Εκατομμύρια αυτοκίνητα κατασκευάζονται κάθε χρόνο, βγαίνουν στους δρόμους, αλλάζουν χέρια μπόλικες φορές πριν παρέλθει τελικά ο καιρός τους και βρουν τη θέση τους στις μάντρες με τα παλιοσίδερα. 

Κι ενώ η συντριπτική πλειονότητά τους περνά απαρατήρητη από την Ιστορία, συμβαίνει μια στο τόσο ένα αυτοκίνητο να γίνει ιστορικό, από τον ρόλο που διαδραμάτισε σε μια τραγωδία ή ιστορικό γεγονός, και να περάσει έτσι στα χρονικά της ανθρωπότητας με χρυσά γράμματα. 

Κι ενώ τα μοντέλα του καιρού τους μετατρέπονται σε ανακυκλώσιμα υλικά, εκείνα αποκτούν μια δεύτερη ζωή, μένοντας σε μουσεία ή ιστορικές φωτογραφίες που τα κάνουν να περνούν στην αθανασία. 

Κι ενώ το ποια αυτοκίνητα αξίζει να περιληφθούν στη λίστα με τα ιστορικά οχήματα είναι θέμα υποκειμενικής εκτίμησης, τη φήμη -καλή και κακή- των συγκεκριμένων δύσκολα μπορείς να την προσπεράσεις. 

Και δεν μιλάμε φυσικά για διάσημα κινηματογραφικά αυτοκίνητα, αλλά για πραγματικά οχήματα με διαβόητα χρονικά…

Η Buick Electra 225 της Τζέιν Μάνσφιλντ


Η πλατινέ σεξοβόμβα μιας άλλης εποχής, η «Μέριλιν Μονρόε των φτωχών», επέβαινε με τον εραστή της και οδηγό του μοιραίου οχήματος Sam Brody στην Buick Electra, όταν αυτή σφηνώθηκε κάτω από αργοκίνητο φορτηγό τις πρώτες πρωινές ώρες της 29ης Ιουνίου 1967 στη Λουιζιάνα των ΗΠΑ. Και οι τρεις επιβαίνοντες της Buick σκοτώθηκαν επιτόπου, με τη Μάνσφιλντ ανάμεσά τους, αν και τα τρία μικρά παιδιά της που βρίσκονταν στα πίσω καθίσματα τη γλίτωσαν σαν από θαύμα. 


Η «Buick που σκότωσε τη Μάνσφιλντ», όπως έμεινε γνωστό το αμάξι του 1966, εκτέθηκε σε δημόσιο θέαμα πριν βρει τη θέση της στο Μουσείο Τραγωδιών της Ιστορίας των ΗΠΑ στη Φλόριντα, μέχρι το κλείσιμό του τουλάχιστον το 1998. Τι απέγινε μετά κανείς δεν ξέρει, αν και οι φήμες κάνουν λόγο για συλλέκτη που απέκτησε το σμπαραλιασμένο αυτοκίνητο έναντι παχυλού ποσού…

Η Porsche 550 Spyder του Τζέιμς Ντιν


Γνωστός και για το πάθος του με τη σπορ αυτοκίνηση, ο «Επαναστάτης χωρίς αιτία» έφυγε από τη ζωή μέσα στο αγαπημένο του αυτοκίνητο. Το απόγευμα της 30ής Σεπτεμβρίου 1955, ο Ντιν και ο συνοδηγός του Rolf Wutherich συγκρούστηκαν μετωπικά με έτερο σπορ αμάξι στον Αυτοκινητόδρομο 41 της Καλιφόρνια, με την Porsche του ηθοποιού να υψώνεται στον αέρα πριν προσγειωθεί μέτρα μακριά. Παρά τη σφοδρή σύγκρουση, οι δύο επιβαίνοντες ανασύρθηκαν ζωντανοί, αν και ο Ντιν θα άφηνε την τελευταία του πνοή επιτόπου λίγο αργότερα. 


Όσο για το κατεστραμμένο roadster του 1955, γνώρισε μια δεύτερη ζωή, καθώς για πολλά χρόνια έπαιρνε μέρος σε επιδείξεις οδικής ασφάλειας στην επικράτεια των ΗΠΑ ως το «αυτοκίνητο που σκότωσε τον Τζέιμς Ντιν». Έκτοτε τα ίχνη του έχουν χαθεί, αν και το πιθανότερο σενάριο είναι να φιγουράρει σε μυστικό γκαράζ συλλέκτη…

Το Rover P6 3500 της πριγκίπισσας του Μονακό


Η γνωστή ηθοποιός Γκρέις Κέλι που έγινε γαλαζοαίματη του μικρού πριγκιπάτου της Γαλλίας υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο στις 13 Σεπτεμβρίου 1982, την ώρα που οδηγούσε στους φιδίσιους δρόμους του Μονακό, και το αμάξι της σφηνώθηκε σε μια χαράδρα. Το τροχαίο την άφησε με σοβαρή εσωτερική αιμορραγία, από την οποία πέθανε δυστυχώς την επόμενη μέρα. 


Όσο για τη μοίρα του αμαξιού, φαίνεται ότι οι βασιλικές οικογένειες έχουν άλλον τρόπο να χειρίζονται τέτοια θέματα, καθώς αποτραβήχτηκε διακριτικά από τα μάτια του κόσμου και κανείς έκτοτε δεν ξανάκουσε γι’ αυτό. Οι φήμες έκαναν πάντως λόγο για σμπαράλιασμα του αυτοκινήτου και εναπόθεσή του στον πυθμένα της Μεσογείου, ώστε να μην ξαναγίνει ποτέ λόγος για πάρτη του…

Οι Mercedes-Benz 770-K των ναζιστών του Χίτλερ


Πώς θα μπορούσε τα αυτοκίνητα των στελεχών του πλέον διαβόητου κακού του 20ού αιώνα να μην αποκτούσαν την ίδια κακή φήμη με τους ιδιοκτήτες τους; Ο Φύρερ παρήγγειλε ουκ ολίγα από τα θωρακισμένα αυτά μεγαθήρια να φιγουράρουν πλάι στα στελέχη του Γ’ Ράιχ και, όσο παράξενο κι αν ακούγεται, η πλειονότητά τους έχει επιβιώσει ως τις μέρες μας. Το πλέον γνωστό όλων είναι πιθανότατα αυτό που εκτίθεται στο Πολεμικό Μουσείο του Καναδά στην Οτάβα, το οποίο διασώθηκε από αμερικανό στρατιώτη κατά τις τελευταίες μέρες του Β’ Παγκοσμίου. Κατασχεμένο για λογαριασμό του αμερικανικού στρατού, το κλασικό αυτοκίνητο πέρασε από πάμπολλα χέρια πριν βρει τη θέση του στις προθήκες του μουσείου το 1970. 


Ένα δεύτερο δωρίστηκε από τον ίδιο τον Χίτλερ στον φιλανδό αρχιστράτηγο Carl Gustav Mannerheim ως επιστέγασμα της φιλανδο-γερμανικής συμμαχίας, το οποίο έπειτα από πολλές περιπέτειες κατέληξε σε αμερικανό βιομήχανο το 1948, ο οποίος το χρησιμοποίησε για φιλανθρωπικούς σκοπούς και εράνους. Ένα τρίτο φυλάσσεται στο Technisches Museum της γερμανικής πόλης Sinsheim, ενώ τα περισσότερα που σώζονται μέχρι σήμερα ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές στα πέρατα της οικουμένης…

H προεδρική λιμουζίνα του Ρόναλντ Ρίγκαν


Σαν την άλλη διαβόητη λιμουζίνα του προέδρου Κένεντι, έτσι κι αυτή έγινε από την πρώτη στιγμή διάσημη όταν ο νεοεκλεγείς Ρίγκαν πυροβολήθηκε την ώρα που επέβαινε σε αυτή έξω από το ξενοδοχείο Χίλτον της Ουάσιγκτον στις 30 Μαρτίου 1981. Αντίθετα όμως από τον δολοφονημένο Κένεντι, η σφαίρα που έγραφε το όνομα του Ρίγκαν αστόχησε, επιτρέποντας έτσι στον πρόεδρο να ολοκληρώσει δύο θητείες στο ανώτατο αξίωμα των ΗΠΑ. 


Το ίδιο μάλιστα αυτοκίνητο, το διαβόητο Ford Lincoln Continental του 1972, είχε ήδη δει άλλη μια προεδρική απόπειρα δολοφονίας! Αυτή τη φορά ήταν ο πρόεδρος Τζέρι Φορντ που πυροβολήθηκε από κοντινή απόσταση την ώρα που έμπαινε στη λιμουζίνα του. Σήμερα το προεδρικό όχημα στρογγυλοκάθεται στο Henry Ford Museum του Μίσιγκαν, δίπλα στη μοιραία λιμουζίνα του Κένεντι… 

Το Ford Model 730 των Μπόνι και Κλάιντ


Λίγοι παράνομοι έχουν καταφέρει ιστορικά να μαγνητίσουν το συλλογικό φαντασιακό με τον τρόπο που το έκαναν οι δύο νεαροί ληστές τραπεζών, οι Μπόνι Πάρκερ και Κλάιντ Μπάροουζ. Ήταν στα χρόνια της Μεγάλης Ύφεσης όταν το V8 Ford, μέσα στο οποίο πέθαναν, έγινε διασημότητα από μόνο του: σε ενέδρα της αστυνομίας σε κομητεία της Λουιζιάνα το πρωινό της 23ης Μαΐου 1934, το ζευγάρι έπεφτε νεκρό χωρίς να έχει καν τη δυνατότητα να παραδοθεί. Ο Τύπος της εποχής, σε γενναίες δόσεις υπερβολής, ισχυριζόταν ότι τα δύο άψυχα σώματα έφεραν πάνω τους περισσότερες από 160 σφαίρες, τέτοια ήταν η μανία του νόμου με την πάρτη τους. 


Όσο για το αμάξι-«σουρωτήρι», έγινε σύμβολο της γκαγκστερικής εποχής και εκτέθηκε σε αναρίθμητες εκθέσεις και εκδηλώσεις, πριν καταλήξει να πουληθεί το 1988 στο Primm Valley Resort and Casino της Νεβάδα έναντι 250.000 δολαρίων. Το Ford Model 730 Deluxe Sedan του 1934 εκτίθεται σήμερα στο παράρτημα του Terrible’s Casino της Νεβάδα στο Μισούρι…

Η Mercedes-Benz W140 της πριγκίπισσας Νταϊάνα


Ήταν τις πρώτες πρωινές ώρες της 31ης Αυγούστου 1997 όταν η Νταϊάνα Σπένσερ, πρώην σύζυγος του πρίγκιπα Καρόλου της Ουαλίας και μέλλουσα βασίλισσα της Αγγλίας -αν δεν τον χώριζε!-, σκοτωνόταν σε φριχτό τροχαίο δυστύχημα στους δρόμους του Παρισιού. Σε μια σειρά γεγονότων για τα οποία δεν υπάρχει συναίνεση μέχρι και σήμερα, η επίσημη ιστορία ισχυρίζεται ότι το αμάξι του βαθύπλουτου μνηστήρα της Lady Di, Ντόντι αλ Φαγιέντ, προσέκρουσε σε τσιμεντένιο κράσπεδο με μεγάλη ταχύτητα. 


Το αμάξι που προσπαθούσε να αποφύγει τα αδιάκριτα μάτια των παπαράτσι σκότωσε επιτόπου τον Ντόντι και τον οδηγό του, αφήνοντας την Νταϊάνα και ένα τρίτο άτομο σοβαρά τραυματισμένους, με τη Lady Di να ξεψυχά λίγο αργότερα στο νοσοκομείο. Όσο για τη σμπαραλιασμένη Mercedes, φαίνεται να εξαφανίζεται αμέσως μετά το θανάσιμο δυστύχημα: πιθανότατα χάθηκε από προσώπου γης ήσυχα και διακριτικά τόσο για να μείνει ήρεμη η βασιλική οικογένεια της Βρετανίας όσο και για μη γίνει το αμάξι μακάβριο ενθύμιο ενός τραγικού γεγονότος…

Το λεωφορείο Νο 2857 της Ρόζα Παρκς 


Σε μια από τις στιγμές που καθόρισαν τον 20ό αιώνα, τουλάχιστον σε επίπεδο ανθρώπινων δικαιωμάτων, ήταν την 1η Δεκεμβρίου 1955 όταν η 42χρονη Αφρο-Αμερικανή και κάτοικος του διαβόητου Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα αρνήθηκε να σηκωθεί από τη θέση της και να τη δώσει σε λευκό άντρα, κάτι που θα την έφερνε ευθύς αμέσως στο κρατητήριο. Το παγκόσμιο σύμβολο του κοινωνικού αγώνα Ρόζα Παρκς, με την απλή αυτή πράξη κοινωνικής ανυπακοής έμελλε να πυροδοτήσει έναν τυφώνα κοινωνικών γεγονότων και διεκδικήσεων, που όχι μόνο θα έδινε τη μεγάλη αφορμή για όλο το κίνημα των Αφρο-Αμερικανών της δεκαετίας του ’60, αλλά και τυπικό τέλος στις πολιτικές διαχωρισμού στον αμερικανικό Νότο.


Το λεωφορείο TDH-3610 της General Motors του 1948 παρέμεινε σε λειτουργία μέχρι το 1970, όταν αποσύρθηκε και αγοράστηκε από «κύριο», που το άφησε να σαπίζει στην αυλή του λειτουργώντας ως αποθήκη! Οι απόγονοί του αποφάσισαν να το πουλήσουν το 2000 και στην ηλεκτρονική δημοπρασία νικητής βγήκε το Henry Ford Museum, το οποίο πλήρωσε 428.000 δολάρια για να το αποκτήσει! Αφού το αναπαλαίωσε και το έκανε να μοιάζει όπως ήταν το 1955, σήμερα όλοι έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά ένα από τα ιστορικότερα οχήματα του 20ού αιώνα… 

Η ανοιχτή προεδρική λιμουζίνα του Κένεντι 


Άλλο ένα μνημειώδες γεγονός της αμερικανικής ιστορίας έχει να κάνει με τραγικό όχημα, αυτή τη φορά τη σκούρα μπλε λιμουζίνα μέσα στην οποία επέβαινε ο πρόεδρος Κένεντι όταν πυροβολήθηκε θανάσιμα στους δρόμους του Ντάλας στις 22 Νοεμβρίου 1963. Το χρονικό της τραγωδίας παραείναι γνωστό για να αναφερθεί. 


Όσο για τη Ford Lincoln κάμπριο του 1961, μετά τη δολοφονία υποβλήθηκε σε δραστική ανακατασκευή, μέχρι και hard top έγινε στο τέλος(!), για να μη μοιάζει καθόλου με κείνη τη φοβερή μέρα του 1963. Η λιμουζίνα χρησιμοποιήθηκε από τέσσερις ακόμα προέδρους μέχρι την απόσυρσή της το 1977 και σήμερα εκτίθεται στο Henry Ford Museum, αν και δεν μοιάζει πια καθόλου με την πρώτη της εκδοχή…

Το Graf & Stift Double Phaeton του Φραντς Φέρντιναντ 


Εδώ μιλάμε για το αμάξι που πήρε μέρος σε ένα από τα πλέον διαβόητα γεγονότα του 20ού αιώνα, στη γέννηση ενός πολέμου! Το κλασικό κομψοτέχνημα του 1911, ένα αμάξι που προοριζόταν για τους γαλαζοαίματους της Ευρώπης, ήταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαινε ο αρχιδούκας της Αυστροουγγαρίας και η σύζυγός του, ο οποίος έμελλε να βρει τραγικό τέλος στους δρόμους του Σαράγεβο στις 28 Ιουνίου 1914. 


Η δολοφονία του Φραντς Φέρντιναντ σύντομα κλιμακώθηκε σε διπλωματικό και πολιτικό επεισόδιο, οδηγώντας τελικά στο ξέσπασμα του Μεγάλου Πολέμου, που άφησε αρκετά εκατομμύρια νεκρούς. Όσο για τη μοίρα του τραγικού οχήματος, αναρίθμητοι αστικοί μύθοι το περιέβαλλαν στη συνέχεια, όλοι τους όμως πλαστοί. Στην πραγματικότητα το αμάξι βρήκε μόνιμη στέγη στο Μουσείο Στρατιωτικής Ιστορίας της Βιέννης, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα, ζοφερό απομεινάρι του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου…