Στο εξωτερικό λένε ότι ένας καλός ασφαλιστής είναι τόσο απαραίτητος όπως ένας καλός γιατρός για μια οικογένεια. Στην Ελλάδα ο ασφαλιστικός τομέας αναπτύχθηκε σε μια αγορά που δεν είχε σχεδόν καμία ασφαλιστική συνείδηση και γνώση.

Αν και ο κλάδος συνεχώς ωριμάζει και προσαρμόζεται στις διεθνείς απαιτήσεις και προκλήσεις, ωστόσο ακόμα υπάρχουν προβλήματα, τα οποία υποβαθμίζουν την ποιότητα των ασφαλιστικών υπηρεσιών και δυσχεραίνουν το έργο των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.
 
Ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τράπεζες, οι online ασφαλίσεις που προσφέρουν μέχρι και δωροεπιταγές από super market αλλά και η κατάργηση της φοροαπαλλαγής στα ασφαλιστικά προγράμματα ζωής, είναι μερικά από τα προβλήματα που εντοπίζει ο Σύνδεσμός Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Χανίων που με ανακοίνωσή του ενημερώνει το κοινό για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι ασφαλιστές.

Συγκεκριμένα αναφέρει:

Ο κλάδος των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών αποτελεί ζωντανό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας και συμμετέχει ενεργά στην προσπάθεια ανάπτυξής της. Τα ασφαλιστικά γραφεία προσφέρουν δουλειά σε αρκετό κόσμο, πληρώνουν φόρους και αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ ασφαλιστικής εταιρείας και ασφαλισμένου, βοηθώντας ενεργά στην ομαλή διεκπεραίωση της ζημιάς όταν αυτή προκύψει.

Βέβαια υπάρχουν αρκετά προβλήματα που ταλαιπωρούν τον κλάδο μας.

1. Το ζήτημα της Ασπίδας-Commercial Value.

Πέρασαν πέντε χρόνια από τον ξαφνικό θάνατο μιας εταιρείας ζωής και ακόμη δεν έχουν αποζημιωθεί άνθρωποι που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και άλλοι που εμπιστεύτηκαν τις οικονομίες τους για ένα καλύτερο μέλλον και τώρα δεν ξέρουν αν και πότε θα πάρουν τα χρήματά τους πίσω.

Λύση υπάρχει. Ο Σύλλογος Ζημιωθέντων από την Ασπίς Πρόνοια, που είναι ο κατεξοχήν αρμόδιος φορέας για το θέμα, προτείνει σχετικά:

Ο νόμος 3867/2010 ο οποίος ισχύει από τον Αύγουστο του 2010 προβλέπει αποζημίωση στο 70% των απαιτήσεων από το Εγγυητικό κεφάλαιο εφόσον δεν βρεθεί ανάδοχος ασφαλιστική εταιρεία. Ως γνωστόν δεν βρέθηκε ανάδοχος, (διότι ο διαγωνισμός για την αναδοχή έγινε 3 χρόνια μετά την ανάκληση!) οπότε στρεφόμαστε πλέον στην λύση του Εγγυητικού. Από εδώ όμως αρχίζει το θέατρο του παραλόγου διότι το

Εγγυητικό κεφάλαιο δεν έχει χρήματα (συστάθηκε με τον ίδιο νόμο και λειτουργεί από το 2011) αλλά ταυτόχρονα δεν υπάρχει καμία πολιτική βούληση να χρηματοδοτηθεί και να δοθεί λύση στο μαρτύριο τόσων χιλιάδων οικογενειών. Ως αποτέλεσμα, οι αγανακτισμένοι πλέον ασφαλισμένοι στρέφονται με αγωγές μαζικά εναντίον του Ελληνικού Δημοσίου διαπιστώνοντας ότι υπάρχει ένας διαχρονικός και διακομματικός πολιτικός εμπαιγμός.

Επειδή όμως το παρελθόν δεν γυρίζει πίσω:

- Το Εγγυητικό κεφάλαιο ζωής μπορεί να δανειστεί χρήματα από το ΤΧΣ το οποίο ήδη έχει χρηματοδοτήσει έμμεσα την Τράπεζα Πειραιώς για την εξαγορά της ΑΤΕ αλλά και την Εθνική Τράπεζα για την συμμετοχή στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Εθνικής Ασφαλιστικής. Σημειώνεται ότι ο νόμος 3867 έδινε την δυνατότητα στο Εγγυητικό κεφάλαιο να δανειστεί κεφάλαια με εγγύηση του Ελληνικού δημοσίου ενώ ο μεταγενέστερος 4002/2011 (άρθρο 17) έδινε την δυνατότητα έκδοσης ομολόγων αξίας μέχρι 200 εκ. € υπέρ του Εγγυητικού κεφαλαίου, με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής.

2. Αθέμιτος ανταγωνισμός από το Bank Assurance.

Δημιουργείται πολύ έντονος και αθέμιτος ανταγωνισμός από τις τράπεζες οι οποίες εκβιαστικά και καταχρηστικά υποχρεώνουν τους δανειολήπτες σε αντίθεση με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ΤτΕ όπου αναφέρονται ρητά και κατηγορηματικά ότι είναι επιλογή του πελάτη ο ασφαλιστής-ασφαλιστική εταιρεία. Αντ’ αυτού οι τράπεζες ασφαλίζουν με ελλιπή ενημέρωση και εκβιαστικά χρησιμοποιούν επιχειρήματα όπως μη αναχρηματόδηση των δανείων ή μη ρύθμισή τους, αύξηση του κόστους εγγυητικών επιστολών κ.λ.π. Πέρα από τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις εφαρμόζουν την ίδια πολιτική και σε όλα τα στεγαστικά δάνεια που έχουν χορηγήσει στους πελάτες τους απαιτώντας για όλους τους παραπάνω όχι μόνο τα ενυπόθηκα αλλά και το σύνολο των ασφαλιστικών αναγκών τους (αυτοκίνητο, υγεία, σύνταξη κ.λ.π.) Το αίτημά μας είναι σε κάθε τραπεζικό υποκατάστημα να χειρίζεται τα ασφαλιστικά θέματα μόνο ο πιστοποιημένος ασφαλιστικά τραπεζικός υπάλληλος λειτουργώντας με αμεροληψία και αντικειμενικότητα και να μην υφίστανται οι πελάτες εκβιασμούς τέτοιου τύπου από τους διευθυντές των τραπεζικών καταστημάτων

3. Οι online ασφαλίσεις

Ευτελίζουν το θεσμό της ασφάλισης προσφέροντας δωροεπιταγές από super market, εκτυπωτές κ.λ.π., ερχόμενες σε πλήρη αντίθεση με τον κώδικα δεοντολογίας της ΤτΕ (άρθρο 2 παρ. α και ε). Ζητάμε να σταματήσουν άμεσα αυτού του είδους τα δώρα πρόσκτησης πελατών

4. Η κατάργηση της φοροαπαλλαγής στα ασφαλιστικά προγράμματα ζωής.

Σε μία εποχή που τα κοινωνικά ταμεία καταρρέουν και ο κόσμος στρέφεται προς την ιδιωτική ασφάλιση για να καλύψει ανάγκες περίθαλψης και σύνταξης, καταργήθηκε η φοροαπαλλαγή στα ασφάλιστρα ζωής. Παλαιότερα ίσχυε για ασφάλιστρα μέχρι και € 1.200 ανά άτομο. Σίγουρα δεν είναι καθοριστικός παράγοντας για να συνάψει κάποιος μία ασφάλεια ζωής, αλλά αποτελεί ισχυρό κίνητρο. Με την επαναφορά της φοροαπαλλαγής ασφαλίστρων, εκτός του ότι χιλιάδες κόσμου θα εξασφαλίσει περίθαλψη και πρόσθετη σύνταξη, θα βοηθήσει το κράτος με πρόσθετα έσοδα από την φορολόγηση αυτών των προγραμμάτων που ούτως ή άλλως υφίσταται. Επίσης θα μειωθεί το ποσοστό ανεργίας δεδομένου ότι περισσότεροι άνθρωποι θα ασχοληθούν με τις ασφάλειες ζωής, τόσο σαν πωλητές όσο και σαν διοικητικό προσωπικό.

Με τιμή,

Για το ΔΣ του ΣΑΔΧ

Πρόεδρος
Δημήτρης Σκιτζής
(κ)6945 813 229

Γεν. Γραμματέας
Δημήτρης Μουντάκης
(κ) 6985 856 600