Σε φθινοπωρινό «New Deal» με την τρόικα προσβλέπει το Μέγαρο Μαξίμου, με το βλέμμα στραμμένο στις επόμενες βουλευτικές εκλογές. Χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων, στοχευμένη μείωση φόρων, βέλτιστη δυνατή λύση για το χρέος και κινητοποίηση ευρωπαϊκών επενδυτικών κεφαλαίων, ώστε να επισπευσθεί η ανάκαμψη, βρίσκονται στο επίκεντρο.

Βασικά «όπλα» για την Αθήνα είναι οι ισχυρές ενδείξεις για τερματισμό της ύφεσης, που επιβραδύνθηκε αισθητά στο 1,1% στο πρώτο τρίμηνο του 2014 ενισχύοντας τις προσδοκίες για ανάπτυξη φέτος μετά από μια εξαετία τεράστιων απωλειών και σκληρής λιτότητας και οι ελπιδοφόρες επιδόσεις στο «μέτωπο» των πρωτογενών πλεονασμάτων. Αν και η ισορροπία στην οικονομία παραμένει εύθραυστη, στην κυβέρνηση εκτιμούν πως η στροφή έχει ήδη ξεκινήσει και χαρακτηρίζουν «ώρα-μηδέν» τη φθινοπωρινή διαπραγμάτευση: Τότε μπορούν να τεθούν βάσεις για επαναχάραξη των όρων του προγράμματος προσαρμογής και ριζική αναδόμηση του προφίλ εξυπηρέτησης του χρέους για τις επόμενες δεκαετίες.

Χθες, μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας τόνισε πως βασικό συστατικό του μίγματος οικονομικής πολιτικής στο εγγύς μέλλον και εφόσον ικανοποιούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι, θα είναι η σταδιακή μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων.
New Deal με την τρόικα για μείωση φόρων και άλλα 8 μέτρα για την ανάπτυξη

Η τροπή που θα πάρει η νέα λύση για το χρέος και η συζήτηση περί χρηματοδοτικού και δημοσιονομικού κενού, η πορεία βασικών δεικτών έως το φθινόπωρο, με κυρίαρχους την εξέλιξη του ΑΕΠ αλλά και την εκτέλεση του προϋπολογισμού, θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό και τον βαθμό δεκτικότητας των πιστωτών για χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων. ?«Πρέπει να μπούμε στη συζήτηση με συγκεκριμένα, ισχυρά, αριθμητικά αποτελέσματα», σχολιάζουν στο οικονομικό επιτελείο. Οι ίδιοι, και όχι μόνο, εκτιμούν πως οι σημερινοί στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα 4,5% ΑΕΠ τη διετία 2016 ? 2017 είναι, επιεικώς, φιλόδοξοι, και πιο ρεαλιστικά θεωρούνται τα επίπεδα του 3%.

Στην καρδιά της διαπραγμάτευσης βρίσκεται αναπόφευκτα η λύση για το χρέος. Εάν μέσω αυτής επαναχαραχθούν τα όρια βιωσιμότητας και ελαφρυνθούν σημαντικά οι ετήσιες δανειακές ανάγκες της χώρας, που άλλωστε διαθέτει πλέον ανοικτή και την πόρτα του δανεισμού από τις διεθνείς αγορές, μπορούν, υπό προϋποθέσεις να δημιουργηθούν περιθώρια ελαφρύνσεων. Στο επίκεντρο βρίσκεται η σταδιακή μείωση της φορολογίας, ώστε να τονωθεί η κατανάλωση και να ισχυροποιηθεί η αναπτυξιακή δυναμική με τον ευρύτερο σχεδιασμό να στοχεύει στα εξής:

• Σταδιακή μείωση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων από 26%, στο 20% σε πρώτη φάση και στο 15% όταν το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες και όπως έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός.

• Σταδιακή μείωση του ανώτατου συντελεστή φορολογίας μισθωτών και συνταξιούχων από 42% στο 35% - 38%.

• Μείωση των συντελεστών της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που σήμερα ανέρχονται σε 1% - 4% και επιβάλλονται στους έχοντες εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Εξετάζεται να μειωθούν κατά 50% και σε επόμενο στάδιο να καταργηθεί πλήρως η εισφορά. Στο Μεσοπρόθεσμο, εφόσον παραμείνουν αμετάβλητοι οι σημερινοί στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα, προβλέπεται η διατήρηση του μέτρου έως το 2016.

• Περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, το 2015, κατά επιπλέον μία ποσοστιαία μονάδα, πέραν της ήδη προβλεπόμενης από την 1η Ιουλίου μείωσης κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες. Στο τραπέζι παραμένει η ταχύτερη μείωση στα επίπεδα του ΙΚΑ των υψηλότερων έως 23% ασφαλιστικών εισφορών σε τράπεζες και ΔΕΚΟ.

• Μείωση, σε πρώτη φάση, και κατάργηση σε επόμενο στάδιο των τεκμηρίων διαβίωσης για αυτοκίνητα, κατοικίες κ.ά. Τα τεκμήρια θα καταργηθούν με την πλήρη ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, που αναμένεται να είναι έτοιμο τον Απρίλιο του 2015.

• Απαλλαγή των μικρών επιχειρήσεων από τον ΦΠΑ.

• Επανεξέταση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης.

• Με τα σημερινά δεδομένα, αναμένεται η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των αγοραίων τον Ιανουάριο του 2017. Ωστόσο έχουν υποβληθεί αρκετές προσφυγές με τους φορολογουμένους να επιδιώκουν να καταπέσουν ως αντισυνταγματικές οι αντικειμενικές αξίες ακινήτων οι οποίες στις περισσότερες περιοχές της χώρας υπερβαίνουν τις εμπορικές τιμές. Εφόσον υπάρξουν τελεσίδικες αποφάσεις που κρίνουν αντισυνταγματικές τις αντικειμενικές αξίες μπορεί να ανοίξει η συζήτηση για ταχύτερη αναπροσαρμογή κάτι που θα έδινε ανάσα στην αγορά ακινήτων. Η συζήτηση πάντως προμηνύεται δύσκολη, καθώς οι εισπράξεις από τον ενιαίο φόρο ακινήτων έχουν υπολογιστεί με βάση τις ισχύουσες αντικειμενικές. Σε περίπτωση μείωσής τους θα προέκυπτε σημαντική απώλεια εσόδων, που θα έπρεπε να καλυφθούν με ισοδύναμα μέτρα.

imerisia.gr