Δεν είναι πια κεφάτος όταν ψωνίζει από το σούπερ μάρκετ ο Ελληνας... Οι ζόρικες οικονομικές συνθήκες τον ώθησαν σε... μεταρρυθμίσεις της καταναλωτικής συμπεριφοράς του. Είναι πιο αυστηρός στις επιλογές του, έγινε φειδωλός στα ψώνια του, βγάζει... κόκκινες κάρτες στα ακριβά προϊόντα και ψωνίζει σε περισσότερες από μία αλυσίδες.

Ερευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που έγινε σε τυχαίο δείγμα 1.928 οικογενειών αναδεικνύει τις επιπτώσεις της οικονομικής ύφεσης, καθώς και τη μεγάλη αλλαγή του καταναλωτικού προφίλ.

Οι οικογένειες έφτιαξαν ένα δικό τους μνημόνιο... Τηρούν τους όρους του απαρέγκλιτα. Είναι η κλασική λίστα που φτιάχουν με τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 93,3% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν πριν πάνε στο σούπερ μάρκετ.

Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι το ποσοστό των προαποφασισμένων καταναλωτών που ψωνίζει με γραπτή ή νοερή λίστα αγορών μειώνεται δραματικά όταν η ερώτηση αφορά όχι ποια είδη θα αγοράσουν αλλά ποιες μάρκες. Στο θέμα της μάρκας προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 58% των ερωτηθέντων.

Τα νοικοκυριά ξοδεύουν λιγότερα στα σούπερ μάρκετ. Το 56% των ερωτηθέντων αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει, το 32% δαπανά από 51 ως 100 ευρώ, και μόνο το 12% ξεπερνά τα 100 ευρώ σε μία τυπική επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε σχεδόν 67 ευρώ.

Οι εκπτωτικές αλυσίδες
Η μέση μηνιαία δαπάνη υπολογίζεται στα 334 ευρώ και είναι μικρότερη από τα 347 που έδειξε η έρευνα του 2010.

Η εκτιμηθείσα μηνιαία δαπάνη είναι μεγαλύτερη στην πελατεία των μεγάλων αλυσίδων, ενώ οι πελάτες των discounters και των μικρών σούπερ μάρκετ έχουν χαμηλότερη μέση μηνιαία δαπάνη. Στην περίπτωση των εκπτωτικών αλυσίδων η διαφορά αυτή αντανακλά εν μέρει το χαμηλότερο επίπεδο τιμών που οδηγεί σε καλάθι χαμηλότερου κόστους και εν μέρει τις μικρότερες οικονομικές δυνατότητες των πελατών. Φυσικά, τα χρήματα αυτά δεν συγκεντρώνονται όλα σε μία επιχείρηση.

Οι καταναλωτές δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην τιμή από τις προσφορές. Αυτό σημαίνει ότι ενδιαφέρονται περισσότερο για σταθερά καλές τιμές και λιγότερο για παροδικές προσφορές ή άλλες προωθητικές ενέργειες που δεν οδηγούν σε χαμηλότερο κόστος απόκτησης.

4 ΣΤΟΥΣ 10 ΨΑΧΝΟΥΝ ΤΑ ΦΘΗΝΑ
Αγώνας δρόμου για τις ευκαιρίες

Τέσσερις στους δέκα καταναλωτές ψωνίζουν σε περισσότερα από ένα σούπερ μάρκετ καθώς αναζητούν τις ευκαιρίες.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 60,2% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Το 19,7% δήλωσε ότι ψωνίζει σε 2 σούπερ μάρκετ, το 17,1% σε 3, και το υπόλοιπο 3% σε 4 ή περισσότερα καταστήματα. Συμπεραίνουμε ότι αρκετοί καταναλωτές χρησιμοποιούν εναλλακτικά καταστήματα, σε μία προφανή προσπάθεια αποτελεσματικότερης κατανομής του οικογενειακού προϋπολογισμού.

Μόνο το 7%
Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου έχει μέση τιμή περίπου 7 φορές τον μήνα. Το 50,5% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι 4 φορές τον μήνα, δηλαδή κάνουν μόνο μία εβδομαδιαία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Η εβδομαδιαία επίσκεψη είναι η δημοφιλέστερη συχνότητα στα νοικοκυριά της έρευνας. Μόνο το 7% των καταναλωτών ψωνίζει συχνότερα από 10 φορές τον μήνα. «Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν τις αλλαγές στον τρόπο ζωής, αλλά και στη δομή της οικογένειας που συρρίκνωσαν τον χρόνο που διατίθεται για αγορές», σχολιάζει ο υπεύθυνος της έρευνας καθηγητής Γ. Μπάλτας.

Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι η μέση μηνιαία δαπάνη στα μεγάλα σούπερ μάρκετ είναι 339 ευρώ, στα εκπτωτικά 281 και στα μικρά 307 ευρώ.

Το στοιχείο αυτό δείχνει αφενός τη διαφορά των τιμών. Οι εκπτωτικές αλυσίδες με τα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερες σε σχέση με τις κλασικές μεγάλες και τα μίνι μάρκετ.

Επίσης, φανερώνει πως τα νοικοκυριά τις προτιμούν. Βέβαια, όπως αναφέρει η έρευνα, τα χρήματα δεν συγκεντρώνονται σε μία επιχείρηση καθώς οι πελάτες επισκέπτονται και άλλες.

Σημαντικό είναι επίσης το συμπέρασμα της έρευνας αναφορικά με τη δύναμη του εισοδήματος. Εκείνοι που παίρνουν μέχρι 1.000 ευρώ τον μήνα δαπανούν 252 ευρώ στο σούπερ μάρκετ.

Τα νοικοκυριά με μηνιαίες απολαβές από 1.000 έως 2.000 ευρώ δαπανούν 319 ευρώ, εκείνα που εισπράττουν από 2.000 έως 3.000 ευρώ ξοδεύουν 367 ευρώ και τα μεγαλύτερα «πορτοφόλια» -άνω των 3.000 ευρώ- διαθέτουν 448 ευρώ τον μήνα.

ΣΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΟΥ VALUE FOR MONEY
Πολλά παράπονα για την ακρίβεια

Δυσαρεστημένοι με τις τιμές των προϊόντων εμφανίζονται οι καταναλωτές. Βέβαια, όπως σημειώνει ο καθηγητής και υπεύθυνος της έρευνας Γ. Μπάλτας, το σχετικό εύρημα της δημοσκόπησης έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Στις θετικές κρίσεις για την επιλογή ενός καταστήματος οι καταναλωτές αποκαλύπτεται πως για τις τιμές το ποσοστό έχει πέσει σε σχέση με την περσινή έρευνα. Ετσι, φέτος το 53% έκρινε θετικά το επίπεδο των τιμών, ενώ το 2010 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 68%.

Η ποιότητα
Στο ίδιο σκέλος της έρευνας αναδεικνύεται ως προς τις θετικές κρίσεις για την επιλογή ενός καταστήματος: «Εξαιρετικά θετική αξιολόγηση έχει η ποιότητα και ποικιλία των προϊόντων καθώς και η βολική τοποθεσία που κάνει εύκολη την πρόσβαση. Στον αντίποδα, χαμηλά επίπεδα θετικών κρίσεων έχουν οι τιμές και οι προσφορές».

Οι ερωτηθέντες δήλωσαν τη σημασία που αποδίδουν όταν ψωνίζουν σε 6 βασικά κριτήρια.

«Εξετάζοντας τη σπουδαιότητα των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, βλέπουμε ότι σημαντικότερα θεωρούνται η ποιότητα, η τιμή και η προέλευση των προϊόντων. Η μεγάλη σημασία στην προέλευση ενδεχομένως συνδέεται με την αντίληψη των ατόμων για την ανάγκη στήριξης της εθνικής οικονομίας με προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα. Η συσκευασία συγκεντρώνει το μικρότερο ενδιαφέρον ως κριτήριο επιλογής.

Συνολικά, οι καταναλωτές αναζητούν καλό συνδυασμό κόστους-αξίας (value for money)», σημειώνει ο κ. Μπάλτας.

Με τη λίστα στο σούπερ μάρκετ

  • 93% των νοικοκυριών, σύμφωνα με την έρευνα, έχουν προαποφασίσει τι θα αγοράσουν
  • 4% μειώθηκε η μέση μηνιαία δαπάνη και περιορίστηκε στα 334 ευρώ, ενώ η μέση δαπάνη είναι 67 €
  • 68% θεωρούν σημαντικό ή πολύ σημαντικό παράγοντα την τιμή και μόνο 1,24% αδιαφορούν
  • 28% αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο οι αρνητικές γνώμες για τις τιμές των προϊόντων
  • 81% ενδιαφέρονται για τις προσφορές, ενώ μόνο 33,1% θεωρούν καθοριστικό παράγοντα τη μάρκα
  • 252€ ξοδεύουν όσοι έχουν μισθό μέχρι 1.000 ευρώ και 319 € όσοι έχουν μισθό μέχρι 2.000 €
  • 56% ξοδεύει κάτω από 50 ευρώ σε μια τυπική επίσκεψη και μόνο 12% πάνω από 100 ευρώ

imerisia.gr