«Είναι μοναδικό παγκοσμίως το φαινόμενο να σκάσει το βλήμα του όλμου έσκασε μέσα στον πυροσωλήνα», λέει αξιωματικός του Γενικού Επιτελείου Στρατού για την ανείπωτη τραγωδία στο Πεδίο Ασκήσεων στα Γλαφυρά Βόλου που κόστισε τρεις ανθρώπινες ζωές.

Ο ΕΠΟΠ (επαγγελματίας οπλίτης) λοχίας Γεώργιος Ορφανίδης, ο ΕΠΟΠ λοχίας Αναστάσιος Μεζάλας και ο δεκανέας Φώτιος Ανδρικόπουλος συμμετείχαν σε άσκηση της 32 Ταξιαρχίας Πεζοναυτών όπου είχε προγραμματιστεί να γίνουν βολές με βαρέα όπλα πεζικού, συγκεκριμένα όλμους των 81 χιλιοστών.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Στρατού, το δυστύχημα συνέβη όταν «διερράγη ο σωλήνας του όλμου», με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό των τριών πεζοναυτών και τον τραυματισμό ενός υπολοχαγού ο οποίος νοσηλεύεται εκτός κινδύνου στο Αχιλλοπούλειο Νοσοκομείο Βόλου.

Μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, το ΓΕΣ έχει δεσμεύσει όλη την παρτίδα τόσο των βλημάτων όλμου όσο και των πυροσωλήνων. Με απλά λόγια, ολόκληρη η παρτίδα των όλμων και των σωλήνων αποσύρονται και όλα τα στοιχεία θα μαζευτούν και θα ξαναελεγχθούν για να διαπιστωθεί η καταλληλότητά τους. Τα βλήματα είχαν κατασκευαστεί τον Οκτώβριο του 1984, είχαν δηλαδή περίπου την ηλικία των Επαγγελματιών Οπλιτών που έχασαν τη ζωή τους από την έκρηξη του όλμου. «Δεν είχαμε αριθμό αφλογιστιών», μας λέει αξιωματικός του ΓΕΣ και προσθέτει ότι στον οπτικό έλεγχο που προηγήθηκε των βολών δεν παρατηρήθηκαν αλλοιώσεις, εφιδρώσεις ή ρωγμές.

Υπό κανονικές συνθήκες, η βολή ενός όλμου γίνεται ως εξής: Οι στρατιωτικοί βάζουν το βλήμα μέσα στον πυροσωλήνα, ο επικρουστήρας χτυπάει το προωθητικό γέμισμα (την πυρίτιδα δηλαδή), το βλήμα φεύγει από τον σωλήνα, αποκτά ορμή περίπου 8 G (επιτάχυνση βαρύτητας) και ενεργοποιείται περίπου 2 δευτερόλεπτα μετά την έξοδό του από τον πυροσωλήνα ενώ έχει διανύσει 150 μέτρα από το σημείο της βολής. Προτού το βλήμα αποκτήσει ορμή δεν μπορεί να γίνει κρουστικό κι εδώ ακριβώς εστιάζονται τα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντήσουν οι πραγματογνώμονες για το πώς έσκασε το βλήμα ενώ βρισκόταν μέσα στον πυροσωλήνα με αποτέλεσμα τα θραύσματα να σκοτώσουν ακαριαία τρεις ανθρώπους. Υπήρξε αστοχία υλικού στο βλήμα ή στο σωλήνα;

Από χθες το μεσημέρι, τα στελέχη της 32 Ταξιαρχίας Πεζοναυτών και οι πραγματογνώμονες που έχουν αναλάβει την ένορκη διοικητική εξέταση προσπαθούν να συλλέξουν όσα περισσότερα θραύσματα από το βλήματα και τον πυροσωλήνα μπορούν ώστε να ελέγξουν την ποιότητα των υλικών και να αναζητήσουν τι πήγε στραβά και προκλήθηκε η τραγωδία. Ουδείς το λέει επισήμως στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Στρατού, όμως όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι υπήρξε αστοχία υλικού.

Είχε υποστεί φθορά μεγαλύτερη του αναμενόμενου ο σωλήνας; Είναι δυνατόν να είχε ξεπεράσει το προβλεπόμενο όριο ζωής ένα υλικό που χρησιμοποιείται από την 32 ταξιαρχία Πεζοναυτών, μια από τις πλέον επίλεκτες μονάδες του ελληνικού στρατού; Πώς είναι δυνατόν να εξερράγη το βλήμα ενώ ακόμη βρισκόταν μέσα στον πυροσωλήνα, χωρίς δηλαδή να έχει ενεργοποιηθεί ώστε να γίνει κρουστικό;

«Πρέπει να προλάβουμε τυχόν άλλες καταστάσεις», παρατηρεί αξιωματικός του ΓΕΣ δίνοντας το μέτρο των προσπαθειών που καταβάλλονται αυτή την ώρα μέσω της απόσυρσης και του επανελέγχου των βλημάτων της ίδιας παρτίδας και των αντίστοιχων πυροσωλήνων με αυτόν που σημειώθηκε το δυστύχημα.

protothema.gr