Οι υποδομές έχουν κομβική σημασία στην προσπάθεια ενίσχυσης όλων των τομέων της οικονομικής δραστηριότητας. Από τον σχεδιασμό τους και την λειτουργικότητα τους θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό το μέλλον των δύο βασικών πυλώνων της κρητικής οικονομίας, του τουρισμού και της αγροτικής παραγωγής.

Σε αυτό το πλαίσιο o συνδυασμός ΚΡΗΤΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ με υποψήφιο Περιφερειάρχη τον Σεραφείμ Τσόκα σχεδιάζει και προτείνει ενέργειες και παρεμβάσεις, ιεραρχώντας τις ανάγκες, δίνοντας έμφαση στα μεγάλα και σημαντικά έργα και στη διασύνδεση τους, δημιουργώντας τη βάση για ουσιαστική και βιώσιμη ανάπτυξη στον τόπο μας.

Με σεβασμό στο περιβάλλον και στον πολίτη, προστατεύοντας τον χαρακτήρα και τη φυσιογνωμία της Κρήτης, στοχεύουμε στη δημιουργία δομών και υποδομών, που θα αποτελέσουν το υπόβαθρο για την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και την αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου όλων των Κρητικών.

ΒΟΑΚ - ΝΟΑΚ - ΟΑΚ Α.Ε.

Σχετικά με το ΒΟΑΚ, ΝΟΑΚ και τον ΟΑΚ Α.Ε. προτείνουμε τις εξής δράσεις:

• Προώθηση ενιαίου σχεδίου για τον συνολικό, διαχρονικό προγραμ­ματισμό και χωροθέτηση όλου του άξονα από το Καστέλι Κισσάμου μέχρι τη Σητεία, με σκοπό την καλύτερη εκμετάλλευση των πόρων της Κρήτης και τη σταδιακή ενσωμάτωση νέων επενδύσεων στο δίκτυο των έργων υποδομής.

• Δρομολογούμε την εκπόνηση οικονομοτεχνικής μελέτης κόστους– ωφέλειας για τον προσδιορισμό του συνολικού κόστους του όλου έργου, με καταγραφή και των απαλλοτριώσεων κατά μήκος του ΒΟΑΚ.

• Σε συνέχεια των παραπάνω, αναζητούμε επιπλέον χρηματοδοτικά εργαλεία για την εξασφάλιση πόρων, πέραν των διατιθέμενων του νέου προγράμματος, για την ολοκλήρωση του έργου σε εύλογο χρονικό διάστημα.

• Υλοποίηση του έργου ΒΟΑΚ – Σούδα – Αεροδρόμιο Χανίων.

• Αξιοποίηση νέου φορέα ΟΑΚ Α.Ε. για την ενιαία διαχείριση υδάτων (3 μεγάλα φράγματα), σε επίπεδο Κρήτης, βάσει διαχειριστικού σχεδίου υδατικών πόρων (υπό εκπόνηση).

• Άμεση εκπόνηση μελέτης οδικής ασφάλειας για τα τμήματα του ΒΟΑΚ που δεν εκπονείται νέα μελέτη και στα οποία απαιτείται βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, βάσει των γεωμετρικών τους στοιχείων, των κυκλοφοριακών φόρτων και των στατιστικών ατυχημάτων.

• Αποκατάσταση φωτισμού του οδικού δικτύου και συντονισμένες δράσεις, για ασφαλέστερη οδήγηση. Απλές αλλά ουσιαστικές παρεμβάσεις για την ασφάλεια οδηγών και πεζών.

Συγκεκριμένα για το Νότιο Οδικό Άξονας Κρήτης – Κάθετοι Άξονες, προωθούμε τις εξής ενέργειες:

• Επίσπευση των διαδικασιών για την δημοπράτηση του συμπληρω­ματικού έργου και την ολοκλήρωση του τμήματος Αγία Βαρβάρα­-Απομαρμά το συντομότερο δυνατό.

• Ολοκλήρωση των αδειοδοτήσεων, εγκρίσεων και επικαιροποίηση των πιο προωθημένων μελετών, ιδιαίτερα αυτών που αφορούν τις τουριστικές περιοχές της νότιας Κρήτης, προκειμένου τα αντίστοιχα έργα να ενταχθούν στο επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα και να δημοπρατηθούν (π.χ. παράκαμψη Μοιρών, Βελτίωση ΠΕΟ Τυμπάκι Αγία Γαλήνη κλπ).

Αεροδρόμια-Λιμάνια

Δίνουμε έμφαση στις πύλες εισόδου της Κρήτης: Αεροδρόμια και Λιμάνια. Εκσυγχρονίζουμε τις υποδομές των λιμανιών και δίνουμε βάρος στα αεροδρόμια. Στηρίζουμε τη δημιουργία του Αεροδρομίου του Καστελίου και παράλληλα βελτιώνουμε το υφιστάμενο “Νίκος Καζαντζάκης”, ώστε να ανταποκρίνεται στις αυξανόμενες ανάγκες της Κρήτης, μέχρι την λειτουργία του Καστελίου. Δεν αφήνουμε τα αντίστοιχα των Χανίων και της Σητείας στην μοίρα τους, αλλά διασφαλίζουμε την αδιάκοπη και ανεξάρτητη λειτουργία των σημαντικών αυτών υποδομών της Κρήτης.

Προγραμματίζουμε συγκεκριμένες ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση:

• Αεροδρόμιο Καστελίου. Επίσπευση διαδικασιών για να προχωρήσει, με τους δρόμους προσπέλασης Χερσόνησος -Καστέλι και Καστέλι -Αρκαλοχώρι. Πρέπει να είναι ένα “Φθηνό”, προσιτό Αεροδρόμιο για την ενίσχυση του Τουρισμού. Μέχρι τότε διεκδικούμε πόρους για παρεμβάσεις βελτίωσης του υπάρχοντος αεροδρομίου Ηρακλείου, προκειμένου να ανταποκριθεί στην αποστολή του.

• Το Αεροδρόμιο της Σητείας χρηματοδοτείται μεν από το κεντρικό κράτος, αλλά αποτελεί σημαντικότατη πύλη εισόδου στο νησί μας, ενώ για το αεροδρόμιο των Χανίων, όπου αναζητείται διαχειριστής, στόχος μας είναι να γίνει ένα χαμηλού κόστους Αεροδρόμιο. Πρότασή μας είναι ένα επιχειρηματικό σχήμα για την διεκδίκησή του.

• Ενίσχυση του διεθνούς ρόλου των λιμένων Ηρακλείου και Σούδας σε συνδυασμό με τον λιμένα Σητείας, με σκοπό την ανάδειξη και εδραίωσή τους, ως κύριων θαλάσσιων πυλών της χώρας και βασικών προορισμών κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με εκμετάλλευση της γεωπολιτικής θέσης της Κρήτης που δίνει τεράστια πλεονεκτήματα σε ότι αφορά τον ρόλο που μπορεί να παίξει στις θαλάσσιες μεταφορές και στην κρουαζιέρα.

• Επανεκκίνηση των έργων που έχουν παγώσει για το Λιμάνι του Ηρακλείου. Πολλά από αυτά είχαν προχωρήσει και είχαν δημοπρατηθεί μέχρι το 2009.

• Προώθηση ενεργειών για την εύρεση χρηματοδότησης και τη δημοπράτηση των έργων που έχουν εγκριθεί στο Masteplan του Λιμένα Ηρακλείου.

• Προώθηση του έργου «Ανάπτυξη – Ανάπλαση και Αξιοποίηση του Θαλάσσιου Μετώπου καθώς και των Σταθμών Ακτοπλοΐας και Κρουαζιέρας στο Λιμάνι του Ηρακλείου». Το έργο είχε δημοπρατηθεί το 2009 και είχε φτάσει στο τελικό στάδιο της υπογραφής της Σύμβασης με τον επενδυτή ανάδοχο.

• Προώθηση της Μαρίνας του Όρμου Δερματά – Ο.Λ.Η., προϋπολογισμού περί τα 50 εκ. € με σκοπό την προσέλκυση τουρισμού υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία.

• Ενίσχυση του εθνικής σημασίας του λιμένα της νότιας Κρήτης (περί το 1 δισ. €) με αντισταθμιστικά οφέλη και αυστηρή τήρηση περιβαλλοντικών όρων.

• Εφαρμογή της Ακτομηχανικής μελέτης Νοτίων Παραλίων, που έχει ήδη δημοπρατηθεί, εκπονηθεί και παραδοθεί. Με τη μελέτη αυτή προβλέπονται τα απαραίτητα έργα που αντιμετωπίζουν τα φαινόμενα προσάμμωσης των λιμενικών καταφυγίων του νότου (Άρβη, Κερατόκαμπος, Τσούτσουρας), καθώς και της διάβρωσης των ακτών. Η άμεση εφαρμογή της μελέτης θα επιλύσει πολλά από τα προβλήματα για την επιβίωση και την οικονομική ανάπτυξη των παραλιακών οικισμών του Νότου.

Για το λιμάνι της Κισσάμου θα συζητήσουμε με τους τοπικούς φορείς για την καλύτερη αξιοποίησή του.