Εάν η επιχείρηση δεν έχει ρυθμίσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της σε Εφορία και Ταμεία δεν μπορεί να κάνει χρήση του νόμου που αφορά τη ρύθμιση κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, βάσει τροπολογίας που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.

Επίσης ορίζεται ως ανώτατο όριο για τις πάσης φύσεως διαγραφές που μπορούν να κάνουν οι τράπεζες σε επιχειρήσεις (κεφάλαιο δανείου, τόκοι, προσαυξήσεις κ.α) τις 500.000 ευρώ.

Επιπλέον παρατείνεται η προθεσμία που έχουν στη διάθεσή τους οι επιχειρήσεις για να υποβάλουν αίτηση ένταξης στη ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια μέχρι την 31η Μαρτίου 2016 (αρχικά η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για την υπαγωγή στο νόμο έληγε τον Μάρτιο του 2015).

Ουσιαστικά με την τροπολογία του κ. Σκρέκα συνδέονται άμεσα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των επιχειρήσεων στο Δημόσιο και τα μη εξυπηρετούμενα τραπεζικά δάνεια τους, ώστε να είναι δυνατό μια επιχείρηση να κριθεί και να αξιολογηθεί βάσει των συνολικών «ανοιγμάτων» της.

Προβλέπεται δε ότι οι εταιρείες που μπαίνουν αρχικά στη ρύθμιση για τα Ταμεία και την εφορία και κατόπιν μπαίνουν και σε ρύθμιση δανείων, διατηρούν το δικαίωμα να ζητήσουν επιπλέον διαγραφή 20% επί των τόκων και προσαυξήσεων προς το Δημόσιο.

Οι αλλαγές που φέρνει η τροπολογία

1. Οι διαγραφές ανά χρηματοδοτικό φορέα αφορούν μία ή περισσότερες επιχειρηματικές πιστώσεις του χρηματοδοτικού φορέα προς τον οφειλέτη και οι διαγραφές αυτού του χρηματοδοτικού φορέα προς τον επιλέξιμο οφειλέτη δεν υπερβαίνουν αθροιστικά το ποσό των 500.000 ευρώ.

2. Για την παροχή αιτούμενης ρύθμισης ή/και διαγραφής απαιτείται, εφόσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, στη Φορολογική Διοίκηση ή/και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ), να έχει γίνει υπαγωγή των οφειλών αυτών σε πρόγραμμα εξυπηρέτησης τους.

3. Φυσικό ή νομικό πρόσωπο που προσκομίζει στη Φορολογική Διοίκηση ή/και στους ΦΚΑ βεβαίωση χρηματοδοτικού φορέα ότι έχει υπαχθεί σε ρύθμιση ή/και διαγραφή δικαιούται και πρόσθετη διαγραφή προσαυξήσεων, τόκων και προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής ύψους 20% πέραν των προβλεπομένων, ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων.

4. Για την παροχή της αιτούμενης ρύθμισης απαιτείται, εφ’ όσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, στη Φορολογική Διοίκηση ή/και στους ΦΚΑ, να έχει γίνει υπαγωγή των οφειλών αυτών σε πρόγραμμα εξυπηρέτησής τους.

5. Η υποβολή της αίτησης του εμπόρου, πρέπει να συνοδεύεται από εκτίμηση των συμβαλλομένων περί της βιωσιμότητάς του μετά την υπαγωγή στην έκτακτη διαδικασία ρύθμισης.

Σε παρέμβασή του στη Βουλή ο υπουργός Κ.Σκρέκας διευκρίνισε ότι με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας συστήνεται Επιτροπή με αρμοδιότητες την παρακολούθηση της εφαρμογής των μέτρων του παρόντος νόμου, το συντονισμό και την υποστήριξη των συμμετεχόντων φορέων και αρχών, τη συλλογή και επεξεργασία στατιστικών και άλλων στοιχείων.

Κατά συνέπεια, εξήγησε, δημιουργείται μηχανισμός ελέγχου του τρόπου με τον οποίο οι τράπεζες θα εφαρμόζουν τις διατάξεις της ρύθμισης. Επιπλέον, στη ρύθμιση εντάσσονται αγρότες και αγροτικές επιχειρήσεις.

Υπενθυμίζεται ότι η κυβερνητική ρύθμιση για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια έχει δεχθεί σφοδρή κριτική κυρίως από την Αντιπολίτευση για τις υπερεξουσίες που δίνει στις τράπεζες.

Η τοποθέτηση Σκρέκα στη Βουλή

«Η τροπολογία αφορά στη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση ιδιωτικού χρέους που έγινε ποτέ στην Ελλάδα» είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ.Σκρέκας, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής κατα τη διάρκεια της συζήτησης της τροπολογίας.

«Ο στόχος είναι διπλός. Από τη μια πλευρά να δοθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις που έχουν χρέη προς τις τράπεζες να αναπνεύσουν οικονομικά και να αποφύγουν το κλείσιμο. Και από την άλλη, μέσα από τη διάσωση κυρίως μικρομεσαίων επιχειρήσεων, να ενισχυθεί αποφασιστικά η εθνική οικονομία και η απασχόληση» πρόσθεσε.

Η τροπολογία, συνέχισε ο υπουργός «αποσκοπεί στην ελάφρυνση ενός πολύ μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων, στη συντριπτική τους πλειοψηφία μικρομεσαίων, από δυσβάσταχτα χρέη προς τις τράπεζες. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Αυτή η κατηγορία επιχειρήσεων αντιπροσωπεύει περίπου το 70% της απασχόλησης και το 58% της προστιθέμενης αξίας της εθνικής μας οικονομίας.»

» Σήμερα περίπου 180.000 μικρού μεγέθους ελληνικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε αδυναμία εκπλήρωσης των δανειακών τους υποχρεώσεων. Αυτός ο αριθμός αντιστοιχεί σε πάνω από 350.000 θέσεις εργασίας, οι οποίες κινδυνεύουν να χαθούν εάν αυτές οι επιχειρήσεις κλείσουν».

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο «μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο δημοσιονομικό όφελος» της ρύθμισης. «Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ αναμένεται να εισπραχθούν τα επόμενα χρόνια μέσω από την πληρωμή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών από επιχειρήσεις που σήμερα βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής» είπε.

Ακόμη, ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι οι τράπεζες έχουν όφελος να προωθήσουν τις ρυθμίσεις. «Οι υπερχρεωμένες επιχειρήσεις είναι αδύνατον να εξυπηρετήσουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις. Οι τράπεζες δεν έχουν πρακτικά σχεδόν καμία ελπίδα να εισπράξουν έστω και μέρος των οφειλομένων.»

» Με την προτεινόμενη ρύθμιση το όφελος θα είναι αμοιβαίο. Ένα μεγάλο μέρος του βάρους των χρεών θα φύγει από τους ώμους των επιχειρήσεων και θα τους δοθεί μια μεγάλη ανάσα και μια δεύτερη ευκαιρία. Από την άλλη πλευρά, οι τράπεζες θα λάβουν έστω και μέρος των οφειλομένων. Θα διασφαλιστεί έτσι η συνέχιση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες προς τις επιχειρήσεις» επισήμανε.

«Η νέα ρύθμιση αποτελεί έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της προσπάθειας», η Ελλάδα, αφήνοντας σταδιακά πίσω της την ύφεση, να βαδίσει με σταθερά βήματα στο δρόμο της ανάπτυξης, είπε ο κ. Σκρέκας και συνέχισε:

«Απεγκλωβίζει χιλιάδες επιχειρήσεις από τον θανάσιμο εναγκαλισμό με τα υψηλά και μη βιώσιμα χρέη, σώζει θέσεις εργασίας και συμβάλει τα μέγιστα στην απελευθέρωση πολύτιμων πόρων προς την πραγματική οικονομική δραστηριότητα. Με όλους αυτούς τους τρόπους ενισχύει τις προϋποθέσεις για την επίτευξη του μεγάλου εθνικού στόχου: της βιώσιμης μακροχρόνιας ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, σε σταθερές πια βάσεις».

in.gr