Οι μικρές, γοητευτικές, ρυτίδες έκφρασης γίνονται βαθύτερες, οι σύνδεσμοι αρχίζουν να «διαμαρτύρονται» και ο δείκτης στη ζυγαριά ανεβαίνει. Είναι μερικά μόνο από τα σημάδια ότι το σώμα γερνάει. Τι συμβαίνει όμως με τον εγκέφαλο; Γιατί ο χρόνος τον «αγγίζει» και αυτόν, αλλά με διαφορετικό τρόπο.

Αν και οι περισσότεροι μπορούν να υπολογίσουν την ηλικία κάποιου βλέποντάς τον, δεν μπορούν να κάνουν το ίδιο και για τον εγκέφαλο του ανθρώπου που έχουν απέναντί τους. Ο ρυθμός με τον οποίο «γερνά» ο εγκέφαλος είναι ένα μικρό μυστήριο ακόμη.

Ομως, ο οργανισμός δημόσιας υγείας της Μεγάλης Βρετανίας ανέπτυξε ένα «εργαλείο» για τον υπολογισμό της ηλικίας του εγκεφάλου. Πρόκειται για ένα τεστ, που αξιολογεί δεδομένα όπως το βάρος, το επίπεδο άσκησης, η χοληστερόλη και η λήψη αλκοόλ μεταξύ άλλων, αλλά και συνήθειες όπως εκείνες που αφορούν τον ύπνο. Ολοι αυτοί οι παράγοντες μπορούν να καθορίσουν πόσα κύτταρα του εγκεφάλου χάνονται και πόσο γρήγορα γίνεται αυτό, καθώς όσο γερνά ο άνθρωπος ο εγκέφαλός του ουσιαστικά αρχίζει να συρρικνώνεται.

Για να βρείτε την πραγματική ηλικία του εγκεφάλου σας απαντήστε το ερωτηματολόγιο του δρ. Βίνσεντ Φορτανάσκε, απαντώντας «ναι» ή «όχι».

Κοιμάμαι 7-8 ώρες (ή παραπάνω) κάθε βράδυ
Τρώω τουλάχιστον 5 ή περισσότερες μερίδες φρούτων και λαχανικών, υψηλά σε αντιοξειδωτικά, καθημερινά.
Τρώω τουλάχιστον μία μερίδα βατόμουρα ή σμέουρα κάθε ημέρα.
Τρώω ψητό ψάρι, υψηλό σε ωμέγα-3 τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.
Παίρνω συμπληρώματα ιχθυέλαιου ή λιναρόσπορου τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα.
Παίρνω συμπληρώματα φολικού οξέος και μία πολυβιταμίνη καθημερινά.
Παίρνω χαμηλή δόση ασπιρίνης καθημερινά.
Πίνω κόκκινο κρασί ή χυμό σταφυλιού τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα.
Γυμνάζομαι τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας για τουλάχιστον 30 λεπτά κάθε φορά.
Διαβάζω δύσκολα βιβλία, λύνω σταυρόλεξα ή Sudoku, ή κάνω δραστηριότητες που απαιτούν εκμάθηση, απομνημόνευση, ανάλυση και επίλυση προβλημάτων τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα.
Εχω «γονίδια μακροβιότητας» στην οικογένειά μου, με συγγενείς που έχουν ζήσει πάνω από τα 80 χωρίς απώλεια μνήμης.
Η χοληστερίνη μου είναι κάτω από 5.2.
Η «κακή» χοληστερίνη μου είναι κάτω από 3.3.
Δεν είμαι παχύσαρκος.
Κάνω μεσογειακή διατροφή, πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, καρύδια, φασόλια και ελαιόλαδο και λίγο κόκκινο κρέας.
Αντί για βούτυρο και μαργαρίνη χρησιμοποιώ ελαιόλαδο.
Δεν έχω καπνίσει ποτέ.
Εχω φυσιολογική αρτηριακή πίεση.
Δεν έχω διαβήτη.
Δεν έχω μεταβολικό σύνδρομο (υψηλά τριγλυκερίδια, υπέρταση, παχυσαρκία).
Δεν έχω διαταραχές ύπνου όπως ροχαλητό, άπνοια ή αυπνία.
Δεν έχω καθημερινό άγχος.
Κάνω πολλές δραστηριότητες με φίλους, συναδέλφους και συγγενείς.
Δεν έχω προβλήματα μνήμης.


Μετρήστε σε πόσες ερωτήσεις έχετε απαντήσει «ναι» και δείτε τι σημαίνει το σκορ σας:

0-11: Εχετε υψηλό κίνδυνο για Αλτσχάιμερ. Προσθέστε 10 χρόνια στην ηλικία σας για να βρείτε εκείνη του εγκεφάλου σας.

12-14: Εχετε μέτριο κίνδυνο για Αλτσχάιμερ. Ο εγκέφαλός σας είναι τόσο χρονών όσο η ηλικία σας συν πέντε ακόμη έτη.

15-19: Ο εγκέφαλός σας είναι όσο χρονών είστε πραγματικά. Εχετε μικρό κίνδυνο για Αλτσχάιμερ.

20-22: Αφαιρέστε δέκα χρόνια από την ηλικία σας και θα βρείτε πόσο χρονών είναι ο εγκέφαλός σας.

23-25: Συγχαρητήρια, μεγαλώνετε πολύ καλά. Ο εγκέφαλός σας είναι τόσο χρονών, όσο η ηλικία σας μείον 15 χρόνια.

iefimerida.gr