Στο απυρόβλητο βρίσκεται το λαθρεμπόριο καυσίμων, καθώς εδώ και δώδεκα χρόνια τα μέτρα καταπολέμησης του και οι έλεγχοι παραμένουν στα χαρτιά. Μάλιστα δύο χρόνια μετά την ψήφιση όμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, πολλά από τα μέτρα που προβλέπονται παραμένουν στον ράφι, γεγονός που μεταφράζεται σε απώλειες του Δημοσίου ύψους 1 δισ ευρώ ετησίως.

Οι νόμοι δεν εφαρμόζονται ενώ το κάθε ένα από τα εμπλεκόμενα υπουργεία δουλεύει χωριστά χωρίς γενικό συντονισμό με αποτέλεσμα να μην εκδίδονται οι απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις.

Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ακόμη και το πρώτο από σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης, που είναι η τοποθέτηση συστημάτων εισροών-εκροών βενζίνης και ντίζελ στα βενζινάδικα, δεν έχει ολοκληρωθεί παρά τη θέσπισή του από το 2009. Το 70% των συστημάτων που έχουν μεν εγκατασταθεί δεν επικοινωνούν με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών, λόγω τεχνικών προβλημάτων ή επειδή οι συγκεκριμένοι πρατηριούχοι δεν τα έχουν ενεργοποιήσει.

Οι πρατηριούχοι αναφέρουν ακόμη ότι δεν έχει εφαρμοστεί η νομοθεσία για την ιχνηθέτηση των καυσίμων, ενώ παραμένουν εκτός πρόβλεψης ελέγχου οι εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, των Μεγάλων Καταναλωτών και των πρατηρίων αφορολόγητων καυσίμων και υποστήριξαν ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την πάταξη της παράνομης διακίνησης καυσίμων (λαθρεμπόριο, φοροδιαφυγή, νοθεία, κλοπή).

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου, τον Ιούνιο με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη, συγκροτήθηκε επιτροπή από επτά γραμματείς υπουργείων που εμπλέκονται στο ζήτημα, η οποία όμως δεν έχει συνεδριάσει ακόμη.

Μέσα σε αυτό το αλαλούμ το λαθρεμπόριο φαίνεται να παραμένει στο απυρόβλητο και αυτό παρά το γεγονός ότι οι τρόποι της παράνομης διακίνησης υγρών καυσίμων είναι γνωστοί εδώ και χρόνια.

Το Εθνος αναφέρει τους έξι τρόπους λαθραίας διάθεσης βενζίνης, πετρελαίου κίνησης, θέρμανσης και ναυτιλιακών καυσίμων:

1. Ντίζελ κίνησης αντί για πετρέλαιο θέρμανσης. Είναι ένα νέο κόλπο που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για να ξεπεράσουν το εμπόδιο της εξίσωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Με αυτόν τον τρόπο πετυχαίνουν να αγοράζουν μείον 23% αφού ο ΦΠΑ εκπίπτει. επίσης τη δαπάνη για την αγορά την περνούν και στα έξοδα της επιχείρησης, με διπλό όφελος.

2. Πετρέλαιο θέρμανσης αντί για ντίζελ κίνησης. Οταν ο ΕΦΚ του πρώτου καυσίμου ήταν χαμηλότερος από αυτόν του δευτέρου επιχειρήσεις και αγρότες και άλλοι λαθρέμποροι χρησιμοποιούσαν το πετρέλαιο θέρμανσης για την κίνηση των ΙΧ τους ή τη λειτουργία των μηχανημάτων τους.

3. Χρήση ναυτιλιακού καυσίμου. Το πετρέλαιο για τη ναυτιλία είναι αφορολόγητο. Η τιμή του είναι περίπου στη μισή από αυτή του ντίζελ κίνησης. Ετσι αντί να εφοδιάσουν τα πλοία στέλνουν το καύσιμο στη στεριά.

4. Εικονικές εξαγωγές. Οι επιτήδειοι φορτώνουν βυτιοφόρα ή δεξαμενόπλοια με προορισμό το εξωτερικό και στη συνέχεια φροντίζουν να σφραγίζονται τα παραστατικά στα τελωνεία εξαγωγής/εισαγωγής χωρίς το καύσιμο να φεύγει ποτέ έξω από τη χώρα. Στη συνέχεια τα διαθέτουν αφορολόγητα και κερδίζουν τους φόρους.

5. Νοθεία της βενζίνης. Νοθεύουν τη βενζίνη με χημικά προϊόντα όπως μεθανόλη, τολουόλη και διαλύτες.

6. «Πειραγμένες» αντλίες. Βενζινοπώλες «πείραζαν» το λογισμικό της αντλίας κλέβοντας τον πελάτη κατά τη διάρκεια ανεφοδιασμού ΙΧ, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν για ποσότες που δεν μπήκαν ποτέ στα ρεζερβουάρ των οχημάτων τους.

newmoney.gr