Στη τελευταία συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης (Πέμπτη 9/10) αποκαλύφτηκε το περιεχόμενο του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος Μεταφορών 2014-2020 του Υπουργείου Υποδομών (κατά τη συζήτηση της Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Μελέτης του). 

Εκεί λοιπόν φάνηκε ότι για μια άλλη φορά η Κυβέρνηση αποφάσισε και κατένειμε όλα τα κοινοτικά κονδύλια για την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων στην ηπειρωτική χώρα και άφησε την Κρήτη μ’ ένα ψίχουλο. 

Κατένειμε 125 εκ.ευρώ για δρόμους που χρειάζονται περί τα 2,5 δις, το Β.Ο.Α.Κ. Καστέλι-Σητεία και το ΝΟΑΚ Ηράκλειο - Τυμπάκι – Παχειά Άμμος. Ότι γινόταν μέχρι σήμερα επί τρεις δεκαετίες προβλέπεται να επαναληφτεί μέχρι το 2020.


Επί πολλά χρόνια οι Κρήτες διαμαρτύρονται για την κατάσταση του Β.Ο.Α.Κ. και ζητούν την συνολική ανακατασκευή του, ώστε να είναι τουλάχιστον ασφαλής και κάθε φορά μοιράζονται υποσχέσεις ότι η οριστική λύση θα δοθεί την επόμενη προγραμματική περίοδο. Οι προγραμματικές περίοδοι διαδέχονται η μια την άλλη και ο Β.Ο.Α.Κ. βλέπει τα κοινοτικά προγράμματα να περνούν χωρίς να τον αγγίζουν.

Ο Β.Ο.Α.Κ. παραμένει ο πλέον επικίνδυνος εθνικός δρόμος της χώρας και της Ευρώπης. Δεν είναι δυνατόν να ανεχτούμε άλλο η Κρήτη να εξακολουθεί να πληρώνει τόσο βαρύ φόρο αίματος στο Μινώταυρο της ασφάλτου. Η Κρήτη έχει συνεισφέρει αρκετά στην εθνική οικονομία και διεκδικεί ίση μεταχείρισή της με τις άλλες περιφέρειες της χώρας και στο δίκτυο μεταφορών της. Να απαιτήσομε την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου βελτίωσης της ασφάλειας του δρόμου και χωρίς την μετακύληση του κόστους κατασκευής στους κατοίκους και την οικονομία της Κρήτης.

Για άλλη μια περίοδο λοιπόν αποδείχτηκε ότι με πολιτικές αποφάσεις των κυβερνήσεων ή συγκυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις διατέθηκαν και διατίθενται για τις άλλες περιφέρειες της χώρας, ενώ για την Κρήτη επεφύλαξαν την εθνική περιθωριοποίηση. Έτσι σήμερα οι περιφέρειες της ηπειρωτικής χώρας βρίσκονται με τεράστιους αυτοκινητοδρόμους. Μάλιστα δύο περιφέρειες της Πελοποννήσου και της Θεσσαλίας διασχίζουν οριζοντίως, καθέτως και διαγωνίως τεράστιοι δρόμοι.

Η κατάσταση που βρίσκεται ο φονικός Β.Ο.Α.Κ. είναι αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών αποφάσεων. Αυτές τις αποφάσεις τις πήραν όχι μόνο οι κυβερνήσεις και οι Υπουργοί ΠΕΧΩΔΕ ή Μεταφορών της ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αλλά και οι βουλευτές τους από την Κρήτη. Το 2007 ψήφισαν στην Βουλή και δέσμευσαν όλους τους κοινοτικούς πόρους για τις μεταφορές στους αυτοκινητόδρομους της ηπειρωτικής χώρας (συγχρηματοδοτούμενα). Είναι μεγάλη υποκρισία λοιπόν οι ίδιοι άνθρωποι να δηλώνουν κάθε τόσο και λιγάκι το δήθεν ενδιαφέρον τους για το Β.Ο.Α.Κ. με ερωτήσεις στην βουλή.

Σε κάθε προγραμματική περίοδο τα αναφερόμενα κόμματα υπόσχονταν ότι θα αντιμετωπίσουν ολοκληρωμένα το πρόβλημα στο επόμενο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης ή θόλωναν τα νερά και παραπλανούσαν τους Κρητικούς μ΄ένα σωρό ψέματα. Αν γυρίσει κανείς πίσω μια δεκαετία και δει στις κυβερνητικές εξαγγελίες για το Β.Ο.Α.Κ., από Πρωθυπουργούς και υπουργούς, μέχρι Περιφερειάρχες και βουλευτές, θα διαπιστώσει ότι όλοι τους βρέθηκαν σ’ ένα μεγάλο ανταγωνισμό στο ψεύδους και την υποκρισία.

Σήμερα ξανά επαναλαμβάνεται η ιστορία του 2007. Και τότε όπως και τώρα –στα πλαίσια του ΕΣΠΑ- κατένειμαν ένα πολύ μικρό ποσό για κάποιες πολύ μικρές παρεμβάσεις στο Β.Ο.Α.Κ. Μάλιστα τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε απορρίψει το σχέδιο και την κατανομή και το επέστρεψε πίσω για διόρθωση, με σκληρές παρατηρήσεις. Στις παρατηρήσεις σημείωνε ότι «το πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει την πλήρη κατασκευή 331 χλμ του Βόρειου Οδικού Άξονα στην Κρήτη… Είναι απαράδεκτο για την Κοινότητα να συνεχίσει την αποσπασματική χρηματοδότηση του Β.Ο.Α.Κ. Η πλήρης αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ. πρέπει να είναι στις προτεραιότητες του προγράμματος (προσπελασιμότητας) συμπεριλαμβανομένης της καθιέρωσης μιας επαρκούς δομής εφαρμογής». Και συνέχιζε παρακάτω προτείνοντας, «να καθιερωθεί για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης ένας νέος δικαιούχος στο πρότυπο της Εγνατίας Α.Ε».

Τίποτα απ’ αυτά δεν έγινε. Η ελληνική κυβέρνηση μετά τις παρατηρήσεις της Κοινότητας προσέθεσε στο πρόγραμμα τα εξής: «Σε ότι αφορά τον οδικό άξονα του Β.Ο.Α.Κ. , επιλέγονται παρεμβάσεις που εξασφαλίζουν τη λειτουργική ολοκλήρωση του άξονα και την επαρκή εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας με βάση την κατανομή της στα διάφορα τμήματα του άξονα, ενώ παράλληλα εξετάζεται η δυνατότητα περαιτέρω βελτίωσης και αναβάθμισης πρόσθετων τμημάτων με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω Σύμβασης(εων) Παραχώρησης».

Πάλι ξανά ψέματα για λειτουργική ολοκλήρωση του άξονα. Πάλι ξανά κοροϊδία!

Για να θολώσουν τα νερά στην συνέχεια έβαλαν στη δημόσια συζήτηση τους ιδιώτες. Είπαν τότε, ότι λεφτά δεν υπάρχουν και ότι αν οι Κρητικοί θέλουν δρόμο, μόνο με τους ιδιώτες και διόδια μπορεί να γίνει. Το ίδιο μας είπε πριν από ένα μήνα και το Δ.Σ. του Ο.Α.Κ. (21/8/2014).

Στο Περιφερειακό Συμβούλιο προ ημερών (Πέμπτη 9/10), ο Περιφερειάρχης Κρήτης ανακοίνωσε ότι τον επισκέφτηκε κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του δήλωσε ότι η Τράπεζα μπορεί να δανειοδοτήσει τη συνολική αναβάθμιση του Β.Ο.Α.Κ. και χωρίς την επιβολή διοδίων.

Τώρα, ποιος κοροϊδεύει ποιόν, ποιοι εμπαίζουν τους Κρήτες τόσα χρόνια είναι καταφανές πλέον.

Μια πρέπει να είναι σήμερα η θέση και η διεκδίκηση της Κρήτης προς το Υπουργείο Υποδομών. Εδώ και τώρα ν’ αναθεωρήσει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μεταφορών 2014-2020 και να ανακατανείμει τους κοινοτικούς πόρους, δίνοντας την πρώτη προτεραιότητα απ’ όλους τους δρόμους της χώρας στον Β.Ο.Α.Κ. Εδώ και τώρα, όχι σε δύο μήνες γιατί θα ‘ναι αργά, καθόσον το πρόγραμμα θα λάβει τις τελικές του εγκρίσεις και τις οριστικές του δεσμεύσεις. Το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών πρέπει να κληθεί από τους φορείς της Κρήτης να παρουσιάσει ένα συνολικό σχέδιο ολοκληρωμένης αναβάθμισης του δρόμου, ώστε αυτός να γίνει τουλάχιστον ασφαλής και χωρίς διόδια. Αυτή είναι η θέση που υποστήριξε και ψήφισε η παράταξή μου -Ριζοσπαστική Συνεργασία-στο Περιφερειακό Συμβούλιο προ ημερών.

Γιώργος Αγοραστάκης
Περιφερειακός Σύμβουλος Κρήτης