Για πρώτη φορά ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας θα εκλεγεί με άμεση, καθολική ψηφοφορία απευθείας από τον λαό και όχι από το κοινοβούλιο, όπως γινόταν έως τώρα.

Η εκλογική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο (2) γύρους.

Ο α’ γύρος θα διεξαχθεί την Κυριακή, 10 Αυγούστου, μεταξύ όλων των υποψηφίων.

Ο β’ γύρος θα διεξαχθεί την Κυριακή, 24 Αυγούστου, μεταξύ των δύο πρώτων σε ψήφους υποψηφίων.

Με μία εντυπωσιακή τελετή, που σε μεγαλοπρέπεια θύμιζε τις αυτοκρατορικές τελετές στα οθωμανικά ανάκτορα, όπως η ενθρόνιση του μονάρχη, η ανάληψη καθηκόντων διοικητού επαρχίας από τον πρίγκηπα-διάδοχο, η γέννηση του πρωτότοκου υιού του σουλτάνου, η περιτομή των πριγκήπων κ.α., ο πρωθυπουργός κ. Ρετζέπ Ταϋγίπ Έρντογαν [i] ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του στις προσεχείς εκλογές για την ανάδειξη του 12ου  Προέδρου της Τουρκικής Δημοκρατίας.

Η μεγαλοπρεπής τελετή έλαβε χώρα στην Αίθουσα Συνεδρίων του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Άγκυρας, όπου, υπό τους ήχους μουσικής που συνετέθη ειδικά για το άτομό του, ο κ. Έρντογαν προσήλθε μετά της συζύγου του και όλων των μελών της οικογένειάς του, ενώ ο εκφωνητής της παρουσίασης της τελετής έλεγε: «η βροντερή φωνή των καταπιεζομένων»,  «ο άνθρωπος του Έθνους», « ο αρχηγός του αγώνα ανεξαρτησίας της Νέας Τουρκίας», «η σταθερή βούληση».

Η επιγραφή «Προς μεγάλους στόχους στον δρόμο προσφοράς υπηρεσιών προς το Έθνος» δέσποζε του σκηνικού παρουσίασης του υποψηφίου του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης στις επικείμενες προεδρικές εκλογές.

Η επιβλητική τελετή άρχισε με την προβολή μιάς ταινίας σχετικά με την ζωή του κ. Έρντογαν από τότε που ήταν παιδί στις φτωχογειτονιές της λαϊκής συνοικίας Κασήμ Πασά της Κωνσταντινούπολης και μαθητής του δημοτικού σχολείου πωλούσε εμφιαλωμένο νερό και κουλούρια, την έναρξη της πολιτικής σταδιοδρομίας του ως Δημάρχου της Μείζονος Πόλεως Κωνσταντινουπόλεως, την καταδίκη του και την φυλάκισή του, επειδή απήγγειλε τον στίχο «ας γίνουν οι τρούλοι τα κράνη μας και οι μιναρέδες οι λόγχες μας» ενός  ποιήματος του Ζιγιά Γκιοκάλπ[ii], που εντελώς αυθαίρετα κρίθηκε ως πρόκληση στην βία, την ίδρυση του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑKP)[iii]…….

Η άνοδος του κ. Έρντογαν στο βήμα του ομιλητού συνοδεύτηκε από χειροκροτήματα διαρκείας περίπου πέντε (5) λεπτών.

Ακολούθως ο κ. Έρντογαν, με την μεγαλοπρέπεια  ενός σουλτάνου, άρχισε την βαρυσήμαντη πολιτική ομιλία του, που διήρκεσε μία (1) ώρα και τρία (3) λεπτά.

Από Θεού άρξασθαι!

 Γι΄αυτό λοιπόν, και οκ. Έρντογαν ακολουθώντας τις πρακτικές του προκεμαλικού μοναρχικού καθεστώτος, άρχισε την ομιλία του με προσευχή:

«Ω Θεέ! Προστάτευσέ με από την αλαζονεία. Ας δοξασθεί ο Θεός ο Κύριος του Σύμπαντος. Ατέλειωτη δόξα στον Θεό μας που έφερε έως τις ημέρες μας αυτή την υπόθεση, αυτό το κίνημα, αυτόν τον αγώνα……Σαν τον Σελτσούκο σουλτάνο Αλπασλάν, φορώντας το σάβανό μας αποδυθήκαμε στον αγώνα. Σαν τον Πορθητή της Ανδαλουσίας, τον Ταρήκ Μπιν Ζιγιάντ, πήγαμε ταξίδι καίγοντας τα πλοία πίσω μας. Σαν τον κατακτητή της Ιερουσαλήμ, τον Σελαχαντίν Εγιουμπί, που κατέκτησε την Ιερουσαλήμ χάρη στην πίστη του στον Θεό και όχι χάρη στα σπαθιά και στα άλογα, έτσι και εμείς πιστέψαμε στον Θεό.

Εσύ, που σε κάθε πράγμα έχεις ικανότητα δύναμης, η ευχή μας είναι αυτή την ευλογημένη ημέρα για μία ακόμη φορά να ευαγγελισθείς αυτό το έθνος με νίκη, ω Θεέ!

Κάνε για την Τουρκία, για το έθνος μας, αυτό το ευλογημένο ταξίδι που ξεκινήσαμε σήμερα ευκαιρία για ευεργεσίες, ώ Θεέ!»

Οι παρευρισκόμενοι αναφωνούσαν «Αμήν» σε κάθε ευχή που περικλείει αυτή η προσευχή.

Ακολούθως ο κ. Έρντογαν εξήγγειλε τους στόχους της προσεχούς περιόδου, εφόσον εκλεγεί στο προεδρικό αξίωμα, που μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:

Νέο Σύνταγμα

Προτεραιότητα αποτελεί ένα νέο Σύνταγμα, που θα κατοχυρώνει το συναίσθημα ασφάλειας του Έθνους. Θα υλοποιηθεί μία αντίληψη που θα εναγκαλίσει κάθε είδος εθνικής και δογματικής διαφορετικότητας.

Διαδικασία επίλυσης (του Κουρδικού)

Ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα εξακολουθήσει να κατευθύνει τα αρμόδια όργανα του κράτους προς την διαδικασία επίλυσης και να εκπέμπει μηνύματα υπέρ της διαδικασίας αυτής, την οποία θα παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς.

Δημοκρατικό κράτος

Δεν θα επιτραπεί η δημιουργία, εντός του κρατικού μηχανισμού, παράλληλων δομών, οι οποίες θα εκμεταλλευτούν την θρησκεία ή θα κάνουν χρήση της κρατικής εξουσίας.

Το τέλος της περιόδου των κηδεμονιών

Η εκλογή του κ. Έρντογαν στο προεδρικό αξίωμα σηματοδοτεί το τέλος της περιόδου των κηδεμονιών, δηλαδή της περιόδου των στρατιωτικών πραξικοπημάτων.  

Δίκαιη Δικαιοσύνη

Η δικαστική εξουσία πρέπει να αναδιοργανωθεί ώστε να λειτουργεί σύμφωνα με το ιδεώδες του Δικαίου και της Δικαιοσύνης. Θα διαμορφωθεί ένα σύστημα δικαιοσύνης που θα εμπνέει εμπιστοσύνη και θα προστατεύει  τα δικαιώματα των πολιτών.

Πρωτοπόρος Τουρκία

Εξακολουθεί να υπάρχει η αποφασιστικότης της Τουρκίας για την απαιτούμενη ώθηση των διαπραγματεύσεων ένταξης στην Ε.Ε.  Η Τουρκία θα συνεχίσει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και θα κάνει αυτό που πρέπει να κάνει.

Κοινωνία ευημερίας

Παραμένει ο στόχος της ένταξης της Τουρκίας στις πρώτες δέκα (10) οικονομικά αναπτυγμένες χώρες του κόσμου μέχρι το 2023, όταν θα έχουν  συμπληρωθεί εκατό (100) έτη από της ιδρύσεως της Τουρκικής Δημοκρατίας (1923- 2023).

 Σημειωτέον, ότι σήμερα η Τουρκία κατέχει την 17η θέση στην παγκόσμια οικονομία και συμμετέχει στην Ομάδα των 20  (G20).

Zήτησε από όλα τα μέλη του κόμματος, τους συνεργάτες του και τα μέλη της οικογένειάς του να του «κάνουν χαλάλι» [iv]τις προσπάθειες και τις πράξεις του.

Ο κ.Έρντογαν τελείωσε την ομιλία του έτσι όπως την άρχισε, δηλαδή με προσευχή: «Δόξα στον Θεό που (μας) προστατεύει και (μας) συγχωρεί. Εκείνος είναι φιλεύσπλαχνος, είναι ελεήμων. Ο Θεός να μας ευεργετήσει».

Στο σημείο αυτό, κάποιοι εκ των παρισταμένων ανεφώνησαν την γνωστή φράση “Allah’ u ekber”, δηλαδή «ο Θεός είναι μέγιστος».  

Ο λόγος του κ. Έρντογαν χρήζει προσεκτικής πολιτικής αναλύσεως, διότι όντως εκπέμπει σημαντικά και ενδιαφέροντα μηνύματα.

Η προσευχή με την οποία άρχισε τον λόγο του δεν είναι μία τυχαία προσευχή. Είναι το πρώτο Κεφάλαιο του Κορανίου[v],  το οποίο είθισται να αναγιγνώσκεται στην αρχή, στην έναρξη ενός έργου, μιάς πράξεως, στην γέννηση ενός παιδιού.

Σηματοδοτεί την έναρξη μιάς νέας περιόδου, μιάς καινούργιας φάσης.

Έτσι, ο σουλτάνος Ταϋγίπ ο Μεγαλοπρεπής κήρυξε πανηγυρικά την έναρξη της  β’ περιόδου της  βασιλείας του.

Τα ονόματα των σουλτάνων που ανέφερε στην προσευχή του ο κ. Έρντογαν δεν είναι τυχαία.

Πρόκειται για ηγεμόνες-ήρωες, -προσοχή όχι της τουρκικής ιστορίας-, αλλά της Μουσουλμανικής ιστορίας.

Ο Σελτσούκος σουλτάνος Αλπασλάν είναι αυτός που νίκησε τον αυτοκράτορα του Βυζαντίου Ρωμανό Δ’ τον Διογένη στην μάχη του Ματζιγκέρτ ή Μαλάζγκιρτ το 1071, ανοίγοντας έτσι στους Τούρκους τις πύλες της Μ. Ασίας και τον δρόμο προς την Δύση.

Το περί «σαβάνου» έχει την εξής έννοια: Μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα της 27ης Μαϊου 1960 και την εκτέλεση του έως τότε πρωθυπουργού Αντνάν Μεντερές και των δύο υπουργών Ζορλού και Πολατκάν, επικράτησε στην τουρκική πολιτική ζωή η έκφραση «ο πολιτικός φοράει τα γιορτινά του και το σάβανο».

Αυτό σημαίνει ότι ο πολιτικός είναι έτοιμος και για τις καλές στιγμές  και για τις κακές στιγμές, όπως  η εκτέλεση δι’ απαγχονισμού.

Έτσι ο νέος σουλτάνος Ταϋγίπ ο Μεγαλοπρεπής δηλώνει ότι, κατά την περαιτέρω πορεία της βασιλείας του, λαμβάνει υπόψη και το ενδεχόμενο της δολοφονίας του. Αλλά δεν πτοείται! Θα προχωρήσει ακάθεκτος!

Όταν ο Ταρήκ Μπιν Ζιγιάντ πέρασε το Στενό του Γιβραλτάρ και αποβιβάστηκε στην ακτή της Ανδαλουσίας, διέταξε να καούν όλα τα πλοία του στόλου του και ακολούθως είπε στον στρατό του «Πίσω σας υπάρχει η θάλασσα σαν εχθρός και μπροστά σας υπάρχει εχθρός σαν την θάλασσα. Πως θα διαφύγετε;»

H έκφραση «κάψαμε τα πλοία» σημαίνει «Δεν υπάρχει επιστροφή. Μόνο εμπρός!»

Όσο δε για την αναφορά του στον σουλτάνο Σελαχαντίν Εγιουμπί, ο οποίος το 1187 ανακατέλαβε την Ιερουσαλήμ από τους Σταυροφόρους και ακολούθως απέκρουσε την Γ’ Σταυροφορία (1189-1192), έχει ουσιώδη πολιτικό και θρησκευτικό συμβολισμό.

Ο νέος σουλτάνος Ταϋγίπ ο Μεγαλοπρεπής δηλώνει ευθαρσώς ότι, περισσότερο από την ισχύ των όπλων, πιστεύει στην δύναμη της πίστης στον Θεό, δίνοντας έτσι το πολιτικο-θρησκευτικό  στίγμά του.

Του Δρα Βύρωνα Ματαράγκα
Διεθνολόγου                                                                                                   



[i] Recep Tayyip Erdoğan

[ii] Ziya Gökalp (1876-1924) ο Κουρδικής καταγωγής θεωρητικός του τουρκικού εθνικισμού.

[iii] Από τα αρχικά των τουρκικών λέξεων Adalet ve Kalkınma Partisi.

[iv] Halal.Πρόκειται για κατ΄εξοχήν μουσουλμανική έκφραση ευχής με την έννοια «Να χαίρεσαι τους καρπούς των προσπαθειών σου και αυτά που αποκτάς. Σου αξίζουν!»

Το αντίθετο είναι “haram”(χαράμ) που σημαίνει το απαγορευμένο κατά την Μουσουλμανική θρησκεία. «Να μη χαρείς αυτά που έχεις, διότι δεν σου αξίζει να τα έχεις!»

[v] Fatiha Suresi