Ως «άγονες και προβληματικές περιοχές» χαρακτηρίστηκαν, με απόφαση του Υπουργού Υγείας Μαυρουδή Βορίδη, 11 περιοχές της Κρήτης, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για την πρόσληψη επικουρικών γιατρών στα Κέντρα Υγείας και στα αντίστοιχα Περιφερειακά Ιατρεία αυτών των περιοχών.
Όμως τα κίνητρα που αναφέρονται στην συγκεκριμένη απόφαση του Υπ.Υγείας, δεν πρόκειται να φέρουν αποτέλεσμα, καθώς δεν «αγγίζουν» το οικονομικό πρόβλημα που αποτελεί και την κύρια αιτία εξ αιτίας της οποίας υπάρχει απροθυμία κάλυψης θέσεων από ιατρικό προσωπικό σε δυσπρόσιτες περιοχές της υπαίθρου.
Αναλυτικότερα στην απόφαση του Υπουργού Υγείας με θέμα «Χαρακτηρισμός ως άγονων, απομακρυσμένων, νησιωτικών και προβληματικών περιοχών για την παροχή κινήτρων στους επικουρικούς ιατρούς», αναφέρονται τα εξής:
«1. Χαρακτηρίζονται ως άγονες και προβληματικές λόγω των γεωγραφικών, κοινωνικών, συγκοινωνιακών και οικονομικών τους συνθηκών, και οι παρακάτω νομοί των Περιφερειών της χώρας ή οι κατά νομό, πόλεις ή κωμοπόλεις, όπου εδρεύουν νοσοκομεία, νοσοκομεία-κέντρα υγείας ή κέντρα υγείας».
Ειδικά σε ότι αφορά στην Κρήτη, οι περιοχές αυτές είναι:
Νομός Ηρακλείου: Άνω Βιάννος, Χάρακας
Νομός Λασιθίου: Ιεράπετρα, Σητεία, Τζερμιάδο
Νομός Ρεθύμνου: Αγία Φωτεινή, Ανώγεια, Σπήλι, Πέραμα
Νομός Χανίων: Βάμος, Κάντανος
Μάλιστα στην απόφαση του κ.Βορείδη διευκρινίζεται πως:
«2. Ο χαρακτήρας ως άγονης και προβληματικής κατά την προηγούμενη παράγραφο, πόλης ή κωμόπολης που είναι έδρα Κέντρου Υγείας επεκτείνεται αντίστοιχα και:
α. για την πόλη ή κωμόπολη ή χωριό που είναι έδρα Περιφερειακού Ιατρείου 24ωρης ετοιμότητας ή Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου, που υπάγεται στο Κέντρο Υγείας.
β. για την πόλη, κωμόπολη ή χωριό που είναι έδρα Ειδικού Περιφερειακού Ιατρείου σε φυλακές της χώρας και είναι αποκεντρωμένη οργανική μονάδα Νοσοκομείου, σύμφωνα με την Υ4α/οικ.10169/1996 (ΦΕΚ 877/Β) Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκ/σης, Οικονομικών, Υγείας και Πρόνοιας και Δικαιοσύνης.»
Επομένως η απόφαση κήρυξης ως άγονων και προβληματικών περιοχών αφορά :

Κέντρο Υγείας Άνω Βιάννου και Περιφερειακά Ιατρεία: Αρβης, Εμπάρου, Πεύκου, Κερατόκαμπου, Ψαρής Φοράδας


Κέντρο Υγείας Χάρακα και Περιφερειακά Ιατρεία: Πύργου, Μεσοχωρίου, Τεφελίου, Μεταξοχωρίου, Ασημίου


Κέντρο Υγείας Βάμου και Περιφερειακά Ιατρεία: Κουρνά,Φρε, Καλυβών,Βρυσών, Ανώπολης, Πολυδύναμο Π.Ι. Χώρας Σφακίων, Αρωνίου, Κοντοπούλων, Αρμένων Χανίων, Αγίας Ρουμέλης, Ειδικό Π.Ι. ΚΑΧΚ


Κέντρο Υγείας Καντάνου και Περιφερειακά Ιατρεία: Γαύδου, Παλαιόχωρας, Βουτά, Κουντούρας, Στροβλών, Παλαιών Ρουμάτων, Βουκολιών, Μεσκλών, Ντερέ, Αλικιανού, Λάκκων, Ροδοβανίου, Καμπανού


Κέντρο Υγείας Αγίας Φωτεινής και Περιφερειακά Ιατρεία: Μέρωνα, Φουρφουρά, Νιθαύρεως, Πρασσών


Κέντρο Υγείας Ανωγείων και Περιφερειακά Ιατρεία: Λιβαδίων, Ζωνιανών, Γωνιών


Κέντρο Υγείας Σπηλίου και Περιφερειακά Ιατρεία:Αγίας Γαλήνης, Ακουμιών, Μελάμπων, Αγκουσελιανών, Σελλίων, Αργυρούπολης, Ρουστίκων, Επισκοπής Ρεθύμνου, Αρμένων Ρεθύμνου.


Κέντρο Υγείας Περάματος και Περιφερειακά Ιατρεία: Δροσιάς, Μελιδονίου, Πανόρμου, Χουμερίου, Μαργαριτών, Πηγής, Γαράζου.


Νοσοκομείο-Κ.Υ. Ιεράπετρας και Περιφερειακά Ιατρεία: Πρίνας, Κάτω Χωριού, Μαλλών, Μύρτους, Σχινοκαψάλων, Γρα Λυγιάς.


Νοσοκομείο-Κ.Υ.Σητείας και Περιφερειακά Ιατρεία: Ζάκρου, Χανδρά, Αγίου Στεφάνου, Εξω Μουλιανών, Καρυδίου, Σταυροχωρίου, Τουρλωτής, Λιθινών.


Κέντρο Υγείας Τζερμιάδου και Περιφερειακά Ιατρεία: Αγίου Γεωργίου,Ψυχρού

Τα «κίνητρα» για τους επικουρικούς γιατρούς 

Με την απόφασή του ο Υπ.Υγείας Μ.Βορίδης καθορίζει και συγκεκριμένα «κίνητρα» προκειμένου επικουρικοί γιατροί να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για κάλυψη κενών θέσεων στις συγκεκριμένες «προβληματικές» περιοχές.
Όμως τα κίνητρα που περιλαμβάνονται στην απόφαση (δείτε τα στο τέλος του άρθρου) χαρακτηρίζονται ως «δώρο άδωρο», καθώς – όπως επεσήμανε ο Δ/ντής του Κ.Υ.Καντάνου κ. Μανώλης Βιττωράκης – δεν έχουν νόημα αφού δεν αγγίζουν το οικονομικό θέμα.
Όπως διευκρίνισε ο κ.Βιττωράκης, γιατροί, για να αποφασίσουν να εργασθούν σε Περιφερειακά Ιατρεία και να φύγουν από τα αστικά κέντρα πρέπει να τους δοθούν οικονομικά κίνητρα καθώς έχουν αυξημένο κόστος διαβίωσης. 
«Γνωρίζετε πως ο γιατρός που μετακινείται στα χωριά το κάνει με δικά του έξοδα;» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βιττωράκης συμπληρώνοντας: 
«Γνωρίζετε ότι η αμοιβή των εφημεριών που κάνουν οι γιατροί μας φορολογείται με 50% ; Δηλαδή, τα μισά χρήματα από την αμοιβή των εφημεριών τα παίρνει το κράτος;» 
Σύμφωνα με τον Δ/ντή του Κ.Υ.Καντάνου, ένα σοβαρό κίνητρο για την στελέχωση με γιατρούς των Κ.Υ. και Ιατρείων σε άγονες περιοχές, θα ήταν να καταργηθεί η φορολόγηση των εφημεριών.
Πάντως τα κίνητρα που περιλαμβάνονται στην απόφαση είναι τα εξής:
«1. Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης των επικουρικών ιατρών οι οποίοι τοποθετούνται στις περιοχές του άρθρου 1 της παρούσας, μπορεί να ορίζεται έως και τρία (3) έτη, με την προϋπόθεση ότι στον προϋπολογισμό των νοσοκομείων ή των Υγειονομικών Περιφερειών, θα έχει προβλεφθεί η ανάλογη πίστωση.
2. Όταν ένας εκ των συζύγων τοποθετείται ως επικουρικός ιατρός στις παραπάνω περιοχές, ο άλλος δικαιούται να τοποθετηθεί σε θέση επικουρικού ιατρού της ειδικότητάς του, κατά προτεραιότητα και κατά παρέκκλιση του καταλόγου, εφόσον αυτή προκηρυχθεί.
Σε περίπτωση κατά την οποία υποβληθούν περισσότερες αιτήσεις για την ίδια θέση, προηγείται ο ιατρός με προϋπηρεσία σε θέση επικουρικού γιατρού σε νοσοκομείο του Α’ Καταλόγου της Υ10α/Γ.Π. οικ.114191/17-9-2010 (ΦΕΚ 1579/Β) απόφασης του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, όπως συμπληρώθηκε με την Υ10α/Γ.Π.οικ. 129971/19-10-2010 (ΦΕΚ 1736/Β) όμοια, και σε περίπτωση ισόχρονης προϋπηρεσίας, προηγείται ο ιατρός που έχει εγγραφεί πρώτος στον κατάλογο των επικουρικών.
3. Η προϋπηρεσία επικουρικού ιατρού στις περιοχές του άρθρου 1 της παρούσης υπολογίζεται εις διπλούν σε σχέση με την προϋπηρεσία στα υπόλοιπα νοσοκομεία, για την κατάληψη θέσης κλάδου ιατρών Ε.Σ.Υ.
4. Οι σύζυγοι των επικουρικών ιατρών που τοποθετούνται στις ανωτέρω περιοχές, και είναι τακτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι ΙΔΑΧ δημοσίων υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ. που κατέχουν οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις, επιτρέπεται να αποσπώνται κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κατά προτεραιότητα και σε περίπτωση έλλειψης υπηρεσιακών αναγκών σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην περιοχή που υπηρετεί ο/η σύζυγός τους.
5. Γιατροί οι οποίοι κατά την εγγραφή τους στον κατάλογο των επικουρικών δεν έχουν υπερβεί το εξηκοστό έτος της ηλικίας τους, αλλά έχει παρέλθει η επταετία 
από την ημερομηνία κτήσης του τίτλου της ειδικότητάς τους, μπορούν κατά παρέκκλιση να παραμένουν στον κατάλογο και να τοποθετούνται αποκλειστικά στις περιοχές του άρθρου 1 της παρούσας.»

Ναπολέων Σαραντίδης
[email protected]

Flashnews.gr

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook