτίριο Κεράνη είχε κατασκευασθεί στο τέλος της δεκαετίας του ’60 από την ιστορική καπνοβιομηχανία, η οποία χάθηκε κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 2000, και λειτουργούσε για την περίοδο 1973- 1995 ως καπναποθήκη. Σήμερα, έχει ανακατασκευαστεί πλήρως έναντι 35 εκατ. ευρώ περίπου και αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και έξι ορόφους. Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έγιναν, στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, η συνολική μεικτή επιφάνεια της υπέργειας δόμησης ανέρχεται στα 31.042 τμ., ενώ στο εμβαδόν αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται χώροι του ισογείου, οι οποίοι είναι κοινόχρηστοι χώροι κυκλοφορίας, είσοδοι και κλιμακοστάσια καθώς και 2.000 τμ χώροι γραφείων και βοηθητικοί χώροι, οι οποίοι μπορούν διατεθούν αυτοτελώς.

newmoney.gr/Στεφανία Σούκη