Είναι στις τελευταίες δύο δεκαετίες που οι εκπομπές με ανθρώπους να διαγωνίζονται σε περίεργα πράγματα με όλους τους περίεργους δυνατούς τρόπους έχουν γίνει σταθερά στα τηλεοπτικά προγράμματα όλου του κόσμου.
Τα λέμε reality shows και δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις, καθώς τα έχει τιμήσει δεόντως και η ελληνική τηλεόραση, αν και στις πιο light εκδοχές τους.

Και λέμε light γιατί απλά οι μουσικοί και χορευτικοί διαγωνισμοί δεν πιάνουν μία μπροστά στις σαφώς πιο σκληροπυρηνικές εκδοχές τους, εκεί δηλαδή που η εκπομπή αγγίζει τα έσχατα όρια της ανθρώπινης παρακμής.

Είναι το είδος των δοκιμασιών στις οποίες υποβάλλουν οι άνθρωποι της τηλεόρασης τους παίκτες αλλά και η προθυμία του κοινού να συμμετάσχει στα εξωφρενικά τεστ που κάνουν το πράγμα ακόμα πιο προκλητικό και αναπάντεχο, τεστάροντας τα όρια των τηλεθεατών αλλά και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Και όχι, η Αμερική δεν έχει το μονοπώλιο σε τέτοιου είδους τρέλες! Η τηλεοπτική επιτήδευση δεν είναι εξάλλου προνόμιο κανενός…

Prize Contest Life

\"\"

Η ιαπωνική (και πραγματική) εκδοχή του «The Truman Show» εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 για να ρίξει τη σκιά της στα τηλεοπτικά πράγματα της χώρας. Ο 23χρονος Nasubi κλείστηκε σε ένα άδειο διαμέρισμα, γυμνό από έπιπλα, κρεβάτι, τηλεόραση, ακόμα και ρούχα, αφήνοντας τον άνθρωπο να παλεύει μέσω δοκιμασιών για να κερδίζει πολυτέλειες όπως τροφή, νερό και ρουχισμό!

Οι ιθύνοντες της εκπομπής είχαν μάλιστα αποσπάσει τη συναίνεσή του με ύπουλο τρόπο, κάνοντάς τον να νομίζει ότι το concept θα ήταν τελείως διαφορετικό.

Ο νεαρός άντρας έμαθε την τραγική αλήθεια μόλις ρίχτηκε στο προσωπικό κελί του, ένα ιδιαίτερο είδος φυλακής δηλαδή, με τα αντικείμενα μάλιστα που κέρδιζε από τις εξωφρενικές δοκιμασίες που υποβαλλόταν να μην μπορούν φυσικά να χρησιμοποιηθούν μέσα στους 4 τοίχους του ησυχαστηρίου του: από ποδήλατο και εισιτήρια για συναυλίες που δεν μπορούσε να παρακολουθήσει μέχρι γυναικείο εσώρουχο (το μόνο ρούχο που του παρασχέθηκε ποτέ!) και μπαλάκια του γκολφ.

Μήνες αργότερα, όταν η εκπομπή μέτρησε ασύλληπτη επιτυχία (γιατί όχι δηλαδή;), οι παραγωγοί προσέλαβαν μια στρατιά από μοντέρ για να είναι τα γεννητικά όργανα του μονίμως γυμνού παίκτη καλυμμένα στη δημόσια θέα. Τελικά, έπειτα από 15 μήνες εγκλεισμού, απομόνωσης και ψυχολογικού βασανισμού, ο Nasubi μεταφέρθηκε γυμνός στο τηλεοπτικό στούντιο, κάνοντας τα αποκαλυπτήριά του μπροστά στο κοινό που παραληρούσε. Ήταν πια διασημότητα, αν και η νοητική του κατάσταση έμοιαζε ασταθής…

Man Vs. Beast

\"\"

Άνθρωπος εναντίον τέρατος λοιπόν, όχι σε ρωμαϊκές αρένες, αλλά στη σύγχρονη τηλεόραση! Ο σκοπός του ριάλιτι ήταν να θέτει αντιμέτωπους ανθρώπους και ζώα σε διάφορες δοκιμασίες για να φανεί ποιος είναι δυνατότερος, γρηγορότερος και τέτοια πράγματα. Αυτό που δεν υπολόγιζαν βέβαια οι διοργανωτές ήταν η αγριότητα των θηρίων και η μη αρμονική συνύπαρξή τους φυσικά με τον ανθρώπινο παράγοντα αλλά και τις τηλεοπτικές ανάγκες!

Το σόου κατηγορήθηκε από φιλοζωικές οργανώσεις για κακοποίηση των ταλαίπωρων πλασμάτων, αλλά και από φιλανθρωπικά σωματεία τόσο για το είδος των δοκιμασιών που υποβάλλονταν οι άνθρωποι όσο και για το γεγονός ότι η εκπομπή ήταν επικίνδυνη, «άξεστη» και στόχευε μόνο στον εξωτερικό εντυπωσιασμό.

Όσο για τα highlights της υπέροχα εξωφρενικής αυτής ιδέας, περιλάμβαναν διαγωνισμό έλξης επιβατικού αεροπλάνου, που έφερε αντιμέτωπους ασιατικό ελέφαντα και 44 νάνους(!), αθλητή του σούμο σε διελκυστίνδα με ουρακοτάγκο, ακόμα και διαγωνισμό ταχυφαγίας μεταξύ ανθρώπου και αρκούδας!

Dadagirl

\"\"

Το ριάλιτι της ινδικής τηλεόρασης ήταν αλλιώτικο από τα άλλα: εκεί οι άνθρωποι χλευάζονταν και γελοιοποιούνταν στην προσπάθειά τους να κερδίσουν χρηματικά έπαθλα. Κι ενώ όλο το ριάλιτι ήταν ταπεινωτικότατο για τους συμμετέχοντες, ένα επεισόδιο του 2008, που τα πράγματα πήγαν εντελώς λάθος, βάλθηκε να δείξει για τι σειρά μιλούσαμε.

 Ο παίκτης τρομοκρατούνταν λοιπόν από την παρουσιάστρια της εκπομπής, όταν εκείνη δεν δίστασε να τον χαστουκίσει στο πρόσωπο. Αφού αυτός ανταπέδωσε το χαστούκι, δέχτηκε την επίθεση συνεργατών της εκπομπής, ουρλιάζοντας με παράπονο «γιατί αυτή μπορεί να χαστουκίζει;»! Το κόλπο εδώ ήταν ότι το σενάριο κάθε εκπομπής δεν αποκάλυπτε την πλήρη πλοκή του επεισοδίου, κρατώντας μπόλικες ζοφερές εκπλήξεις για τους διαγωνιζόμενους. Το ξύλο που έφαγε ο παίκτης στα παρασκήνια παραήταν αληθινό, γι’ αυτό και έκανε μήνυση τελικά στην παραγωγή…

Armed & Famous

\"\"

Ήταν το 2007 όταν το παλαβό ριάλιτι ντεμπούταρε στην αμερικανική τηλεόραση παρουσιάζοντας μια σειρά από δευτεροκλασάτους αστέρες (La Toya Jackson, Erik Estrada, Wee Man, Jack Osborne και Trish Stratus) που προσπαθούσαν να μετατραπούν σε αληθινούς αστυνομικούς. Αφού έκαναν «εκπαίδευση», βγήκαν κατόπιν περιπολίες στο πλευρό αληθινών αστυνομικών και επισκέφτηκαν τόπους εγκλημάτων και τα σχετικά. Σύντομα βέβαια η σειρά θα έφερνε πολλά προβλήματα στο δίκτυο CBS, με τις μηνύσεις του κοινού που ερχόταν σε επαφή με τους παίκτες να πέφτουν βροχή.

Κατηγορίες κυκλοφορούσαν για παραβίαση σπιτιών χωρίς εντάλματα και κακοποίηση «υπόπτων», κι όλα αυτά για το τηλεοπτικό του πράγματος, για να γίνει πιο ζωντανό λέει σεναριακά το ριάλιτι, βάζοντας έτσι σε κίνδυνο τη ζωή των ανυποψίαστων πολιτών και καταπατώντας τα δικαιώματα που τους δίνει ο νόμος! Το καλύτερο βέβαια συνέβη όταν ο Erick Estrada ούρλιαζε πάνω από μαχαιρωμένο θύμα, όταν ο τελευταίος πάνω στον πόνο και τον πανικό του μπέρδεψε τη δευτεροκλασάτη διασημότητα με τον Emilio Estevez! Μούρλια αθλιότητας…

Who’s Your Daddy

\"\"

Το ριάλιτι του δικτύου Fox παρουσίαζε υιοθετημένα παιδιά που έψαχναν τους βιολογικούς τους πατέρες. Δεν ήταν βέβαια έτσι απλό, καθώς σε κάθε επεισόδιο υπήρχαν 8 ακόμη ψεύτικοι μπαμπάδες που προσπαθούσαν να παραπλανήσουν τον παίκτη, κάνοντάς τον να νομίζει ότι κάποιος από αυτούς ήταν ο πραγματικός του πατέρας.

Αν το υιοθετημένο παιδί διάλεγε λάθος πατέρα, τότε ο τύπος έπαιρνε όλα τα λεφτά του χρηματικού τροπαίου! Ω ναι, υπέβαλλαν ανθρώπους σε συναισθηματικά βασανιστήρια με έπαθλο 100.000 δολάρια. Δύσκολα μπορείς να σκεφτείς πιο βάναυσο και άσκοπο ριάλιτι από αυτό, εκεί που η παρακμή και η έλλειψη αξιοπρέπειας αγγίζουν τα ακρότατα όριά τους. Όταν παίχτηκε στον αέρα το 2004, συγκέντρωσε τόση κακή δημοσιότητα, τέτοιες βιτριολικές κριτικές και πολύ κακά νούμερα τελικά, που κόπηκε άρον άρον, αποδεικνύοντας ότι το τηλεοπτικό κοινό έχει συχνά τα λογικά όριά του…

There’s Something About Miriam

\"\"

Στα σίγουρα κάτι έχει η Miriam και δεν είναι και πολύ καλό! Στο τρελό βρετανικό ριάλιτι «ζευγαρώματος» λοιπόν, 6 εργένηδες διαγωνίζονταν για τα μάτια της τσαμπερδόνας Miriam αλλά και το παχυλό της πορτοφόλι φυσικά με τις 10.000 στερλίνες, δώρο της εκπομπής. Για 6 ολόκληρες εβδομάδες, οι μνηστήρες διασκέδαζαν και περιποιούνταν την «πριγκίπισσα», φλερτάροντάς τη, φιλώντας τη και τα σχετικά, αν και η μεγάλη έκπληξη κρυβόταν στο τέλος, εκεί δηλαδή που η Miriam αποκάλυψε στον μεγάλο νικητή το μικρό της μυστικό: είχε γεννηθεί άντρας!

Κι ενώ η κάμερα απαθανάτισε τον ήρεμο και στωικό τρόπο με τον οποίο υποδέχτηκαν οι διαγωνιζόμενοι την αλήθεια, η αμοντάριστη πραγματικότητα ήταν ελαφρώς διαφορετική, με κλάματα γοερά ακόμα και κλοτσομπουνίδια κατά των υπευθύνων! Οι συμμετέχοντες μήνυσαν όπως ήταν φυσικό το ριάλιτι, καθώς δεν τους είχε ενημερώσει για το κονσεπτάκι…

Tore!

\"\"

Ενώ τη βασική ιδέα του ριάλιτι την έχουμε δει συχνά, ένα τσούρμο διαγωνιζόμενοι δηλαδή να περνούν αθλητικές δοκιμασίες αντοχής και δύναμης, είναι ο τρόπος που έχανε ο παίκτης που έφερε τα φώτα της δημοσιότητας πάνω στο ιαπωνικό «Tore!». Αν έχανες λοιπόν, έπεφτες σε ένα αδιευκρίνιστου μεγέθους χάσμα, που φαινόταν χωρίς τέλος, κόβοντας κυριολεκτικά τα ήπατα των διαγωνιζομένων!

Επρόκειτο λιγότερο για τηλεπαιχνίδι και περισσότερο για διαγαλαξιακή πύλη δηλαδή, με τους χαμένους να περνούν σε παράλληλα και δυστοπικά σύμπαντα. Οι απελπισμένες και χωρίς τέλος κραυγές τους προσυπέγραφαν την πτώση που δεν φαινόταν να σταματά πουθενά. Όταν άνοιγε λοιπόν το πάτωμα για να υποδεχτεί τον χαμένο στα έγκατά του, το πράγμα έμοιαζε ατέλειωτο, με τους ανθρώπους που χάνονταν στο εσωτερικό του να μη βλέπουν φως στο μαρτύριό τους. Είναι ξεκάθαρο ότι εδώ μιλάμε για το είδος της τρέλας που στη Δύση θα έφερνε μηνύσεις-βροχή στην εκπομπή…

Naked Jungle

\"\"

Επιστροφή στη Βρετανία του 2000 και στο Κανάλι 5 για να δούμε τη γυμνή ζούγκλα με σάρκα και οστά! Πρώην παρουσιαστής παιδικών εκπομπών(!) και μερικοί ακόμα τρελοί παίκτες διαγωνίζονταν σε μια σειρά φυσικών δοκιμασιών όπως τους γέννησε η μαμά τους. Βέβαια, όσοι συντονίζονταν στο κανάλι για τη γύμνια του πράγματος, δεν έμειναν καθόλου ευχαριστημένοι από το υλικό, ενώ όσοι ήθελαν να απολαύσουν απλώς τις δοκιμασίες, δεν καταλάβαιναν το γυμνό του πράγματος.

Η «Γυμνή Ζούγκλα» κατακρίθηκε απ’ όλους και έφτασε μάλιστα μέχρι και το βρετανικό κοινοβούλιο, έτσι νέα σύνορα καθώς έθεσε στην ανθρώπινη κατάπτωση. Το ριάλιτι στόχευε στα κατώτερα ένστικτα του ανθρώπου και αυτό δεν μπορούσε φυσικά να περάσει απαρατήρητο…

\"\"

Kid Nation

\"\"

Το ριάλιτι προβλήθηκε το 2007 και άντεξε μόλις μία σεζόν. Το concept ήταν να βάλουν 40 παιδιά, ηλικίας 8-15 ετών, σε ένα απομενωμένο μέρος και να δουν τι θα έκαναν σε μια περίοδο αρκετών εβδομάδων μόνα τους. Τα πιτσιρίκια τα κατάφεραν σχετικά καλά να συνεργαστούν και τα βρήκαν γενικώς, επιστρέφοντας την εμπιστοσύνη στην ανθρώπινη κατάσταση.

Καθάριζαν, μαγείρευαν, επισκεύαζαν και έκαναν ένα σωρό δουλειές χωρίς παρατράγουδα, αν και οι επικρίσεις δεν άργησαν να έρθουν, ιδιαιτέρως όταν αρκετά από δαύτα τραυματίστηκαν.

Μίλησαν έτσι για παιδική κακοποίηση και παραμέληση, καθώς το να αφήσεις ένα τσούρμο παιδιά να επιβιώσουν μόνα τους μόνο ανθρωπιστικό δεν είναι, με το αχρείαστο του πράγματος, το ανεύθυνο της κίνησης και το επικίνδυνο φυσικά της εκπομπής να προσυπογράφουν την αθλιότητα του ριάλιτι…

Space Cadets

\"\"

Και πάλι στη βρετανική τηλεόραση, εκεί που 11 καθημερινοί άνθρωποι μετατράπηκαν σε διαστημικούς δόκιμους του τηλεοπτικού τοπίου! Για δύο εβδομάδες, οι μελλοντικοί διαστημάνθρωποι εκπαιδεύονταν σε απόρρητες εγκαταστάσεις, μέχρι τη μεγάλη μέρα δηλαδή, όταν τους έβαλαν στην κάψουλα και τους ξαπέστειλαν στο Διάστημα! Όχι στο ίδιο το Διάστημα φυσικά, καθώς το όλο πράγμα ήταν ένα απλό τέχνασμα: το διαστημόπλοιό τους ήταν ρέπλικα, εγκατεστημένη σε τηλεοπτικό πλατό, συμπεριφερόμενη ωστόσο όπως τα πραγματικά ανάλογά της.

Επιστρέφοντας στη Γη μετά τη διαστημική τους τσάρκα, το διαστημόπλοιο προσγειώθηκε με ασφάλεια στον πλανήτη μας, μέσα στο στούντιο δηλαδή, και οι αστροναύτες πάτησαν κατενθουσιασμένοι το γήινο έδαφος, μόνο και μόνο για να δουν ότι ήταν μπροστά σε ζωντανό κοινό, το οποίο γελούσε με την πάρτη τους και τους χλεύαζε. «Ωχ», είπε ένας από τους δόκιμους, «δεν είμαστε αστροναύτες, είμαστε απλώς ηλίθιοι». Ναι, είστε, φάνηκε να λέει η παραγωγή που τους είχε εξαπατήσει για τόσο καιρό…

newsbeast.gr

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook