Σε εξέλιξη βρίσκονται έλεγχοι για το σύστημα εισροών-εκροών από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του υπουργείου Οικονομικών. Στόχος είναι να διαμορφωθεί κλίμα συμμόρφωσης στην αγορά και να επιταχυνθεί η διασύνδεση των πρατηρίων με το σύστημα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομικών:

- Στην α’ και β’ φάση εφαρμογής του συστήματος (Αττική, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Μαγνησία, Ιωάννινα, Αχαΐα, Ηράκλειο) το σύστημα έχει εγκατασταθεί σε 2323 πρατήρια, που είναι και η συντριπτική πλειονότητα των πρατηρίων που λειτουργούν. Σημειώνεται ότι τα πρατήρια που δεν έχουν συνδεθεί είναι ζήτημα να ξεπερνούν τα 20 και σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται για πρατηρια που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους αλλά δεν έχουν διαγραφεί από τα μητρώα των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης.

- από τα 2.323 πρατήρια τα 2058 ή ποσοστό 88,6% έχει προχωρήσει στην οριστικοποίηση της εγκατάστασης από τον εγκαταστάτη

- τα 1.366 πρατήρια ή ποσοστό 58,8%, έχουν ξεκινήσει και αποστέλλουν στοιχεία στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Οικονομικών. Πρόκειται για σύστημα που είναι εγκατεστημένο στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και κόστισε στο ελληνικό δημόσιο 60.000 ευρώ. Ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων κ. Χάρης Τσαβδάρης κάλεσε την Πέμπτη τους πρατηριούχους που έχουν εγκαταστήσει το σύστημα αλλά δεν το έχουν συνδέσει με τη ΓΓΠΣ να το πράξουν άμεσα.

- στην γ’ φάση εγκατάστασης του συστήματος (υπόλοιπη χώρα), που αφορά την υπόλοιπη επικράτεια αναμένεται να συνδεθούν περίπου 2000-2.500 πρατήρια, από τα οποία ήδη τα 580 έχουν εγκαταστήσει το σύστημα και τα 150 από αυτά αποστέλλουν ήδη τα στοιχεία στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Μέσα στο επόμενο τρίμηνο αναμένεται να ολοκληρωθεί η διασύνδεση και των υπόλοιπων πρατηρίων της γ’ φάση

Πώς λειτουργεί το σύστημα

Το σύστημα καταγράφει πλήρως τις ποσότητες καυσίμων που παραλαμβάνει ένα πρατήριο και τις ακριβείς ποσότητες που πουλά στους πελάτες του. Το σύστημα δικαιολογεί απόκλιση μεταξύ των ποσοτήτων που αγοράζονται και των ποσοτήτων που πωλούνται έως και 1,5%. Στην περίπτωση που ένα πρατήριο ξεπεράσει αυτό το όριο τότε «κοκκινίζει» στο αρχείο της ΓΓΠΣ και μπαίνει στη λίστα για τα πρατήρια που πρόκειται να ελεγχθούν για την πιθανότητα να διακινούν λαθραία καύσιμα.

Στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών σημειώνουν ότι το σύστημα εισροών εκροών θα πρέπει να επεκταθεί στο σύνολο του κυκλώματος διακίνησης των καυσίμων, ακόμη και στα βυτιοφόρα προκειμένου να χτυπηθεί αποτελεσματικά το λαθρεμπόριο.

Η «λευκή λίστα»

Την Παρασκευή η κυβέρνηση έδωσε στη δημοσιότητα τα 1.366 πρατήρια που έχουν διασυνδεθεί στο σύστημα ως ένα μέτρο πίεσης προς τους υπόλοιπους πρατηριούχους για να επισπεύσουν τις σχετικές διαδικασίες στο δικό τους πρατήριο. Ο κ. Τσαβδάρης σημειώνει ότι ο καταναλωτής που αγοράζει καύσιμα από ένα πρατήριο της σχετικής λίστας τότε είναι σίγουρος και για την ποσότητα και για την ποιότητα του καυσίμου που αγοράζει.

Μάλιστα, εντός του Οκτωβρίου πρόκειται να βγει στον αέρα από τη ΓΓΠΣ και εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που θα ενημερώνει τους καταναλωτές για τα πρατήρια με εγκατεστημένο σύστημα που βρίσκονται κοντά τους και το όριο αποκλίσεων που εμφανίζουν δεν ξεπερνά το 1,5%.


capital.gr