Πάντα άκουγα τους παλαιότερους εμπόρους να λένε «Το εμπόριο ασθενεί αλλά ποτέ δεν πεθαίνει». Μετά από 6 χρόνια βαθιάς κρίσης και πλέον στο 2014 αναρωτιέμαι αν τα λόγια αυτά, όσο σοφά και αν μοιάζουν, όντως είναι αληθινά..

Με το 90% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να ασφυκτιούν από την έλλειψη ρευστότητας και την υπερφορολόγηση θα έμοιαζε τουλάχιστον ρεαλιστικό να λέγαμε ότι το ελληνικό εμπόριο είναι στην εντατική και μάλιστα σε κρίσιμη κατάσταση. Μια κατάσταση που δείχνει προς το παρόν να είναι μη αναστρέψιμη. Η μήπως είναι? Πριν απαντήσουμε ας δούμε λιγάκι την πραγματικότητα.

Δε θα μιλήσω με νούμερα θα εκθειάσω όμως καταστάσεις που σίγουρα πριν χρόνια κανένας δεν θα μπορούσε να φανταστεί. Είναι αλήθεια ότι χιλιάδες μικρομεσαίοι έμποροι έκλεισαν τα καταστήματά τους την κρίσιμη αυτήν εξαετία βουτηγμένοι στα χρέη και την απόγνωση. Είναι αλήθεια ότι κάποιοι από αυτούς είχαν την οικονομική δυνατότητα να το πράξουν αυτό καθώς απαιτείτε ένα τσουβάλι λεφτά για να κλείσει κάποιος την επιχείρηση του να αποζημιώσει τους πάντες και τα πάντα και να πάει σπίτι του περήφανος και απαλλαγμένος από τα πάντα.

Επίσης υπάρχει και η σκληρή αλήθεια που βιώνουμε όλοι εμείς οι εναπομείναντες στην αγορά δίνοντας την ύστατη μάχη για να κρατηθούμε ζωντανοί και παλεύουμε με την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. Ένα καλύτερο αύριο που κάθε χρόνο λέμε μεταξύ μας χωρίς να το φωνάζουμε δυνατά ότι πλησιάζει αλλά απομακρύνετε ολοένα και περισσότερο.

Αυτή είναι η πραγματικότητα του έλληνα μικρομεσαίου το 2014, του έλληνα εμπόρου. Και αν όλα φαντάζουν μαύρα και άραχνα εμείς η νέα γενιά εμπόρων οφείλουμε να αντισταθούμε , να παλέψουμε να δώσουμε μια νέα νότα αισιοδοξίας όσο και να φαντάζει δύσκολο στους μεγαλύτερους που μοιάζουν να μην μπορούν να παλέψουν άλλο.

Η νέα γενιά των εμπόρων οφείλει να απαγκιστρωθεί από συνήθειες και αγκυλώσεις του παρελθόντος. Οφείλει να αποκτήσει περισσότερο επαγγελματισμό να βασιστεί στις νέες τεχνολογίες και να χρησιμοποιήσει τα ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα. Η μόρφωση, η επιμόρφωση και το εργαλείο του internet οφείλει να γίνει οδηγός για ένα καλύτερο και παραγωγικότερο ελληνικό εμπόριο.

Η νέα γενιά είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει αυτήν την κατεύθυνση. Τα επιμελητήρια, οι εμπορικοί σύλλογοι και όλοι οι φορείς αναλαμβάνουν συχνά δράσεις επιμόρφωσης. Δράσεις που όποιος αρνείται να παρακολουθήσει σίγουρα μένει πίσω από τις εξελίξεις. Εξελίξεις που μεταλλάσσονται ραγδαία και που είναι συχνά αδύνατον να τις παρακολουθήσει ένας απλός άνθρωπος. ¨

Όπως και να έχει τα εργαλεία αυτά δεν θα πρέπει να μένουν ανεκμετάλλευτα από κανέναν. Το οφείλουμε στους εαυτούς μας αλλά και στους μεγαλύτερους από εμάς που ίσως έχουν χάσει κάθε ελπίδα. Μπορεί η γενιά μας να είναι ίσως η πιο δύσκολη των τελευταίων 50 χρόνων όμως ας αξιοποιήσουμε την γνώση που είναι τόσο προσιτή σε όλους μας για να γίνουμε καλύτεροι και αποδοτικότεροι. Το οφείλουμε στους εαυτούς μας, το οφείλουμε στο μέλλον μας.

Πάνος Μπαρμπόπουλος
Έμπορος-Γραμματέας Εμπορικού Συλλόγου Χανίων