Το ενδεχόμενο ριζικών αλλαγών στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης εγείρει νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση της Ουκρανίας και θα επιτρέπει οικονομικές κυρώσεις σε βάρος 172 φυσικών προσώπων και 65 νομικών προσώπων στη Ρωσία, μεταξύ των οποίων και του κολοσσού φυσικού αερίου Gazprom, όπως μεταδίδουν τα πρακτορεία Reuters, Bloomberg και Interfax, η Deutsche Welle και ουκρανικά μέσα.

Μεταξύ των 29 ειδών πιθανών κυρώσεων βρίσκεται και η απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του δικτύου αγωγών της Ουκρανίας. Όπως δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο πρωθυπουργός Αρσένι Γιατσενιούκ, το Κίεβο ενδέχεται να επιβάλει «μερική ή πλήρη» απαγόρευση μεταφοράς φορτίων αερίου από τη Ρωσία.

Η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος πάροχος φυσικού αερίου της Ε.Ε., καλύπτοντας σχεδόν το 33% της ευρωπαϊκής ζήτησης για γκάζι. Περίπου το 50% των ρωσικών εξαγωγών αερίου προς την Ευρωπαϊκή Ένωση διέρχεται μέσω του ουκρανικού δικτύου. Οι ουκρανικές κυρώσεις θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα στην παροχή φυσικού αερίου σε ευρωπαϊκές χώρες τον ερχόμενο χειμώνα.

Το επίμαχο νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε σε πρώτη ανάγνωση χθες Τρίτη. Η δεύτερη ανάγνωση έχει προγραμματιστεί για την Πέμπτη.

Πηγή του ρωσικού πρακτορείου Interfax ανέφερε πως η Μόσχα θα προβεί σε αντίποινα σε περίπτωση νέων κυρώσεων. Την προηγούμενη εβδομάδα η Ρωσία επέβαλε εμπάργκο στην εισαγωγή τροφίμων από την Ε.Ε.

Κρίσιμες αλλαγές

Υπό το ισχύον καθεστώς, η μεταφορά του ρωσικού αερίου μέσω των ουκρανικών αγωγών περιλαμβάνεται στις συμβάσεις που έχουν υπογράψει οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας με τη Gazprom. Ως αντίτιμο, το Κίεβο εισπράτττει κόμιστρα, περίπου 3 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα αερίου που μεταφέρονται ανά 100 χιλιόμετρα δικτύου, με βάση μία φόρμουλα όπου λαμβάνεται υπόψη και η τιμή του γκαζιού, σύμφωνα με την ουκρανική εφημερίδα Kyiv Post.

Σε περίπτωση όμως που το νομοσχέδιο περάσει και το Κίεβο επιλέξει να μπλοκάρει τη Gazprom, τότε οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας θα πρέπει να διαπραγματευτούν νέες συμβάσεις με τη Ρωσία για αγορά του αερίου στα ανατολικά (ρωσο-ουκρανικά) σύνορα, αλλά και νέα συμβόλαια με το Κίεβο, για τη μεταφορά του αερίου.

Η αλλαγή μπορεί να αποφέρει υψηλότερα κόμιστρα στην Ουκρανία, απαλλάσσοντάς την παράλληλα από την ανάγκη να έρχεται σε απευθείας επαφές με την Gazprom, προς την οποία η κρατική εταιρεία Naftogaz έχει μεγάλα χρέη.

«Η κύρια ιδέα είναι [πως] η μεταφορά θα μπορούσε να συνεχιστεί χωρίς προβλήματα εάν το αέριο αγοράζεται στα ανατολικά μας σύνορα [με τη Ρωσία] από, ας πούμε, ευρωπαϊκές εταιρείες», δήλωσε στο Reuters εκπρόσωπος της Naftogaz.

Άγνωστο παραμένει το κατά πόσον αυτή η ενδεχόμενη επιβάρυνση θα μπορούσε να επηρεάσει τη βελτιωμένη σύμβαση της ελληνικής ΔΕΠΑ με την Gazprom, που είναι η κύρια τροφοδότης της ελληνικής αγοράς. Άγνωστο παραμένει επίσης το εάν θα επηρεαστεί το ενεργειακό κόστος των ελληνικών επιχειρήσεων, δεδομένης της πρόθεσης της κυβέρνησης να επιστρέψει κέρδη της ΔΕΠΑ σε εταιρείες, προκειμένου να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά τους.

Η κίνηση του Κιέβου έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση της Ε.Ε.

«Η ιδέα της Naftogaz […] απαιτεί επαναδιαπραγμάτευση των συμβολαίων μεταφοράς. Αυτό δεν μπορεί να γίνει βραχυπρόθεσμα, είναι ένα ερώτημα που θα πρέπει να συζητηθεί σε τριμερή συνάντηση μεταξύ Κομισιόν, Ρωσίας και Ουκρανίας»,», δήλωσε ο αρμόδιος επίτροπος Ενέργειας και αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Γκίντερ Έντινγκερ.

Συμπλήρωσε πως οι Βρυξέλλες προγραμματίζουν τις επαφές για τις αρχές του φθινοπώρου, τονίζοντας πως η Ε.Ε. αντιλαμβάνεται την Ουκρανία ως «αξιόπιστο» εταίρο.

skai.gr