«Χειρόφρενο» τραβάει το Συμβούλιο της Επικρατείας στις ιδιωτικοποίησης των μονοπωλιακών δημοσίων εταιρειών που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και παρέχουν υπηρεσίες κοινής ωφελείας. Έτσι ανατρέπονται ριζικά τα «τροϊκανά» και κυβερνητικά σχέδια, ενώ παράλληλα προκαλούνται κενά εκατοντάδων εκατομμυρίων στην «μαύρη τρύπα» του κρατικού κορβανά.

Μετά την αμετάκλητη απόφαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου που έκρινε αντισυνταγματική τη μεταβίβαση του 34,033% του μετοχικού κεφαλαίου (36.245.240 μετοχές) της ΕΥΔΑΠ στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), έρχεται τώρα η σειρά να κρίνουν οι δικαστές την πώληση του 66% της ΔΕΗ.

Στο μικροσκόπιο του ΣτΕ έχει τεθεί η αίτηση πέντε σωματείων εργαζομένων στην ΔΕΗ που ζητούν να ακυρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία που έχει ήδη ξεκινήσει για την απευθείας πώληση σε ιδιώτες του 66% των υποδομών και των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας όλης της χώρας.

Τα πέντε σωματεία υπογραμμίζουν ότι η πώληση του 66% του δικτύου της ΔΕΗ είναι αντισυνταγματική, παράνομη και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), καθώς η ΔΕΗ δεν είναι μια απλή επιχείρηση, αλλά εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.

Οι εργαζόμενοι στην ΔΕΗ σημειώνουν ότι τον περασμένο Ιούλιο το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε το σχέδιο αναδιοργάνωσης και αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ με στόχο την δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την περαιτέρω ανάπτυξη του ανταγωνισμού.

Υπογραμμίζουν τα σωματεία ότι είναι παράνομη η πώληση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί η απαιτούμενη από την νομοθεσία αναλογιστική μελέτη με την οποία να αποτυπώνεται το μέγεθος της ασφαλιστικής περιουσίας των ασφαλισμένων στην ΔΕΗ (εργαζομένων και συνταξιούχων) που είναι ενσωματωμένη στην περιουσία της Ανώνυμης Εταιρείας (ΔΕΗ) και των θυγατρικών της.

Μαζί με την πώληση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ, πωλούνται και τα περιουσιακά δικαιώματα των εργαζομένων και συνταξιούχων που είναι ενταγμένα στον ασφαλιστικό τους φορέα, σημειώνουν οι απασχολούμενοι στην δημόσια ηλεκτροπαραγωγική εταιρεία.

Κατά συνέπεια, παραβιάζεται η υπερνομοθετικής ισχύος ΕΣΔΑ που προστατεύει την ιδιοκτησία, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνονται οι αποδοχές, συντάξεις, κ.λπ., όπως επίσης παραβιάζεται και το άρθρο 17 του Συντάγματος που προστατεύει την περιουσία.

Να σημειωθεί ότι στην ΔΕΗ μετά τον Ιούλιο του 1999 ισχύει ένα ιδιαίτερο ασφαλιστικό καθεστώς, καθώς η περιουσία του ασφαλιστικού φορέα των εργαζομένων και συνταξιούχων ενσωματώθηκε στην περιουσία της ΔΕΗ, ενώ το κράτος αναγνώρισε πλήρως τις υποχρεώσεις της ΔΕΗ προς τους εργαζόμενους και συνταξιούχους.

Παράλληλα, το κράτος ανέλαβε την πλήρη κάλυψη των αναγκών και υποχρεώσεων του νέου ασφαλιστικού φορέα του προσωπικού της ΔΕΗ, ενώ όπως σημειώνεται στην προσφυγή όσο αυξάνονται τα περιουσιακά στοιχεία του ασφαλιστικού φορέα, τόσο αυξάνεται η περιουσία της ΔΕΗ και κατ΄ επέκταση η περιουσία του κράτους.

Ήδη, η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την απόκτηση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ έχει ολοκληρωθεί, αφού υποβλήθηκαν πέντε εκδηλώσεις ενδιαφέροντος (EoI).

Η ΔΕΗ θα εξετάσει τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος και θα προσκαλέσει τα ενδιαφερόμενα μέρη που πληρούν τα κριτήρια του EoI στη δεύτερη φάση της διαδικασίας.

Ενδιαφέρον για την αγορά της ΔΕΗ έχουν εκδηλώσει η Ιταλική Terna, η Βελγική Elia, η Κινεζική State Grid Corporation, μία από τις δύο μεγάλες εταιρείες δικτύων της Ινδίας και η Καναδική PSP, που έχει ήδη εξαγοράσει το 26,7% του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» από την Hochtief.

Το επόμενο βήμα (Β΄ φάση) είναι η προεπιλογή των επενδυτών που διαθέτουν τη νομική, χρηματοοικονομική και τεχνική ικανότητα που απαιτείται για την απόκτηση της πλειοψηφίας των μετοχών της ΔΕΗ. Οι ενδιαφερόμενοι που θα περάσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, θα κληθούν να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές.

Τα σωματεία που προσέφυγαν στο ΣτΕ είναι: 1) Σύλλογος Πτυχιούχων
Μηχανικών Ανωτάτης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Ομίλου ΔΕΗ – Κλάδου Ηλεκτρικής Ενέργειας, 2) Σύλλογος Επιστημονικού Προσωπικού ΔΕΗ – Κλάδου Ηλεκτρικής Ενέργειας, 3) Σύλλογος εργαζομένων Σταθμών Παραγωγής ΔΕΗ Χανίων, 4) Σύλλογος Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και 5) Σωματείο Ορυχείων- Σταθμών (ΣΟΣ).

Αντισυνταγματική η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ

Δύο ημέρες πριν τις Ευρωεκλογές της περασμένης Κυριακής η Ολομέλεια του ΣτΕ, έκρινε ότι η μετατροπή της ΕΥΔΑΠ σε ιδιωτική επιχείρηση είναι αντίθετη στα άρθρα 5 και 21 του Συντάγματος, που επιβάλλουν την μέριμνα του κράτους για την υγεία των πολιτών, αλλά και κατοχυρώνουν το δικαίωμα στην προστασία της υγείας.

Οι σύμβουλοι Επικρατείας ξεκαθάρισαν προς πάσα κατεύθυνση ότι «η παροχή υπηρεσιών κοινής ωφελείας δεν συνιστά δραστηριότητα αναπόσπαστη από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας».

Αυτό, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «ισχύει και προκειμένου περί των υπηρεσιών υδρεύσεως και αποχετεύσεως, τις οποίες δύναται να παρέχει μια δημόσια επιχείρηση που λειτουργεί υπό νομικό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου ως Ανώνυμη Εταιρεία».

Υπογραμμίζουν οι δικαστές ότι «η κατ' ουσίαν μετατροπή της δημόσιας επιχειρήσεως σε ιδιωτική, που λειτουργεί με γνώμονα το κέρδος, καθιστά αβέβαιη την συνέχεια της εκ μέρους της παροχής προσιτών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και δη υψηλής ποιότητας, η οποία δεν εξασφαλίζεται πλήρως με την κρατική εποπτεία».

Δεν παραλείπουν οι σύμβουλοι Επικρατείας να επισημάνουν, ότι «οι υπηρεσίες της ΕΥΔΑΠ παρέχονται μονοπωλιακώς, σε μεγάλο πληθυσμό διαβιούντα υπό δυσμενείς οικιστικές συνθήκες στον περιορισμένο χώρο της Αττικής, από δίκτυα που είναι μοναδικά στην περιοχή και ανήκουν στα πάγια περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας».